Nödvändigt med vaccination?

Sv: Nödvändigt med vaccination?

Det är såpass billiga sprutor tycker jag, om man jämför med vad vet.räkningen kan hamna på om hunden tex skulle få kennelhosta, rabies eller något annat otäckt.

Det är såpass billiga sprutor tycker jag, om man jämför med vad vet.räkningen kan hamna på om hunden tex skulle få kennelhosta, rabies eller något annat otäckt.

Kennelhosta kräver rätt sällan veterinärvård och rabies krävs inte om man inte åker utomlands.

Parvo och valpsjuka är det man brukar vaccinera mot, och där håller jag helt med dig.

det är så flummigt det där. en kompis läste till vet i danmark och där fick de lära sig att det räckte med vart tredje år?

Jag har ju också læst (eller ok, læser -det ær ju faktiskt en vecka kvar :angel:) i DK och hær ær det precis som du sæger var tredje år som rekomenderas, dock varje år før kennelhosta. Det har visat sig att levande vaccin håller i 3-5år (ska førsøka hitta den artikeln), men eftersom det ær en viss osækerhet pga individuell variation så har man væl valt att lægga kortare intervaller før att tæcka in de hundar som har ett kortare skydd æn normalpopulationen. Det ær dock en spekulation från min sida :grin:

Nu kan jag inte øppna SVA´s vaccinationsrapport på den hær datorn, den får psykbryt då, men jag har før mig att SVA´s rekomendationer ær vartannat år før DHP (valpsjuka, hepatit, parvo) och varje år før kennelhosta. Sen vad man sjælv væljer ær væl upp till en sjælv. Eftersom det ær ok att tævla med en hund som ær vaccinerad sedan 4 år så borde ju hunden var skyddad under hela den perioden.

Såå dyrt ær det inte att vaccinera sin hund vartannat/var tredje år så jag ser verkligen ingen anledning att låta bli.

sedan jag hörde det där om danmark beslöt jag mig för att vaccinera vart tredje år. vaccinerar faktiskt inte mot kennelhosta varje år (skäms på mig) eftersom jag hört att skyddet är dåligt och det verkar vara en ganska ovanlig åkomma här nere. men eftersom min gamla hunds immunförsvar säkert är på nedgång (hon är mkt fräsch, men ändå 12 år gammal) så kanske det hade varit en idé att vaccinera mot det med.

Nej, men om det skulle vara så illa menar jag så är de där fjuttiga hundralapparna ingenting, plus att man vill ju sin hunds bästa alla gånger.

Jag skulle aldrig drömma om att ha mina hundar ovaccinerade så för mig är det absolut nödvändigt, eller rättare sagt en självklarhet.

Jag vaccinerade min ena pga att vi ställer en del, gjorde även så med den andra "gårdshunden".
Veterinären sa då att folk har inte en aning om just hur mycket smuggelhundar som klinikerna ser, särskilt i södra sverige.
Därför råder dom till att man vaccinerar även hundar som inte reser.

Jag tar det säkra före det osäkra !

I SVAs rapport står det att vacc mot valpsjuka mfl ger skydd i 2-3 år, därav rekomendationen 2 års intervall.
PL

Min gammelhund blir sjuk av vaccinet så vi har därför i samråd med veterinär kommit fram till att inte vaccinera honom mer.
Lillen vaccineras enligt min veterinärs rekomendation, som jag givetvis inte minns just nu:o men jag vet när han ska vaccineras nästa gång iallafall;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka