Jag tycker det mest onödiga man kan göra är att köpa nytt om det finns begagnat. Även som sakerna visar sig användas mycket är det ändå en väldigt kort tid vi pratar om. I stort sett allt som bebisen har är beggat eller lånat.
Onödigt:
Babynest. Sydde själv men hade lika gärna kunnat nöja mig med en ihoprullad filt runt bebis. Somnade aldrig i den och kunde inte amma över kanten på den.
Babysitter. Lånade en men den användes aldrig, när bebis var tvungen att hänga med i t ex badrummet satt hon i babyskyddet eller så drog jag med babygymmet.
Hoppgunga. Lånades också men användes aldrig.
Tvättbara amningsskydd. Läcker för mig, måste vara engångs...
Nödvändiga/flitigt använda:
Vagn som babyskyddet kan klickas fast på. Har tyvärr ingen adapter till vanliga vagnen, det vore mest najst.
Bärsele och sjalar. Vardagen skulle aldrig ha fungerat annars. En begagnad trikåsjal kan man få för typ 100 kr och kan säljas igen för 100. Rekommenderar typ ALLA att köpa/låna en utifall att.
Babyvakt (som är både batteri- och nätdriven).
Andningslarm. Har gett mig mycket sinnesfrid nattetid.
Babygym och leksaker som typ lamaze.
Vagn. Som ny sov bebisen typ varsomhelst bara hon inte var ensam. Sen ca 5 mån sover hon dagtid bara i vagn eller på mig med bröstet i munnen. Vagnen ger henne lugn och ro.
Spjälsäng. Vi byggde om den till en sidosäng, så halva natten sover bebisen i den och halva natten sover min rumpa där
Det blir inte lika trångt när vi samsover alltså.
Plastade lakan/underlägg. Har det med en handduk över pga läckage vid amning. Efter en vecka med kaskadspyor (från bebis) nattetid slår jag ett slag för det även åt icke ammande bebisar....