Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Väldigt vanligt ett skördeår som 2012 skulle jag vilja säga. Proteinet har varit väldigt lågt för många, och har man en måttlig brist brukar det visa dig framåt vårkanten/efter årsskiftet. Dessutom krävs protein vid fällning/sättning av päls, så det är extremt olyckligt om man inte har tillräckligt i foderstaten.

Som barnmorska funderar jag på hur det vore om alla gravida kvinnor skulle vara lika noga på vad de stoppade i sig, skulle det göra skillnad på avkommorna. En stilla undran bara ......

Ärligt talat, ja förmodligen.

Jag har aldrig förstått detta jämförande mellan människa och häst. Det finns väldigt många defekta människor. Av olika orsaker, men näringsbrist under fostertiden eller uppväxten är med största säkerhet en av dom. Skillnaderna är så många att jag inte vet vart jag ska börja. Till att börja med äter hästar samma mat hela tiden och de äter det vi sätter framför dom. Människor äter varierat och väljer själva vad de ska äta, det är alltså bra mycket större chans att människan får i sig vad den behöver för grundläggande funktion än vad det är för hästen om den får fel näring i krubban och på golvet dag ut och dag in.

För det andra anpassar vi människor oss efter våra förutsättningar. Det finns massor av handikappade människor, människor med nedsatt immunförsvar, hormonella problem osv osv. Har man något problem eller defekt anpassar man sitt liv efter det. Jag som sköldkörtelsjuk kan till exempel inte vara lika aktiv som jag var för 10 år sedan. Då skulle jag bli sämre. Någon med benskörhet kommer inte springa maraton, någon med astma och allergier kanske inte skaffar djur osv.

Hästar lever i ca 20 år om dom har tur, många mkt kortare och många lite längre. Under denna tid utsätts de för stora påfrestningar som de då ofta inte håller för på det ena eller andra sättet. Näringen man ger stoet under dräktigheten och sedan fölet och den växande unghästen kommer till MKT stor del vara avgörande i om hästen håller för påfrestningarna sedan eller ej. Utöver det spelar naturligtvis tur, gener, träning, fortsatt utfodring osv också stor roll. Men den stora skillnaden här är att vi inte anpassar våra liv till hästen. Om hästen inte håller tas den bort. Eller går i en hage eller promenadrids men det då efter att den gått sönder.

Defekta och sjuka människor avlivas inte, eller utsätts inte för samma påfrestningar som friska starka människor gör fram tills att de går sönder. I många fall vem man inte ens vad människan har för svaghet, bara att personen i fråga inte klarar allt som alla andra gör.

Sedan ska vi inte glömma att de flesta människor äter något mer varierat än vad hästarna har möjlighet att göra. En liten brist blir stor när just det fodret är det enda som ges under hela icke-betesperioden.

Äter vi ensidigt och dåligt blir vi ju sjuka också, även om vi är människor.

Jag har frågat stallägaren som även skördar höet och det går inte att ordna en analys för höet kommer från FEM olika åkrar!)

Min stallägare skördar också själv från tre-fem olika mindre åkrar och vill inte ta analys.
Jag har således fått hålla lite koll på när han slagit och sen gått från åker till åker, tagit prover ur strängarna diagonalt över fälten, samlat ihop i en påse från alla fälten, klippt ner det i bitar, blandat ordentligt och sen skickat in ett prov från blandningen. Då har jag fått ett genomsnittligt värde över vad hästen kommer att äta under vintern.

Så alla som tagit analys på grovfodret har mer eller mindre haft dåliga värden.

Vanligare med så pass dåliga värden på grovfoder att hästen tar skada än med tillräckligt bra värden för att hästen ska hålla sig frisk och må bra.

Oftast får man ju komplettera m nåt o ALLTID med selen. Sen har vi ju hela härvan m mikromineraler där de flesta har ett överskott av järn men d inte finns ett enda mineralfoder på marknaden som inte innehåller järn.

Om du har en analys, och högskolepoäng i ämnet, varför använder du dig inte av den? Bra värden betyder inte samma sak för alla. 8 mj/kg foder är bra f nån o katastrof f nån annan.

Sedan ska vi inte glömma att de flesta människor äter något mer varierat än vad hästarna har möjlighet att göra. En liten brist blir stor när just det fodret är det enda som ges under hela icke-betesperioden.

Äter vi ensidigt och dåligt blir vi ju sjuka också, även om vi är människor.

Ja jag skrev ju det :D Kanske var otydlig men menade samma sak.

"Till att börja med äter hästar samma mat hela tiden och de äter det vi sätter framför dom. Människor äter varierat och väljer själva vad de ska äta, det är alltså bra mycket större chans att människan får i sig vad den behöver för grundläggande funktion än vad det är för hästen om den får fel näring i krubban och på golvet dag ut och dag in."

Oftast får man ju komplettera m nåt o ALLTID med selen. Sen har vi ju hela härvan m mikromineraler där de flesta har ett överskott av järn men d inte finns ett enda mineralfoder på marknaden som inte innehåller järn.

Om du har en analys, och högskolepoäng i ämnet, varför använder du dig inte av den? Bra värden betyder inte samma sak för alla. 8 mj/kg foder är bra f nån o katastrof f nån annan.

??? har varken det ena eller det andra..
vet bara att höet är analyserat.
Men hade vart jätteglad om jag haft båda två :D
Den ena får jag om en cirka vecka.

Ärligt talat, ja förmodligen.

Jag har aldrig förstått detta jämförande mellan människa och häst. Det finns väldigt många defekta människor. Av olika orsaker, men näringsbrist under fostertiden eller uppväxten är med största säkerhet en av dom. Skillnaderna är så många att jag inte vet vart jag ska börja. Till att börja med äter hästar samma mat hela tiden och de äter det vi sätter framför dom. Människor äter varierat och väljer själva vad de ska äta, det är alltså bra mycket större chans att människan får i sig vad den behöver för grundläggande funktion än vad det är för hästen om den får fel näring i krubban och på golvet dag ut och dag in.

För det andra anpassar vi människor oss efter våra förutsättningar. Det finns massor av handikappade människor, människor med nedsatt immunförsvar, hormonella problem osv osv. Har man något problem eller defekt anpassar man sitt liv efter det. Jag som sköldkörtelsjuk kan till exempel inte vara lika aktiv som jag var för 10 år sedan. Då skulle jag bli sämre. Någon med benskörhet kommer inte springa maraton, någon med astma och allergier kanske inte skaffar djur osv.

Hästar lever i ca 20 år om dom har tur, många mkt kortare och många lite längre. Under denna tid utsätts de för stora påfrestningar som de då ofta inte håller för på det ena eller andra sättet. Näringen man ger stoet under dräktigheten och sedan fölet och den växande unghästen kommer till MKT stor del vara avgörande i om hästen håller för påfrestningarna sedan eller ej. Utöver det spelar naturligtvis tur, gener, träning, fortsatt utfodring osv också stor roll. Men den stora skillnaden här är att vi inte anpassar våra liv till hästen. Om hästen inte håller tas den bort. Eller går i en hage eller promenadrids men det då efter att den gått sönder.

Defekta och sjuka människor avlivas inte, eller utsätts inte för samma påfrestningar som friska starka människor gör fram tills att de går sönder. I många fall vem man inte ens vad människan har för svaghet, bara att personen i fråga inte klarar allt som alla andra gör.

Mycket klokt svar! :bow:

Jag har en frieser hingst som jag ägt i 11 år, han blir 14 år. på 650 kg som just nu rids nästan varje dag ca 1 timme/gång. dom kallaste månaderna blir det inte mycket ridning här uppe ;)
jag rider inte så hårt att han behöver extra mat för det..
han har fri tillgång på hö, han har fått ungefär 2 kg krossad havre, minskar något om han står en längre period.. sen får han saltsten och olja och lite morötter.
Detta är vad han i stort sett alltid ätit och han är en sund och frisk häst som aldrig haft sjukdom, skada, magproblem eller andra åkommor..
Våra hästar går på ängarna från maj tills det fryser (november- december) är ute 10-12 timmar om dagen.

Mitt hö är analyserat och det sägs att det ska vara bra värden på höet men jag vet inte exakta värden, utan förlitat mig på bonden och andra som köper hos honom.
men bara för att jag tycker det är intressant o se om det stämmer så har jag valt att göra en egen analys. :D

Varför ger du 2 kg havre om du inte rider så hårt att han behöver extra mat för det?

Det står ju här att ditt hö är analyserat men uppenbarligen har du inte brytt dig om att få reda på siffrorna.

Hur säkerställer du att han får sitt selenbehov täckt?

Sorry, det var en annan som skrev att hen hade högskolepoäng.

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört om en häst som dött av mineralbrist. Räknar givetvis inte in vanvårdade hästar då.

Jag har aldrig hört om en häst som dött av mineralbrist. Räknar givetvis inte in vanvårdade hästar då.

Men du kanske har hört om hästar som blivit avlivade pga förslitningsskador, träningsrelaterade skador, hållbarhetsproblem och liknande???

Och har du hört talas om hästar med återkommande parasitproblem, tex spolmask i vuxen ålder?

Fast jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur vi klarade av att fodra våra hästar innan vi kunde analysera grovfoder.
Hur klarade man då av att hålla friska hästar?
För visst fanns det friska hästar utan förslitningsskador, hållbarhetsproblem mm innan analyserna blev vanliga?
Då tänker jag inte så jättelångt tillbaka utan på -70 och -80 talet t ex.

wrangler har en tråd tidigare i vinter om utfodring förr, jätteintressant att läsa var den!

Jag tror inte alls att allt var bättre förr. Alltså tror jag (genomtänkt) utfodring blir bättre ju mer man vet. Jag är typ 110 % vetenskapligt lagd så det är ju inte direkt något spännande svar att just jag tror att världen går framåt med mer kunskap. Även om kunskap såklart också kan missbrukas (i detta fallet genom att glömma titta på hästen tex och bara stirra på tabeller).

Varför chansa?

Skelettet är den viktigaste mineralreserven, vad tror du själv händer om det blir brist eller obalans?

Eller menar du att det är skitsnack det här med mineralbehov och hur mineraler används i hästkroppen?

Det handlar inte heller bara om att hålla hästen frisk, utan att OPTIMERA hästens chanser för hållbarhet och prestation.
Man kan heller inte jämföra det vi krävde av hästarna på 70 och 80 talet med nu. Samtidigt ser man sällan lika mycket näringsrelaterade problem nu som då. När såg du tex en häst med rakitis sist?

Det finns ju hur mycket studier och forskning som helst att läsa om detta men något säger mig att de flesta som fodrar oanalyserat inte har läst det...
Om man VET vad obalanser och brister kan orsaka så ser jag det som osannolikt att man vill chansa när det kostar några hundralappar att analysera. Men alla dessa försvarstal bara haglar... varför inte bara säga som det är, man orkar inte, bryr sig inte, blundar för det och har ingen lust.

Fast jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur vi klarade av att fodra våra hästar innan vi kunde analysera grovfoder.
Hur klarade man då av att hålla friska hästar?
För visst fanns det friska hästar utan förslitningsskador, hållbarhetsproblem mm innan analyserna blev vanliga?
Då tänker jag inte så jättelångt tillbaka utan på -70 och -80 talet t ex.

Precis det gick jag och funderade över när jag kvällsfodrade tidigare och min teori (högst ovetenskaplig) är att grovfodret blivit "bättre", om man nu ser till de vällevnadssjukdomar som dagens hästar verkar drabbas av i högre utsträckning än tidigare.

Om man tänker sig att det var sämre värden förr och man kompletterade med olika kraftfoder och sedan har fortsatt med det "av gammal vana" har ju hästarna fått alldeles för mycket mat i förhållande till vad de behöver.

Varför chansa?

Skelettet är den viktigaste mineralreserven, vad tror du själv händer om det blir brist eller obalans?

Eller menar du att det är skitsnack det här med mineralbehov och hur mineraler används i hästkroppen?

Det handlar inte heller bara om att hålla hästen frisk, utan att OPTIMERA hästens chanser för hållbarhet och prestation.
Man kan heller inte jämföra det vi krävde av hästarna på 70 och 80 talet med nu. Samtidigt ser man sällan lika mycket näringsrelaterade problem nu som då. När såg du tex en häst med rakitis sist?

Det finns ju hur mycket studier och forskning som helst att läsa om detta men något säger mig att de flesta som fodrar oanalyserat inte har läst det...
Om man VET vad obalanser och brister kan orsaka så ser jag det som osannolikt att man vill chansa när det kostar några hundralappar att analysera. Men alla dessa försvarstal bara haglar... varför inte bara säga som det är, man orkar inte, bryr sig inte, blundar för det och har ingen lust.

:bow::bow::bow:

Varför ger du 2 kg havre om du inte rider så hårt att han behöver extra mat för det?

Det står ju här att ditt hö är analyserat men uppenbarligen har du inte brytt dig om att få reda på siffrorna.

Hur säkerställer du att han får sitt selenbehov täckt?

Sorry, det var en annan som skrev att hen hade högskolepoäng.

du missförstod min text...Mer än vad jag ger idag...

Varför chansa?

Om man VET vad obalanser och brister kan orsaka så ser jag det som osannolikt att man vill chansa när det kostar några hundralappar att analysera. Men alla dessa försvarstal bara haglar... varför inte bara säga som det är, man orkar inte, bryr sig inte, blundar för det och har ingen lust.[/
QUOTE] :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt