Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

:eek:40 kr per inackorderad och man inte har råd, förklara för mig. Det måste vara nåt annat :eek:. Hur har man råd med hästen då?

kl

Men på svaret om varför folk väljer att inte ta analys så är det lätt; Ren snålhet!

Nä det kan inte stämma, så dyrt är det inte...har man råd att ha häst så har man råd med dom extra hundralapparna.
Och är man många som delar på kostnaderna bör det inte vara nåt ekonomiskt bekymmer.
slutsatsen här är då för mig...om man har kunskapen och råd så handlar det nog mer om slöhet ;)eller att man inte tycker det är tillräckligt viktigt...finns säkert många fler anledningar
Sen finns det säkert många som inte har kunskapen, finns säkert många som aldrig ens tänkt/vetat om detta med analys.
Tror det finns många olika anledningar till att folk inte analyserar..men att man inte har råd det kan inte vara möjligt.

Delvis KL

Anledningen att de som driver stallet jag står i inte har analys är att de köper hösilage från olika mindre ängar och att öppna fler storbalar från varje äng så skulle för mycket foder gå förlorat.

Snålhet är INTE detsamma som att inte ha råd.

Seabaz, tack för ett ovanligt rakt o ärligt svar. Uppfriskande!

Elisabeth och Korven: Fast råd har vi ju allihop, det skrev jag inget om.

För min egen del just nu handlar det om snålhet men jag kan inte svara för stallägaren. Jag skulle tippa på att det inte känts tillräckligt viktigt/glömts bort/slöhet... Som sagt, vi har haft analys de andra åren men i år har det inte blivit av men det är ju ingen av oss inackorderingar heller som varit "på" om detta, så det är väl lathet från oss alla hästhållare i stallet.

Jag är gärna med och betalar en analys men då ska det ju vara på hösten direkt, inte nu när det snart ploppar upp gräs :)

ursäkta fel ordval.....

Det handlar inte om fel ordval. Du valde helt rätt ord för det du beskrev. Men det var inte det Seabaz syftade på. Päron och äpplen.

I övrigt vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Strunta i att analysera och hitta på vilka orsaker du vill till det, faktum kvarstår att med analys vet man väldigt mycket mer än utan och kan göra väldigt mycket mer informerade beslut runt utfodringen och förebygga/förutse mer problem än annars.
Det är inte svårare än så.

Det handlar inte om fel ordval. Du valde helt rätt ord för det du beskrev. Men det var inte det Seabaz syftade på. Päron och äpplen.

I övrigt vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Strunta i att analysera och hitta på vilka orsaker du vill till det, faktum kvarstår att med analys vet man väldigt mycket mer än utan och kan göra väldigt mycket mer informerade beslut runt utfodringen och förebygga/förutse mer problem än annars.
Det är inte svårare än så.

....Nu ber dig att låta mig skriva här utan påhopp från dig..
jag svarade bara på vilka olika anledningar JAG TROR finns om varför man inte analsyerar höet..mina tankar om varför , finns inte bara en orsak utan flera..
Jag ber dig vänligt att lägga ner din attityd mot mig...

Fast jag har tolkat samma faktiskt , du har svarat väldigt avogt på allt du fått svar på , så att du är påhoppad stämmer inte du har fått hur mkt råd som helst ang kommentarer och extrem bibliotekarie hjälp i denna tråd , och fortsätter ändå säga att du inte får några legitima svar enligt dig .

Jag har verkligen inte hoppat på dig eller haft någon "attityd" överhuvudtaget. Och jag svarar på vilka inlägg jag vill på ett diskussionsforum. Däremot har jag unvikt att svara på för många av dina just eftersom det inte verkar som du är intresserad av att faktiskt ta till dig svaren du får men det är ju upp till dig.

Allt som skrivs är en tolkningsfråga och om ni upplevt mig avog så ber jag om ursäkt. . .

Jag förespråkar varken det ena eller det andra.
Jag är INTE emot analysering och foderstat
Jag är heller inte emot dom som inte gör det, var och en får göra precis som dom vill.

Min enda intention är att lära mig mer,och jag tar till mig det som skrivs.

PS...hur gör man för att inte svara en specifik person eller specifikt inlägg :D

Ditt Ps kan jag svara på :-D

Du trycker antingen på "svara" på något av dina inlägg eller så skriver du "knapplån" eller ofta förkortat "kl". :-)

Kl

Jag har valt att inte göra analys på det hö som stallägarna har eftersom mina små får Max ett kilo var/dag ute i hagen och inte alltid ens det och det handlar om 2 månader innan det höt är slut. Det andra höt som mina får inne har jag analys på.

Frågan är väl inte varför folk inte tar analys på hö som dom köper nu när det har tagit slut och man köper från ditten och datten i smått panik. Frågan är varför man inte begär analys innan man köper in partiet för vintern. Eller tar analys på det man måste köpa.

Frågan är väl inte varför folk inte tar analys på hö som dom köper nu när det har tagit slut och man köper från ditten och datten i smått panik. Frågan är varför man inte begär analys innan man köper in partiet för vintern. Eller tar analys på det man måste köpa.

Men det har du ju fått svar på? Snålhet eller lathet alternativt att man inte anser det tillräckligt viktigt beroende på vad för häst och hästhållning man har :)

Fråga dom, annars har du fått svar på det i tråden. Dt hö jag köper själv är det första höt jag har analys på, annars har ponnyn jag haft i över 6 år alltid fått oanalyserad mat. Men man lär sig :)

Jag hör till dem som tycker att det har gått hysteri i att analysera hästfoder.

Ganska övertygad om att pendeln kommer att slå tillbaka om ett tag. Ett av bekymren med dagens hästhållning är de vällevnadssjukdomar som hästar drabbas av, som fång, insulinresistens, fetma osv. Verkar inte som om man kommer tillrätta med det trots alla dessa analyserade foderstater.

Jag tror att vi måste lita till vårt förnuft och öva upp vårt hästöga.

Det är förstås intressant med de experiment som gjort bl a på Wången, med att föda upp och tävla unghästar på enbart grovfoder. Att man gör en analys i de fallen förstår jag, eftersom man vill använda det som ett vetenskapligt underlag.

Att hästar drabbas av fång och fetma trots analys, kan inte det bero på okunskap från människan vad gäller hur man ska väga upp de olika bristerna som analysen visar? Att man väljer fel typ av foder helt enkelt? Vissa väljer ju hellre olika kraftfoder än grovfoder för att nå samma resultat för att det "ska vara så". Andra har analyserat foder men vet inte hur de ska få rätt balans etc.

Och så finns det ju de som tycker att de tränar hårt med sina hästar och fodrar därefter medan hästen lullar runt i skogen, långsamt 3 dagar i veckan. Verkar väldigt vanligt. Likaså de som tycker att hästen är för smal när den är precis lagom och därför fodrar upp den så den blir tjock. Helt enkelt okunskap.

Hörrni nu var det inte det jag ville ha svar på i tråden! Att analysera eller inte osv. det eviga tjatet om att man måste ha analys osv - finns hundra andra trådar om det.
Frågan riktar sig till dom UTAN ANALYS. Det finns olika anledningar till varför man inte QUOTE]

Håller med. Varför allt tjat om analys när tråden inte ens handlar om det ytan det motsatta???

Hörrni nu var det inte det jag ville ha svar på i tråden! Att analysera eller inte osv. det eviga tjatet om att man måste ha analys osv - finns hundra andra trådar om det.
Frågan riktar sig till dom UTAN ANALYS. Det finns olika anledningar till varför man inte QUOTE]

Håller med. Varför allt tjat om analys när tråden inte ens handlar om det ytan det motsatta???

För att Niela redan på första sidan började argumentera för att det gick lika bra att fodra med ögat.

Som sagt innan håller jag med om att det är mer hysteri i att övertyga andra om att det GÅR LIKA BRA ATT FODRA UTAN ANALYS (med stora bokstäver). Det var alltså inte så att någon/några började tjafsa om analyser utan tvärtom. Och sådana argument bemöts självklart på ett diskussionsforum.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama