Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

men det finns analys, som du valt att inte ta del av....

Hur tillgodoser du selenbehovet med tanke på att du inte ger ngt mineralfoder och att grödor från de svenska jordarna gen. innehåller försumbara mängder selen?

Inte bara till dig hannaz utan till er alla som är proffs på detta, skulle vilja ha svar på inlägg 153 och 156

Sen skulle jag vilja ha tips på vart man läser om denna forskning/statistik det måste ju finnas någonstans där man kan läsa om hur vanligt det är..är så intressant.

du har tusen uppsatser och fakta om foderlära på SLUs hemsida bland annat. Jag förstår inte heller att man tycker det är ngt som är svårt att hitta/läsa om - som ngn annan just skrev, det finns ju få grejer som det skrivits så mycket om som just foderlära, och det är lätt att hitta även på nätet.

Senast ändrad:

du har tusen uppsatser och fakta om foderlära på SLUs hemsida bland annat. Jag förstår inte heller att man tycker det är ngt som är svårt att hitta/läsa om - som ngn annan just skrev, det finns ju få grejer som det skrivits så mycket om som just foderlära, och det är lätt att hitta även på nätet.

Jo jag har varit in där men letar inte foderlära, letar forskning/statistik där man kan hitta mer faktiska uppgifter om dom frågor jag hade i mitt tidigare inlägg....

jamen maila Cecilia Muller då på slu.
Finns ju hur mkt som helst på nätet i övrigt, inklusive internationella länkar osv.

153 har du ju fått svar på sen länge av flertalet.

Senast ändrad:

Jo jag har varit in där men letar inte foderlära, letar forskning/statistik där man kan hitta mer faktiska uppgifter om dom frågor jag hade i mitt tidigare inlägg....

Men kära nån du kan väl googla lika bra som någon annan?

Lite allmän matnyttig info som verkar behövas:
http://www1.extension.umn.edu/agriculture/horse/nutrition/vitamins-and-minerals/

Med referenser:
http://www.ker.com/library/advances/105.pdf

På dessa sidor (till exempel) kan du söka och läsa om olika studier som påvisar olika problem med överskott, underskott och obalanser. Jag tror du klarar av det själv. Jag har tom sökt på sidorna åt dig. Det finns många sidor med vetenskapliga fakta med referenser till studier men de får du faktiskt läsa dig till själv och leta upp.

http://www.thehorse.com/topics/nutrition/nutrition-basics/vitamins-minerals
(skapa gratis inloggning)

http://www.ker.com/library/search/r...sbq&cof=FORID:11&ie=UTF-8&q=mineral&sa=Search

http://www.ker.com/library/search/r...ID:11&ie=UTF-8&q=mineral+deficiency&sa=Search

Statistik på hästar med mineralbrist? Ja hur hade du tänkt att det skulle gå till? Istället gör du så att du läser på om allt som mineralbrist/överskott/obalans kan orsaka, sedan får du kolla på hur många hästar som drabbas av dessa åkommor och vad det kan finnas för andra orsaker.

Du kan läsa massor i länkarna du fick om dessa olika brist/tillväxt/hållbarhetsproblemproblem och vad som orsakar dom, och hur stor sannolikhet det är att mineralstatus spelar in även med och utan andra faktorer iblandat. Det är inte hittepå.
Men jag är tämligen övertygad om att du hellre hittar språkliga kryphål och hävdar att du måste se studier som inte finns istället för att läsa all den forskning, information och beprövad vetenskap som faktiskt finns tillgänglig i överflöd!
Allt går att förvränga till sin fördel om man jobbar tillräckligt hårt på det.

För de flesta innebär all denna forskning dock att det är bortom all rimlig tvivel bevisat att mineralobalanser (inkl brister och överskott) orsakar väldigt mycket problem och hästar predisponerade för sjukdom och skador och det räcker då för att motivera analys och en balanserad foderstat.

Ang svenska grovfoderanalyser så varierar dom STORT, det är ju liksom det som är poängen. Det kan vara ett jättebra foder rent MJ/proteinmässigt men ha superlåga mineralhalter även om kvoterna är bra (som mitt hösilage just nu, måste tillsätta alla mineraler till mina avelsston, unghästar och hingst). Eller så är det enormt mycket kalcium och nästan ingen fosfor (som mitt förra, tur att jag inte fortsatte med samma mineralgiva när jag bytte!), Eller så är det höga halter mineraler och mycket MJ men superlågt i protein, eller tvärtom, eller någon av de andra otaliga kombinationer det skulle kunna vara. Dock är det sällan det aldrig behövs tillsättas NÅGOT. Mycket sällan.

Så om din definition på dålig analys är att den inte är komplett med rätt nivåer och kvoter på MJ, Smrprt, makromineraler och mikromineraler så jag, då vågar jag nog påstå att näst intill alla analyser visar på "mer eller mindre dåliga värden" som du skriver.
Det är dock inte MIN definition av ett bra grovfoder. Ett bra grovfoder för mig innebär rätt värden på MJ/Smrprt och höga mineralhalter och att jag bara behöver tillsätta någon eller några enstaka mineraler och vitaminer och slippa köpa ett multimineralfoder.

Tack, tack, tack!

:bow:

Nu har jag att göra hela påsken...

Jag är medveten om att ts ville veta vad folk utan analys ger sina hästar, men man kan ju tyvärr inte alltid styra vart diskussionerna tar vägen ;)

Jag har tidigare fodrat "med ögat", men det känns rätt idiotiskt att inte använda sig av de instrument som finns att tillgå för att få en optimal foderstat, det är ju faktiskt skillnad mellan bra och optimal.

Senast ändrad:

Fast jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur vi klarade av att fodra våra hästar innan vi kunde analysera grovfoder.
Hur klarade man då av att hålla friska hästar?
För visst fanns det friska hästar utan förslitningsskador, hållbarhetsproblem mm innan analyserna blev vanliga?
Då tänker jag inte så jättelångt tillbaka utan på -70 och -80 talet t ex.

Precis. Det var iaf inte lika vanligt att hästar avlivades för förslitningsskador som det är idag. Idag är en hästs medelålder 8 år. Alla foderanalyser till trots. :crazy:

Det där är fel det också om du pratar om ridhästar. Den informationen bygger på en snitt analys försäkringsbolag gjorde ca år 2005 , där även aktiva trav och galopp hästar var med i statistiken vilket totalt sätter siffrorna ur spel eftersom just de i de sporterna har så mkt skador och hästarna pga arbetet och belastningen är gamla när de är 8 .

Senast ändrad:

.......
Eller menar du att det är skitsnack det här med mineralbehov och hur mineraler används i hästkroppen?
......
Men alla dessa försvarstal bara haglar... varför inte bara säga som det är, man orkar inte, bryr sig inte, blundar för det och har ingen lust.

Är detta adresserat till mig??
Vi fodrar med analyserat grovfoder i vårt stall och jag tycker att det är bra att ha en analys. Men jag måste väl kunna få fundera över hur man lyckades (i många fall bra) innan analyserna blev vanliga.

Jag tror det blir konstigt utifrån din kommentar eftersom den tid Du hänvisar till inte hade forskning och allmän kunskap tillgängligt som nu , så att tro att inga problem fanns tidigare blir konstigt , skillnaden är att rapporterna inte fanns lika lätt tillgängliga som senaste åren sen 2000 talet infann sig ...

Protein brist , mineral brister , fång , rakitis etc har funnits i alla tider . Skillnaden att informationen inte varit lätt tillgänglig .

Men kära nån du kan väl googla lika bra som någon annan?

Lite allmän matnyttig info som verkar behövas:
http://www1.extension.umn.edu/agriculture/horse/nutrition/vitamins-and-minerals/

Med referenser:
http://www.ker.com/library/advances/105.pdf

På dessa sidor (till exempel) kan du söka och läsa om olika studier som påvisar olika problem med överskott, underskott och obalanser. Jag tror du klarar av det själv. Jag har tom sökt på sidorna åt dig. Det finns många sidor med vetenskapliga fakta med referenser till studier men de får du faktiskt läsa dig till själv och leta upp.

http://www.thehorse.com/topics/nutrition/nutrition-basics/vitamins-minerals
(skapa gratis inloggning)

http://www.ker.com/library/search/r...sbq&cof=FORID:11&ie=UTF-8&q=mineral&sa=Search

http://www.ker.com/library/search/r...ID:11&ie=UTF-8&q=mineral+deficiency&sa=Search

Statistik på hästar med mineralbrist? Ja hur hade du tänkt att det skulle gå till? Istället gör du så att du läser på om allt som mineralbrist/överskott/obalans kan orsaka, sedan får du kolla på hur många hästar som drabbas av dessa åkommor och vad det kan finnas för andra orsaker.

Du kan läsa massor i länkarna du fick om dessa olika brist/tillväxt/hållbarhetsproblemproblem och vad som orsakar dom, och hur stor sannolikhet det är att mineralstatus spelar in även med och utan andra faktorer iblandat. Det är inte hittepå.
Men jag är tämligen övertygad om att du hellre hittar språkliga kryphål och hävdar att du måste se studier som inte finns istället för att läsa all den forskning, information och beprövad vetenskap som faktiskt finns tillgänglig i överflöd!
Allt går att förvränga till sin fördel om man jobbar tillräckligt hårt på det.

För de flesta innebär all denna forskning dock att det är bortom all rimlig tvivel bevisat att mineralobalanser (inkl brister och överskott) orsakar väldigt mycket problem och hästar predisponerade för sjukdom och skador och det räcker då för att motivera analys och en balanserad foderstat.

Ang svenska grovfoderanalyser så varierar dom STORT, det är ju liksom det som är poängen. Det kan vara ett jättebra foder rent MJ/proteinmässigt men ha superlåga mineralhalter även om kvoterna är bra (som mitt hösilage just nu, måste tillsätta alla mineraler till mina avelsston, unghästar och hingst). Eller så är det enormt mycket kalcium och nästan ingen fosfor (som mitt förra, tur att jag inte fortsatte med samma mineralgiva när jag bytte!), Eller så är det höga halter mineraler och mycket MJ men superlågt i protein, eller tvärtom, eller någon av de andra otaliga kombinationer det skulle kunna vara. Dock är det sällan det aldrig behövs tillsättas NÅGOT. Mycket sällan.

Så om din definition på dålig analys är att den inte är komplett med rätt nivåer och kvoter på MJ, Smrprt, makromineraler och mikromineraler så jag, då vågar jag nog påstå att näst intill alla analyser visar på "mer eller mindre dåliga värden" som du skriver.
Det är dock inte MIN definition av ett bra grovfoder. Ett bra grovfoder för mig innebär rätt värden på MJ/Smrprt och höga mineralhalter och att jag bara behöver tillsätta någon eller några enstaka mineraler och vitaminer och slippa köpa ett multimineralfoder.

Tusen tack för länkar...ska kolla om det ger mig dom svar jag söker......tycker bara det är tråkigt att ni tror att det finns en baktanke bakom mina funderingar...ställer jag en fråga här så är det för att jag är intresserad och vill veta nåt inte för att försöka som du skriver förvränga och hitta språkliga kryphål...och jag är inte heller här för att få läsa men kära nån du kan väl googla lika bra som nån annan eller såna små otrevliga kommentarer, är bara barnsligt och inte speciellt trevligt att läsa.
Så jag kommer inte besvära er mer med mina funderingar.

Tusen tack för länkar...ska kolla om det ger mig dom svar jag söker......tycker bara det är tråkigt att ni tror att det finns en baktanke bakom mina funderingar...ställer jag en fråga här så är det för att jag är intresserad och vill veta nåt inte för att försöka som du skriver förvränga och hitta språkliga kryphål...och jag är inte heller här för att få läsa men kära nån du kan väl googla lika bra som nån annan eller såna små otrevliga kommentarer, är bara barnsligt och inte speciellt trevligt att läsa.
Så jag kommer inte besvära er mer med mina funderingar.

ärligt talat så har dina funderingar inte känts speciellt uppriktiga. Om du hade velat veta på riktigt så hade du nog sökt svar istället för att försöka hitta argument för varför det funkar lika bra att fodra utan att ha nån större aning om vad hästen får i sig eller vad den har för behov.

ärligt talat så har dina funderingar inte känts speciellt uppriktiga. Om du hade velat veta på riktigt så hade du nog sökt svar istället för att försöka hitta argument för varför det funkar lika bra att fodra utan att ha nån större aning om vad hästen får i sig eller vad den har för behov.

..och ni bara fortsätter och fortsätter........Trist..

:bow:

Kan tillägga att jag har ett hö där kalcium/fosforkvoten är nästan 1:1! Tänk om jag hade utgått från att hö har mkt kalcium och lite fosfor - så brukar det ju oftast vara - och fodrat på med fosforbalans ed. :crazy: Nu löser det sig bra ändå eftersom jag ger lusern och betfiber vilket har mkt kalcium så slipper ge kalciumtillskott.

Men tycker det är ett bra exempel på varför man måste göra en mineralanalys. Sen kan man fodra med ögat, när man väl vet vad man ger.

Hur går man till väga med analys om man ger silage?
Jag har läst att man måste skicka från flera olika balar?
Vad kostar en analys?

Beror på vem du anlitar för analysen, de olika bolagen har olika prislistor.

Ett sätt är att ta lite ur flera balar och frysa ner proverna för att sedan skicka när man tycker att provtagningen bör vara representativ för den leverans man har.

Både agrilab och eurofins har priser på blanketten man fyller i. Oftast är grundanalysen ett krav (MJ, smb rp och TS o lite olika beroende på lab) och makromineral (främst Ca, P och Mg) ett av flera tillval man kan göra :-)

kl

Vi brukar ha analys men det har inte blivit av och jag är för snål för att göra en själv. Det är den enda sanningen till varför folk inte tar analys. För att man är för snål.

Och det är ju dumt egentligen, eftersom 600-700kr är en pissihavet i hästägandet. Och det är inte så att jag skulle göra något bättre för pengarna heller...

Men det är 15 inackorderingar i mitt stall och ca 40 ridskoleponnys. Ingen är intresserad av analys nu. Det blev inte gjort i år av någon anledning men blir säkert det nästa år om man pushar lite.... Jag tänker inte betala en analys själv NU. Dessutom så lägger vi ut mer eller mindre hösilage i hagen beroende på vädret.

Det man ser på hästarna och kan jämföra från tidigare år är att detta hö inte innehåller lika mycket energi som tidigare år. Men antagligen också ännu mindre protein.

Jag fodrar mina hästar extra med lusern 4-5 gånger i veckan och då får de också lite pluss protein. jag räknar iskallt med att detta även ska innehålla vitaminer och mineraler som håller mina hästar levande.
Eftersom jag inte har möjlighet att ha en rutinmässig foderstat så ger jag inte kraftfoder. Men jag tvivlar på att dom behöver det också...

Men på svaret om varför folk väljer att inte ta analys så är det lätt; Ren snålhet!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama