Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Hur går man till väga med analys om man ger silage?
Jag har läst att man måste skicka från flera olika balar?
...

Ett sätt är att ta prover redan när det ligger och förtorkar på fältet, då går man och tar lite från olika områden och blandar ihop.
Ett annat sätt är att ta från olika balar. Det finns särskilda provtagningsborrar, både manuella och såna som man kan fästa på en vanlig borrmaskin. Direkt efter provtagningen lagar man hålet med speciell ensilagetejp som säkert går att köpa på Granngården. När man gör ett så litet hål och lagar med ensilagetejp förbrukas syret snabbt nog för att balen inte ska förstöras.
:)

Angående snålhetsargumentet så skulle jag snarare kalla det dumsnålhet eftersom en analys ofta gör att man sänker sina foderkostnader (och ev. veterinärkostnader).

KL
Jag blir förundrad över att ingen svarade på/ lyssnade på Mammabergs inlägg.

I egenskap av höproducent, uppfödare o troligen även andra djurslag så vet hon nog bättre hur det ser ut o fungerar.

Min storproducent av silage säger detsamma- de som har tillgång till ett gäng olika analyser- att fälten skiftar rejält osv.
Jag överdoserar hellre ngt än att få brist- om värdena inte skulle vara helt korrekta eller om min häst har ett annat behov.

Jag tror inte på att hästarna har blivit sundare sen analysen/ tabellen kom till. Snarare tvärtom. Om man överskattar hästens behov o följer tabeller efter det felaktiga har vi ett problem. Har även sett väldigt tunna hästar som getts efter tabell o man har fortsatt så iom att det ska vara det rätta.
Alla ser inte det som riktvärden- en generalisering

Tittar man utanför landets gränser så har man inte det välfärdsproblemet som vi har. Man ger 50/ 50 halm för att få mer fibrer utan socker o det äts inte bara för att det är smaskigt som hö. Sen kompletterar man. Här har vi "tuggtid", torrsubstans räknat som regel på endast hö o hästarna får i sig för mkt av det goda. Här är halm endast sängkläder eller tilltugg.

Kan även ta upp att hästen påstås inte känna hunger /mättnad. Vilket blaha. Vår magsäck känner inte heller, men hela ens skapelse registrerar. Även hästar har en hjärna o substanser som styr.:grin:

Jag tror inte på att hästarna har blivit sundare sen analysen/ tabellen kom till. Snarare tvärtom. Om man överskattar hästens behov o följer tabeller efter det felaktiga har vi ett problem. Har även sett väldigt tunna hästar som getts efter tabell o man har fortsatt så iom att det ska vara det rätta.
Alla ser inte det som riktvärden- en generalisering

Men så är det ju även med foderberäkningar, inget verktyg är bättre än handen som använder det.

Men så är det ju även med foderberäkningar, inget verktyg är bättre än handen som använder det.

Exakt.

Dessutom har jag svårt att tro att det tex är massor med fosfor och ingen kalcium i ena änden på fältet och tvärtom i andra. Och det är livsviktigt för mig att veta för mina hästar, bokstavligt talat.

Sen att folk inte kan använda en analys eller foderstatberäkning på rätt sätt är ju en annan femma. Detsamma gäller ju träckprov och avmaskning, bett och tygel, sporre och skänkel och typ allt som har med hästar att göra.

Ursäkta om jag inte läst allt o missat nåt :o. Men en fråga om gräs analyserar man gräs som betas på sommarn? Dom betar på flera ställen under sommaren. Måste väl va lika viktigt som med höet, ger inget hö sommartid. Anayserar inget ,det kommer från flera olika ställen. Här har vi så mycke små lindor inga stora ytor.

Jag tänkte göra ett försök att analysera vår sommarhage :D

Är det många små bitar hela tiden kan jag tänka mig att det är mindre "risk" med oanalyserat. Det blir ju lite olika hela tiden. Men samtidigt så kan det ju övergripande på alla fält vara brist/överskott på något som ändå sabbar mineralbalanserna tänker jag mig?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama