Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Men då kan du väl bara traska upp på skullen och plocka ditt prov och skicka in själv.

När jag tänker efter ska jag nog faktiskt ta och göra det själv om bonden vägrar analysera. Han balar också efterhand så det är ju skitenkelt att få analys på just dom balar man köper. Eftersom jag bara kompletterar så handlar det inte om mer än ca 3 kg per dag och då går det inte så förfärligt många balar på en säsong.

Ja, tagit analys själv har jag gjort de flesta år hittills. Men då har den jag köpt av haft ordning på vilka balar som är tagna på vilka ängar. Men den här bonden lägger allt sitt hö löst på skullen så allt blandas ihop och man vet inte vilket parti man får från ... men fram för förslag om någon har något. Det tar emot att fodra utan analys ...

Och det är inte "bara" att analysera de balar vi får hem, eftersom vi kommer behöva hämta minst en gång i månaden.

Dock är jag inte helt säker på hur han gör och hur många gärden han tar från, så är det bara 2-3 ställen och inte en massa olika skördar kan det ändå vara värt att ta ett samlingsprov och hoppas på det bästa. Och det kommer jag i så fall göra såklart.

Och nej, vi kan inte köpa någon annanstans ifrån. Detta är enda alternativet om vi inte vill köpa plastade småbal till överpris och riskera att få en fjärdedel förstört av möss i år igen ... eller köpa torrhö från någon annan och behöva ta hem allt på en gång och riskera att det möglar bort, igen!

Om förutsättningarna i fråga om en jämn inköp av foder från samma fält och skörd inte finns blir det svårt som sagt .

Att köpa månadsvis med tvära foderbyten är ju problematiskt i sig .

Senast ändrad:

Det är ju inte så att vi kommer få olika foder varje gång. Dock kan jag inte vara säker på att allt vi hämtar varje gång är från samma fält och problemet hade ju varit det samma om vi hämtade allt på sama gång. Eftersom han balar när man hämtar så kan det vara blandat hö i samma bal också. Men jag kommer blanda i skarven mellan hämtningarna ändå.

Stallägaren har köpt därifrån innan och varit nöjd, hon har inte fodrat med analys förän jag flyttade in och hästarna var fina redan då. Men jag ska höra med honom hur många fält han tar från så man har lite koll iaf, och är det inte alltför många (vilket jag inte tror egentligen eftersom det gäller en orustbonde, åkrarna är rätt begränsade på en ö) så tar jag analys själv såklart.

*kl

Hur länge tar det innan det så att säga blir en risk att inte känna till mineralhalterna i grovfodret? Min har ju alltid ätit analyserat tills för ett par månader sedan, nästa analys kommer ju på årets skörd dvs i sensommar/höst. Kan man gå tills dess och bara ge mineraler på en höft utan att det ställer till nåt?

DU tycker det finns EN rätt väg.... Du är inte den enda med högskolepoäng i ämnet...
Allt är svart eller vitt, analys eller måfå...

Fast om man inte har analys så kan det inte bli på nåt annat sätt än på måfå.

Om man vill betala så lite som möjligt för en så optimal foderstat som möjligt så är analys enda vägen.

Att man kan fodra utan analys och hästarna mår bra är inte samma sak som att det alltid fungerar, och det blir definitivt dyrare än nödvändigt.

Om man vill veta vad hästen får i sig så finns det bara EN rätt väg och det är att ta reda på vad fodret innehåller.

*KL*

Jag har några, totala nybörjarfrågor, ang. analyser som ni kanske kan svara på? :)

Vad är det för nytta med att analysera grovfoder som hästen har fri tillgång till? Man vet ju ändå inte hur mycket den får i sig?
Kan inte hästar ha olika förmåga att ta upp olika ämnen? (Tänker på mig själv - jag får egentligen i mig tillräckligt med järn i kosten men måste ändå äta tillskott då min kropp är dålig på att ta upp järn.) Kan man få reda på detta på något sätt?
Vad är det för skillnad på fodret idag och "förr"? Jag får intryck av att de flesta av dessa sjukdomar som är foderrelaterade är ganska "nya"? Vad är det då de gjorde bättre innan dessa sjukdomar kom?

Ja, till exempel är ju Ca/P-kvoten densamma oavsett hur mycket grovfoder hästen äter.

Jag tog äntligen tag i analysrapporten jag fick av "min" bonde och satte mig för att klura ut foderstat för våra hästar. Nu är jag ju lite "dum i huvvet" så jag ringde foderrådgivare och insåg att jag genast kan plocka bort allt Lusern samt att jag måste komplettera med fosfor eftersom Ca/P-kvoten var åt helsicke för hög, något som, om jag förstod henne rätt, kan orsaka magsår.

Jag har ju skrivit i andra trådar om min stackars Prinsessa som dragits med magsår en längre tid och står på sin andra kur GastroGard och när jag nu fick veta att min knasiga Ca/P-kvot faktiskt kan orsaka magsår känns det extra ruttet att inte ha brytt sig om analysen tidigare.

Jag kan tillägga att hästarna SER välmående ut.

Men hur vanligt är det att grovfodret har så dåliga värden att man MÅSTE ge tillskotts foder osv.

Inte den blekaste aning :confused:

Men när jag nu har chansen att i fortsättningen få analyserat grovfoder så kommer åtminstone jag att utnyttja det!

Om det nu är så att min Ca/P-kvot ställt till det extra för stoets mage och det kostat mig 12 000 för gårdsveterinär, närmare 30 000 på klinik och GatroGard för 6 500 hittills i år förutom hästens lidande i förhållande till cirka 500 per år för att veta att på ett ungefär att foderstaten blir rätt. Och dessutom har jag petat i dem en massa protein i onödan...

Inte den blekaste aning :confused:

Men när jag nu har chansen att i fortsättningen få analyserat grovfoder så kommer åtminstone jag att utnyttja det!

Om det nu är så att min Ca/P-kvot ställt till det extra för stoets mage och det kostat mig 12 000 för gårdsveterinär, närmare 30 000 på klinik och GatroGard för 6 500 hittills i år förutom hästens lidande i förhållande till cirka 500 per år för att veta att på ett ungefär att foderstaten blir rätt. Och dessutom har jag petat i dem en massa protein i onödan...

Förlåt , såg nu att jag svarade på ditt inlägg, var meningen till alla ;)

Men hur vanligt är det att grovfodret har så dåliga värden att man MÅSTE ge tillskotts foder osv.

För 3 år sen hade vi katastrofdåliga värden, kvot 3 och högt MJ. PÅ samma fält i fjol har vi jättebra värden. Allt beroende på vädret. På det fältet har bonden fått till värdena tack vare att vi (jag) tjatat om att ta analys från det jag flyttade in:cool:. Mera gödning och skörda rätt tid. Dessutom får han större skörd också tycks det.

Som barnmorska funderar jag på hur det vore om alla gravida kvinnor skulle vara lika noga på vad de stoppade i sig, skulle det göra skillnad på avkommorna. En stilla undran bara ......

*KL*

Kan inte hästar ha olika förmåga att ta upp olika ämnen? (Tänker på mig själv - jag får egentligen i mig tillräckligt med järn i kosten men måste ändå äta tillskott då min kropp är dålig på att ta upp järn.) Kan man få reda på detta på något sätt?
Vad är det för skillnad på fodret idag och "förr"? Jag får intryck av att de flesta av dessa sjukdomar som är foderrelaterade är ganska "nya"? Vad är det då de gjorde bättre innan dessa sjukdomar kom?

Det har jag tänkt på också vi låtsas att vi tex har 5 liknande hästar i vårt stall med liknande behov, får samma mat, tränas på samma sätt osv....finns det något som säger att alla dessa hästar har samma brister el överskott, menar att hästar precis som vi har olika förmågor att ta upp/ta vara på det dom får i sig...så den ena hästen kan ha ett överskott medans den andra har en brist. trots att dom går på samma foderstat.

Övrigt jag funderar på.

Hur vanligt är det med brist och bristsjukdomar
Hur vanligt är det med överskott och överskottsjukdomar
Vad är vanligast i Sverige att analysera eller inte

Har läst att dom tillskotten som kan vara farliga att överdosera är dessa och vissa av dom måste man ge så höga halter för att hästen kan ta skada.

Selen
E-vitamin
A-vitamin
D-vitamin

och då kan man ju undra hur vanlig är brist på just dessa

Hörrni nu var det inte det jag ville ha svar på i tråden! Att analysera eller inte osv. det eviga tjatet om att man måste ha analys osv - finns hundra andra trådar om det.
Frågan riktar sig till dom UTAN ANALYS. Det finns olika anledningar till varför man inte har en.

Jag har frågat stallägaren som även skördar höet och det går inte att ordna en analys för höet kommer från FEM olika åkrar! Så nu får jag fodra med "ögat" och gissa tyvärr.
Jag ger mineraler och betfor men funderar på att ge 1 kg lusern om dagen för att öka proteinet (men inte energin, minskar ner på vanliga höet då).
Jag vet att några av balarna har sämre värden än de andra och förra året regnade det väldigt mkt! Så jag räknar på att höet inte har de bästa värdena. Vad skulle ni då ge för kraftfoder samt mineraler (jag ger grön nu men funderar på blå som har vitaminer)

Senast ändrad:

svar: vanligt.
det räcker med ogynsamma väderförhållanden.

Så alla som tagit analys på grovfodret har mer eller mindre haft dåliga värden.

Vanligare med så pass dåliga värden på grovfoder att hästen tar skada än med tillräckligt bra värden för att hästen ska hålla sig frisk och må bra.

Ni hästägare som saknar en analys på erat hö. Hur ser er foderstat ut - gällande kraftfoder/tillskott - ? Varför har ni valt att ha den så/de det?
Hur rids era hästar? Hur mkt väger dom/storlek?

Jag har en frieser hingst som jag ägt i 11 år, han blir 14 år. på 650 kg som just nu rids nästan varje dag ca 1 timme/gång. dom kallaste månaderna blir det inte mycket ridning här uppe ;)
jag rider inte så hårt att han behöver extra mat för det..
han har fri tillgång på hö, han har fått ungefär 2 kg krossad havre, minskar något om han står en längre period.. sen får han saltsten och olja och lite morötter.
Detta är vad han i stort sett alltid ätit och han är en sund och frisk häst som aldrig haft sjukdom, skada, magproblem eller andra åkommor..
Våra hästar går på ängarna från maj tills det fryser (november- december) är ute 10-12 timmar om dagen.

Mitt hö är analyserat och det sägs att det ska vara bra värden på höet men jag vet inte exakta värden, utan förlitat mig på bonden och andra som köper hos honom.
men bara för att jag tycker det är intressant o se om det stämmer så har jag valt att göra en egen analys. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?