Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

fast argumentet att för att man anlyserar sitt grovfoder skulle handla om att man är dum nog att stirra sig blind på en viss tabell har ju inga belägg ö.h.t. Folk som inte analyserar är så snabba med att skylla på det, men snarare är det ju både ekonomi och hög logik i att analysera, både för sin egen plånbok och för djurets bästa. Med tanke på den låga kostnaden att analysera blir jag bara så paff, att folk inte gör det. Jag förstår givetvis att man inte gör det om det handlar om en enstaka månad hit eller dit och sen ska man byta grovfoder osv. Men om man köper in en skörd som skall användas sept-maj? Att man förstår att det är ett uppskattningsvärde man får ut, trodde jag att de som analyserar förstår.

Du får tycka som du vill, jag försöker inte övertyga dig att inte analysera, bara en möjlig förklaring till att alla inte analyserar.
Och jag kan nästan lova dig att de flesta vill sitt djurs bästa. Du sitter INTE på en universallösning....

Sorry :o det var inte meningen! Dålig på att formulera mig i skrift.

Hittills har jag inte sett någon forskning som visar att kraftfoder är bra för hästar. Tvärtom är forskningen enig om att hästar bör utfodras med grovfoder så långt det bara går. Att då skita i näringsinnehållet i det fodermedel som utgör den absolut största delen av foderstaten och förlita sig på kraftfodret, det är så dumt att jag inte finner ord!

Generellt är hästägare så jävla dumma när det gäller grovfoder. Många kan allt om kraftfoder och olika tillskott samtidigt som de argumenterar sig blåa för att fodra med både oanalyserat och dammigt hö. Jag tycker jämförelsen med hundmat var bra. Hunden får ett foder som ska innehålla allt den behöver, hästen får grovfoder som ska innehålla allt den behöver men när det inte räcker får vi fylla på med kraftfoder - givetvis måste vi veta vad den sammansatta foderstaten innehåller, det räcker inte med att veta tillsatsdelen.

Hittills har jag inte sett någon forskning som visar att kraftfoder är bra för hästar. Tvärtom är forskningen enig om att hästar bör utfodras med grovfoder så långt det bara går. Att då skita i näringsinnehållet i det fodermedel som utgör den absolut största delen av foderstaten och förlita sig på kraftfodret, det är så dumt att jag inte finner ord! Har jag sagt något annat???

Generellt är hästägare så jävla dumma när det gäller grovfoder. Många kan allt om kraftfoder och olika tillskott samtidigt som de argumenterar sig blåa för att fodra med både oanalyserat och dammigt hö. Jag tycker jämförelsen med hundmat var bra. Hunden får ett foder som ska innehålla allt den behöver, hästen får grovfoder som ska innehålla allt den behöver men när det inte räcker får vi fylla på med kraftfoder - givetvis måste vi veta vad den sammansatta foderstaten innehåller, det räcker inte med att veta tillsatsdelen.

Om man inte har en analys, får man ha koll på hur hästen mår och gardera sig att den får i sig det den behöver.

Sorry :o det var inte meningen! Dålig på att formulera mig i skrift.

Vad jag menar är att många som förespråkar analyser gör det som ett religiöst kall, det känns väldigt viktigt för dem, men alla har inte samma religion! :)
Kanske ett dåligt exempel :D men jag försöker bara förklara vad jag menar.

*KL*

En sak jag inte förstår alls i det här med analyserande är att folk verkar tro att det är samma värden på fodret i ena änden av åkern, som i den andra änden. Visst, man tar prov från flera balar osv, men det kan ändå diffa rätt mycket. Och de som är tvungna att köpa in mindre lager flera gånger på vinterhalvåret då? Ska de analysera varje gång de tar hem? Eller om man har hösilage, ska man då öppna flera balar och på så vis förstöra balarna då de inte hinner bli uppätna innan de blir dåliga? Eller om man har flera små åkrar och måste ta in hö från dem, då borde värdena också diffa rätt mycket? Eller den allra sista fråga, de som analyserar bara för att och sedan inte ens tittar åt resultatet eller ändå "vet bättre själv"? Personligen känns det som att det inte är särskilt tillförlitligt att varesig analysera eller inte. Visst, man kanske får en liten fingervisning, men vadå.

Vad jag menar är att många som förespråkar analyser gör det som ett religiöst kall, det känns väldigt viktigt för dem, men alla har inte samma religion! :)
Kanske ett dåligt exempel :D men jag försöker bara förklara vad jag menar.

Mycket bra beskrivning :laugh:. Det känns verkligen som dessa religionsutövare ser ner på alla andra och bedriver seriös mobbning utav dem^^. Att dumförklara och kasta ur sig spydigheter hit och dit är inte okej, varje person borde få välja sin egen väg! Så jag håller med dig:)

Om man inte har en analys, får man ha koll på hur hästen mår och gardera sig att den får i sig det den behöver.
Ja, det kan man göra om man vill slösa med pengar alldeles i onödan. Det är åtskilliga tusenlappar per år man kan spara på att veta vad grovfodret innehåller. Jag ser faktiskt inget positivt i att låta bli.

Mycket bra beskrivning :laugh:. Det känns verkligen som dessa religionsutövare ser ner på alla andra och bedriver seriös mobbning utav dem^^. Att dumförklara och kasta ur sig spydigheter hit och dit är inte okej, varje person borde få välja sin egen väg! Så jag håller med dig:)
Den som sade det han var det...eller???

Ja, det kan man göra om man vill slösa med pengar alldeles i onödan. Det är åtskilliga tusenlappar per år man kan spara på att veta vad grovfodret innehåller. Jag ser faktiskt inget positivt i att låta bli.

Om man har pengarna och inget kontrollbehov är det väldigt enkelt att låta bli.

Jag ser också när någon häst tappar, blir ur form, kanske tappar överlinje. Eftersom jag har hållit på så länge som jag har gjort vet jag vad jag ska göra då.

Eftersom jag har analys och från början kan ge mina hästar vad de behöver så inträffar aldrig det du skriver på mina hästar, tror de mår bättre utan att åka som jojos upp och ned i hull och muskler innan man ställt in fodret ordentligt på hösten, tar ju ett tag innan proteinbrist visar sig:angel:

Ett av bekymren med dagens hästhållning är de vällevnadssjukdomar som hästar drabbas av, som fång, insulinresistens, fetma osv. Verkar inte som om man kommer tillrätta med det trots alla dessa analyserade foderstater.

Just p g a dessa sjukdomar är det ju fullständigt livsviktigt att veta vad man ger, i alla fall vad gäller IR och fång. Inte tusan chansar man väl då?!

Eller så går man och tar på olika ställen på åkern innan man tar in det.

En finger visning är bättre än ingen aning alls.

När jag inte hade någon analys så fick dåvarande hästar knapra (förutom hö) mineraler, soja, linfröolja och lite betfor för att skölja ner det övriga, en fick även havre och olja.
Såvitt jag kunde se höll sig hästarna fina på det, hur mineralbalanser osv såg ut kunde jag självklart inte veta.

Jag tycker ändå det, dagens kraftfoder är i de flesta fall noggrant utvalda och kontrollerade med rimlig mängd av de essentiella vitaminerna och mineralerna som hästar behöver. Vill man ha millimeter(milligram)precision måste man ha grovfoderanalys.

Visst innehåller det mycket mineraler och vitaminer men kvoterna passar kanske inte alls med grovfodret. En kvot kalcium/fosfor under 1,1 är rent skadligt för hästen. Även kvot över 6.

Analysen ger en "fingervisning" eftersom det inte är exakt samma värden på hela åkern. Så något exakt kan man aldrig ge.. men så gott det går.

Vi vill alla våra hästar väl i slutändan.. jag själv tog inte analys förut, men efter mer kunskap och när jag nu är lite mer påläst om hur hästen fungerar osv. så har jag förstått vikten av det. Jag kommer inte igen stå utan analys .. då fodrar man helt i blindo och "chansar" sig fram.

Är ungefär som att äta hamburgare varje dag, sen blir man överviktig och "hoppsan jag måste banta".. och provar äta något annat och ser om det blir bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama