Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Jag har analys på hösilaget men inte på höet och halmen. Jag ger hö och halm inne och på morgonen får dom hösilage ute i hagen. Min blev lite dålig i magen så därför har jag valt att ge hö inne och pga att hon är åt det rundare hållet så får hon halm som komplement.

Nu får hon ca 3,5 kg hösilage ute.

Insläpp 500 g Krafft pluss protein, 1 kg halm, 100 g Krafft miner grön,

Natt 2 kg hö.

Krafft pluss protein får hon eftersom jag inte har koll på proteininnehållet i höet och det är inte jättehögt i hösilaget + att jag kompletterarmed halm för att få mer TS. Jag gav 1 kg lusernhack + 0,5 kg halm innan men det blev billigare m pluss protein så jag valde det nu senast.

Krafft miner Grön passade bra till hösilaget och eftersom jag inte har koll på höet och halmen så har jag fortsatt med det, ingen vits att ge nåt annat när jag ändå inte vet. Dessutom ligger Krafft miner Grön bland det högsta vad gäller koppar och det behövde jag komplettera med till hösilaget och sannolikt även till höet.

Jag hade hellre gett lite mer TS men eftersom hon behöver tunna ut lite så får det vara på gränsen för att inte energin ska dra iväg, dom tuggar i sig endel gammalt gräs i hagen också. Nu får hon ca 4,8 kg TS och hon har en matchvikt på ca 450 kg. Hon tränas väldigt måttligt ca 3-4 ggr/v.

Jag håller på att bearbeta höbonden att ta fullständig analys nästa år, alltså även mikromineraler. Hösilaget slår stallägaren själv.

Senast ändrad:

Nästa år blir det troligtvis oanalyserat för vår del. Första året jag ger oanalyserat och dt känns sådär. Dock är det enda lösningen om jag inte vill flytta hästen. Den enda som har oplastade småbalar av bra hygienisk kvalitet som vi kan hämta allteftersom. Han blandar ihop allt sitt hö på skullen och balar när man hämtar.

Dock är min häst enkel att fodra, en normalfödd fjordvalack. Jag får fodra med ögat när det gället protein och mj, men kommer utgå ifrån att han behöver något proteintillskott och sedan får jag helt enkelt chansa på mineralerna. Det är taget på orust, och vi har kalkrika jordar här så det blir nog miner vit som jag fått lägga till alla andra år när jag haft tjörn-hö.

Men då kan du väl bara traska upp på skullen och plocka ditt prov och skicka in själv.

När jag tänker efter ska jag nog faktiskt ta och göra det själv om bonden vägrar analysera. Han balar också efterhand så det är ju skitenkelt att få analys på just dom balar man köper. Eftersom jag bara kompletterar så handlar det inte om mer än ca 3 kg per dag och då går det inte så förfärligt många balar på en säsong.

Senast ändrad:

Nej hästarna känner inte på sig om de har mineralbrist och äter då mineraler, lika lite som de låter bli mineralerna om de har överskott på ngt.

Något jag har funderat på är om hästarna inte vill äta tex mineralerna el vitaminerna osv
kan det vara så att det är nåt i just den blandningen dom inte behöver.
Eller om man nu ger ett specifikt tillägg och dom vägrar äta upp det.
.. att man måste lura i dom tillägget.
Nån fler som funderat på detta?

en till fråga..
Hur ofta tas det prover på hästen om dom verkligen behöver det vi stoppar i dom, är det vanligt? Går allt ens få fram med provtagning?
Tänker man analyserar maten men inte hästen och alla är olika individer med olika behov.

Den enda mineral som hästar kan känna av brist på är salt.

Forskning inom utfodring sker kontinuerligt, i Sverige på SLU:s institution för husdjurens utfodring och vård. Givetvis tar forskningen hänsyn till individskillnader, annars skulle det inte vara särskilt vetenskapligt eller användbart. Men det är också något som du som hästägare eller din foderrådgivare måste ta med i beräkningen om du t ex har en lättfödd häst, fodertabellen har olika standardvärden beroende på individens förutsättningar.

Det fina med forskning är att den ger svar på såna här frågor :)

Krafft är glada i att trycka i hästarna deras fullfoder om man kommer med sin analys till dem har jag hört. Men annars köper nog de som analyserar mer rena råvaror. Någon måste ju sälja dem oxå, du kanske inkluderar det i "foderföretagen"? Jag trodde du syftade på fullfoder, ursäkta :)

Jag tänkte faktiskt analysera gräset ja :D Min häst äter väldigt sparsamt med hö sommartid (inne på natten men då är han ju MÄTT efter sin gräshysteri hela dagen ;)) så det ser jag inga större problem med att inte analysera - det är inte den huvudsakliga födan under sommaren.

Energi och protein varierar ju, jag har inte riktigt fattat varför ingen häst ser ut att ha proteinbrist när de går på bete än faktiskt, för hö som tas kan ju ofta ha lågt i protein? Äter hästarna "upp sig" på protein tillräckligt mycket i början tro (när det väl är högt i protein generellt sett?) så att de delvis klarar sig fram till höst/installning/rätt foder igen? Hmm.

Jag hade iaf velat testa att analysera (vi har bara en sommarhage) något år på raken för att se om det är någon trend bland mineralerna. Och om det är någon stor brist/överskott kanske man kan påverka det genom gödning (det har jag dock inte alls koll på ännu, någon ny vall blir det iaf inte, på tok för lite mark för att bryta den som finns).

Tycker det är sjukt intressant!!

Förenklat: det är gräsets tillväxtfas som avgör bl.a. proteinet. När hästar betar gräset hinner det aldrig växa sig moget alltså alltid i tillväxtfas=högt protein.

Det har man studerat och forskat på.

Det finns kor som äter döda smådjur. Detta tror man beror på att kon behöver mineraler. Dock tror jag inte att det kon tänker "Jag känner att jag behöver lite järn idag så det är bäst att jag käkar upp en död hare", utan det är nog säkert någon form av generell instinkt att äta något dött djur då och då.

Det stod i en artikel om det i Illustrerad Vetenskap för ca 2 år sedan. Såg lite lustigt ut på bilden: En långhårig röd ko som hade en död hare hängande ur munnen :D

Har ingen analys i år då jag fick försöka hitta första bästa hö när jag bytte stall och skaffade eget plötsligt. Däremot blir det definitivt analyserat till nästa vinter, vill ha tag på ett med lågt MJ så jag kan ställa ut storbal. Relativt sen förstaskörd, en del klöver i. Borde vara bra i MJ då två relativt lättfödda klarar att ha begränsad fri tillgång och äta 10-12kg/dygn utan att gå upp i vikt. Ger däremot lusern för att blanda mineralerna i och ena pållen får lite mer lusern då jag tycker han tappat lite muskler. Sen jag började ge lusern ser han dock bättre ut.

Häst 1 fjording, motionsrids 3-4 gånger i veckan, får lite extra lusern. Ligger på ca 430kg.
Häst 2 islandshäst, mestadels sällskapshäst, rör på sig nån gång i veckan. Ligger på ca 400kg.

Det finns kor som äter döda smådjur. Detta tror man beror på att kon behöver mineraler. Dock tror jag inte att det kon tänker "Jag känner att jag behöver lite järn idag så det är bäst att jag käkar upp en död hare", utan det är nog säkert någon form av generell instinkt att äta något dött djur då och då.

Det stod i en artikel om det i Illustrerad Vetenskap för ca 2 år sedan. Såg lite lustigt ut på bilden: En långhårig röd ko som hade en död hare hängande ur munnen :D

intressant ;) Det var lite så jag tänkte att hästar mer på instinkt äter det dom behöver ..men om det är så har jag ingen aning om...vet att för oss människor så börjar vissa mineraler smaka pyton när man inte har brist längre..tex zink.

intressant ;) Det var lite så jag tänkte att hästar mer på instinkt äter det dom behöver ..men om det är så har jag ingen aning om...vet att för oss människor så börjar vissa mineraler smaka pyton när man inte har brist längre..tex zink.

Fast jag tror inte dom känner att dom har mineralbrist. Instinkten för kossorna är att äta ett dött djur då och då. De vet inte varför eller så. Så ställer du ut en mineralbalja så äter de inte utav den istället för en död hare. Tycker dom om smaken på mineralerna så äter dom det för att det smakar gott. Gillar dom det inte så äter dom det inte. Och oavsett om dom äter det eller inte så kommer dom fortfarande att äta en död hare när dom hittar en.

Det är en jätte gammal myt att hästar själva reglerar sitt mineralintag .

Fast jag tror inte dom känner att dom har mineralbrist. Instinkten för kossorna är att äta ett dött djur då och då. De vet inte varför eller så. Så ställer du ut en mineralbalja så äter de inte utav den istället för en död hare. Tycker dom om smaken på mineralerna så äter dom det för att det smakar gott. Gillar dom det inte så äter dom det inte. Och oavsett om dom äter det eller inte så kommer dom fortfarande att äta en död hare när dom hittar en.

haha :rofl: nä jag tror inte heller dom känner och vet att det är det dom lider av..djur tänker nog inte så..
men man kan ju undra varför vissa hästar slickar på sten och grus och jord...har jag sett mång gånger.
såg en gång en häst som slickade på en vägg..gillade falu rödfärg :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama