Sv: Ni utan analys
Tror du tabellerna med hästens behov är påhittade?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nästa år blir det troligtvis oanalyserat för vår del. Första året jag ger oanalyserat och dt känns sådär. Dock är det enda lösningen om jag inte vill flytta hästen. Den enda som har oplastade småbalar av bra hygienisk kvalitet som vi kan hämta allteftersom. Han blandar ihop allt sitt hö på skullen och balar när man hämtar.
Dock är min häst enkel att fodra, en normalfödd fjordvalack. Jag får fodra med ögat när det gället protein och mj, men kommer utgå ifrån att han behöver något proteintillskott och sedan får jag helt enkelt chansa på mineralerna. Det är taget på orust, och vi har kalkrika jordar här så det blir nog miner vit som jag fått lägga till alla andra år när jag haft tjörn-hö.
Något jag har funderat på är om hästarna inte vill äta tex mineralerna el vitaminerna osv
kan det vara så att det är nåt i just den blandningen dom inte behöver.
Eller om man nu ger ett specifikt tillägg och dom vägrar äta upp det.
.. att man måste lura i dom tillägget.
Nån fler som funderat på detta?
en till fråga..
Hur ofta tas det prover på hästen om dom verkligen behöver det vi stoppar i dom, är det vanligt? Går allt ens få fram med provtagning?
Tänker man analyserar maten men inte hästen och alla är olika individer med olika behov.
Krafft är glada i att trycka i hästarna deras fullfoder om man kommer med sin analys till dem har jag hört. Men annars köper nog de som analyserar mer rena råvaror. Någon måste ju sälja dem oxå, du kanske inkluderar det i "foderföretagen"? Jag trodde du syftade på fullfoder, ursäkta
Jag tänkte faktiskt analysera gräset ja Min häst äter väldigt sparsamt med hö sommartid (inne på natten men då är han ju MÄTT efter sin gräshysteri hela dagen ) så det ser jag inga större problem med att inte analysera - det är inte den huvudsakliga födan under sommaren.
Energi och protein varierar ju, jag har inte riktigt fattat varför ingen häst ser ut att ha proteinbrist när de går på bete än faktiskt, för hö som tas kan ju ofta ha lågt i protein? Äter hästarna "upp sig" på protein tillräckligt mycket i början tro (när det väl är högt i protein generellt sett?) så att de delvis klarar sig fram till höst/installning/rätt foder igen? Hmm.
Jag hade iaf velat testa att analysera (vi har bara en sommarhage) något år på raken för att se om det är någon trend bland mineralerna. Och om det är någon stor brist/överskott kanske man kan påverka det genom gödning (det har jag dock inte alls koll på ännu, någon ny vall blir det iaf inte, på tok för lite mark för att bryta den som finns).
Tycker det är sjukt intressant!!
Nej hästarna känner inte på sig om de har mineralbrist och äter då mineraler, lika lite som de låter bli mineralerna om de har överskott på ngt.
Förenklat: det är gräsets tillväxtfas som avgör bl.a. proteinet. När hästar betar gräset hinner det aldrig växa sig moget alltså alltid i tillväxtfas=högt protein.
varför skulle jag tro det
snart vågar man ju inte yttra sig här utan att få nån dum kommentar tillbaka......
såg nu att jag svarat dig i inlägget, frågorna var meningen till alla.
okey, hur vet man det
Det har man studerat och forskat på.
Det har man studerat och forskat på.
Det var en ärlig fråga. Hur tror du tabellerna framställs då?
Det finns kor som äter döda smådjur. Detta tror man beror på att kon behöver mineraler. Dock tror jag inte att det kon tänker "Jag känner att jag behöver lite järn idag så det är bäst att jag käkar upp en död hare", utan det är nog säkert någon form av generell instinkt att äta något dött djur då och då.
Det stod i en artikel om det i Illustrerad Vetenskap för ca 2 år sedan. Såg lite lustigt ut på bilden: En långhårig röd ko som hade en död hare hängande ur munnen
intressant Det var lite så jag tänkte att hästar mer på instinkt äter det dom behöver ..men om det är så har jag ingen aning om...vet att för oss människor så börjar vissa mineraler smaka pyton när man inte har brist längre..tex zink.
intressant Det var lite så jag tänkte att hästar mer på instinkt äter det dom behöver ..men om det är så har jag ingen aning om...vet att för oss människor så börjar vissa mineraler smaka pyton när man inte har brist längre..tex zink.
Fast jag tror inte dom känner att dom har mineralbrist. Instinkten för kossorna är att äta ett dött djur då och då. De vet inte varför eller så. Så ställer du ut en mineralbalja så äter de inte utav den istället för en död hare. Tycker dom om smaken på mineralerna så äter dom det för att det smakar gott. Gillar dom det inte så äter dom det inte. Och oavsett om dom äter det eller inte så kommer dom fortfarande att äta en död hare när dom hittar en.
Det är en jätte gammal myt att hästar själva reglerar sitt mineralintag .