Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Jag hör till dem som tycker att det har gått hysteri i att analysera hästfoder.

Ganska övertygad om att pendeln kommer att slå tillbaka om ett tag. Ett av bekymren med dagens hästhållning är de vällevnadssjukdomar som hästar drabbas av, som fång, insulinresistens, fetma osv. Verkar inte som om man kommer tillrätta med det trots alla dessa analyserade foderstater.

Jag tror att vi måste lita till vårt förnuft och öva upp vårt hästöga.

Det är förstås intressant med de experiment som gjort bl a på Wången, med att föda upp och tävla unghästar på enbart grovfoder. Att man gör en analys i de fallen förstår jag, eftersom man vill använda det som ett vetenskapligt underlag.

Finns nog en del sanning i det du skriver men fortfarande så finns det ingen möjlighet att se mineralobalanser innan det är alldeles för sent.

Jag håller inte alls med att det går hysteri i att analysera. Däremot att räkna efter analysen sen kanske! Man ska inte stirra sig blind på siffror och med alla felmarginaler som finns så är hyfsade kvoter och hyfsat intag helt okej och fullt tillräckligt.

Jag är dock en riktigt siffermänniska och älskar att räkna på allt som går att räkna på :D Men man får ju inte glömma bort att lyssna på hästen. Min häst har nog ätit typ det dubbla av både energi och protein mot vad han brukar i vinter, hade jag begränsat honom till det vanliga intaget när jag ändrat så mycket i hans närmiljö hade ju analys/räknande totalt tagit över handen. Det är heller aldrig ok!

Men som MonteRose skrev, mineralbalanserna ser man ALDRIG förrän det är alldeles för sent! Där tycker jag faktiskt man är korkad om man skiter i de hjälpmedel som finns.

Jag håller inte alls med att det går hysteri i att analysera. Däremot att räkna efter analysen sen kanske! Man ska inte stirra sig blind på siffror och med alla felmarginaler som finns så är hyfsade kvoter och hyfsat intag helt okej och fullt tillräckligt.

Jag är dock en riktigt siffermänniska och älskar att räkna på allt som går att räkna på :D Men man får ju inte glömma bort att lyssna på hästen. Min häst har nog ätit typ det dubbla av både energi och protein mot vad han brukar i vinter, hade jag begränsat honom till det vanliga intaget när jag ändrat så mycket i hans närmiljö hade ju analys/räknande totalt tagit över handen. Det är heller aldrig ok!

Men som MonteRose skrev, mineralbalanserna ser man ALDRIG förrän det är alldeles för sent! Där tycker jag faktiskt man är korkad om man skiter i de hjälpmedel som finns.

Håller helt med!
Att vägra ta till sig de hjälpmedel som finns så billigt och sedan försöka hitta på bra ursäkter tycker jag blir lite löjligt. Vill man inte ta sig omaket att göra en analys så vill man inte men sluta hitta på efterkonstruktioner om varför det inte behövs.

Som uppfödare skulle jag aldrig i livet fodra utan analys. Varför skulle jag göra det, när jag kan undvika mängder med problem bara genom att veta vilka mineraler jag måste ge och vilka jag inte bör ge.

Det är bara att slå upp en hästbok från så nära som 90-talet så kan man se en massa tillväxtproblem och medfödda sjukdomar som man i princip aldrig ser längre och som orsakades av näringsbrister av olika slag som inte syns utanpå ett dräktigt sto till exempel.
Detsamma gäller unghästar, snacka om att faktiskt riskera hästens välbefinnande och liv helt i onödan. Det tråkiga är att alla de som fodrar sina unghästar och fölston utan analys inte alls kopplar ihop det när hästen är inne på klinik för något hållbarhetsproblem, ofta flera olika i rad, tre år senare.

Vad har analys på foder att göra med att många vill ha sina hästar feta för dom ser så välmusklade och fina ut då:crazy:.

Är i ett ridhus ibland med massa dressyr ryttare, analys finns på höt och vissa räknar andra inte men ingen skillnad på hullet = alla är feta men det är ju snyggt på tävling med fet nacke och rumpa :cool:

Stämmer i framför allt vissa grenar:angel: Jag tror också att man har en övertro på ens förmåga att träna hästen. Alltså att man tror att hästen tränas hårdare än den gör. Sedan har jag märkt att många tar analys på grovfodret för att "man ska", men sedan har de svårt att gå vidare med resultatet för att de inte förstår riktigt. Man har verktyget men vet inte hur man ska använda det liksom.

Stämmer i framför allt vissa grenar:angel: Jag tror också att man har en övertro på ens förmåga att träna hästen. Alltså att man tror att hästen tränas hårdare än den gör. Sedan har jag märkt att många tar analys på grovfodret för att "man ska", men sedan har de svårt att gå vidare med resultatet för att de inte förstår riktigt. Man har verktyget men vet inte hur man ska använda det liksom.

Varför har vi inte en simpel nålad flik om det här på foder? Likt avmaskningsgrejen på hästvård? Eller ja, den är väl inte nålad längre iofs. Men det kan ju vara ett inlägg utan diskussion oxå kanske?

Det är ju så jäkla enkelt att räkna egentligen om man bara gör det i rätt ordning.

KL

Jag har oxå räknat med analyser i många år, jag ser och vet om alla fördelar.
Tycker det är främst ekonomiskt fördelaktigt med grovfoderanalys.

Jag har dessutom jobbat med högpresterande tävlingshästar, i många år totalt, både trav och främst hopp, i Sverige och utomlands. I inget stall där jag har jobbat hade vi någonsin analyser på grovfodret, men det lades ner pengar på högkvalitativt kraftfoder för att det inte skulle bli brister och ALDRIG har jag stött på en häst där jag har jobbat som fått vitamin/mineralbristsymtom.

Där jag har hästen idag har vi inte analys på grovfodret och jag anpassar mig efter det. De går på lösdrift med fri tillgång till grovfoder.
Högkvalitativt kraftfoder 500 gr/dag men ska dra ner mängden nu, han börjar bli lite rund.
Nu när han har fällt får han även foderjäst och linfröolja.

Det är en 25årig B-ponny som rids och hoppas lite lagom för sin ålder. Han har inge ålderstecken ännu och i toppkondition.

*Kl*

Vilken sorts mineraler ger ni som inte har analyserat grovfoder?

Jag har 2 shettisar som får oanalyserat hösilage. Jag fodrar med ögat och med sunt förnuft.:)
Ska börja ge foderjäst, linfrökaka, mineraler och ev lite havre till ena ponnyn, nu när jag börjat sätta igång dom.
Mer än så ska inte behövas tycker jag då grovfodret verkar vara rätt bra iår, förutom eventuellt lite lite protein:)

Exakt, att fodra med ögat vad gäller protein och energi är absolut inget problem, men att göra så med mineralbehoven är helt omöjligt! Och potensielt farligt om höet avviker från "standard" vilket det ofta gör beroende på jordsmån osv.

Det är mineralerna som är viktigt att räkna på så alla behov och kvoter är korrekta.

kl

Jag fattar verkligen inte varför man låter bli att analysera grovfodret. Det kostar ju inte särskilt mycket mot vad man har att vinna i ekonomi, prestation och hästens välmående. Om vi bortser från mineralbalanserna så är det fortfarande så att man måste vänta på att hästen blir fet/mager innan man upptäcker att foderstaten behöver justeras, med en uträknad foderstat besparar man hästen det. Okej att det är krångligt att räkna foderstater, men jag skulle faktiskt hellre betala en foderrådgivare för det än att bara strunta i analys och "fodra efter ögat".

Vad är grejen med "så här har man alltid gjort och det funkar" när många års forskning säger precis tvärt emot?

*Kl*

Jag har 2 shettisar som får oanalyserat hösilage. Jag fodrar med ögat och med sunt förnuft.:)
Ska börja ge foderjäst, linfrökaka, mineraler och ev lite havre till ena ponnyn, nu när jag börjat sätta igång dom.
Mer än så ska inte behövas tycker jag då grovfodret verkar vara rätt bra iår, förutom eventuellt lite lite protein:)

Hur tror du de utan analys väljer mineraler?varför vill du ge din häst mineraler?

*kl

Stör ihjäl mig på att vi inte har mineralanalys på höet, bara protein och energi. Jag står i nytt stall och visste inte detta förrän i veckan då jag läste analysen. Men kanske kan man då göra en mineralanalys i efterhand om man gjort analysen redan, sparar dom provet alltså?

Tycker att det är läskigt att inte ha analys på grovfodret, men jag är ju ett kontrollfreak också...

Jag ringde Agrilab (i oktober) och då svarade han att han behövde journalnumret (som står på analysen min bonde hade fått) och ifall analysen var gjord detta året (eller ja 2012 då när vi pratade alltså :D) så hade han garanterat kvar provet, annars skulle han kolla efter. Kostade 50 kr extra mot vad deras mineralanalys kostar när man gör energi/proteinanalysen. Min bonde fick den nya analysen och fick också fakturan (beställaren på första analysen).

*Kl*

Hur vet du att det du ska ge är bra? Hur vet du att det fattas protein? Med en analys kanske du bara behöver ge lite mer grovfoder, jag har sparat massor med pengar i vinter då vi fick ett toppenhö. Jag får nämligen ge fritt med hö i hyran.

Det är bara att slå upp en hästbok från så nära som 90-talet så kan man se en massa tillväxtproblem och medfödda sjukdomar som man i princip aldrig ser längre och som orsakades av näringsbrister av olika slag som inte syns utanpå ett dräktigt sto till exempel.
Detsamma gäller unghästar, snacka om att faktiskt riskera hästens välbefinnande och liv helt i onödan. Det tråkiga är att alla de som fodrar sina unghästar och fölston utan analys inte alls kopplar ihop det när hästen är inne på klinik för något hållbarhetsproblem, ofta flera olika i rad, tre år senare.

Skulle gärna vilja veta vad det är för medfödda sjukdomar och tillväxtproblem som man inte ser längre, och som man vet orsakades av näringsbrist? Skulle också vilja veta vad du har för bevis för att det handlar om icke analyserat foder om en häst råkar ut för hållbarhetsproblem.

Dessutom, vilka är det som vill att vi ska göra analyser, bli jätterädda för att vi utfodrar fel och sedan köpa deras fodermedel? Jo, självklart är det foderföretagen.

Det handlar för min del inte om snålhet om jag inte tar analys på mitt hö. Det handlar om att jag inte tror på att sitta och räkna och göra tabeller över vad hästarna ska äta. Jag skulle aldrig lita på de där tabellerna, däremot litar jag på vad jag själv ser. Jag ser när hästarna är i lagom hull, blanka i pälsen och fina i muskulaturen. Jag ser också när någon häst tappar, blir ur form, kanske tappar överlinje. Eftersom jag har hållit på så länge som jag har gjort vet jag vad jag ska göra då.

Skulle gärna vilja veta vad det är för medfödda sjukdomar och tillväxtproblem som man inte ser längre, och som man vet orsakades av näringsbrist? Skulle också vilja veta vad du har för bevis för att det handlar om icke analyserat foder om en häst råkar ut för hållbarhetsproblem.

Dessutom, vilka är det som vill att vi ska göra analyser, bli jätterädda för att vi utfodrar fel och sedan köpa deras fodermedel? Jo, självklart är det foderföretagen.

Det handlar för min del inte om snålhet om jag inte tar analys på mitt hö. Det handlar om att jag inte tror på att sitta och räkna och göra tabeller över vad hästarna ska äta. Jag skulle aldrig lita på de där tabellerna, däremot litar jag på vad jag själv ser. Jag ser när hästarna är i lagom hull, blanka i pälsen och fina i muskulaturen. Jag ser också när någon häst tappar, blir ur form, kanske tappar överlinje. Eftersom jag har hållit på så länge som jag har gjort vet jag vad jag ska göra då.

Min fetning.

Jag tror snarare tvärt om. Ju fler som analyserar och räknar desto mindre färdig-kraftfoder kommer att säljas. Finns ingen anledning att köpa dessa när man vet vad man behöver. Musliblandningar, pellets och diverse verkar mer anpassat för hästägare som tror att de ger hästen ett komplett foder.

Håller inte med där. Det var foderföretagen som startade upp den här analyshysterin, och även om det emellanåt inträffar att grovfodret är så bra att det inte behövs något mer (eller, oftast, man har en väldigt lättfödd ponny som klarar sig på grovfodret) så överväger antalet hästar som enligt analyserna behöver komplettera. Och vad kompletterar man med? Jo, foderföretagens pellets, havre, mineraler, tillskott av olika slag .... Inte så lätt att på egen hand, från lokala bönder, skaffa det som behövs, så då handlar de flesta från något av de stora företagen.
Så jag tror att foderföretagen ser det som en förlust man får ta, att vissa inte behöver komplettera, och att det också är något slags bevis på att man är ett väldigt seriöst företag, som minsann talar om för folk att de har så bra grovfoder att de inte behöver köpa någon av deras produkter.

Alla ni som analyserar och gör foderstater, hur gör ni på sommaren? Analyserar gräset??

Då frågar du bonden vilket företag han analyserade hos. Har han skickat analys senaste året så har företaget säkert kvar hans prov och då kör de mineralanalys för kanske en 50-lapp extra :) Du behöver journalnumret hos Agrilab, Eurofins vet jag inte.

Hade inte en aning om att det gick att göra så. Tack för tipset! :)

Min fetning.

Jag tror snarare tvärt om. Ju fler som analyserar och räknar desto mindre färdig-kraftfoder kommer att säljas. Finns ingen anledning att köpa dessa när man vet vad man behöver. Musliblandningar, pellets och diverse verkar mer anpassat för hästägare som tror att de ger hästen ett komplett foder.

Ja det måste varit i redig tankevurpa om det var foder företagen som kom på idén med analys.

Finns ju analys man kan ta innan man slår så man kan få in det värdet man vill ha på mj och sbrp och titta man slipper köpa färdig foder bara lite mineraler och vitaminer (om hästarna äter så mycket dom behöver av höt)
Och mattes plånbok ser ut såhär:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama