Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Nej ingen analys på gräs under sommaren finns studier gjorda på närings innehåll under sommar och höst och det på olika typer av beten.
Men som salt va protein brist syns tydlig.

Däremot jord prov är taget.

Vadå att höt i mellanåt har så bra värden.
Det handlar om kunskapen om det man har valt att så in på åkern till dom hjälpmedel man kan dra nytta av så man får in det man vill.

Har tagit in hö i13 år varav dom 2 sista varit av värde som jag inte vill ha då det har regnat nästan utan uppehåll i 2 sommar här:devil:

Ja det måste varit i redig tankevurpa om det var foder företagen som kom på idén med analys.

Finns ju analys man kan ta innan man slår så man kan få in det värdet man vill ha på mj och sbrp och titta man slipper köpa färdig foder bara lite mineraler och vitaminer (om hästarna äter så mycket dom behöver av höt)
Och mattes plånbok ser ut såhär:banana:

jag satt och räknade igår och såg att jag inte ens behöver ge mineraler :banana:

bara nåt med selen i

Håller inte med där. Det var foderföretagen som startade upp den här analyshysterin, och även om det emellanåt inträffar att grovfodret är så bra att det inte behövs något mer (eller, oftast, man har en väldigt lättfödd ponny som klarar sig på grovfodret) så överväger antalet hästar som enligt analyserna behöver komplettera. Och vad kompletterar man med? Jo, foderföretagens pellets, havre, mineraler, tillskott av olika slag .... Inte så lätt att på egen hand, från lokala bönder, skaffa det som behövs, så då handlar de flesta från något av de stora företagen.
Så jag tror att foderföretagen ser det som en förlust man får ta, att vissa inte behöver komplettera, och att det också är något slags bevis på att man är ett väldigt seriöst företag, som minsann talar om för folk att de har så bra grovfoder att de inte behöver köpa någon av deras produkter.

Alla ni som analyserar och gör foderstater, hur gör ni på sommaren? Analyserar gräset??

Fast jag tycker nog snarare att det är dom som inte har analys som ger både det ena och det andra. För säkerhets skull.

Jag har de senaste åren bara kompletterar med selen. Har inte behövts mer enligt analysen.

Det tror jag också. De flesta färdiga mineralfoder är totalt opassande.... Jättehöga halter av järn och mangan, vilket det oftast finns mkt av i höet, och för lite magnesium, zink och koppar. Lägger man då på såna mineralfoder blir balansen bara ännu mer åt skogen, det funkar alltså inte att försöka säkra sig vid att ge färdiga blandingar.

Önskar att det gick att köpa varje mineral för sig även i u-landet Sverige. Får betala massa i frakt för att köpa mineraler från England.

Alltså, för det första så är det inte foderföretagen som gör grovfoderanalyser. För det andra, om du gör en analys och ser att hästen har brister, är det då dåligt att upptäcka det så att du kan åtgärda det genom tillskottsfoder? Hade det varit bättre att inte veta och bara tro att hästen får rätt näring eftersom du inte ser nåt annat? Tror du att det är foderföretagen som har bestämt vad hästar behöver?

Tvärtom skrattar foderföretagen åt dumma hästägare som köper alla möjliga foder och tillskott eftersom de inte vet vad hästen egentligen behöver. Alltså på riktigt, de gör sig en förmögenhet på att hästägare inte analyserar grovfodret utan går efter hörsägen och "så här har vi alltid gjort". En hästägare som vet vad de stoppar i sin häst i grunden (grovfodret ska alltid vara grunden, optimalt är grovfoder det enda fodret) kan inte gå på reklamen.

Skulle gärna vilja veta vad det är för medfödda sjukdomar och tillväxtproblem som man inte ser längre, och som man vet orsakades av näringsbrist? Skulle också vilja veta vad du har för bevis för att det handlar om icke analyserat foder om en häst råkar ut för hållbarhetsproblem.

Dessutom, vilka är det som vill att vi ska göra analyser, bli jätterädda för att vi utfodrar fel och sedan köpa deras fodermedel? Jo, självklart är det foderföretagen.

Det handlar för min del inte om snålhet om jag inte tar analys på mitt hö. Det handlar om att jag inte tror på att sitta och räkna och göra tabeller över vad hästarna ska äta. Jag skulle aldrig lita på de där tabellerna, däremot litar jag på vad jag själv ser. Jag ser när hästarna är i lagom hull, blanka i pälsen och fina i muskulaturen. Jag ser också när någon häst tappar, blir ur form, kanske tappar överlinje. Eftersom jag har hållit på så länge som jag har gjort vet jag vad jag ska göra då.

Va?? Ja kan typ gå o hänga mig på att foderföretagen tjänar mest på de som inte har nån aning om vad de ger sina hästar för något och därför tycker fullfoder låter utmärkt att ge sin häst upptill höet.

Du tror alltså inte en levande varelse fungerar på ett ganska vetenskapligt utrett vis? Att ben är uppbyggt av kalcium, håller du med om det ens? Vet du att ben är levande vävnad som hela tiden nybildas och kan urlakas på ingående mineraler? Och om du nu vet och håller med om det, hur ser du som hästägare det?

Protein och energi är skitlätt att se, liksom om hästen verkar må bra i magen. När du ser felen har det dock gått rätt långt med en brist. Och som sagt, mineralbehov och kvoter ser du ju inte alls.

Håller inte med där. Det var foderföretagen som startade upp den här analyshysterin, och även om det emellanåt inträffar att grovfodret är så bra att det inte behövs något mer (eller, oftast, man har en väldigt lättfödd ponny som klarar sig på grovfodret) så överväger antalet hästar som enligt analyserna behöver komplettera. Och vad kompletterar man med? Jo, foderföretagens pellets, havre, mineraler, tillskott av olika slag .... Inte så lätt att på egen hand, från lokala bönder, skaffa det som behövs, så då handlar de flesta från något av de stora företagen.
Så jag tror att foderföretagen ser det som en förlust man får ta, att vissa inte behöver komplettera, och att det också är något slags bevis på att man är ett väldigt seriöst företag, som minsann talar om för folk att de har så bra grovfoder att de inte behöver köpa någon av deras produkter.

Alla ni som analyserar och gör foderstater, hur gör ni på sommaren? Analyserar gräset??

Krafft är glada i att trycka i hästarna deras fullfoder om man kommer med sin analys till dem har jag hört. Men annars köper nog de som analyserar mer rena råvaror. Någon måste ju sälja dem oxå, du kanske inkluderar det i "foderföretagen"? Jag trodde du syftade på fullfoder, ursäkta :)

Jag tänkte faktiskt analysera gräset ja :D Min häst äter väldigt sparsamt med hö sommartid (inne på natten men då är han ju MÄTT efter sin gräshysteri hela dagen ;)) så det ser jag inga större problem med att inte analysera - det är inte den huvudsakliga födan under sommaren.

Energi och protein varierar ju, jag har inte riktigt fattat varför ingen häst ser ut att ha proteinbrist när de går på bete än faktiskt, för hö som tas kan ju ofta ha lågt i protein? Äter hästarna "upp sig" på protein tillräckligt mycket i början tro (när det väl är högt i protein generellt sett?) så att de delvis klarar sig fram till höst/installning/rätt foder igen? Hmm.

Jag hade iaf velat testa att analysera (vi har bara en sommarhage) något år på raken för att se om det är någon trend bland mineralerna. Och om det är någon stor brist/överskott kanske man kan påverka det genom gödning (det har jag dock inte alls koll på ännu, någon ny vall blir det iaf inte, på tok för lite mark för att bryta den som finns).

Tycker det är sjukt intressant!!

Hade inte en aning om att det gick att göra så. Tack för tipset! :)

Tror själv jag fick tipset på buke (eller av min trogna mor som har koll på läget, sorry isf :p), väldigt bra att veta!

Funderar dock på att kolla med min bonde om han inte vill göra analys hos Eurofins i år istället, jag hade velat kolla mikromineralerna. Men samtidigt borde jag leta vidare efter en bonde närmre, 6 mil enkel väg när man bor i hästmeckat Flyinge är nog inte det närmsta man kan hitta :p Synd att jag blev så nöjd med kvaliten bara och att hästarna älskade det ;)

Nästa år blir det troligtvis oanalyserat för vår del. Första året jag ger oanalyserat och dt känns sådär. Dock är det enda lösningen om jag inte vill flytta hästen. Den enda som har oplastade småbalar av bra hygienisk kvalitet som vi kan hämta allteftersom. Han blandar ihop allt sitt hö på skullen och balar när man hämtar.

Dock är min häst enkel att fodra, en normalfödd fjordvalack. Jag får fodra med ögat när det gället protein och mj, men kommer utgå ifrån att han behöver något proteintillskott och sedan får jag helt enkelt chansa på mineralerna. Det är taget på orust, och vi har kalkrika jordar här så det blir nog miner vit som jag fått lägga till alla andra år när jag haft tjörn-hö.

Senast ändrad:

Nej ingen analys på gräs under sommaren finns studier gjorda på närings innehåll under sommar och höst och det på olika typer av beten.
Men som salt va protein brist syns tydlig.

Däremot jord prov är taget.

Vart finns sådana tabeller? Jag minns att min mor fått ett utskrivet papper i tidernas begynnelse när man hade sådana studiecirklar och då lärde de sig räkna foderstat bla :D När Krafft bara hade 3 färger och alla som tävlade hade den röda (Sport?), unghästar skulle äta grön (Breed?) och skogsmullar åt blå (Grund?). Hahahaha :D (de lärde dock sig räkna vettigt, våra har aldrig ätit pelleterat foder annat än för att få den kräsna att äta ibland - men det har aldrig funkat).

Fast jag tycker nog snarare att det är dom som inte har analys som ger både det ena och det andra. För säkerhets skull.

Jag har de senaste åren bara kompletterar med selen. Har inte behövts mer enligt analysen.

Och jag är väl medveten om hur mycket MJ de tillskotten jag vill ge adderar så jag ger minimalt bara för att ha krubbskrammel och den goda effekten av tillskotten. Köper iofs havre hos foderhandlaren bara för att jag ger så extremt lite, det är ju många gånger dyrare kg än hos bonde :idea:

Det tror jag också. De flesta färdiga mineralfoder är totalt opassande.... Jättehöga halter av järn och mangan, vilket det oftast finns mkt av i höet, och för lite magnesium, zink och koppar. Lägger man då på såna mineralfoder blir balansen bara ännu mer åt skogen, det funkar alltså inte att försöka säkra sig vid att ge färdiga blandingar.

Önskar att det gick att köpa varje mineral för sig även i u-landet Sverige. Får betala massa i frakt för att köpa mineraler från England.

Vart skickar du dina analyser?

Vad kostade det då att göra bara mineralanalysen? Funderar på att erbjuda mig att betala ur egen ficka då jag verkligen vill veta det.

50 kr extra på agrilab :-)

Man kan inte göra enbart mineralanalys utan man gör grundanalysen med bla energi protein vilket kostar en viss summa. Gör man samtidigt mineralanalys kostar det typ en hundring eller två extra. Eftersom bonden redan hade gjort grundanalysen så beställde jag bara mineralanalys på samma prov mha journalnumret och då kostade det 50 kr extra utöver vad mineralanalysen kostat om man gjort den tillsammans med grundanalysen :-)

Vad kostade det då att göra bara mineralanalysen? Funderar på att erbjuda mig att betala ur egen ficka då jag verkligen vill veta det.

Jag gjorde två mineralanalyser (enbart) nyligen via Eurofins. De kostade ca 200:- styck.
Jag skickade då in nytt hösilage och hänvisade inte till något befintligt prov.

Hur i hela friden tänker du nu?

Grovfoder analys är helt fristående från kraftfoder företagen.
Priset av en grovfoder analys ekvivalerar ungefär två säckar kraftfoder av vilken modell du än må välja. Chansen är stor att du inte ens behöver köpa kraftfoder säckar öht under vinterhalvåret, samtidigt som du vet att hästen får sitt näringsbehov täckt och en balanserad giva.

Jag analyserar vårt hö i stallet, delar analysen med de andra och erbjuder mig att räkna foderstat. Ändå är det bara jag som har en uträknad foderstat och faktiskt *peppar peppar* har jag bäst presterande hästar.

De andra fodrar med hippo musli, ca 1 kg till d-ponnysarna, hästarna äter ca 2kg fibergi, vissa får även betfor. Några av ponnysarna får kraft miner blå vilket inte passar till höet. Ingen får extra selen. Jag tycker de flesta av ponnysarna ser muskelfattiga ut med tunn överlinje, men några är feta i alla fall. Hästarna har magproblem och är överviktiga... Stallägaren frågar efter analysen, men fodrar inte efter den, säger att om det är lågt protein så ger hen extra halm. :crazy: Jag tror analysen används när de säljer höet och då är det ofta en annan skörd än den jag har provtagit. Börjar bli lite less på att se att ingen bryr sig och tycker det syns på hästarna... Men de läser ju på förpackningen och köper det fodersäljaren säger att deras foder är bra för. Mirakelfoder och mirakeltillskott är mycket viktigt! Kraftfoder räknas som en "bra köttbit är för en elitidrottare", dvs deras elithästar behöver extra eftersom de presterar så hårt. (Mina på en högre nivå klarar sig utan...)

Vet en hästägare som nyligen hade bla selenbrist på sin häst och den mådde inte så bra, därför togs ett blodprov och bristerna upptäcktes. Trots detta så står hen och säger att de i tävlingsstallen utomlands inte kan veta vad de får tag i för hö och därför inte kan göra en analys och därmed är det onödigt för oss oxå att räkna foderstater. "Det funkar ju i kända tävlingsstall".

Jag anses vara lite jobbig och konstig som håller på och räknar och dessutom ger mina hästar rätt mycket hö, även de "bantande" hästarna. Bästa citatet jag hör nästan dagligen om de feta hästarna: "hen orkar inget, så vi ökar havren" suck....

Något jag har funderat på är om hästarna inte vill äta tex mineralerna el vitaminerna osv
kan det vara så att det är nåt i just den blandningen dom inte behöver.
Eller om man nu ger ett specifikt tillägg och dom vägrar äta upp det.
.. att man måste lura i dom tillägget.
Nån fler som funderat på detta?

en till fråga..
Hur ofta tas det prover på hästen om dom verkligen behöver det vi stoppar i dom, är det vanligt? Går allt ens få fram med provtagning?
Tänker man analyserar maten men inte hästen och alla är olika individer med olika behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17