Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jaha...då trodde dom det förr alltså.
Ja ? Eller nej ? vad hade de för alternativ när det inte gick att kolla grov fodret ? Jag blir nog lite förvirrad , förstår inte riktigt vad dina frågor vill åt ? Frågar du rent allmänt eller vad är det du frågar ?
Var inte det jag funderade på...
Något jag har funderat på är om hästarna inte vill äta tex mineralerna el vitaminerna osv
kan det vara så att det är nåt i just den blandningen dom inte behöver.
Eller om man nu ger ett specifikt tillägg och dom vägrar äta upp det.
.. att man måste lura i dom tillägget.
Nån fler som funderat på detta?
en till fråga..
Hur ofta tas det prover på hästen om dom verkligen behöver det vi stoppar i dom, är det vanligt? Går allt ens få fram med provtagning?
Tänker man analyserar maten men inte hästen och alla är olika individer med olika behov.
Du förskastar tabellerna men bryr dig inte om vilken vetenskaplig bakgrund som finns till dem. Låter logiskt
Den tråkiga frasen är ju såklart "Forskning har visat att..." ovanstående som flera redan skrivit, och någon länkat källa till.
Precis som det såklart ligger forskning (fortlöpande) bakom tabellerna som uppger normalhästens standardbehov av energi, protein och mineraler tex. Det viktiga i tabellerna är INTE att slaviskt följa dem utan att hitta vad som passar sin typ av häst. Är du bekant med tabellerna?
Det är trots allt alltid en häst. Rimligtvis har inte just en häst helt plötsligt ett behov av 10 gånger mer kalcium, hälften av smältbart råprotein eller en extremlåg Ca/P-kvot tex. Då hade det liksom varit antingen en sjuk häst eller ett annat djur typ. Är du med på vad jag menar?
Grunderna inom utfodring är liksom inte raketforskning längre utan ganska väl testade skulle jag vilja påstå
Ja ? Eller nej ? vad hade de för alternativ när det inte gick att kolla grov fodret ? Jag blir nog lite förvirrad , förstår inte riktigt vad dina frågor vill åt ? Frågar du rent allmänt eller vad är det du frågar ?
Jag har ingen analys på hösilaget. Jag fodrar efter hur hästarna ser ut i kroppen. De får ca 2,5 kg kraftfoder om dagen. Fodret innehåller mycket vitaminer och mineraler. Ger b-vitamin vid fällning och pälssättning. Rapsolja får de för pälsen.
Så här har jag gjort i 24 år och mina hästar ser alltid runda, fina och glansiga ut. Anser de helt onödigt med analys.
B-vitamin har en utmärkt inverkan på pälssättning och fällning....
Jag blir bara så förundrad över resonemanget.
Här finns det möjlighet att få reda på, till kostnad av max 2 fodersäckar av vald sort och märke, att få reda på grundinnehållet i sitt grovfoder för att se vad som täcks där gällande mineraler och protein och energi, men man vill hellre lägga pengar på att fodra i mörker. Jag fattar liksom inte resonemanget?
Jag tycker ändå det, dagens kraftfoder är i de flesta fall noggrant utvalda och kontrollerade med rimlig mängd av de essentiella vitaminerna och mineralerna som hästar behöver. Vill man ha millimeter(milligram)precision måste man ha grovfoderanalys.