Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

Ja ? Eller nej ? vad hade de för alternativ när det inte gick att kolla grov fodret ? Jag blir nog lite förvirrad , förstår inte riktigt vad dina frågor vill åt ? Frågar du rent allmänt eller vad är det du frågar ?

jaha...då trodde dom det förr alltså.

"Har hästar förmåga att själva välja foder med rätt näringsinnehåll?

Hästar, liksom de flesta andra djur, har liten förmåga att själva välja ut en diet med rätt sammansättning av näringsämnen då de fritt får välja mellan ett antal erbjudna fodermedel. Av de domesticerade djuren är det förmodligen grisen som har bäst förmåga att på detta sätt komponera en väl sammansatt foderstat. En viss förmåga att känna av vad kroppen behöver finns dock även hos hästen, vilket tyder på att det måste finnas någon fysiologisk kontrollåtgärd som styr djurets foderval.

Djurens intag av olika mineralfodermedel anses idag av de flesta forskare till största delen bero på smaklighet och tillgänglighet, istället för att djuren skulle känna behov efter något specifikt mineralämne. Det är därför av största vikt att hästen erbjuds en väl sammansatt foderstat. Hittills är det bara natrium som det med säkerhet går att säga att hästar har aptit för, men bara till en viss gräns. Då salthalten i en foderblandning överstiger 8 % minskar det totala foderintaget drastiskt."

http://www.unisus.se/fakta.html

Ja ? Eller nej ? vad hade de för alternativ när det inte gick att kolla grov fodret ? Jag blir nog lite förvirrad , förstår inte riktigt vad dina frågor vill åt ? Frågar du rent allmänt eller vad är det du frågar ?

Mina funderingar/frågor är väldigt tydlig i inlägget nr 60

Jag har ingen analys på hösilaget. Jag fodrar efter hur hästarna ser ut i kroppen. De får ca 2,5 kg kraftfoder om dagen. Fodret innehåller mycket vitaminer och mineraler. Ger b-vitamin vid fällning och pälssättning. Rapsolja får de för pälsen.
Så här har jag gjort i 24 år och mina hästar ser alltid runda, fina och glansiga ut. Anser de helt onödigt med analys.

Var inte det jag funderade på...

Du förskastar tabellerna men bryr dig inte om vilken vetenskaplig bakgrund som finns till dem. Låter logiskt ;)

Något jag har funderat på är om hästarna inte vill äta tex mineralerna el vitaminerna osv
kan det vara så att det är nåt i just den blandningen dom inte behöver.
Eller om man nu ger ett specifikt tillägg och dom vägrar äta upp det.
.. att man måste lura i dom tillägget.
Nån fler som funderat på detta?

en till fråga..
Hur ofta tas det prover på hästen om dom verkligen behöver det vi stoppar i dom, är det vanligt? Går allt ens få fram med provtagning?
Tänker man analyserar maten men inte hästen och alla är olika individer med olika behov.

Den tråkiga frasen är ju såklart "Forskning har visat att..." ovanstående som flera redan skrivit, och någon länkat källa till.

Precis som det såklart ligger forskning (fortlöpande) bakom tabellerna som uppger normalhästens standardbehov av energi, protein och mineraler tex. Det viktiga i tabellerna är INTE att slaviskt följa dem utan att hitta vad som passar sin typ av häst. Är du bekant med tabellerna?

Det är trots allt alltid en häst. Rimligtvis har inte just en häst helt plötsligt ett behov av 10 gånger mer kalcium, hälften av smältbart råprotein eller en extremlåg Ca/P-kvot tex. Då hade det liksom varit antingen en sjuk häst eller ett annat djur typ. Är du med på vad jag menar?

Grunderna inom utfodring är liksom inte raketforskning längre utan ganska väl testade skulle jag vilja påstå :)

Jag blir bara så förundrad över resonemanget.
Här finns det möjlighet att få reda på, till kostnad av max 2 fodersäckar av vald sort och märke, att få reda på grundinnehållet i sitt grovfoder för att se vad som täcks där gällande mineraler och protein och energi, men man vill hellre lägga pengar på att fodra i mörker. Jag fattar liksom inte resonemanget?

b-vitamin har för övrigt ingen påverkan på päls fällning/sättning, däremot protein.

Du förskastar tabellerna men bryr dig inte om vilken vetenskaplig bakgrund som finns till dem. Låter logiskt ;)

Den tråkiga frasen är ju såklart "Forskning har visat att..." ovanstående som flera redan skrivit, och någon länkat källa till.

Precis som det såklart ligger forskning (fortlöpande) bakom tabellerna som uppger normalhästens standardbehov av energi, protein och mineraler tex. Det viktiga i tabellerna är INTE att slaviskt följa dem utan att hitta vad som passar sin typ av häst. Är du bekant med tabellerna?

Det är trots allt alltid en häst. Rimligtvis har inte just en häst helt plötsligt ett behov av 10 gånger mer kalcium, hälften av smältbart råprotein eller en extremlåg Ca/P-kvot tex. Då hade det liksom varit antingen en sjuk häst eller ett annat djur typ. Är du med på vad jag menar?

Grunderna inom utfodring är liksom inte raketforskning längre utan ganska väl testade skulle jag vilja påstå :)

jo jag förstår
fast jag har inte fått svar på frågan om det är vanligt att man tar prover på hästen för att se om brister finns....och går det ens genom provtagning få svar på det mesta?

Jag förkastar ingenting ;)

Bara rent allmänt, tankar jag fick när jag sitter och läser om foder och foderstatsberäkning.

Jag har ingen analys på hösilaget. Jag fodrar efter hur hästarna ser ut i kroppen. De får ca 2,5 kg kraftfoder om dagen. Fodret innehåller mycket vitaminer och mineraler. Ger b-vitamin vid fällning och pälssättning. Rapsolja får de för pälsen.
Så här har jag gjort i 24 år och mina hästar ser alltid runda, fina och glansiga ut. Anser de helt onödigt med analys.

Jag vill inte ha en rund häst, jag vill ha en normal blank fin häst. Helt utan en massa tillsatser från kraftfoder om det går.

Du kan ta blodprov för att kolla ev. brister. Är ju dock inget man gör om inte anledning finns att misstänka en brist.

Brister är inte jag så himla orolig för. Jag nojar för ohälsosamma överskott som tex iron overload.

Proppade i min häst hiskeliga mängder järn för ett par år sedan.

Jag blir bara så förundrad över resonemanget.
Här finns det möjlighet att få reda på, till kostnad av max 2 fodersäckar av vald sort och märke, att få reda på grundinnehållet i sitt grovfoder för att se vad som täcks där gällande mineraler och protein och energi, men man vill hellre lägga pengar på att fodra i mörker. Jag fattar liksom inte resonemanget?

För att endel inte har så stort kontrollbehov. Jag tror faktiskt att det är SÅ enkelt.

Jag vet att har jag analys så räknar jag på allt. Nu har jag inte analys och får släppa kontrollen och förlita mig på välrenomerade kraftfoder. Alla som har häst gör nog sitt bästa för att hästen ska må bra, sen har inte alla samma kontrollbehov utan litar på foderexperrternas och foderföretagens forskning för att få det optimala fodret just till sin häst. Och majoriteten lyckas faktiskt ;)

Men foderexperterna och foderföretagen kan ju inte hjälpa dig om de inte har något att räkna på... :S
Det handlar inte om kontrollbehov, utan snarare gör man analys för att det är en förutsättning för att kunna ge hästen en balanserad foderstat

Jag tycker ändå det, dagens kraftfoder är i de flesta fall noggrant utvalda och kontrollerade med rimlig mängd av de essentiella vitaminerna och mineralerna som hästar behöver. Vill man ha millimeter(milligram)precision måste man ha grovfoderanalys.

*KL*
Vi analyserar det mesta av hösilaget. Räknar på foderstater på varje häst men följer dem sådär noga. Gör medvetna förändringar pga hull som förändras etc. Och hästar är olika, det går inte alltid att följa en foderstat som räknats ut av en expert utan att använda sunt förnuft och djurögat. Här är ett problem när man väljer att tolka foderanalysen som en bibeltrogen. :eek:

Dock är mannen min duktig på analyser och kan säga resultatet innan vi får dem i handen. Han vet ju hur jorden är, vad som såtts, när och hur skörden blev. Det slår inte fel. Dock skryter jag inte med honom inför honom för han tycker analysen är onödig då. :p (Han har ju tränat i sådär 30 år)
Som lantbrukare gör du markkartering, du väljer utsäde, du väljer gödning/gödsel och du har koll på skördetid. Det innebär att många lantbrukare har haft full koll i många år på detta, fast hästfolk inte fattat det. Har man mjölkkor är det självklart att ha full koll, även om man generellt sätt vill ha andra värden än till hästar.

En sak som jag är förvånad över är att man så blint tror på analysen. Dels vet vi att analysen ibland blir fel på labbet och dels vet vi att "var och när" vi tar provet vi skickar in, har betydelse. Det är ju oftast så att ett fält inte är helt jämnt (markkarteringen visar tydligt på detta), ibland är det skugga/dal/höjd etc. Dessutom så tar jag alltid prov själv på det vi tar hem. (Skulle aldrig lita på en analys från en försäljare.)

Vi säljer en hel del hösilage, oftast analyserat men jag rekommenderar alltid kunden att analysera själv för jag kan inte garantera "min analys". Känns bättre så. Det hemmaproducerat stämmer bra men vi har en hel del vall på arrendeåkrar också som säljs direkt som vi (läs mannen) inte har samma koll på då vi inte har all odling där.

Har dessutom roat mej med att analysera två av våra största kraftfodermärken (ett svenskt och ett importerat) och det var inte upplyftande. Uräskterna var många från dem.

Så analysera och använd med sunt förnuft och förstånd! och lita inte fullt ut på fodertillverkarna.

Jag tycker ändå det, dagens kraftfoder är i de flesta fall noggrant utvalda och kontrollerade med rimlig mängd av de essentiella vitaminerna och mineralerna som hästar behöver. Vill man ha millimeter(milligram)precision måste man ha grovfoderanalys.

Kraftfoder innehåller mer eller mindre stärkelse som inte är speciellt nyttigt för hästar så kan man klara sig på grovfoder av olika sorter så är det det bästa för hästen.

Man måste givetvis vara lyhörd på hur sin häst mår, men det måste man jämt! Det går inte att lita blint på en en beräkning...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama