Ni utan analys

Sv: Ni utan analys

När jag inte hade någon analys så fick dåvarande hästar knapra (förutom hö) mineraler, soja, linfröolja och lite betfor för att skölja ner det övriga, en fick även havre och olja.
Såvitt jag kunde se höll sig hästarna fina på det, hur mineralbalanser osv såg ut kunde jag självklart inte veta.

Du hade väl ett Hö som passade till det du gav med andra ord , vad det nu än innehöll . Eller hur menade du ? Mineral brist eller för hög /låg ca/p kvot är ju inget som märks så snabbt eller blir akut på några månader . Lägg för hög/låg ca/p på en växande unghäst dock så har du raskt ett utfall som kommer påverka hästen i framtida livet .

Kl
Jag är bara som sagt mest fascinerad över hur man väljer bort en så enkel och ekonomiskt smart grej som att analysera sitt grov foder .
Säger som Wrangler tidigare i tråden - fine with Me om folk väljer det trots allt , men det som argumenteras ang varför med allsköns motiveringar , blir mest fånigt som förklaring , Ffa att analys skulle vara ngt som tabell galningar som inte ser helheten eller fattar tillräckligt om hur hästar fungerar använder , eller att analys främjar kraft foder försäljningen . Jösses !?

Senast ändrad:

Kl
Jag är bara som sagt mest fascinerad över hur man väljer bort en så enkel och ekonomiskt smart grej som att analysera sitt grov foder .
Säger som Wrangler tidigare i tråden - fine with Me om folk väljer det trots allt , men det som argumenteras ang varför med allsköns motiveringar , blir mest fånigt som förklaring , Ffa att analys skulle vara ngt som tabell galningar som inte ser helheten eller fattar tillräckligt om hur hästar fungerar använder , eller att analys främjar kraft foder försäljningen . Jösses !?

Tror dessa argument egentligen grundar sig i okunskap (om foder och utfodring)

När du ser på hästen att den har kalcium brist/fosfor brist eller att kvoten är helt fel är det i princip bara att avliva hästen..

KL

Jag har oxå räknat med analyser i många år, jag ser och vet om alla fördelar.
Tycker det är främst ekonomiskt fördelaktigt med grovfoderanalys.

Jag har dessutom jobbat med högpresterande tävlingshästar, i många år totalt, både trav och främst hopp, i Sverige och utomlands. I inget stall där jag har jobbat hade vi någonsin analyser på grovfodret, men det lades ner pengar på högkvalitativt kraftfoder för att det inte skulle bli brister och ALDRIG har jag stött på en häst där jag har jobbat som fått vitamin/mineralbristsymtom.
Detta skre jag i tidigare inlägg... Jag har även fött upp två hästar, en med fullständiga analyser och uträkningar och en utan analys. Bägge mår kanon.

Du är fri att räkna hur mycket du vill, men kom inte och tjata om okunskap och dyligt bara för att endel sköter sina hästar på ett annat sätt än du!!:mad:

Fast nu är du extremt otrevlig igen ?

Jag upprepar det jag inte riktigt förstår : en analys kostar i runda slängar mellan 400- Max 500 kr . Varför vill man hellre köpa säck efter säck med kompletterings kraft foder utan att veta varför eller vilken säck som ger bäst löning för pengarna ? I kombo med att hästen inte riktigt får bästa innehållet som passar ?

Ang okunskap så är det ju det som kastas i huvudet på de som analyserar och det förklaras varför det är helt onödigt etc och hur man om man haft häst i xx år minsann kan fodra med ögat osv ? För mig blir det total tankevurpa - det handlar ju öht inte om det ?

Senast ändrad:

Jag blir irriterad på de som tror att de har den enda rätta vägen.

För att det finns andra sätt, alla väljer det som passar dem :idea:
Det är inte svårare än så.

Personligen skulle jag räkna ut foderstat om det fanns analys, nu finns inte det och jag känner att jag fixar det ändå.

Kl

Då kan man väl sko hästarna själv oxå, man ser ju om det blir snett? Och blir hästen halt får man ju sko på ett annat sätt.

Jag blir irriterad på de som tror att de har den enda rätta vägen.

För att det finns andra sätt, alla väljer det som passar dem :idea:
Det är inte svårare än så.

Ja jag har förstått irritationen utifrån dina svar det är därför jag undrar ? Har du läst det som frågas - både från mig och andra - utan att blanda in din irritation ?
Tycker reflektion och argumentation för analys är både förankrat och etablerat sen många år tillbaka . Är ju inget påhitt , tillochmed seriösa kraft foder rådgivare konsulterar du dem , förutsätter att du ringer för att du vill Ha råd utöver grovfoder analysen .

Om du personligen skulle analysera som du skriver nu - om förutsättningarna fanns osv . Varför då kommentera och gå på defensiven som du verkar tidigare ? Jag förstår inte ?

Senast ändrad:

Denna intolerans mot andra sätt, jag har skrivit det tidigare. Rasism, homofobi, all intolerans gör mig irriterad. Det finns inte EN Rätt väg.

kl
Jag tycker det är bäst med analys så man har lite koll. Men även jag vill påminna om att foderanalyser aldrig kan bli en exakt vetenskap. En gång råkade jag analysera samma grovfoder två gånger... Det var intressant!

För att svara på ursprungsfrågan. Jag har fodrat med ensilage hela vintern utan analys. Som andra sagt funkar mj o protein med ögat. Men mineraler är värre.

Min strategi är dels att anta att det är fosforbrist snarare än kalciumbrist eftersom jag nästan bara ger hästen grovfoder plus betfiber o lusern. Dels att växla strategi under vintern. Periodvis alltså endast fosfor plus selen. Periodvis miner vit. Och någon period miner grön eftersom jorden där ensilaget växt kan antas vara kalkfattig. Inte optimalt kanske, men en slags strategi byggd på goda gissningar.

Är du helt seriös att du inte kan läsa vad som står??????

INTOLERANS!!!! När man inte kan acceptera att någon gör/är annorlunda än sig själv. Jag tror du har svårare att läsa än jag att skriva..

Kan du verkligen, på riktigt, inte förstå????

kl

Jag antar att de som inte analyserar inte vet vad man gör med siffrorna, annars har jag svårt att förstå aversionen mot analys.

Jag har ställt legitima pedagogiska , frågar du mig , frågor . Så nej som svar på dina svar . Jag fattar inte otrevligheterna .

Sigge - jag undrar verkligen detsamma ?

Senast ändrad:

Fast just när det gäller det här så finns det faktiskt en rätt väg. Visst kan det funka alldeles utmärkt att fodra på måfå, men risken är betydligt större att något går galet. Dels det att man faktiskt kan orsaka någon brist eller överskott som påverkar hästen under lång tid utan att man ser det. Dels att hästen kan besparas att bli för tjock/smal/osv eftersom ägaren inte måste vänta och se innan foderstaten kan regleras. Det finns helt enkelt inga rimliga anledningar till att inte analysera sitt grovfoder. Utom lathet och okunskap då, det kan jag nästan acceptera för det är fasen krångligt även om man har högskolepoäng i ämnet...

Sen är det lite svårt att inte bli lite irriterad på hästägare som pga sin okunskap stödjer foderföretag som gör grova pengar på att lura dem genom att sälja mängder av dyra och onödiga (i vissa fall rent skadliga, titta bara på allt foder med vitlök) kraftfoder och tillskott.

Jag tycker det är synd att odla idén om att det är svårt att räkna foderstat. Det är något varje normalbegåvad människa kan lära sig

DU tycker det finns EN rätt väg.... Du är inte den enda med högskolepoäng i ämnet...
Allt är svart eller vitt, analys eller måfå...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama