Sv: Ni unga mammor..
Det är stor skillnad på att passa barn och ha ett eget. Tycker i alla fall jag.
Jag var 21 år och kanske 3 månader. Jag och sambon försökte i 8 månader innan det tog sig.
Sambon berättade för sin mamma som blev jätte glad.
När jag skulle berätta så var jag så j*vla nervös, hjärtat bulta så det nästan gjorde ont, jag svettades och frös om vart annat, skakade.
Åkte ner till föräldrarna, middagen gick, jag våga inte säga nått. Sen blev det kväll, melodifestival-finalen börja på Tv och pappa gick och la sig för han hade migrän.
Det var bara jag och mamma, jag sprang mellan soffan och telefon och smsa sambon för jag var så feg. Jag vågade inte plocka upp min packning om jag skulle vara tvungen att fy snabbt.
Sätter mig i soffan bredvid mamma, och frågar.
-Hur många är vi i soffan?
Hon kollar på mig som värsta frågetecknet.
-Vad menar du?
Hon kollar konstigt på mig.
-Ja hur många är vi här, i soffan, i vardagsrummet?
Knäpptyst
-Ja.....Vi är väl.....2?
Jag ser ut typ såhär
fast 100000 ggr värre.
-Nä, vi är faktiskt 3.
Hon kollar på min mage, blir alldeles blank i ögonen.
-Är du gravid?
-Jepp
Hon kramar mig, med jätte blanka ögon och säger att vi är tokungar!
-Jag trodde du skulle bli arg sa jag.
-Men lilla Pillan, trodde du det?
Sen börja hon gråta och fråga hur jag mådde och i vilken vecka jag var.
Sen kom pappa upp, satt i soffan, jag och mamma satt med fula flin
Jag går och hämtar godispåsen och går fram till pappa.
-Ska morfar ha lite godis?
-Nej tack........Morfar?
Han kollar på mamma samtidigt som han blir helt kritvit i ansiktet och mamma bara garvar.
Det enda han kunde säga då, och i ca 2 veckor var.
"Kommer jag hinna lära den åka skidor innan jag fyller 50?"
Sen fick jag ett sms av honom där han förklarade att chocken lagt sig nu och han är jätte glad.
Sambons pappa vet jag inte hur han reagerade, tror sambon ringde honom. Han vågade inte ens berätta för sina egna föräldrar att han skulle bli farfar utan det upptäckte hans mamma när jag hade tajtklänning på mig i v.20!
Mina syskon berättade jag för när jag gått över 12 veckors gränsen. Vi var ner på middag.
-Vet ni vad som händer i oktober?
-Nääää
-Ni blir moster och morbror.
Syrran hade typ samma reaktion som mamma -tårarna. Lillebror fatta inte riktigt först men sen sa han "coolt" och är super stolt över att va morbror
Sambons bror berättade svärmor för, samtidigt som hon berätta för sin man, efter vi vart på inskrivning.
Och ska jag vara helt 100% ärlig, tycker jag man är lite dum som planerar barn utan att ha något jobb. Oavsett om man är 20,30 eller 40 år. Man måste tänka längre än 40 veckor. Man får tyvärr lov att tänka på ekonomin. Man får tänka minst 10 år framåt. Det är inte alls kul på arbetsmarknade nu, det är skitsvårt.
Jag skulle inte sätta mig frivilligt i den situationen att jag är tvungen att anpassa mig efter jobbet för att få in pengar. Vilket kanske betyder lång pendling eller konstiga/långa arbetstider.
Med ett fastjobb man är tjänstledig från, har man rätt när man börjar jobba igen att i (jag tror det är 7-8 år, är säkert olika från jobb till jobb) att arbeta precis hur mkt man vill, de kan inte neka en att gå ner till 25,50,75% hur man nu vill jobba.
Mina arbetsider är 6:30 - 17:30. Jag vill inte ha mitt barn på dagis från kl 6-18. Eller om sambon hämtar och lämnar, 7-17.