Ni sto ägare som valde att åka till den station som hingsten stod på........

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 036
W

wolken fee

Ert sto seminerades med färsk semin, hingsten stod på stationen där ni lämnade stoet.
När ni hämtade stoet, när hon var dräktig och färdig, så att säga.

Berätta hur ni blev bemötta på stationen?
De dagar stoet blev seminerad, fick ni det muntligt över lämnat eller skriftligt?

Berätta hur var det för dig? Hur skulle du vilja ha det om du fick välja?

Lotta

Sv: Ni sto ägare som valde att åka till den station som hingsten stod på........

Jag har antingen lämnat när stoet har brunstat eller innan, beroende på hur privatlivet har sett ut. ;)
När vet har varit där och kollat första gången har jag fått besked om det, och hur planen ser ut vidare.
Därefter har jag fått muntligt när 1a semination har skett, storlek på ägg mm, och till sist semineringsdatum spesat på fakturan.
Om behandling har setts som nödvändig har jag fått veta det, men inte nödvändigtvis på förhand.
Vi har på förhand avtalat att om sådan behövs behöver de inte cleara det med mig innan. Det känns bra för mig, eftersom jag har fullt förtroende för deras arbete. Jätteduktig veterinär och de är duktiga seminatörer med bra känsla för djuren.
Hade jag velat veta när seminering skall ske hade jag fått det, men jag anser inte att de behöver hänga på min lur för allt som är rutinarbete för dem. De har ju fullt upp i säsongen ändå, så för mig blir det slöseri med deras tid.

För mig är förtroendet viktigt. Men på den stationen jag använder, kan jag lasta ur och åka hem och inte fundera mer på saken. Har inte märren tagit sig, så har det inte berott på deras prestation, den saken är klar!

Tycker det är bra som det är idag, och det passar oss.
Men finns inte förtroendet, så kanske man hade velat diskutera ev behandling innan den görs.

Som vanligt, förtroende och samarbete med andra ord, är grundstenar.

mvh

Sv: Ni sto ägare som valde att åka till den station som hingsten stod på........

Jag har haft ston på tre olika stationer.

Min station som jag brukar använda är otroligt bra, mkt kunnigt folk som verkligen gör sitt allra bästa och lite till :banana: . Säger som Hoppsan, blir inte stoet dräktig, så beror det inte på dom.

Har även lämnat sto till annan station för att hingsten stog där, mkt dåligt bemötande och dålig information :devil: .

På ett tredje ställe lämnade jag för att "min" station inte tar fryst (blev ändå inte fryst, då dom avrådde),. Där var det mkt bra ända tills jag fick räkningen, som inte var så kul :eek: .

Jag lämnade ett högrunstigt sto till stationen, de kollade henne och beställde semin nästa dag, seminerades ytterligare nästa dag då hade hon också ovulerat. Jag hämtade henne samma dag. Hon är nu dräktig.

Stationen jag lämnade mitt sto till är helt suveräna ! Jättetrevligt bemötta, väldigt bra service och information. För att inte tala om att de är väldigt tillgängliga.

Kanonbemötande från min station. Hade mejl o telefonkontakt innan plus att jag var dit på våren o kollade läget innan jag bestämde mej helt. Då tog dom sej tid o visade runt i stallarna. Vi var ute i hagen o kollade på olika unghästar efter "min" hingst samt olika ston som dom betäckt med honom. Sen var vi i hingststallet o dom visade två av hingstarna för hand o vi fick gå in o kolla o ta kort o dom berättade om dom. För_nackdelar osv.
Sedan när vi kom dit fick vi lämna stoet märkt med namnlapp på grimman. Sedan hörde dom av sej när hon var seminerad o hade släppt ägg. Då hämtade vi hem henne o sedan var vi med på ul 17dagar. Fick tyvärr seminera på 4 brunster innan hon tog sej, men detta kan bero på att det var hennes första föl. Då vi lämnade henne tredje gången behövde vi inte ens märka henne för då hade hon varit där så mkt att dom kände igen henne.
Mycket trevliga! Kan mycket väl tänka mej att lämna dit märren om vi ska ha fler fölisar, men det dberor åxå på vilken hingst man betäcker med.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 804
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 358
Senast: Masse
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 773
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka