ni som vet att ni betalar svart hyra.

Sv: ni som vet att ni betalar svart hyra.

Jag betalar i handen då de har svart verksamhet. Att verksamheten var svart visste jag inte när jag flyttade hit för två år sedan då vi skrev kontrakt och allt men för en månad sen bad jag om kvitto då jag startad företag och då kom det fram efter mycket om och men.

Jag startade en tråd för några veckor sedan "Betalar du till svart verksamhet.` För att se hur vanligt det var. Till att börja med svarade bara personer som betalade till vit verksamhet men sen "vågade" fler och fler skriva att de betalade svart. Förmodligen vill man väl inte skriva att man stödjer svart verksamhet genom att betala för svarta tjänster.

Min första hästs hyra betalade jag i handen på stallägaren, senare när det blev vanligare att man betalade räkningar över internet så betalde jag till ett bankkonto. Nu har jag eget stall hemma.

Stallhyran betalar jag in på stallägarens konto.
Hovslagare däremot blir direkt i handen.

Direkt i handen. I förra stallet förde jag över på konto.
Tycker att det är osmidigt som satan med kontanter, särskilt som hyran inte är jämn i hundralappar, men jag gissar på att stallägaren föredrar det då h*n hör till den äldre generationen.

Kan inte uttala om hyra då jag inte betalar någon ("eget" stall) men hovslagaren får pengarna kontant i handen efter varje besök.

Jag startade en tråd för några veckor sedan "Betalar du till svart verksamhet.` För att se hur vanligt det var. Till att börja med svarade bara personer som betalade till vit verksamhet men sen "vågade" fler och fler skriva att de betalade svart. Förmodligen vill man väl inte skriva att man stödjer svart verksamhet genom att betala för svarta tjänster.

Fast det är väl inte så konstigt att man inte vill skrika ut att man är med och frivilligt stödjer organiserat ekonomiskt kriminella som vägrar att göra rätt för sig och konkurrera på lagliga villkor? Som ser till att arbetsvillkoren för utbildade ungdomar i branschen är förfärliga? Som ser till att skolor måste stängas pga dålig kommunal ekonomi? Som ser till att äldreboenden måste dra ned på personalen för att alldeles för lite skattemedel betalas in?

Den gruppen vill inte många bekänna sin tillhörighet till.

De enkla mekanismer och kopplingar som finns brukar man inte ens vilja kännas till för egen del.

Nattsvart egoistiskt blundande brukar vara det man vill göra.

Det känns inte så smart med att ta svart inkomst månad efter månad på sitt personkonto, tänk om det blir någon kontroll eller är det bara banken som har rätt till ditt konto? förutom vid brottsutredning?

Jag hyr lite mark och betalar kontant några hundringar/månad, långt under vad man är skyldig att ta upp i deklarationen.

Det känns inte så smart med att ta svart inkomst . [Här kan man sätta punkt.....] månad efter månad på sitt personkonto, tänk om det blir någon kontroll eller är det bara banken som har rätt till ditt konto? förutom vid brottsutredning?

tiotiotiotiotiotio

Jag har eget stall så frågan är inte aktuell för mig. Vill bara tillägga att bara för att man betalar kontant i handen behöver det inte vara svart. Man kan mycket väl bokföra kontantinkomster också.

Jag har eget stall o driver det i företagsform. Jag tar endast emot pengar på kontot för att slippa krångel vid bokföringen med "kassapengar". Funderar dock på att göra om min verksamhet till hobby. Har just nu bara två inackorderingar, betalar mina egna hästar till företaget o momsar på medryttarna, går tyvärr ändå minus. :(

Mitt "riktiga" jobb är så himla roligt att jag inte vill släppa det för att satsa på hästföretaget. Har dock inte bestämt mig än... OM jag gör om det till hobbyverksamhet antar jag att jag inte behöver ha kvar mitt bankgiro, som ju kostar onödiga pengar. Skulle det då anses som oseriöst att ange mitt vanliga bankkonto för inbetalning av stallhyra eller ta emot om någon vill betala kontant??? Jag måste ju ändå kunna redovisa min hobbyverksamhet i deklarationen då man måste ju ha ordning på papprens ändå...

När jag haft hästen och betalat svart så har det varit rätt i handen men även in på vanligt konto.

Nu är det inte svart längre sedan 3-4 år tillbaka och betalas in till BG. Även hovslagaren får jag kvitto och faktura efter varje gång.

Jag har eget stall o driver det i företagsform. Jag tar endast emot pengar på kontot för att slippa krångel vid bokföringen med "kassapengar". Funderar dock på att göra om min verksamhet till hobby. Har just nu bara två inackorderingar, betalar mina egna hästar till företaget o momsar på medryttarna, går tyvärr ändå minus. :(

Mitt "riktiga" jobb är så himla roligt att jag inte vill släppa det för att satsa på hästföretaget. Har dock inte bestämt mig än... OM jag gör om det till hobbyverksamhet antar jag att jag inte behöver ha kvar mitt bankgiro, som ju kostar onödiga pengar. Skulle det då anses som oseriöst att ange mitt vanliga bankkonto för inbetalning av stallhyra eller ta emot om någon vill betala kontant??? Jag måste ju ändå kunna redovisa min hobbyverksamhet i deklarationen då man måste ju ha ordning på papprens ändå...

Nej, bankkonto är inte oseriöst. Dock kan det ju vara lättare för egen del att ha ett speciellt bankkonto för "företaget". Om förutsättningarna ändrar sig eller SKV vill taxera om, är det lättare att ha det åtskilt. Att ha ett bankkonto till brukar inte kosta något alls.

Fixa alltid kvitton till dina kunder så slipper du nog frågan om "oseriöst". Och förenklar redovisningen.

Jag hade absolut öppnat ett eget konto för verksamheten, för att skilja ut den från det privata. Hos våra tre banker tar det en minut att öppna ett konto via internet, inga stora bekymmer alltså.

Det känns inte så smart med att ta svart inkomst månad efter månad på sitt personkonto, tänk om det blir någon kontroll eller är det bara banken som har rätt till ditt konto? förutom vid brottsutredning?

Om SKV gör en revision så kan de kräva ut uppgifterna från bankkonton.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 238
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar