Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Det konstiga med dig är att du frågade mig det även på min tråd. Du fick ett svar. Jag kan endast svara för mig själv och jag köpte Pitbull för att det är härliga hundar, med bra lynne och mentalitet. Sen är dom uthålliga och envisa. Min Pitbull följer med på ridturer och med tanke på att jag är ute ca 2 timmar om dan och rider så behöver jag en uthållig hund som orkar. Att jag sen har ett intresse för WeightPulling bidrog också till att jag valde en ras med mycket vilja och som kan bygga muskler fort. Min Pitbull drar bland annat min brorsdotter i en skrinda om vi ska någonstans och är hur stolt som helst:) . Det finns alltså många orsaker till varför man köper en Pitbull, kamplusten har jag inte sett röken av hos min hund, finns ingen som helst tendens hos henne med ngt sådant. Jag köpte en familje/sällskap/stallhund och fick exakt det, Kunde inte vara mer nöjd, och jag kommer alltid hålla kvar vid denna rasen också.
Hoppas du fick ett svar NU som du tyckte räckte!!!

Ja du skrev det i förra tråden också.. Och jag förstår ditt syfte med hund.. Och att du fick vad du letade efter...:smirk: ..
Andra personer med mindre erfarenhet får det kanske inte på grund av oseriös avel = dåligt arv och bristande kunskap.. och det är det jag vänder mig i mot! Bra hundägare för Sin hund är aldrig att problem!

Vad är det för skillnad mellan staffar och pittbull? Vad har pitbull som inte staffen har?
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Som JAG förstår det med alla dessa trådar om kamphundarna..
Deras anhängare gämför gärna själva sina pb med alla möjliga raser..
Men då en annan gör det som i fråga om gener.. Då är går inte att gämföra..

Lika så va det Någon i en tråd som gämförde pb med dobben.. "anhängare till pb"

Sen vad det något som Jämförde pb med dobbe som ifårgasatte ägare till pb.. Då va det helt olika raser som inte hade något gemensamt.. (gick inte att gämföra.

Av alla dessa trådar så har endast min syn på pb:s ägare försämrats.. Det är synd om rasen då det inte är deras fel att de är avlade till kamp.

Skulle jag mött en pb för några veckor sedan så gick jag nog lugn över gatan så vi höll oss på varsin kant.. Nu joggar jag nog över gatan.. Just Pga Dessa ägare som kämpar för att få "bort" fördommar mot pitbullen..

Om de har lyckats ändra någon åsikt vet jag inte.. Men fördommar mot dem själva har ökat stadigt hos mej och många fler som följer dessa trådar. Det är där hundarna blir farliga som jag förstår det på alla inläggen i dessa trådar.
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Självklart finns det andra raser som skulle kunna kandidatiera i kampsammanhang.. Och självklart blir hundar som behandlas så som hundar för hundslagsmål bli aggrissiva i sådana situvationer... Hundar som är utsatta för att bli kuvade och mentalt ostabila med diverse behandling blir ostabila, och agrissiviteten kommer givetvis fram (det är så man gärna tränar dem).. Alla kamphundar i sådana här sammanhang bor inte hos familjer utan i burar!

Det här med arv och miljö... Hundar som avlats fram med ett sånt här syfte lämpar sig säkert bättre till ändamålet.. Och om jag fattat saken rätt så bedriver folk som hålls med hundslagsmål en egen avel, på egna meriterade (då innom kampsporten) hundar.. Den aveln torde självklart producera hundar med större lämplighet till ändamålet..

den här andra "gulligull/alt tjäna lite pengar aveln där man då gärna korsar raser lite hejvillt utan direkt syfte än att få ursöta valpar som "inte är mördarhundar utan gullegrisar" dessa har inte koll på arvet överhunvudtaget... Dessa hundar riktar sig inte heller till seriösa ägare då seriösa ägare gärna köper hund från seriösa uppfödare... faktum är att dessa hundar ofta hamnar i klorna på människor som inte vet vad dem gör överhuvudtaget!:crazy:

Arvet har betydelse för vad hunden får för förutsättningar... Och miljön formar förutsättningarna...

Argumentet att hunden blir vad man gör den till och att enskilda hundar hos enskilda ägare (som säkert är bra äg) anser att deras hund är en jätte bra familjehund håller inte för mig.. Jag förstår iaf inte varför man vill ha pit eller bastard framför staffen.. Hur man kan stödja en verksamhet som bidrar med så mycket skit framför allt för hundarna..ekonomiska skäl är inte heller nog som argument för mig... Det är inte inköpet som igentligen är dyrt..

Och i ärlighetens namn för vem finns det behov av arv av det här slaget hos en hund? Jag får reaktioner när jag frågar det men inget bra svar...

får vi se, menar du att du inte gillar kamphundar alls?
Eller menar du att renrasiga som ex, amstaff & staffen är ok men inte pit & bastard.

Svarar gärna på din fråga utan att vara otrevlig:)
Måste bara se om jag fattat rätt.
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Det finns massor av trådar för kamphundar.. Jag tycker bara det är onödigt att starta en ny då du redan aktivit skriver i de andra. Precis som de som svarar här.. Samma frågor och svar på slutändan ändå..

Det va bara det jag tyckte..
Varför ha Flera trådar om något som i grunden är samma ämne?


Varför skriva på en tråd om intresse inte finns, ingen som tvingar dig :idea:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

*lån*

Jag tror att största problemet gemene man har med sk "kamphundar" är dessa hundar ägares kategoriska ovilja att erkänna att hundarna ursprungligen är avlade för att kampa och att bita "fult" när de tänder till och blir förbannade och att detta genetiska arv faktiskt finns kvar i hundarna än idag, även om de inte längre avlas lika hårt på just de egenskaperna!
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Jag tyckte att eftersom du ville diskutera detta så varför inte ta upp det i en av dessa trådar som redan finns???
Varför ska man starta en ny tråd för varje fråga då diskutioenen kommer se lika ut om 2-3 sidor?

Ja, det är nog sant, verkar som det beror på sådana som dig :angel:
Varför inte diskutera huvudämnet i tråden, då kanske den inte ser ut på det sättet som du säger.

Om du ska skriva i tråden, varför inte svara på :
Vet ni hur man tränar en hund för att gå kamper :idea:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Ja du skrev det i förra tråden också.. Och jag förstår ditt syfte med hund.. Och att du fick vad du letade efter...:smirk: ..
Andra personer med mindre erfarenhet får det kanske inte på grund av oseriös avel = dåligt arv och bristande kunskap.. och det är det jag vänder mig i mot! Bra hundägare för Sin hund är aldrig att problem!

Vad är det för skillnad mellan staffar och pittbull? Vad har pitbull som inte staffen har?

Vet inte om det är så här du menar, kanske :idea:

Amstaff & Staffe Å även Pittbull är från början samma ras, som avlats fram till olika ändamål.

Sen upplever jag, med flera att Pittbull idagens Sverige är ett samlingsnamn på icke renrasiga hundar som liknar &/eller har någon sorts kamhund i sig.

En renrasig Pittbull är inte någon sämre hund än en renrasig amstaff.
Men för att veta vad man har, ska man alltid se till att det finns papper som bevisar det
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Som JAG förstår det med alla dessa trådar om kamphundarna..
Deras anhängare gämför gärna själva sina pb med alla möjliga raser..
Men då en annan gör det som i fråga om gener.. Då är går inte att gämföra..

Lika så va det Någon i en tråd som gämförde pb med dobben.. "anhängare till pb"

Sen vad det något som Jämförde pb med dobbe som ifårgasatte ägare till pb.. Då va det helt olika raser som inte hade något gemensamt.. (gick inte att gämföra.

Av alla dessa trådar så har endast min syn på pb:s ägare försämrats.. Det är synd om rasen då det inte är deras fel att de är avlade till kamp.

Skulle jag mött en pb för några veckor sedan så gick jag nog lugn över gatan så vi höll oss på varsin kant.. Nu joggar jag nog över gatan.. Just Pga Dessa ägare som kämpar för att få "bort" fördommar mot pitbullen..

Om de har lyckats ändra någon åsikt vet jag inte.. Men fördommar mot dem själva har ökat stadigt hos mej och många fler som följer dessa trådar. Det är där hundarna blir farliga som jag förstår det på alla inläggen i dessa trådar.


Ingår Staffen & amstaff i benämningen Pittbull, nät du pratar :confused:

Å hur tänker du gällande renrasig pittbull & alla blandraser.

Är alla dessa en å samma hund, med samma problem :confused:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

*lån*

Jag tror att största problemet gemene man har med sk "kamphundar" är dessa hundar ägares kategoriska ovilja att erkänna att hundarna ursprungligen är avlade för att kampa och att bita "fult" när de tänder till och blir förbannade och att detta genetiska arv faktiskt finns kvar i hundarna än idag, även om de inte längre avlas lika hårt på just de egenskaperna!


Förstår vad du menar, visst ska man vara medveten om ursprunget.

Det är framavlade kamphundar, men det va just de jag ville höra.
Vet ni hur hemskt dom tränas, el rättare sagt misshandlas.
För att dom ska slås för sin egen överlevnad.

Våra hundar kan tända till som vilken hund som helst i vardagen mot sina flockmedlemar eller någon dom leker med.

Dom morrar, markerar, precis som vilken mentalt frisk hund som helst.

Dom mördar inte eller försöker slita andra i stycken så fort dom tänder till :confused:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Varför diskutera den träningen, vill du komma med bättre förslag eller vadå? All träning för kamp är utan förklaring idiotisk, egoistiskt för att inte tala om djurplågeri och djurutnyttjande. That's it.


Ja men visst, jag har min egen lilla kamp arena bakom huset, behöver fler tips :banana:

Eller så tycker jag precis som du & vill höra, se, få fram att kamhundar har ett rent helvete om dom hamnar i fel händer :o
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Förstår vad du menar, visst ska man vara medveten om ursprunget.

Det är framavlade kamphundar, men det va just de jag ville höra.
Vet ni hur hemskt dom tränas, el rättare sagt misshandlas.
För att dom ska slås för sin egen överlevnad.

Våra hundar kan tända till som vilken hund som helst i vardagen mot sina flockmedlemar eller någon dom leker med.

Dom morrar, markerar, precis som vilken mentalt frisk hund som helst.

Dom mördar inte eller försöker slita andra i stycken så fort dom tänder till :confused:

:bump: Håller med Jaha ja om allt hon skriver. Hon verkar veta vad hon pratar om. Har själv sk kamphundar. Och vad jag har sett så har dom bra mycket bättre psyke till andra hundar, människor mm än vad dom övriga andra raser jag sett och träffat!! :banana:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Tror du att deras förfäder slogs för sin överlevnad när det hängde fast i mulen på en tjur eller tror du som jag att det var fråga om en enorm kamplust som gjorde att de till skillnad från vanliga hundar aldrig gav sig o släppte taget?
PL
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Tror du att deras förfäder slogs för sin överlevnad när det hängde fast i mulen på en tjur eller tror du som jag att det var fråga om en enorm kamplust som gjorde att de till skillnad från vanliga hundar aldrig gav sig o släppte taget?
PL

Hur mycket erfarenhet av kamphundsraser har du?? Eller är du en sån som bara läser vad tidningarna skriver. Jo kamplusten var väldigt stor när människorna började att avla fram dessa hundraser, men en hund som bet en människa på tex kamp tävlingar avlivades direkt på plats. Och en kamphund i ett slagsmål biter sig inte mer fast än vad tex en schäfer skulle göra. Hundarna som biter flest människor är blandraser och golden retriver. vad tror du attt de beror på då????
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Hundarna som biter flest människor är blandraser och golden retriver. vad tror du attt de beror på då????

Att det är de hundar som det finns flest av :smirk:
Hur ser statistiken ut procentuellt? Det är vad som är relevant och som ger en korrekt bild av det hela :cool:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Att det är de hundar som det finns flest av :smirk:
Hur ser statistiken ut procentuellt? Det är vad som är relevant och som ger en korrekt bild av det hela :cool:

Ahh, så plockade de fram den gamla "pålitliga statistiken" :crazy: Har du nånsin sett den statistiken Gnist?

//E
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Jo, det finns en sådan. Länkade till den i en äldre tråd, men ids inte leta. Tvivlar på att det gör någon nytta att rota fram den ändå. Skygglapparna verkar vara på hos de som skulle ha mest lärdom att hämta från den sidan.. :cool:
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Skulle också tro det... Om du hittar den så kan du väl slänga över ett PM, jag har nämligen aldrig sett den IRL, bara hört vilken ras som leder den... Skulle det vara nåt förs.bolag som har sammanställt den?

//E
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Nej jag har inte sett ngt hundslagsmål där en PB varit inblandat, har du?
Däremot har jag sett massvis av andra slagsmål samt sett dokumentation på skador där PB varit inblandade.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 608
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 824
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp