Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Mmm, och jag bor i ett område där det är väldigt vanligt med kamphundar (oftast amstaff) och det är även de raserna som man hör har hamnat i bråk med en hund och orsakat förödande skador.
Vi har två collies ( av olika typ) som jag "känner" och som bägge har blivit angripna av en "sk" kamphund. Den ena fick buken uppsliten och fick ligga inne hos veterinären i en vecka medan den andra "bara" behövde sys och fick åka hem sen..:crazy:
Kan tillägga att jag tidigare låtit mina hundar leka med den ena hunden som angrep för att "den var så trevlig" och en sån rar familjehund. Det var i detta sk "tikbråk" som collien fick buken uppsliten och hur de än gjorde släppte inte hunden och ägaren slog och slog för alla krafter i världen. Har ingen aning om hur collien ens lyckades överleva..

Och som så många redan sagt är alla här inne medvetna om att alla hundslagsmål är riktigt otäcka (oftast).


Som sagt. Vem har påpekat detta? Ingen som har skrivit här inne hittils iaf. Utom du själv då.



Har bekanta till oss, vars uppfödare har haft en liknande incident med 2 schäfrar.

Den enna fick buken uppsliten av den andre.

Så poängen är, att ni inte vill se att det händer olyckor även med "vanliga" hundar.

Idag eller igår, fick ett barn ansiktet sönderbitet av en schäfer, ägaren fick benda up käcken & hunden ville inte ge sig & försökte flygga på igen när ägaren fåt den hunden.
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Har bekanta till oss, vars uppfödare har haft en liknande incident med 2 schäfrar.

Den enna fick buken uppsliten av den andre.

Så poängen är, att ni inte vill se att det händer olyckor även med "vanliga" hundar.

Idag eller igår, fick ett barn ansiktet sönderbitet av en schäfer, ägaren fick benda up käcken & hunden ville inte ge sig & försökte flygga på igen när ägaren fåt den hunden.

Är det verkligen NÅGON här som påstått att andra hundar inte kan bitas?
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Är det verkligen NÅGON här som påstått att andra hundar inte kan bitas?


Precis som många menar att vi kamphundsägare gullifierar våra hundar, tycker jag att det går en stark tråd genom alla diskutioner att ingen går up mot kamphundar, på att bita männsikor & andra hundar

Pratar vi blandraser ok, men inte renrasigt, dom beter sig inte värre än andra vanliga hundar.
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Är det verkligen NÅGON här som påstått att andra hundar inte kan bitas?


Nej de är ingen som sagt något om att andra raser inte biter, men de verkar ju som om flera okunniga människer här inne tror att "kamphunds" raser biter mer än andra när de faktiskt inte är så.
Gillar inte o skriv kamphunds raser men för att de okunniga också ska förstå skriver jag så........
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Nej de är ingen som sagt något om att andra raser inte biter, men de verkar ju som om flera okunniga människer här inne tror att "kamphunds" raser biter mer än andra när de faktiskt inte är så.
Gillar inte o skriv kamphunds raser men för att de okunniga också ska förstå skriver jag så........

Varför vill du inte andvända benämningen kamphundsraser?
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Varför vill du inte andvända benämningen kamphundsraser?

Kanske så här, spekulerar bara.

För att det inkluderar både renrasiga & blandraser & jag vet att jag inte står för blandrasavel, specielt inte med kamphundsblandningar.

& det är tyvärr dessa & deras ägare (inte alla) som gör att rycktet är som det är idag.
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Kanske så här, spekulerar bara.

För att det inkluderar både renrasiga & blandraser & jag vet att jag inte står för blandrasavel, specielt inte med kamphundsblandningar.

& det är tyvärr dessa & deras ägare (inte alla) som gör att rycktet är som det är idag.


Precis så menade jag....
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Varför vill du inte andvända benämningen kamphundsraser?

Detta sätt att generalisera ökar okunskapen och rädslan hos allmänheten och ger pitbullterriern ett oförtjänt dåligt rykte.

Pitbullterriern är en ras och inte för en namn för aggresiva eller rädda hundar.
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

ok jag förstår vad du menar Knudor...

Det är en rätt krånglig diskution att föra det här med kampras/hund och ursprung.. Lätt att bli missuppfattad för det finns så mycket okunnigt folk inblandad...

Andvänder jag benämningen brukshundsraser så tänker ju inte jag på korsningar då de inte är en ras..utan då tänker jag på just flera olika raser under samma typ..
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Detta sätt att generalisera ökar okunskapen och rädslan hos allmänheten och ger pitbullterriern ett oförtjänt dåligt rykte.

Pitbullterriern är en ras och inte för en namn för aggresiva eller rädda hundar.

Är det nån som påstått det?
 
Sv: Ni som tycker så illa om renrasiga så kallade kamphundar.

Är det nån som påstått det?

*suck* nej det är det inte. Hon frågade mig varför jag inte vill använda ordet kamphundsraser och jag svarade.

Blir lätt ett namn för en samligt ouppfostarde hundar.:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 608
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 541
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 824
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp