Ni som longerar era hästar inspända...

F

Fredrik_

OBS detta är ingen tråd för eller emot...
utan undrar bara
hur gör ni och hur tänker ni?
Hur spänner ni i förhållande till lod?
Vad vill ni åstadkomma.

Skillnad unghäst / utbildad häst.

gäller inspänningstyglar

Sv: Ni som longerar era hästar inspända...

Om jag longerar så spännerj ag in min ponny med en chambon. Spänner den löst, vill mest att han ska släppa underhalsen och slappna av o sänka sig. Det funkar utmärkt på honom.

På halblodet har jag använt vanliga inspänningstyglar med gummiringar på. Har haft dom rätt löst, vid sänkt huvud så är dom helt slaka. Svid galopparbetet lite mer spända då hon gärna springer med huvudet väldigt högt. Har provat chambonen på henne oxå men de funkade inget vidare för då visste jag inte hur den skulle spännas. Det som märks på henne är att även med slaka inspänningstyglar fästade i bettet så kryper hon gärna bakom.

Tanken med att överhuvudtaget använda inspänningar är att få dom att sänka huvudet och nacken och slappna av.

Har inte longerat några unghästar men troligtvis hade jag gjort likadant.

Jag tycker att det är det bästa sättet för en ung häst( efter att den har gått med Chambon) att lära sig att söka sig fram till bettet som då är garanterat stilla. aldrig i skritt, utan "shasar" iväg den till trav på en gång.
Låg form i trav, men inte i galoppen- mer cirkelrörelse.

Äldre hästar söker sig själva neråt o spänns in lite högre- efter uppvärmning utan.

Jag har dubbellinor varav jag spänner den yttre igenom 2 ringar på utsidan fram till bettet och innertygeln spänner jag från min hand sett igenom bettringen och till gjorden

Yttertygeln genom två ringar = för att få den yttre längre ned?

Högt och lågt = höjden på gjorden?

Hur tänker du med längden och lod?

Yttertygeln genom två ringar = för att få den yttre längre ned?

Det ramar in yttersidan lite bättre och man behöver inte använda någon större "kraft" om hästen skulle dra sig utåt på volten utan det är väldigt enkelt då att vända in framdelen i öppnatänk med hjälp av yttertömmen på det viset.

Har du ingen bild på hur du spänner? Förstår inte riktigt hur du menar...

Jag tycker att man ALLTID ska ha inspänning på hästen när man longerar, longering är slitsamt ändå för hästens kropp att riskera att den går i fel form kan vara förödande, givetvis ska man inte spänna in mer än man har kunskap och hästen är mogen för men en liten vägvisare vart hästen ska söka sig är viktigt! på unghästen är det extra viktigt där ska inspänningen kunna vara lös utan att hästen behöver mer än att sänka huvudet. En häst som ställer sig för mycket kan det ju även vara nyttigt för att vara lite inspänd åt fel håll om ni fattar vad jag menar..

En piggelin unghäst som ska longeras utomhus bör man spänna in.
annars pringer de bara av sig krutet o när de väl börjar att lyssna måste man sluta.
Jag har gjort som Klimke förespråkade i sin bok "Unghästen", som jag har lyckats att slarva bort.

Dvs. låga inspänningar.

Tycker inte om att tömköra på volt när man kan bli väl stark på yttern iom att den ligger böjd från ytterringen o sen över ryggen.
tömkör däremot ute för att lära den ryttarhjälper.
Den bjuder oxå vilket gör att man inte behöver driva den framåt o den behöver ej heller bli tveksam över vart den ska gå, vilket gör att man lätt kan lära den sidvärtsrörelser oxå.

Jag undrar lite över frågan eftersom TS gör som Fio.

Senast ändrad:

Ts Har en hel del utrustning.
Longerlina, Chambon och inspänningstyglar också, och de är deffinitivt inte oanvända.

Ville bara ha mer tips att använda dem till.

Det är många som förespråkar inspänning bla. Klimke

Jag använder shambong då jag longerar. Fungerar alldeles utmärkt på min häst, som gärna blir kort i halsen och då och då kryper bakom.

Skulle göra på samma sätt med en unghäst.
I ett stall där jag jobbade använde dom sig av en graman som inspänning, dvs dom knöt den uppe vid sadeln. Det tycker jag är helt förkastligt, ser ingen nytta med det.

Chambonen är oxå bra om man har en häst som löshoppar utan att använda ryggen.
Den får då inte vara alltför lös så hästen trasslar in sig i språnget.

Faran med inspänningar är om man spänner in den för mkt, så att hästen får panik o kastar sig bakåt.
om man sätter dem ganska löst o lågt på en ovan häst o sen är noga med att den ska trava iväg på en gång, brukar det gå bra.

Spänner aldrig in min häst då jag vill att han naturligt ska hitta sin balans och bärighet, det kommer när han är redo för det.

Det är mitt sätt......

oj det finns många sätt, vissa sämre vissa bättre..
När jag jobbade i tyskland med utbildning av unghästar gjorde vi på två sätt vid longering:
1. om vi skulle rida och ville värma upp hästen och lära den acceptera stigbyglarna drog vi ned stigbyglarna, la tyglen under stigbyglarna och upp på manken framme vid sadeln

2. öppnar upp tygeln spänner in i sadelgjorden på var sin sida men lite mer på innersidan (cykelstyre). börjar att spänna in rätt mkt men givetvis beroende på hur van/duktig häst det var och lättar efter uppvärmning.

Här hemma på min egen häst använder jag chambong och ibland går jag tillbaka till ringen med spännerna, ibland delar jag tygeln och sätter i sadelgjorden. det beror på formen och vad jag vill åt just för den träningspasset.

men tömkörning brukar ge mest, :)

Läste du överskriften?
och den första och sista raden?

Varför tror du att de gjorde enligt punkt 2?

Upplevde du att någon häst försökte slå sig fri?

Utbildning blir ju också annorlunda om man skall rida in 5 - 10 hästar
eller bara sin egen.

Jag läser gärna om olika metoder ang ( vissa bättre än andra)

MVH Fredrik

Senast ändrad av en moderator:

Jag har dubbellinor varav jag spänner den yttre igenom 2 ringar på utsidan fram till bettet och innertygeln spänner jag från min hand sett igenom bettringen och till gjorden

Så gör jag också om/när jag tömkör. (Blir lite för sällan faktiskt) Om jag inte tömkör med sadel då jag fäster stigbyglarna på lagom höjd med snöre/rem under magen och tömmarna genom stigbyglarna.

Alltså longerar jag eg inte utan tömkör dvs två linor även på volt.

Senast ändrad av en moderator:

Varför tror du att de gjorde enligt punkt 2?

Upplevde du att någon häst försökte slå sig fri?

Utbildning blir ju också annorlunda om man skall rida in 5 - 10 hästar
eller bara sin egen.

Jag läser gärna om olika metoder ang ( vissa bättre än andra)

MVH Fredrik

Hej Fredrik? (Har du en syster som heter Susan möjligen?:D )

Vad skriver Klimke om hur man gör? Såg att du skrev om honom ovan.

Chambon är också bra glömde jag skriva, dvs om man longerar.
Vad tycker du om longering/tömkörning, vissa menar ju att man inte ska longera alls, dvs med en lina?

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 340
Senast: Raderad medlem 149639
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka