Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Och där så kom det.
Den som äter kött har ingen rätt att kritisera djurhållning som innebär djurplågeri alltså.

Då så har vi situationen att vegetarianen kritiseras för att vara fanatiksk och köttätaren för att inte vara tillräckligt renlärig.

Dubbel bestraffning.
Damn you if you do and damn you if you don't.

Dumheter.

När jag köper kött så köper jag svenskt (med undantag för t ex salami). Detta gör jag för att den information jag har säger mig att svensk djurhållning är bättre än t ex dansk. Däremot inbillar jag mig inte för ett ögonblick att den lilla glada svenska grisen bökat runt ute på gården hela sitt liv innan den försiktigt leds till slakt med ett litet belåtet nöff. Du argumenterar däremot som om den gjorde det, du baserar dina argument på falska premisser. Om ett djur överhuvudtaget inte ska plågas så kan man inte äta kött. Vilket du gör.
 
Typ all slakt är "halal". Men skillnaden är om det sker med bedövning eller inte.
Nu har tråden tagit en annan vändning, men då vi är en av de produktions länder som exporterar mest halal kött till de största marknaderna för halal, som Indonesien och Malaysia, är jag fullkomligt övertygad om att jag har en mer nyanserad förståelse av vad som krävs för halal. Om man är intresserad av att finna lösningar som tar hänsyn till människor såväl som djur så finns all möjlighet att komma till lösningar som är acceptabla för alla berörda.
 
@Enya Du behöver inte förklara någonting här tycker jag. Uttrycker man sig som @Inte_Ung och @Niyama gjort angående din mormor så är du inte det minsta skyldig att försöka förklara och resonera. Det hade du inte varit ens om de uttryckt sig trevligt men just med tanke på vad de skrivit så tror jag inte någon (vettig människa) dömer dig om du inte har lust att försöka förklara.
 
Nej? Om det hade handlat om människor som far illa hade det nog låtit lite annorlunda i den här tråden. Men nu handlar det om djur och dessa ska man inte försvara, för människor är mer värda och har rätt att plåga djur för att få god mat på bordet. Det är helt sjukt tycker jag.
Fast det har ju också tagits upp? Billiga kläder, kaffe, ris, you name it. Många som jobbar med sånt har ju ett helvete rent ut sagt, ändå så är det få som ansett att det är lika viktigt att avstå sånt som att avstå utländskt kött.
 
Du argumenterar däremot som om den gjorde det, du baserar dina argument på falska premisser.
Nej inte alls.
Det enda som jag påstår att jag säkert vet är att danska grisar utsätts för djurplågeri och att de över 1000 kossor som jag känner till hur de har det lever ett utmärkt liv.
Vad gäller svensk gris så har jag skrivit att jag inte riktigt vet hur de har det.

Det är bra att läsa vad någon skriver innan man kritiserar den.
 
Nej? Om det hade handlat om människor som far illa hade det nog låtit lite annorlunda i den här tråden. Men nu handlar det om djur och dessa ska man inte försvara, för människor är mer värda och har rätt att plåga djur för att få god mat på bordet. Det är helt sjukt tycker jag.
Jag vet inte vad jag ska svara. Du är så aggressiv och enögd att jag tappar andan. Du tar så mycket för givet om andra att jag inte vet var jag ska börja för att försöka reda upp det. Jag kan helt enkelt inte.

Det mest aktuella problemet, för just det här replikskiftet, är väl att du tillåter dig att ironisera och raljera över @Enyas mamma, efter att du har fått en beskrivning av hur hon har det. Och de antaganden under vilka du uttalar dig så respektlöst och raljant - jag vet som sagt inte var jag ska börja för att bringa reda i sörjan.
 
Hela diskussionen är lite underlig tycker jag, på ett forum som Buke där så många är så insatta och så engagerade i alla tänkbara samhällsfrågor. Just den här frågan tycks betraktas som lite onödig och nästan stötande att ta upp? Här ska man plötsligt göra lite som man har lust och inte komma med pekpinnar inte.

Men det handlar det ju inte om. Alls. Det handlar om att man anses plåga djur om man säger att man köper utländskt kött för att man inte har råd med annat. Det argumentet accepteras inte, då har man fel, man har visst råd.

Själv blev jag kallad idiot för att jag anförde att det faktiskt finns människor med så små plånböcker.
 
Fast det har ju också tagits upp? Billiga kläder, kaffe, ris, you name it. Många som jobbar med sånt har ju ett helvete rent ut sagt, ändå så är det få som ansett att det är lika viktigt att avstå sånt som att avstå utländskt kött.

Fast den här tråden handlar ju om kött, och om man väljer bort dåligt kött ska det genast påpekas att man säkert gör andra dåliga val. Jag försöker köpa schyssta kläder (och framför allt inte mer än jag behöver), köper endast ekobananer, undviker ris osv. Frågan är varför det är mycket viktigare än köttfrågan.

Jag menar att om de plågade djuren hade varit plågade människor så hade det låtit annorlunda.
 
Faktiskt inte. Vi ser mycket mer rabiata uttalanden om dansk grisuppfödning än om barn i industriarbete i Asien eller om barn i teknikåtervinningsbranschen (bransch är fel ord, haveri ligger närmare till hands) i Afrika.
Det är ju just det jag tycker är så intressant. Skulle jag starta en tråd om iphonefabrikerna skulle inte alls folk vara så rabiata som de alltid är i just djurtrådar.
 
Jag köper knappt kläder, dricker rättvisemärkt kaffe och sminkar mig inte alls.
Smink anser jag vara onödigt och inte bra för vare sig miljö eller människor.

Nå kan jag kvalificera för att få uttala mig nu?
Så du är helgonlik? Du gör inga val av okunskap, du kör inte omkring i icke förnyelsebar energislukande fordon, du gör allt rätt och alla andra som inte gör som du gör fel?
 
Fast den här tråden handlar ju om kött, och om man väljer bort dåligt kött ska det genast påpekas att man säkert gör andra dåliga val. Jag försöker köpa schyssta kläder (och framför allt inte mer än jag behöver), köper endast ekobananer, undviker ris osv. Frågan är varför det är mycket viktigare än köttfrågan.

Jag menar att om de plågade djuren hade varit plågade människor så hade det låtit annorlunda.
Jag ser det ju som plågade människor i vissa av de förhållandena. Jag tycker det är jättebra om man kan välja bort så mycket som möjligt och även det lilla är bra. Den poäng jag haft är inte att "du är dålig för att du inte väljer bort allt" utan snarare att även om köttet är viktigare för en person så kanske människorna är viktigare för en annan och då väljer någon i huvudsak bort billiga kläder eller andra matvaror.

Jag tycker helt enkelt att det blir fel att kritisera någon så stenhårt för att den prioriterar annorlunda än man själv gör, så länge personen faktiskt prioriterar. Och jag själv vet flera (inte på Buke nu alltså) som är stenhård med just kött och ska påvisa för andra hur hemska de är som äter kött, men själva gladeligen skuttar runt på H&M och köper kläder...

Det har jag lite svårt för. Jag försöker istället acceptera andras val och prioriteringar, jag kan upplysa andra om saker och ting, men jag skulle aldrig få för mig att tala om för någon att den är idiotisk som handlar på H&M och fundera på hur den inte kan tänka längre, när den gör andra saker, som t.ex avstår utländskt kött.

Förstår du då hur jag menar? Därav att jag kritiserar de som kritiserar dessa personer, utan att ha en aning om hur de prioriterar och varför och vad de anser viktigare.
 
Konventionell djurhållning i Sverige är inte på något vis ens i närheten av det djurplågeri som danska grisar utsätts för.
Du citerar mig men det svar du ger är inte relevant för vad jag skrev. Du har aldrig gjort fel, ens av okunskap? Du har aldrig ätit annat än lyckliga kor och grisar?

Och vet du vad? Även lyckliga kor och grisar är en belastning för vår miljö. Men den frågan är inte lika viktig för dig?
 
Faktiskt inte. Vi ser mycket mer rabiata uttalanden om dansk grisuppfödning än om barn i industriarbete i Asien eller om barn i teknikåtervinningsbranschen (bransch är fel ord, haveri ligger närmare till hands) i Afrika.

Jag har inte sett någon tråd om barn i industriarbete/teknikåtervinningsbranschen. Här tas det ju upp gång på gång att man säkert gör massa andra fel, trots att tråden handlar om kött. Dvs andra val verkar så mycket viktigare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp