Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Jag köper knappt kläder, dricker rättvisemärkt kaffe och sminkar mig inte alls.
Smink anser jag vara onödigt och inte bra för vare sig miljö eller människor.

Nå kan jag kvalificera för att få uttala mig nu?
Jag har inte sagt att du inte får uttala dig. Jag tycker bara det är trist att de som inte gör ALLT kritiseras för det. Eller hade det varit okej om de skippade köttet men sket i resten?

Att "knappt köpa kläder" säger ju inte så mycket heller, om du inte vet var kläderna kommer ifrån och hur de som gjort dem haft det. Eller är det okej för någon att köpa utländskt kött om de gör det sällan och inte känner till ursprunget?
 
@Enya Du behöver inte förklara någonting här tycker jag. Uttrycker man sig som @Inte_Ung och @Niyama gjort angående din mormor så är du inte det minsta skyldig att försöka förklara och resonera. Det hade du inte varit ens om de uttryckt sig trevligt men just med tanke på vad de skrivit så tror jag inte någon (vettig människa) dömer dig om du inte har lust att försöka förklara.
Nej det verkar vara som att banka huvudet i en vägg det här.

De tror att jag försvarar att köpa gris som plågats, medan jag i själva verket inte gör det. Jag försvarar de som gör det då jag anser det är fel att behandla andra människor så illa. Speciellt om man inte är bättre själv på andra punkter. Deras val står jag inte bakom, men att döma dem känns verkligen inte ok eller vettigt.

Man får inte det resultat man vill ha om man gapar på andra människor likt det som görs i tråden. Jag tror verkligen inte jag fått min mamma att köpa mer svenskt kött genom att dumförklara henne och behandla henne illa.
 
Jag har inte sett någon tråd om barn i industriarbete/teknikåtervinningsbranschen. Här tas det ju upp gång på gång att man säkert gör massa andra fel, trots att tråden handlar om kött. Dvs andra val verkar så mycket viktigare.
Jag tycker snarare tvärtom, att köttet verkar viktigare för många. Jag säger inte emot, jag tycker det är helt okej att se det så. Jag tycker bara att man bör acceptera att andra kanske tycker något annat är viktigare.
 
Nej inte alls.
Det enda som jag påstår att jag säkert vet är att danska grisar utsätts för djurplågeri och att de över 1000 kossor som jag känner till hur de har det lever ett utmärkt liv.
Vad gäller svensk gris så har jag skrivit att jag inte riktigt vet hur de har det.

Det är bra att läsa vad någon skriver innan man kritiserar den.

Så det enda kött du äter och mjölk du dricker kommer alltså från de där 1000 korna? Du äter inte ägg?
 
Jag har inte sagt att du inte får uttala dig. Jag tycker bara det är trist att de som inte gör ALLT kritiseras för det. Eller hade det varit okej om de skippade köttet men sket i resten?

Men det är ju precis det jag reagerar mot! Att man får typ inte ha en åsikt för man gör säkert massa felaktiga val.
 
Jag har inte sagt att det skulle vara fel. Tvärtom, hur skulle vi annars få någon mat? Men jag tror inte att det är djurvälfärd som är det överordnade målet med vare sig utbildningen på området eller själva företagandet. (Bland annat därför att det blir väldigt dyrt.)
Nej djurvälfärden är inte överordnad men väl en viktig del av utbildningen. Det jag vänder mig emot är synen att små hobbygårdar skulle vara en bra lösning. Se på hur många hästägare som helt saknar utbildning och sköter sina hästar utifrån sina egna gissningar.

Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menade i ditt inlägg
 
Du gör inga val av okunskap, du kör inte omkring i icke förnyelsebar energislukande fordon, du gör allt rätt och alla andra som inte gör som du gör fel?

Vad gäller min bilkörning så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i debatten.
Och kan tillägga att jag köpte mig en Bi-fuel, etanol/bensin men upptäckte att etanol inte var ett bra val.

Så du är helgonlik?
Nej mest lat.
Det är så onödigt att sminka sig eller köpa en massa kläder.
Att hitta rättvisemärkta produkter är inte så svårt och inte så dyrt heller.

I övrigt så sitter jag inte och hävdar min rätt att plåga djur för mitt nöjes skull (god mat) när jag blir upplyst om problemet.
 
Men det handlar det ju inte om. Alls. Det handlar om att man anses plåga djur om man säger att man köper utländskt kött för att man inte har råd med annat. Det argumentet accepteras inte, då har man fel, man har visst råd.

Själv blev jag kallad idiot för att jag anförde att det faktiskt finns människor med så små plånböcker.
Fast jag tycker ändå det känns lite som just så - att man liksom inte "behöver" bry sig eftersom man bryr sig om andra saker istället och därför kan man ignorera det här ämnet. Det är ett resonemang jag aldrig sett i andra Bukediskussioner.

Samtidigt vill jag upprepa att jag verkligen inte anser att den som kämpar med en mager plånbok ska ha samma ansvar i frågan som den medelsvensson som ganska enkelt kan göra ett förändrande val.
 
Men det är ju precis det jag reagerar mot! Att man får typ inte ha en åsikt för man gör säkert massa felaktiga val.
Man får ha en åsikt, absolut, det har ju dock flera gånger påtalats att man gör fel om man äter utländskt kött, punkt. Det ställer jag mig frågande till, för jag anser att man kan göra rätt på andra håll också.
 
Fast jag tycker ändå det känns lite som just så - att man liksom inte "behöver" bry sig eftersom man bryr sig om andra saker istället och därför kan man ignorera det här ämnet. Det är ett resonemang jag aldrig sett i andra Bukediskussioner.

Samtidigt vill jag upprepa att jag verkligen inte anser att den som kämpar med en mager plånbok ska ha samma ansvar i frågan som den medelsvensson som ganska enkelt kan göra ett förändrande val.

Ja det måste fortfarande vara acceptabelt att hävda att man inte bör äta utländskt kött! Om man nu tycker så.
 
Jodå. Har du redan glömt att vi har kastrerat smågrisar här i landet utan bedövning för inte så länge sedan, som du har ätit av
Nej då.
Men jag vet också att vi har slutat med det.

Därför att det blev tillräckligt med opinion mot det.
Jag satt dessutom inte och hävdade min rätt att äta grisar som kastrerats utan bedövning.
Jag blev mycket ledsen och upprörd över informationen och gjorde ett långt uppehåll i mitt ätande av gris.
 
Vad gäller min bilkörning så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i debatten.
Och kan tillägga att jag köpte mig en Bi-fuel, etanol/bensin men upptäckte att etanol inte var ett bra val.


Nej mest lat.
Det är så onödigt att sminka sig eller köpa en massa kläder.
Att hitta rättvisemärkta produkter är inte så svårt och inte så dyrt heller.

I övrigt så sitter jag inte och hävdar min rätt att plåga djur för mitt nöjes skull (god mat) när jag blir upplyst om problemet.

Så allt är förlåtet. Du är en helt igenom rättfärdig och rättskaffens människa som tagit på dig rätten att håna andra människor.

Du är vansinnigt märklig i den här debatten. Är det NÅGON överhuvudtaget som i tråden försvarar sin rätt att äta kött från konventionell djurhållning för att det skulle vara godare?

Du slåss som Don Quiote mot väderkvarnar. En forumhalmgubbe in true person, den titeln får du alldeles gratis av mig idag.
 
Ha en åsikt? Att kalla folk för idioter, djurplågare och bärare av offerkoftor är inte att ha en åsikt. Det är att vara oförskämd. Och innan man är det bör man åtminstone sopa rent framför sin egen dörr.
Precis SÅ! Det är ju DET som är grejen. Jag har skrivit det fan tusen gånger nu, men ändå upprepas samma "buhu jag får inte ha en åsikt".
 
Nej då.
Men jag vet också att vi har slutat med det.

Därför att det blev tillräckligt med opinion mot det.
Jag satt dessutom inte och hävdade min rätt att äta grisar som kastrerats utan bedövning.
Jag blev mycket ledsen och upprörd över informationen och gjorde ett långt uppehåll i mitt ätande av gris.
Men du åt dom iaf o var mätt o belåten
 
Jag ser det ju som plågade människor i vissa av de förhållandena.
Vilka förhållanden?

Jag tycker det är jättebra om man kan välja bort så mycket som möjligt och även det lilla är bra. Den poäng jag haft är inte att "du är dålig för att du inte väljer bort allt" utan snarare att även om köttet är viktigare för en person så kanske människorna är viktigare för en annan och då väljer någon i huvudsak bort billiga kläder eller andra matvaror.

Var och en prioriterar ju som en vill, men jag reagerar på att man rättfärdigar sitt bidragande till djurplågeri med att man har dåligt med pengar. För det finns vegetarisk mat som inte kostar mer. Men som sagt: den där personen som är urfattig och tar emot en matkasse innehållande dansk gris har jag all förståelse för.

För mig är djur och barn de mest utsatta, och jag kommer alltid alltid protestera och argumentera för dessa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp