Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Därför att vi inte vill ha statligt överförmyderi utan varje individ ska ha rätt att själv välja den mat som finns i affären
Men det var ju inte ett svar på den frågan.
Försök igen.
Och varför skall den Svenska djurskyddslagen vara så stark när den ändå inte följs för mat i Sverige?
 
Nej, det tycker jag inte. Skillnaden är att jag inte har kritiserat andras val, jag kritiserar när andra kritiserar andras val, för att jag inte anser att det enbart finns ett rätt i frågan.

Där har vi väl olika åsikter. Jag anser att det rätta är att människor och djur ska lida så lite som möjligt.

*halv knapp*
Varför är det då fritt fram att kritisera t.ex. folk som röstar på SD? Det borde ju vara deras val och folk som kritiserar det bör själva kritiseras.
 
Det fiffiga med välgörenhet är att det är valfritt att välja vad man vill hjälpa till med. Att omkostnader är nödvändiga för att hjälp ska nå fram borde de allra flesta människor kunna räkna ut själva. Att det finns girigburkar som vill sko sig på andra människors nöd och behov av hjälp, kan ses i alla organisationer, från tiggarfrauds till organisationer som röda korset. Betänk den omfattning av hjälp som RK utför i världen, att i vissa länder och situationer är RK den enda organisationen som når fram/släpps in - jag dissar inte den styrka den organisationen har för dessa små girigburkar som är en piss i havet.

.

Självklart förstår jag att en del av pengarna går till omkostnader. Märk då väl att jag skrev att för stor del av pengarna går till omkostnader hos Röda korset. Enligt min mening då. Jag personligen vill inte skänka till just Röda korset men jag dissar inte dem som tycker det är en bra organisation de vill skänka till. Själv skänker jag till andra organisationer som jag finner trovärdigare.

Men nu ska jag sluta vara OT :)
 
@honung Det är 25 sidor i tråden.
Så nej.
Men sök i tråden på bönor och linser så får du en klarare bild.
Det är inte någon populär mat.
I början på tråden så framstod alternativet vegetarisk mat som närmast ett straff.
 
Jag har skrivit "offerkofta" en gång för att jag blir så trött på det här "buhu x har inte råd med schysst kött, stackars x måste därför få äta plågade djur".
Ja, och det gjorde du riktat till Enyas mamma. Som inte ens är i tråden och kan försvara sig.
 
@Inte_Ung

Jag hittar inget svar på det jag frågade dig:

Så det enda kött du äter och mjölk du dricker kommer alltså från de där 1000 korna? Du äter inte ägg?

Kan lägga till kyckling också, det äter du väl inte heller? Och du stannar aldrig till på Donken och trycker i dig en burgare på annat kött än dina 1000 grannkor?
 
Men det var ju inte ett svar på den frågan.
Försök igen.
Och varför skall den Svenska djurskyddslagen vara så stark när den ändå inte följs för mat i Sverige?
Därför att den lagen inte finns. Hade den funnits hade den maten inte funnits i affärerna. Nu är det så att maten finns i affärerna och varje individ väljer SJÄLVA vilken mat de vill ha ur köttdisken
 
Där har vi väl olika åsikter. Jag anser att det rätta är att människor och djur ska lida så lite som möjligt.

*halv knapp*
Varför är det då fritt fram att kritisera t.ex. folk som röstar på SD? Det borde ju vara deras val och folk som kritiserar det bör själva kritiseras.
Det gör jag också, men jag är långt ifrån perfekt på den fronten själv.

Jag tycker väl att det är viss skillnad på att diskutera saker och komma med sin åsikt och exempel på andra infallsvinklar, vilket åtminstone är vad jag brukar försöka göra, och att tala om för någon att den gör fel och det finns ingen möjlighet att man kan se det på ett annat sätt, i princip.

Jag tycker att det på flera ställen i den här tråden kommer fram en väldigt tråkig ton och "argumentationsteknik", från båda håll. Och det ökar inte förståelsen för den andra, tvärtom.
 
Därför att den lagen inte finns. Hade den funnits hade den maten inte funnits i affärerna. Nu är det så att maten finns i affärerna och varje individ väljer SJÄLVA vilken mat de vill ha ur köttdisken
Du svarar faktiskt inte på frågan alls.

Djurskyddslagen finns. Tro mig.

Så är det rätt att sälja mat i affärerna som är producerat på ett sätt som inte är tillåtet i Sverige? Och man kan ha en åsikt även om det innebär att de lagar vi har nu faktiskt behöver ändras.

Att ha en åsikt är ganska trevligt.
 
Därför att den lagen inte finns. Hade den funnits hade den maten inte funnits i affärerna. Nu är det så att maten finns i affärerna och varje individ väljer SJÄLVA vilken mat de vill ha ur köttdisken
Du svarar fortfarande på en annan fråga än den som jag ställde.
 
Det gör jag också, men jag är långt ifrån perfekt på den fronten själv.

Jag tycker väl att det är viss skillnad på att diskutera saker och komma med sin åsikt och exempel på andra infallsvinklar, vilket åtminstone är vad jag brukar försöka göra, och att tala om för någon att den gör fel och det finns ingen möjlighet att man kan se det på ett annat sätt, i princip.

Jag tycker att det på flera ställen i den här tråden kommer fram en väldigt tråkig ton och "argumentationsteknik", från båda håll. Och det ökar inte förståelsen för den andra, tvärtom.

Har inte påstått att jag är perfekt, bara att jag gör så gott jag kan.

Jag kommer förhoppningsvis alltid att tycka att djurplågeri, rasism med mera är fel och jag kommer tala om det. Skulle bli besviken på mig själv om jag höll käften.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp