Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Har inte påstått att jag är perfekt, bara att jag gör så gott jag kan.

Jag kommer förhoppningsvis alltid att tycka att djurplågeri, rasism med mera är fel och jag kommer tala om det. Skulle bli besviken på mig själv om jag höll käften.

Nämn någon här som förespråkar djurplågeri?
 
Har fortfarande inte skrivit att någon här är djurplågare.

Förlåt, du gömmer dig bakom I_U och hejar på henne, gillar otaliga inlägg på det temat och skriver inlägg om att du håller med. Men du kanske tagit bort gillandena nu? Och du har förståtss tagit avstånd från I_Us åsikter, eller hur?
 
Ja det gör jag än så länge.
Men inte dansk gris.
Om det blir tillåtet med fixerade suggor i Sverige så kommer jag inte längre att äta annan gris än sådan som jag vet att den har haft det bra.

Jag äter Svenskt kött.
Utländskt nötkött från länder med ranchdrift.
Lamm från Nya Zeeland och Island.
Icke rödlistad fisk.

Vad äter du?

Jag har skrivit flera gånger att jag äter svenskt kött.

Men det är du som sådär en 50 ggr tjatat om att andra äter kött från plågade djur. Och nu medger du att du själv faktiskt äter kött, annat kött än dina 1000 glada grannkossor. Ridå.

Det går förmodligen inte överhuvudtaget att äta djur som inte någon gång plågats inom livsmedelsindustrin. Att sedan grisar plågas mer i Danmark än i Sverige är en annan sak. Din trovärdighet i djurplågerianklagelserna är noll. Vill man undvika att äta kött från plågade djur får man bli vegetarian.
 
Jag skulle tro att så gott som ingen av de otaliga kunderna i våra livsmedelsbutiker förespråkar djurplågeri.

Problemet ligger i att varorna som ligger i köttdiskar, mjölkdiskar etc är reducerade till just varor. Folk är inte eller vill inte vara medvetna om vad rationell äggproduktion innebär eller vad det innebär att till dagens extremt låga priser ta fram fläskkött, mjölk och andra djurprodukter.

Att som ensamstående förälder, kanske sjukskriven eller arbetslös lägga ner både tid o pengar på att köpa kött o mejeriprodukter som är framtagna på ett djuretiskt korrekt vis är att begära för mycket.

Personligen är jag intresserad av mat, tror mig kunna plocka fram kvalitetsprodukter till rimliga priser, har tillgång till både egenproducerat kött, vilt och egen fisk.
Jag har inte problem, men jag tänker för den skull inte förakta den familj som med små resurser väljer danskt fläsk före svenskt. Det är våra politiker som måste lösa problematiken med höga och dyra djurskyddskrav och existensen av en svensk köttproduktion.
 
Jag skulle tro att så gott som ingen av de otaliga kunderna i våra livsmedelsbutiker förespråkar djurplågeri.

Problemet ligger i att varorna som ligger i köttdiskar, mjölkdiskar etc är reducerade till just varor. Folk är inte eller vill inte vara medvetna om vad rationell äggproduktion innebär eller vad det innebär att till dagens extremt låga priser ta fram fläskkött, mjölk och andra djurprodukter.

Att som ensamstående förälder, kanske sjukskriven eller arbetslös lägga ner både tid o pengar på att köpa kött o mejeriprodukter som är framtagna på ett djuretiskt korrekt vis är att begära för mycket.

Personligen är jag intresserad av mat, tror mig kunna plocka fram kvalitetsprodukter till rimliga priser, har tillgång till både egenproducerat kött, vilt och egen fisk.
Jag har inte problem, men jag tänker för den skull inte förakta den familj som med små resurser väljer danskt fläsk före svenskt. Det är våra politiker som måste lösa problematiken med höga och dyra djurskyddskrav och existensen av en svensk köttproduktion.
Ja, och alla medelsvenssons och höginkomsttagare som ganska enkelt kan välja svenskt, kanske ekologiskt, i köttdisken utan att för den skull behöva göra avkall på sin"frihet" eller få ekonomiska problem. Att köttdiskarna översvämmas av billigt danskt kött är ju inte av hänsyn till människor med trängd ekonomi utan finns för att locka alla att köpa mera kött till billigt pris.
 
Ja, och alla medelsvenssons och höginkomsttagare som ganska enkelt kan välja svenskt, kanske ekologiskt, i köttdisken utan att för den skull behöva göra avkall på sin"frihet" eller få ekonomiska problem. Att köttdiskarna översvämmas av billigt danskt kött är ju inte av hänsyn till människor med trängd ekonomi utan finns för att locka alla att köpa mera kött till billigt pris.
Jag vet inte om det där är ett svar till mig men: är det någon här som tycker/tror något annat?
 
Jag vet inte om det där är ett svar till mig men: är det någon här som tycker/tror något annat?
Jo, det har nämnts att ansvaret på nåt vis skulle ligga på kämpande låginkomsttagare som föreslogs bli vegetarianer istället. Jag tycker att i nöd gäller i viss mån andra "lagar" och skulle aldrig förvänta mig att en ensamstående flerbarnsförälder ska köpa ekologiskt kött för att laga köttfärssås till barnens spagetti.

Svaret var inte riktat till någon speciell.
 
Jag vet inte om det där är ett svar till mig men: är det någon här som tycker/tror något annat?
Jag tänkte samma sak. Alltså, jag tror inte att någon motsatt sig att det är omöjligt att inte äta utländskt kött, oavsett ekonomi? Men det handlar väl även lite om intresse? För att ska man hitta vegetariska alternativ och skippa köttet helt så måste man faktiskt tänka om, lära sig något nytt och lägga lite tid och energi på det och det är inget som prioriteras av alla.

Jag, till exempel, tycker matlagning är bland det absolut tråkigaste som existerar. Jag har inget som helst intresse av att anstränga mig för att laga någon bättre form av mat, för mig är det viktigast att det går snabbt och enkelt, för jag lägger hellre min tid på annat.

Jag är människa, jag är egoistisk på flera plan, givetvis. Jag var t.ex hemsk nog att spendera tre månader i Singapore i höstas, där kan vi prata om mat man antagligen inte borde äta... Jag kunde givetvis ha valt att inte åka, men istället gjorde jag valet att blunda för vad jag åt.

Jag tror liksom inte att det är någon som försöker påstå att man inte gör val? Däremot så vill väl även folk leva och är inte beredda att göra precis vilka uppoffringar som helst för att rädda en gris extra i alla lägen. För vissa med dåligt med pengar kanske den där billiga fläskfilén är ett glädjeämne just den veckan. Jag är ju ganska övertygad om att ingen står vid köttdisken och tänker "åh, kött från en plågad gris, det tar vi!" utan att det i många fall helt enkelt handlar om att prioritera sig själv.

Skulle jag skippa allt jag kunde för alla djur, människors och miljöns mående skulle gå först i alla lägen så skulle mitt liv bli fruktansvärt tråkigt faktiskt. Det är något jag inte är beredd att göra. Men jag drar mitt strå till stacken ändå, genom att använda sunt förnuft och tänka till emellanåt. Jag trodde liksom att det var underförstått att alla val vi gör i grunden handlar om prioriteringar, sen är det väl mer eller mindre enkelt för olika personer att prioritera på olika sätt.
 
Jo, det har nämnts att ansvaret på nåt vis skulle ligga på kämpande låginkomsttagare som föreslogs bli vegetarianer istället. Jag tycker att i nöd gäller i viss mån andra "lagar" och skulle aldrig förvänta mig att en ensamstående flerbarnsförälder ska köpa ekologiskt kött för att laga köttfärssås till barnens spagetti.

Jag håller med dig. Men här i tråden har ju argumentet "inte ha råd" accepterats för någon överhuvudtaget. Voff som överväger om hon kommer att ha råd med en födelsedagspresent till sin 9-åring tipsades om pannkaka och blodpudding (!) och Enyas mamma skulle bli vegetarian. Liksom Voffs barn, själv äter hon tydligen redan mest vegetariskt. Det har hävdats att alla har råd.
 
Insåg att mitt svar redan var skrivit tidigare i tråden, så går det när man svarar utan att läsa hela vägen ;)

/Camilla
 
Senast ändrad:
Ja min pensionerande mamma skulle tacksamt ta emot svenskt kött då och då, hon har inte råd med svenskt alla gånger utan köper danskt också, vad ska hon dra in på för att få pengar till att leva perfekt liksom. Finns inget att dra in på.

Hon måste ju inte äta kött liksom....
 
Jag har blivit kallad allt möjligt.
Bl.a. pervers i trådar om tidelag.
Där så är det då verkligen okej att skrika sig blå om djurens rätt att slippa plågas.
Men när djurplågeriet är verkligt, konstaterat och dessutom förbjudet, då så kommer läckergommen före i prioritering.
Annan mat är inte smaklig nog, så därför måste folk få köpa djurplågad gris.

Jag kommer aldrig att släppa det.
Djurplågeri är inte okej.

Det är inte ofta som du och jag är av samma åsikter men hatten av för dig i denna tråden.

Tänk at det är viktigare att servera plågade djur till middag än att äta svenskt kött någon gång i veckan och vegetariskt andra dagar Och JA det finns annan vegetarisk mat än böner och linser.
 
Så, rent teoretiskt, om jag vill ha tre hästar i en av mina 12 kvm boxar och slakta dem när de nått tre års ålder så är det helt ok för flera av er i den här tråden? De kommer ju inte att ha halm utan de får stå på cementgolvet som gödslas någon gång per vecka.

Är detta ok om jag är tillräckligt fattig?
 
Nej, då uppfyller du inte djurskyddslagen och ska bestraffas för det.

Det har ingenting med vad man köper i livsmedelsaffären att göra.

Det är för övrigt ganska egoistiskt att pådyvla sina egna idéer kostval på andra, utan att förstå att andra kan resonera helt annorlunda när det gäller kostval. Om man då dessutom väljer att kalla någon djurplågare och egoist för deras kostval, så blir det bara --- Suck. Suck.
 
Förlåt, du gömmer dig bakom I_U och hejar på henne, gillar otaliga inlägg på det temat och skriver inlägg om att du håller med. Men du kanske tagit bort gillandena nu? Och du har förståtss tagit avstånd från I_Us åsikter, eller hur?

Har I_U skrivit att folk här är djurplågare? Tycker inte jag gömmer mig alls, har skrivit ganska många inlägg i tråden. Har en gång kommenterat att I_U och jag verkar ha samma ståndpunkt, därmed inte sagt att jag håller med ordagrant i allt hon säger. Och nej, jag har inte tagit bort några gillanden?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp