Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Du svarar faktiskt inte på frågan alls.

Djurskyddslagen finns. Tro mig.

Så är det rätt att sälja mat i affärerna som är producerat på ett sätt som inte är tillåtet i Sverig.
Tydligen ÄR det RÄTT eftersom maten finns att köpa i affärerna i hela Sverige.

Men om djurskyddslagen inte följs varför gör du ingen anmälan till jordbruksverket, länstyrelsen, polisen och EU domstolen att här säljs viss mat olagligt i de flesta affärer i hela Sverige?
 
Och man kan ha en åsikt även om det innebär att de lagar vi har nu faktiskt behöver ändras.
Åsikter får man ha men i det här fallet blir det inget förbud på "den maten". Tvärt om. Inför EU valet finns det partier som vill utöka kravet på mer noggrann märkning av maten vilket innebär att "den maten" forfarande kommer att vara lika laglig att sälja o köpa i affärerna MEN att det är konsumenterna som fortfarande BESTÄMMER vad den vill köpa o äta.
 
Åsikter får man ha men i det här fallet blir det inget förbud på "den maten". Tvärt om. Inför EU valet finns det partier som vill utöka kravet på mer noggrann märkning av maten vilket innebär att "den maten" forfarande kommer att vara lika laglig att sälja o köpa i affärerna MEN att det är konsumenterna som fortfarande BESTÄMMER vad den vill köpa o äta.

Innebär det att du tycker det är bra att man kan köpa kött som producerats på et sätt som inte är tillåtet i Sverige?

Och strunt i hur lagen ser ut nu. Skriv från hjärtat.
 
Håhå jaha. Det får du gärna visa då. Mig veterligen var det Niyama som fullkomligt vantolkade mig, trots upprepade pedagogiska förklaringar från min sida. i övrigt minns jag inte att någon ens berört det? Så - citera gärna :)

Här.

Jag äter nästan helt vegetariskt. Jag tänker inte välja åt min 9-årige son att han ska bli vegetarian mot sin vilja. Vill han bli veggo får han göra det valet när han vill på sina egna permisser. Inte på andras.
 
Innebär det att du tycker det är bra att man kan köpa kött som producerats på et sätt som inte är tillåtet i Sverige?

Och strunt i hur lagen ser ut nu. Skriv från hjärtat.
Jag har i tråden ADLRIG pratat om vad JAG tycker om att köpa kött som producerats på ett sätt som inte är tillåtet i Sverige? Jag pratar om att varje individs rätt att själva bestämma vad det vill köpa och äta av det som finns i köttdisken i de svenska affärerna här i landet. Så kommer det även att vara i framtiden.
 
Jag har i tråden ADLRIG pratat om vad JAG tycker om att köpa kött som producerats på ett sätt som inte är tillåtet i Sverige? Jag pratar om att varje individs rätt att själva bestämma vad det vill köpa och äta av det som finns i köttdisken i de svenska affärerna här i landet. Så kommer det även att vara i framtiden.

Ja självklart skall alla få välja fritt från det som finns i affären men det är inte det jag frågade.
 
Jag har inte sett någon tråd om barn i industriarbete/teknikåtervinningsbranschen. Här tas det ju upp gång på gång att man säkert gör massa andra fel, trots att tråden handlar om kött. Dvs andra val verkar så mycket viktigare.

Folk påpekar inte att andra val är viktigar utan att alla val är viktiga och att bördan av att göra världen bättre inte enbart ska axlas av låginkomsttagare som inte har råd med bättre och därmed uppmanas att bli vegetarianer.
 
Men det är ju precis det jag reagerar mot! Att man får typ inte ha en åsikt för man gör säkert massa felaktiga val.

Det är okej att ha åsikter, men räkna med att få svar på tal om åsikten är i stil med att folk som gör andra prioriteringar är djurplågare. Det är då dina val ifrågasätts då du kansek är än mer djurplågar bara på ett annat vis. Vill du moralisera över andra så se till att du har ryggen fri så att du inte krossar hella glashuset.
 
Det är okej att ha åsikter, men räkna med att få svar på tal om åsikten är i stil med att folk som gör andra prioriteringar är djurplågare. Det är då dina val ifrågasätts då du kansek är än mer djurplågar bara på ett annat vis. Vill du moralisera över andra så se till att du har ryggen fri så att du inte krossar hella glashuset.

Har fortfarande inte skrivit att någon här är djurplågare.
 
Vad jag har lyckats med att hitta tidigare och nu så är det svenska råvaror.
D.v.s. ingen dansk gris.
Annars så hade jag ju inte rekommenderat det.

Svensk gris får dessvärre inte grönt ljus av Köttguiden, som jag fått rekommenderad av en av de bukefalister som är bra på den här frågan. Den får bara gult ljus:

[Ca 10% av de svenska grisarna får allvarliga magsår av det finmalda foder de får för att växa fort. Stress och brist på sysselsättning är bidragande faktorer till magsår. Ca 20% av de svenska suggorna drabbas av liggsår, så kallade bogsår (8). De flesta grisar i dagens jordbruk lever också i en miljö som erbjuder liten stimulans. För grönt ljus krävs utevistelse med bete, vilket inte praktiseras i konventionell grisuppfödning. /QUOTE]

Du rekommenderar (och äter själv?) alltså mat från djur som mag- och liggsår av sättet de hålls på? Att dansk gris har det ännu sämre är inget argument när man kritiserar andra för att äta djur som plågats.

(Om Köttguiden:
Köttguiden har utvecklats inom ramen för det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Klimatmärkt livsmedelsbutik som drivs av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet. Naturskyddsföreningen och COOP är också med i projektet som finansieras av FORMAS och Handels utvecklingsråd.)
 
Jag har inte heller kallat någon för djurplågare.
Utan bara pekat på att de hävdar sin rätt att äta djurplågade danska grisar.
Kopplingen ovan har du gjort själv.

Och du menar att folk inte ska dra slutsatsen att om man skriver på att folk som äter danska grisar är djurplågare så menar att de är djurplågare. Vilken slutsats menar du att man ska dra då?
 
Man börjar med att plocka bort de värsta avarterna.
Och sedan spå skalar man på.
En ytterligare skillnad mellan dansk och svensk gris är att svensk grishållning kan man påverka med de svenska djurskyddslagarna.
Så om det är som du påstår med de svenska grisarna så är det ett fall för Länsstyrelsens Djurskyddsinspektörer.

Vad gäller det "Gröna Ljuset" så är jag inte så säker på att det behövs i första steget.
Vi kan ju nöja oss med att undvika "Rött Ljus" .
Inga fixerade suggor, inga kuperade svansar och inga grisar som står på varandra i våningar med galler emellan så att grisen över bajsar på grisen under.
 
Man börjar med att plocka bort de värsta avarterna.
Och sedan spå skalar man på.
En ytterligare skillnad mellan dansk och svensk gris är att svensk grishållning kan man påverka med de svenska djurskyddslagarna.
Så om det är som du påstår med de svenska grisarna så är det ett fall för Länsstyrelsens Djurskyddsinspektörer.

Vad gäller det "Gröna Ljuset" så är jag inte så säker på att det behövs i första steget.
Vi kan ju nöja oss med att undvika "Rött Ljus" .
Inga fixerade suggor, inga kuperade svansar och inga grisar som står på varandra i våningar med galler emellan så att grisen över bajsar på grisen under.

Så du äter gris alltså? Du har väldigt nogsamt undvikit att svara på mina två inlägg med frågor om vilket kött du äter.
 
Försöket är ju redan igång och de går inte ut med varifrån dessa grisar kommer. Så även den som ätit svensk gris sen i höstas kan ha ätit grisar från fixerade suggor
 
Så du äter gris alltså? Du har väldigt nogsamt undvikit att svara på mina två inlägg med frågor om vilket kött du äter.
Ja det gör jag än så länge.
Men inte dansk gris.
Om det blir tillåtet med fixerade suggor i Sverige så kommer jag inte längre att äta annan gris än sådan som jag vet att den har haft det bra.

Jag äter Svenskt kött.
Utländskt nötkött från länder med ranchdrift.
Lamm från Nya Zeeland och Island.
Icke rödlistad fisk.

Vad äter du?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp