Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Ja det måste fortfarande vara acceptabelt att hävda att man inte bör äta utländskt kött! Om man nu tycker så.
Ja fast att kräka folk ner i halsen för att de har andra åsikter och gör andra val helt eller delvis är ju inte att ha egna åsikter.
 
Ja INNAN jag visste bättre.
Man kan ju inte anklaga någon för att ha gjort saker i okunskap.
Det man kan anklaga dem för är att de fortsätter när de vet bättre och anser att de har rätt att göra det.
Men då så. Låt dom komma på det själva precis som du gjorde
 
Det vet jag inte.
Men just där så bryr jag mig mest om kaffeodlarna faktiskt.
De är levande människor med ett behov av att försörja sig.
Så miljöfrågan är heller inte viktig för kaffeodlaren? Den levande kaffeodlaren? Den som behöver försörja sig. Aha, du lever ett fullständigt sanningsenligt palmoljefritt liv som kanske, kanske, minimalt kanske samvetskompenserar den miljöpåverkan fairtradeodlaren gör med sin odling, eller?
 
Vilka förhållanden?

Var och en prioriterar ju som en vill, men jag reagerar på att man rättfärdigar sitt bidragande till djurplågeri med att man har dåligt med pengar. För det finns vegetarisk mat som inte kostar mer. Men som sagt: den där personen som är urfattig och tar emot en matkasse innehållande dansk gris har jag all förståelse för.

För mig är djur och barn de mest utsatta, och jag kommer alltid alltid protestera och argumentera för dessa.
De som tillverkar billiga kläder, jobbar på bananplantager och liknande, som exempel jag drog upp förut. Nån kan ju se det som viktigare än köttfrågan, tänker jag, och väljer då att lägga pengar och energi på att prioritera rätt där.
 
Eller är det okej för någon att köpa utländskt kött om de gör det sällan och inte känner till ursprunget?
Det finns faktiskt bra utländskt kött också.
Jag är bara så upprörd över att någon kan tycka att det är okej att danska grisar skall plågas för att det skall finnas billigt kött.
Var går då egentligen gränsen?
Och varför skall den Svenska djurskyddslagen vara så stark när den ändå inte följs för mat i Sverige?
 
Öh, det innebär väl för sjutton inte att jag håller med om just det ordet?!
Om du inte håller med om det bör du väl påpeka det? Gillar man många inlägg där folk kallas just det är det ju inte märkligt om man tror att du håller med om just det. Särskilt när du påpekar att du håller med Inte_Ung i den här tråden samt kallar folks mormödrar för offerkoftor i otrevliga ordalag.
 
Är det NÅGON överhuvudtaget som i tråden försvarar sin rätt att äta kött från konventionell djurhållning för att det skulle vara godare?
Det är flera som försvarar ätandet av dansk djurplågad gris för att det är godare att äta än det vegetariska alternativet bönor och linser.
Eftersom att plånboken inte räcker till för att köpa kött från icke plågade djur.
 
De som tillverkar billiga kläder, jobbar på bananplantager och liknande, som exempel jag drog upp förut. Nån kan ju se det som viktigare än köttfrågan, tänker jag, och väljer då att lägga pengar och energi på att prioritera rätt där.

Jaha. Jag skrev ju hur jag resonerade gällande det. Men tydligen måste man göra alla rätt där för att ha en åsikt om köttet. Och som Lena Furberg skrev:
Fast jag tycker ändå det känns lite som just så - att man liksom inte "behöver" bry sig eftersom man bryr sig om andra saker istället och därför kan man ignorera det här ämnet. Det är ett resonemang jag aldrig sett i andra Bukediskussioner.
 
Jaha. Jag skrev ju hur jag resonerade gällande det. Men tydligen måste man göra alla rätt där för att ha en åsikt om köttet. Och som Lena Furberg skrev:
Nej, det tycker jag inte. Skillnaden är att jag inte har kritiserat andras val, jag kritiserar när andra kritiserar andras val, för att jag inte anser att det enbart finns ett rätt i frågan.
 
Du har dels understrukit att du håller med Inte_Ung samt gillat jag vet inte hur många inlägg där hon kallar folk djurplågare.
Jag har inte heller kallat någon för djurplågare.
Utan bara pekat på att de hävdar sin rätt att äta djurplågade danska grisar.
Kopplingen ovan har du gjort själv.
 
Det är flera som försvarar ätandet av dansk djurplågad gris för att det är godare att äta än det vegetariska alternativet bönor och linser.
Eftersom att plånboken inte räcker till för att köpa kött från icke plågade djur.
Citera gärna, det är vansinnigt enkelt att multicitera! Om du refererar och har dessa påstådda kulinariebovar som motiv för ditt slakttåg här i tråden...förlåt...den så kallade argumentationen, så varsågod och plocka fram dem och inte minst - debattera mot dem och inte alla andra. Det är för övrigt emot forumregler och forumetik att kalla någon för idiot, men det är uppenbarligen tillåtet att vara sån.
 
Om du inte håller med om det bör du väl påpeka det? Gillar man många inlägg där folk kallas just det är det ju inte märkligt om man tror att du håller med om just det. Särskilt när du påpekar att du håller med Inte_Ung i den här tråden samt kallar folks mormödrar för offerkoftor i otrevliga ordalag.

Jag har skrivit "offerkofta" en gång för att jag blir så trött på det här "buhu x har inte råd med schysst kött, stackars x måste därför få äta plågade djur".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp