Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Nej, då uppfyller du inte djurskyddslagen och ska bestraffas för det.

Det har ingenting med vad man köper i livsmedelsaffären att göra.

Det är för övrigt ganska egoistiskt att pådyvla sina egna idéer kostval på andra, utan att förstå att andra kan resonera helt annorlunda när det gäller kostval. Om man då dessutom väljer att kalla någon djurplågare och egoist för deras kostval, så blir det bara --- Suck. Suck.

Komiskt att se hur det bortförklaras fast att det är EXAKT samma sak som att köpa grisar från DK.

Om jag hade mitt stall i DK då och sålde köttet från dessa hästar till Sverige, är det ok då?
 
Jag köper ytterst sällan utländskt kött privat. Kan hända ibland när det är svårt få tag på svenskt av just sen sorten. Tex lamm kan jag köpa utländskt. Jag tror det uppvägs av att 95% av köttet jag konsumerar är svensk älg som aldrig sett en affär från insidan ;)

Däremot så köper jag ofta utländskt kött i jobbet. Jag har inget val, det ska vara billigt och hålla budgeten. All personal försöker mygla in svenskt så gott det går och väljer alltid svenskt om det är rea och därför blir billigare etc. Men 90% blir det utländskt :/ jag avskyr det - men jag kan inte göra något åt det. Det sitter i ekonomin.
 
Har man inte råd att köpa svenskt kött så låter man bli kött, tycker jag. Ät kött en gång i veckan och kosta på kött utan massanvändning av antibiotika, där djurvälfärden är åt helvete. Vegetarisk kost är betydligt billigare än att äta kött dagligen.
 
Komiskt att se hur det bortförklaras fast att det är EXAKT samma sak som att köpa grisar från DK.

Om jag hade mitt stall i DK då och sålde köttet från dessa hästar till Sverige, är det ok då?

Det beror på vilka regler som gäller i Danmark, som beror på vilka regler vi kan jobba fram i EU-samarbetet. Dvs om du ska bestraffas eller inte.

Konsumenter köper inte ens grisar från Danmark.
 
Har I_U skrivit att folk här är djurplågare? Tycker inte jag gömmer mig alls, har skrivit ganska många inlägg i tråden. Har en gång kommenterat att I_U och jag verkar ha samma ståndpunkt, därmed inte sagt att jag håller med ordagrant i allt hon säger. Och nej, jag har inte tagit bort några gillanden?
Ja I_U har upprepade gånger i olika ordalag anklagat de som äter danskt griskött att ägna sig åt djurplågeri och det ivrigt påhejat av dig. Men ar du på allvar att missat vad I_U skrivit i inläggen du gillat?
 
Har man inte råd att köpa svenskt kött så låter man bli kött, tycker jag. Ät kött en gång i veckan och kosta på kött utan massanvändning av antibiotika, där djurvälfärden är åt helvete. Vegetarisk kost är betydligt billigare än att äta kött dagligen.

Varför denna skeva uppfattning om att "allt svenskt är bra" och annars ska man låta bli? Det produceras enorma mängder kött i världen av hög kvalitet, med bra djurskydd. Danskt griskött är ett trist undantag.

Om man har valt en vegetarisk kost är det väldigt lätt att säga åt andra att man minsann ska låta bli att äta kött. Precis som att man om man inte håller på med ridsport kan tycka att det är en waste of money att lägga skattemedel på ridklubbar. Men det är jäkligt egoistiskt.
 
Har man inte råd att köpa svenskt kött så låter man bli kött, tycker jag. Ät kött en gång i veckan och kosta på kött utan massanvändning av antibiotika, där djurvälfärden är åt helvete. Vegetarisk kost är betydligt billigare än att äta kött dagligen.

Upplysningsvis kan jag meddela att djurplågeri förekommer även i Sverige. Är du säker på att du kan äta ditt kött med gott samvete? Har du kollat brottsregistret och de senaste tillsynsrapporterna från alla gårdar du köpt kött från? Vet du ens vilka gårdarna är? Eller köper du bulkkött, bara det är svenskt?

Att förenkla frågan till en fråga om svenskhet är både helt uppåt väggarna och icke-konstruktivt.
 
Varför denna skeva uppfattning om att "allt svenskt är bra" och annars ska man låta bli? Det produceras enorma mängder kött i världen av hög kvalitet, med bra djurskydd. Danskt griskött är ett trist undantag.

Jag har följt tråden och reagerat på just det du skriver. Det är intressant att benämnigen utländsk kött används som synonymt till dåligt kött och att det ställs i motpol till svenskt kött, som om det per automatik skulle vara bra.

Att det postiva i den svenska djurhållning ofta överdrivs tror jag speglar ett försök att värna om den inhemska köttproduktionen. Jag bor i Schweiz och ser samma diskussion här, hur mycket bättre schwezisk djurhållning är jämfört med andra europeiska länder.

Det är trist att debatten inte är mer nyanserad. Det finns "bra" och "dåligt" kött såväl i Sverige som utanför Sverige. Det är orättvist mot andra länders djurhållning att nedvärdera allt utländskt kött som dåligt kött. Dessutom ger en sådan klassificering oförtjänt bra betyg till den svenska konventionella köttproduktionen.
 
Jag äter den maten jag har råd med som låginkomsttagare. Jag får helt enkelt gå efter priset. Billigt går först. Att mitt val inte är det populäraste har jag förstått, men vad ska man göra, man måste ju äta? Och jag tycker om kött, så jag vill inte avstå det.
 
Jag äter den maten jag har råd med som låginkomsttagare. Jag får helt enkelt gå efter priset. Billigt går först. Att mitt val inte är det populäraste har jag förstått, men vad ska man göra, man måste ju äta? Och jag tycker om kött, så jag vill inte avstå det.

Dina matvanor, ditt val. För de flesta skulle övergången till vegetarianism vara en så stor livsstilsförändring att ingen jäkel har med den att göra, det måste var och en besluta själv.

Och att man inte skulle ha rätt att säga att man inte har råd med annat än det man köper, bara för att man inte är vegetarian, är ju rena larvet.
 
En gång i tiden (nu låter jag jättegammal...) var jag vegeterian, kämpade på ett par år men insåg att det inte var min grej alls, jag mådde inte bra av det helt enkelt. Dessutom gillar jag som sagt kött, även om jag inte äter några jättemängder.

Ja visst är det larvigt! Men allt man köper numera ska vara svenskt och ekologiskt, men folk tänker inte riktigt på att det faktiskt finns de som inte har råd med det. Även om jag vill köpa det så har jag helt enkelt inte råd.
 
En gång i tiden (nu låter jag jättegammal...) var jag vegeterian, kämpade på ett par år men insåg att det inte var min grej alls, jag mådde inte bra av det helt enkelt. Dessutom gillar jag som sagt kött, även om jag inte äter några jättemängder.

Ja visst är det larvigt! Men allt man köper numera ska vara svenskt och ekologiskt, men folk tänker inte riktigt på att det faktiskt finns de som inte har råd med det. Även om jag vill köpa det så har jag helt enkelt inte råd.

Det handlar om prioritering.

Fredagsmys mot livslångt lidande. Svårt val...eller?
 
En gång i tiden (nu låter jag jättegammal...) var jag vegeterian, kämpade på ett par år men insåg att det inte var min grej alls, jag mådde inte bra av det helt enkelt. Dessutom gillar jag som sagt kött, även om jag inte äter några jättemängder.

Ja visst är det larvigt! Men allt man köper numera ska vara svenskt och ekologiskt, men folk tänker inte riktigt på att det faktiskt finns de som inte har råd med det. Även om jag vill köpa det så har jag helt enkelt inte råd.
Som sagt: ditt liv, dina vanor. Ingen är förmyndare över andras matval.
 
Ja, och alla medelsvenssons och höginkomsttagare som ganska enkelt kan välja svenskt, kanske ekologiskt, i köttdisken utan att för den skull behöva göra avkall på sin"frihet" eller få ekonomiska problem. Att köttdiskarna översvämmas av billigt danskt kött är ju inte av hänsyn till människor med trängd ekonomi utan finns för att locka alla att köpa mera kött till billigt pris.
nej men det går väl inte att komma ifrån att de som handlar no brand och billigt importkött oftare har en tunn plånbok jämfört med dem som handlar vid saluhallarnas fullservicediskar..
 
Jag blir alldeles matt av den här tråden. Så vansinnigt empatilös med andra människor.
Själv blir jag rädd när en dansk gris värderas högre än människors mående och tillvaro. Om man kan och vill så är det givetvis bra att köpa så bra producerat som möjligt, men jag kan då någonstans tycka att det snarare åligger den kritiska falangen att leva ekologiskt, förvälla bönor och sätta trenden.
Att istället för att håna de som inte har råd att köpa svenskt och fint äta sina bönor och linser och ta bussen.

Ja, jag säger bönor och linser. Jag levde på det i ca 5 år och är lycklig om jag slipper ytterligare en böngryta i livet. Fasen, en dansk fläskfilé var lyx och guldkant på livet när jag precis hade flyttat hemifrån!
 
En gång i tiden (nu låter jag jättegammal...) var jag vegeterian, kämpade på ett par år men insåg att det inte var min grej alls, jag mådde inte bra av det helt enkelt. Dessutom gillar jag som sagt kött, även om jag inte äter några jättemängder.

Ja visst är det larvigt! Men allt man köper numera ska vara svenskt och ekologiskt, men folk tänker inte riktigt på att det faktiskt finns de som inte har råd med det. Även om jag vill köpa det så har jag helt enkelt inte råd.

Alternativen är ju inte att vara vegetarian eller att äta kött varje dag. Vi köper bara KRAV och vilt (det mesta viltet kommer från släkten). Vi har råd då vi äter inte kött varje dag. Vi hade råd även som studenter. Vi äter mycket vegetariskt. Kött 1-2 ggr/veckan. Det går dessutom alldeles utmärkt att göra grytor med lite kött och mycket annat. Då kan man få relativt små mängder kött att räcka till många måltider.
 
@Sol Jag gör gärna grytor med mycket annat i för det är gudomligt gott. Jag äter inte heller kött varje dag, men jag har ändå inte råd att lägga hur mycket pengar som helst köttvaror. Sån är min sits.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp