Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

@sjoberga Jag har faktiskt svårt att över huvud taget motivera gris som en bra resurs.
Betande djur som håller landskapen öppna och biprodukterna av mjölkproduktionen, d.v.s. nötköttet som kommer av det, det kan jag motivera.
Jag har t.o.m. litet svårt att motivera ägg och kyckling.

Jag håller med men har inte kommit så lång att jag helt slutat äta gris. Det är mest som pålägg jag äter gris numera. Jag köper nästan aldrig styckningsdelar av gris. Det är inte bara ett ideologiskt val utan jag tycker inte det är så gott längre heller. Kanske spelar djurhållningen in så det delvis är därför det inte smakar gott längre?

Så jag tycker du har rätt. Griskött fyller ingen funktion egentligen.
 
@niphredil @Hedinn Det står ju i tråden vad de har skrivit så det är ju lätt för alla att läsa det själva.
Tycker jag då.
Ja, och det är ingen som har skrivit det Mia_R skriver, vad jag har läst, jag tror det handlar om en tolkning från hennes sida.

Jag har dessutom hävdat motsatsen, och flera som inte skriker "sluta är kött" med mig. Vad är det som säger att det inte är dig hon syftar på?
 
Jag ser inte problemet, är man ute efter att diskutera något så är det väl en bra idé att nämna vilka det handlar om, hur ska man annars nå fram?

Det är en aggressiv argumentationsteknik som kan liknas vid att kaxigt ta sig in i händelsernas centrum med en thaikick riktad i ansiktet på alla som nappar på tramset. Såna inlägg är bara en dieseltrasa i debatten - nu är jag här och jag ska slakta debatten med aggressiv approach från början. Jag bemöter inte ens den typen av oseriös debatteknik, finns liksom ingen anledning, man beter sig inte så utanför nätet så varför ska man acceptera det här? Vill man delta i debatten kan man rikta sig mot specifikt, inte slå alla på käften innan man ens skrivit klart hela posten.
 
Det är en aggressiv argumentationsteknik som kan liknas vid att kaxigt ta sig in i händelsernas centrum med en thaikick riktad i ansiktet på alla som nappar på tramset. Såna inlägg är bara en dieseltrasa i debatten - nu är jag här och jag ska slakta debatten med aggressiv approach från början. Jag bemöter inte ens den typen av oseriös debatteknik, finns liksom ingen anledning, man beter sig inte så utanför nätet så varför ska man acceptera det här?
Jo, det förstår jag också egentligen, brukar bara tycka det är intressant att få folk att förklara sitt syfte i ett sånt läge. ;) Om inte annat kanske det kan få dem att tänka till innan nästa gång...
 
Det spelar ju enligt många ingen som helst roll hur en dansk gris har det, bara köttet är billigt så alla har råd att äta gris eftersom det tydligen är en mänsklig rättighet. Av samma anledning så kan vi ju strunta i barnarbetare m fl eftersom det ändå är skit samma hur en vara produceras bara jag får handla billigt då det är en mänsklig rättighet att konsumera och skita i andra.
 
Det spelar ju enligt många ingen som helst roll hur en dansk gris har det, bara köttet är billigt så alla har råd att äta gris eftersom det tydligen är en mänsklig rättighet. Av samma anledning så kan vi ju strunta i barnarbetare m fl eftersom det ändå är skit samma hur en vara produceras bara jag får handla billigt då det är en mänsklig rättighet att konsumera och skita i andra.
Vem har skrivit att det inte spelar någon roll hur en dansk gris har det? :confused: Kan du citera något? Har du läst tråden över huvud taget, har du sett vilka det är som tagit upp tankar kring barnarbete och annat, liknande, där människor kommer i kläm och vilka som har bemött det?

Niyama bemötte mina tankar kring det i alla fall, annars tror jag inte någon annan gjorde det, av de som anser att man bör avstå kött eller bara äta svenskt, oavsett läge. Menar du att vi ska då dra slutsatsen att alla de andra anser att de danska grisarna är viktigare och mer värda än andra människor?
 
Ja, jag har läst tråden och det käbblas om pekpinnar hit och pekpinnar dit och folk som minsann ska få köpa sin billiga danska fläskfilé då det är så synd om dem om de måste avstå för att de inte har råd att köpa svenskt, medan en gris inte är värd att få födas upp utan att stympas, fjättras och matas med antibiotika. Så varför inte löpa linan ut? Jag har väl lika stor rätt som andra svenskar att köpa billiga konsumtionsvaror utan att bry mig det minsta lilla om hur de produceras, för varför skulle jag bry mig i det?
 
Just när det gäller dansk vs svensk gris tycker jag valet är enkelt. Det handlar inte om byte av livsstil, om prioritering i en djungel eller, för majoriteten, ekonomisk kris. Det handlar om att stå vid bacondisken och titta ner; till höger ligger danskt bacon, bredvid ligger svenskt. Jag tycker det är självklart och helt okomplicerat att ta det svenska . Det är så enkelt att jag inte kan tänka mig någon diskussion i världen som motiverar varför jag ska välja danskt. Förutom om jag befinner mig i ekonomisk kris men ändå absolut måste ha bacon.

Sen är det en deprimerande djungel att leta sig fram i om man vill göra de "rätta valen" och ibland kan man få ifrågasätta sin livsstil och kanske förändra den i åtminstone nåt avseende. Men svenskt vs danskt kött - där tycker jag valet r glasklart och där kan vi konsumenter göra en skillnad för både grisar och svenska bönder .
 
Ja, jag har läst tråden och det käbblas om pekpinnar hit och pekpinnar dit och folk som minsann ska få köpa sin billiga danska fläskfilé då det är så synd om dem om de måste avstå för att de inte har råd att köpa svenskt, medan en gris inte är värd att få födas upp utan att stympas, fjättras och matas med antibiotika. Så varför inte löpa linan ut? Jag har väl lika stor rätt som andra svenskar att köpa billiga konsumtionsvaror utan att bry mig det minsta lilla om hur de produceras, för varför skulle jag bry mig i det?

Det är väl det hela samhället går ut på? Så känns det ibland i alla fall. Vi skall maximera vår konsumtion. Hur varorna produceras är oviktigt.

Vi har stäng lagstiftning här och flyttar problemen till andra länder. Det är samma sak med tex klimatdebatten. Vi tycker vi sparar på miljön när vi lägger ner industrier som släpper ut för mycket. Det blir mycket bättre att importera samma vara från ett annat land. Men statistiskt har vi blivit bättre i alla fall.

Sen är människor ganska egoistiska och ser inte den stora bilden. Det gäller även mig. Därför är lösningen politisk tror jag. Det kommer aldrig att gå att få folk att välja rätt. Så länge danskt fläsk finns i affären kommer den att säljas.
 
Det finns ingen i tråden som argumenterar FÖR att man ska köpa dansk gris. Men det finns några som argumenterar emot människor som säger att man ska köpa dansk gris. Är det konstigt att debattjävelen haltar? Nä! :banghead:
 
Ja, jag har läst tråden och det käbblas om pekpinnar hit och pekpinnar dit och folk som minsann ska få köpa sin billiga danska fläskfilé då det är så synd om dem om de måste avstå för att de inte har råd att köpa svenskt, medan en gris inte är värd att få födas upp utan att stympas, fjättras och matas med antibiotika. Så varför inte löpa linan ut? Jag har väl lika stor rätt som andra svenskar att köpa billiga konsumtionsvaror utan att bry mig det minsta lilla om hur de produceras, för varför skulle jag bry mig i det?
Återigen, kan du citera någon som skrivit att man ska få köpa dansk gris? Allt utländskt kött är inte dansk gris.
 
@Lena Furberg Om man ställer det på sin spets i denna enskilda fråga; ja, dansk bulkkötts-grisproduktion har stora brister som inte den svenska typiskt har. Jag väljer också annat än danskt i de fallen, utifrån mina förutsättningar och min kunskap. Men det innebär inte att enda rätta valet är svenskt! Hela trådrubriken är trasig eftersom det föranleder en felaktig problemformulering, som leder till felriktad protektionism istället för bättre djurvälfärd.

Danskt kött är inte automatiskt producerat med dåligt djurskydd. Inte ens danskt griskött går att ensidigt kategorisera så. Däremot kan med stor konfidens påstå att det extremt billiga danska griskött som säljs i butikerna här i Sverige, är producerat på billigast möjliga sätt i Danmark - och den lägsta djurskyddsnivån är under all kritik.

Ni som verkar för protektionism - missar den poäng - ni själva försöker saluföra så stenhårt.
 
Sen är människor ganska egoistiska och ser inte den stora bilden. Det gäller även mig. Därför är lösningen politisk tror jag. Det kommer aldrig att gå att få folk att välja rätt. Så länge danskt fläsk finns i affären kommer den att säljas.

Jag tror också att lösningen är politisk och stavas bättre djurskyddsregler på EU-nivå som även Danmarks grisproducenter måste följa. Och Cyperns och vissa andra länders bönder som pumpar sina djur med antibiotika i enorma mängder.
 
Jag synade köttdisken på 'mitt' ica maxi igår, en fredagseftermiddag när hyllorna är maxade. Jag skulle nog vilja säga att så mycket som 60-70% av de flaggor jag såg på fläskköttshyllan var italiensk. Danska flaggan säljer liksom inte på den hyllan. Och italiens djurskyddslagar får nog de danska att framstå som grisens nirvana skulle jag tro. Den här debatten som inriktar sig på att hätskt jaga danska kotletters väg in i kylskåpen, känns aningen felnavigerad. Frågan är större än så, och att i lobb jaga enskilda som vissa här i tråden gör, framstår bara som ganska okunnigt och inavlat skulle jag vilja säga.
Jag skulle vilja säga att i den här frågan, är kommande val den 25:e EXTREMT viktigt att syna vad man röstar på. Och att man alls röstar såklart. Men om den här frågan är något man brinner för, så är detta valet i sig extremt viktigt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp