Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

@Lena Furberg Om man ställer det på sin spets i denna enskilda fråga; ja, dansk bulkkötts-grisproduktion har stora brister som inte den svenska typiskt har. Jag väljer också annat än danskt i de fallen, utifrån mina förutsättningar och min kunskap. Men det innebär inte att enda rätta valet är svenskt! Hela trådrubriken är trasig eftersom det föranleder en felaktig problemformulering, som leder till felriktad protektionism istället för bättre djurvälfärd.

Danskt kött är inte automatiskt producerat med dåligt djurskydd. Inte ens danskt griskött går att ensidigt kategorisera så. Däremot kan med stor konfidens påstå att det extremt billiga danska griskött som säljs i butikerna här i Sverige, är producerat på billigast möjliga sätt i Danmark - och den lägsta djurskyddsnivån är under all kritik.

Ni som verkar för protektionism - missar den poäng - ni själva försöker saluföra så stenhårt.
Ja absolut. Och jag tog bara ett litet lösryckt exempel som avsåg just det billiga danska grisköttet som fötts upp med metoder som är förbjudna i Sverige. Där är valet rätt enkelt. I övrigt är det deprimerande svårt och jag känner mig rätt missmodig .......
 
Sen är det en deprimerande djungel att leta sig fram i om man vill göra de "rätta valen" och ibland kan man få ifrågasätta sin livsstil och kanske förändra den i åtminstone nåt avseende. Men svenskt vs danskt kött - där tycker jag valet r glasklart och där kan vi konsumenter göra en skillnad för både grisar och svenska bönder .

Ja det är väl en av orsakerna till att jag har en bestämd uppfattning i köttfrågan, även om jag personligen vill sträcka den till KRAV-produkter för att jag ska tycka att djurhållningen ska uppfylla de krav (oavsiktlig dubbelsyftning) som jag ställer på den mat jag konsumerar eller serverar. Dvs jag väljer själv bort mycket svenskt kött också och är mindre bunden av landsgränser än av att jag vill så långt möjligt veta något om hur köttbiten har levt och dött. Och då tycker jag att KRAV är en nivå som går att fatta och acceptera, till skillnad från det obegripliga "ekologiskt kött" som kan betyda att djuren har det hur som helst men får ekologiskt foder. Alltid något, men inte tillräckligt för mig.

Hade det funnits någon begriplig märkning på utländskt kött (även danskt!) som var motsvarande KRAV-nivå, och sådant av någon anledning hade saluförts i mina mataffärer så hade jag inte principiellt slagit ifrån mig att köpa det, bara av anledningen att det inte är svenskt. Och så uppfattar jag ju att alla som förenklat talar mot "danskt kött" egentligen ser på saken också.

Hade det varit det normala att alla klädbutiker hade "KRAV-märkta" strumpor och tröjor och byxor och teknikaffärerna hade "KRAV-märkta"mobiltelefoner så hade även de valen känts lite enklare. Fairtrade är väl ett steg på den vägen men kanske ännu inte med samma genomslag i flertalet butiker.
 
Haha whatever. Detta är ju pricken över i i den här tråden.
Visst är det.
Jag känner att jag har fått fram mina argument och att de både förstås och är ihågkomna då de citeras alldeles korrekt även om man inte håller med mig.
Mer än så kan jag inte hoppas på.
Så mitt intresse har falnat.
Nu vill jag jaga problemet med fixerade suggor i Sverige.
Ett riktigt otyg.
 
Och så uppfattar jag ju att alla som förenklat talar mot "danskt kött" egentligen ser på saken också.

Fast jag uppfattar verkligen inte den aggressiva argumentationen kring
"Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?" och
"Köp svenskt eller låt bli!"
på det sättet från ganska många skribenter.


Och att möjligheten att välja exempelvis enbart KRAV-kött och KRAV-odlat är en klassfråga och förenklas betydligt om man redan valt en vegetarisk kost av andra skäl. För att inte tala om dimensionen att KRAV och eko-odlat inte är en hållbar lösning på livsmedelsproblemet, för vem ska välja vilka som måste bli utan? Det ekonomiska systemet gör det idag och det skulle bli ännu värre om vi ineffektiviserar livsmedelsproduktionen genom kompromisslös eko-omläggning. Är det rätt? Fast det är en annan dimension och möjligtvis en lite annan fråga.
 
Jag synade köttdisken på 'mitt' ica maxi igår, en fredagseftermiddag när hyllorna är maxade. Jag skulle nog vilja säga att så mycket som 60-70% av de flaggor jag såg på fläskköttshyllan var italiensk. Danska flaggan säljer liksom inte på den hyllan. Och italiens djurskyddslagar får nog de danska att framstå som grisens nirvana skulle jag tro. Den här debatten som inriktar sig på att hätskt jaga danska kotletters väg in i kylskåpen, känns aningen felnavigerad. Frågan är större än så, och att i lobb jaga enskilda som vissa här i tråden gör, framstår bara som ganska okunnigt och inavlat skulle jag vilja säga.
Jag skulle vilja säga att i den här frågan, är kommande val den 25:e EXTREMT viktigt att syna vad man röstar på. Och att man alls röstar såklart. Men om den här frågan är något man brinner för, så är detta valet i sig extremt viktigt.
Då ska jag erkänna : Jag har följt med generande lite i debatter etc rörande EU-valet. Hur hittar jag info där jag kan välja rätt inte minst i djurskyddsfrågorna? Är de flesta här klara över hur ni ska rösta?
 
Marit Paulsen blir det för min del. Trots att hon förenklar frågan i griskriget och förordar svenskt på ett lite för populistiskt sätt för min smak. "Kriget" mot antibiotikan är både en viktig djurskyddsfråga och en viktig hälsofråga. :grin:
 
Sa om det inte behovs soyabonor for djuren vi ater behovs de inte alls? Eller vad menar du? Vad ska kottatarna ata om det inte produceras kott?

Dessutom ar det vanligaste soya fodret utvunnet ur vad som blir kvar av bonorna efter att "mjolken" pressats ut.

Om vi köttätare äter mindre kött behövervi inte äter kött från djur gödda på soja. Dessutom kommer vi framöver få flera bra alternativa källor till animaliskt protein tex. nuggets och korvar gjorda på insekter. Kanske kommer vi tom. lyckas odla fram billigt och miljövänligt kött.

Men just idag kan vi (många iaf) köttätare välja att äta mindre kött och välja bort det som kommer från djur fyllda med soja (och antibiotika och tillväxthormoner).
 
Då ska jag erkänna : Jag har följt med generande lite i debatter etc rörande EU-valet. Hur hittar jag info där jag kan välja rätt inte minst i djurskyddsfrågorna? Är de flesta här klara över hur ni ska rösta?
Googla fram valkompassen. Där får du indikationer på var du står och även förslag på kandidater som matchar dina resultat. Jag kommer inte ihåg om valkompassen ligger på svd eller svt...

Edit: Här: http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/
 
Jag vet vad jag ska rösta, och det handlar till största delen om djurskyddsfrågor om varför jag röstar som jag gör. Jag ska f.ö förhandsrösta idag. :)
 
Fast jag uppfattar verkligen inte den aggressiva argumentationen kring
"Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?" och
"Köp svenskt eller låt bli!"
på det sättet från ganska många skribenter.


Och att möjligheten att välja exempelvis enbart KRAV-kött och KRAV-odlat är en klassfråga och förenklas betydligt om man redan valt en vegetarisk kost av andra skäl. För att inte tala om dimensionen att KRAV och eko-odlat inte är en hållbar lösning på livsmedelsproblemet, för vem ska välja vilka som måste bli utan? Det ekonomiska systemet gör det idag och det skulle bli ännu värre om vi ineffektiviserar livsmedelsproduktionen genom kompromisslös eko-omläggning. Är det rätt? Fast det är en annan dimension och möjligtvis en lite annan fråga.

Du skriver som att det är en sanning att det är ineffektivt med ekologisk odling. Måste inte allt vi gör på sikt vara ekologiskt? Hur effektivt kommer det jordbruk vi har idag bli när fossilt bränsle och fosfor bli en bristvara? Kan det du kallar effektivt istället vara att vi för varje år tullar på världens lager av naturtillgångar?
 
Du skriver som att det är en sanning att det är ineffektivt med ekologisk odling. Måste inte allt vi gör på sikt vara ekologiskt? Hur effektivt kommer det jordbruk vi har idag bli när fossilt bränsle och fosfor bli en bristvara? Kan det du kallar effektivt istället vara att vi för varje år tullar på världens lager av naturtillgångar?

Fast det är inte riktigt så jag menar. Kraven på ekologisk odling är till vissa delar baserade på vetenskap, till vissa delar baserade på naturromantiska värderingar och till ytterligare delar rena påhitt som bara fördyrar och komplicerar. Vissa regler gör till och med att betydligt mer diesel krävs apropå fossilt eller inte. Skulle man överge de två senare kriterierna för regler och se det som ett strikt vetenskapligt problem så håller jag med dig helt och hållet.

Då skulle vissa typer av "konventionell" odling visa sig vara mest effektiv, även ur ekologisk synpunkt, även om den inte tilltalar de som bestämt vad som är bra av miljöskäl och hur drömmen om produktionen ser ut.
 
Ett annat bra EU-val (tycker jag) i den här frågan är miljöpartiets Isabella Lövin. Hon kommer bara tvåa på min lista; men det handlar mer om att hennes parti är så oförutsägbara och tveksamma i EU-frågan som helhet än om något annat.
 
Det går åt en mindre mängd soyabönor om vi äter dem direkt än om vi stoppar dem i grisarna först och sedan äter grisen.

Gor det verkligen det? Vad bygger du det pa, eller ar det bara ett antagande? Djuren ater mer an soya och om kottatare avstar fran kottet for djurhallningen kommer de med all sannorlikhet att ata en hel del mer soya produkter.

Om vi köttätare äter mindre kött behövervi inte äter kött från djur gödda på soja. Dessutom kommer vi framöver få flera bra alternativa källor till animaliskt protein tex. nuggets och korvar gjorda på insekter. Kanske kommer vi tom. lyckas odla fram billigt och miljövänligt kött.

Men just idag kan vi (många iaf) köttätare välja att äta mindre kött och välja bort det som kommer från djur fyllda med soja (och antibiotika och tillväxthormoner).

Sa hur vet vi kottatare vad djuren har atit? Och att ta upp vad som KAN tankas komma som protein kalla for manniskor ar val anda inte riktigt relevant i den har diskussionen?
 
Ok, jag har uppfattat det som att i princip vem eller vad som helst får kalla sina produkter för "ekologiska" mer eller mindre utifrån eget tycke, men du menar att det finns några riktlinjer eller miniminivåer exempelvis för "ekologiskt bacon" eller "ekologisk leverpastej" som Coop saluför?

Jag besökte för något år sedan en KRAV-grisbonde på Bondens dag eller vad det kallades för, och det jag kunde se där och bedöma utifrån vad han berättade (och vad jag i övrigt har kunnat läsa mig till) så har jag gjort bedömningen att det var en okej djurhållning för mina principer. Möjlighet till utevistelse och att böka, rejält halmade stora utrymmen där grisarna gick i grupper etc.
 
Absolut. Kontrollen är exakt likadan och regelverket i grunden det samma. KRAV har några tilläggsregler som mest spelar roll för fläskproduktion (krav på bete och inte bara utevistelse).
 
Fast det är inte riktigt så jag menar. Kraven på ekologisk odling är till vissa delar baserade på vetenskap, till vissa delar baserade på naturromantiska värderingar och till ytterligare delar rena påhitt som bara fördyrar och komplicerar. Vissa regler gör till och med att betydligt mer diesel krävs apropå fossilt eller inte. Skulle man överge de två senare kriterierna för regler och se det som ett strikt vetenskapligt problem så håller jag med dig helt och hållet.

Då skulle vissa typer av "konventionell" odling visa sig vara mest effektiv, även ur ekologisk synpunkt, även om den inte tilltalar de som bestämt vad som är bra av miljöskäl och hur drömmen om produktionen ser ut.

Givetvis borde det finnas mer debatt om reglerna inom. KRAV. Det är också synd att det inte finns något mellanting kan jag tycka.

Angående fossilt bränsle så är det problemet gigantiskt oavsett om vi odlar KRAV eller inte. Hela konstgödselbranschen är väldigt energiintensiv tex.
 
Gor det verkligen det? Vad bygger du det pa, eller ar det bara ett antagande? Djuren ater mer an soya och om kottatare avstar fran kottet for djurhallningen kommer de med all sannorlikhet att ata en hel del mer soya produkter.



Sa hur vet vi kottatare vad djuren har atit? Och att ta upp vad som KAN tankas komma som protein kalla for manniskor ar val anda inte riktigt relevant i den har diskussionen?

Man kan välja kött från uppfödare som inte göder sina djur med soja tex. KRAV-bönder eller de som har naturbetesdjur. Och vilt såklart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp