Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

KRAV-djur äter soja. Men det är ju inte precis så att det är det enda foderslaget, protein kommer även från andra grödor.
 
Kraven på ekologisk odling är till vissa delar baserade på vetenskap, till vissa delar baserade på naturromantiska värderingar och till ytterligare delar rena påhitt som bara fördyrar och komplicerar. Vissa regler gör till och med att betydligt mer diesel krävs apropå fossilt eller inte.


Vad är det som fördyrar , komplicerar och utöver, vilka regler kräver betydligt mer diesel i ekologisk odling än konventionell?
 
KRAV-djur äter soja. Men det är ju inte precis så att det är det enda foderslaget, protein kommer även från andra grödor.

Nötdjur i Krav-hållning har en mkt begränsad tillåten kraftfodergiva-hur det är med soja har jag ingen aning om, vi använder inte det, men om man gör så och får, måste den vara ekologisk, alltså ingen konstgödning, besprutning på den mark det odlas och det är som jag ser det den viktigaste biten i frågan om foderproduktionen och största vinsten- hur fodret odlas, inte vad för foder djuren äter- det spelar säkert mindre roll i slutändan än markanvändningen..
 
En gammal studie från 1999 visade exempelvis att ekologisk mjölkgårdar konsumerar betydligt mer diesel på egna gården än de konventionella som jämförts mot, hela dryga 50 procent i denna studie.

"Hur mycket energi krävs för att producera ett kilo mjölk? Den direkta energiåtgången på en konventionell och en ekologisk gård i Västsverige. Energiförbrukningen uttrycks i Megajoule per kilo mjölk (Cederberg 1998).

Konventionell 0,97 MJ/kg mjölk
Ekologisk 1,54 MJ/kg mjölk
"

"Problemet" är ofta att man producerar mindre livsmedel än motsvarande konventionell gård - så även om man i absoluta tal förbrukar lika mycket av diesel, blir det mer per producerad enhet.

En del av problemet är att man i reglerna alltför ofta blandar ihop olika kort och exempelvis förbjuder bra växtförädling som skulle ge bättre avkastning på samma insats. Det är det jag menar med att man väljer teknikfientliga och naturromantiska ideal som utgångspunkt istället för vetenskap. (Fast det är givetvis inte så med alla regler). Istället för att anta ett vetenskapligt förhållningssätt, sätta upp mål och sedan anpassa reglerna efter det.
 
En gammal studie från 1999 visade exempelvis att ekologisk mjölkgårdar konsumerar betydligt mer diesel på egna gården än de konventionella som jämförts mot, hela dryga 50 procent i denna studie.

Har studien tagit hänsyn till andelen egenproducerat foder jämfört med andelen inköpt föder?
 
En del av problemet är att man i reglerna alltför ofta blandar ihop olika kort och exempelvis förbjuder bra växtförädling som skulle ge bättre avkastning på samma insats. Det är det jag menar med att man väljer teknikfientliga och naturromantiska ideal som utgångspunkt istället för vetenskap. (Fast det är givetvis inte så med alla regler). Istället för att anta ett vetenskapligt förhållningssätt, sätta upp mål och sedan anpassa reglerna efter det.

Kan du inte tala ut skägget? ;). Vad menar du med detta? Är det genmodifieringen du avser? Det blir svårt att argumentera om vi inte vet vad du menar.
 
Kan du inte tala ut skägget? ;). Vad menar du med detta? Är det genmodifieringen du avser? Det blir svårt att argumentera om vi inte vet vad du menar.

Ja, det är bland annat GMO som avses som egentligen inte har alls med ekologi och hållbarhet att göra och det är till och med direkt kontraproduktivt för utveckling av växtodling att tacka nej till bidrag från hela teknikområden.

Ang. studien jag hänvisade till ovan - så är din observation relevant. När all energiåtgång (både direkta och indirekta) är skattade - iaf enligt studien, vinner den ekologiska gården i MJ/kg. Och ändå går det åt mycket mer fossilt diesel än i den konventionella produktionen.
 
Ja, det är bland annat GMO som avses som egentligen inte har alls med ekologi och hållbarhet att göra och det är till och med direkt kontraproduktivt för utveckling av växtodling att tacka nej till bidrag från hela teknikområden.

Ang. studien jag hänvisade till ovan - så är din observation relevant. När all energiåtgång (både direkta och indirekta) är skattade - iaf enligt studien, vinner den ekologiska gården i MJ/kg. Och ändå går det åt mycket mer fossilt diesel än i den konventionella produktionen.

Det där lät lite motsägelsefullt. Den ekologiska gården vinner i MJ/kg men gör av med mer diesel.
 
Det där lät lite motsägelsefullt. Den ekologiska gården vinner i MJ/kg men gör av med mer diesel.

Vad är motsägelsefullt? Den konventionella produktionen straffas hårt av andra resursslöserier som mer transporter och konstgödsel för odlingen av proteinfödan. Det räknas också in som MJ/kg. Trots att just dieselnotan slutar 50% högre.
 
Vad är motsägelsefullt? Den konventionella produktionen straffas hårt av andra resursslöserier som mer transporter och konstgödsel för odlingen av proteinfödan. Det räknas också in som MJ/kg. Trots att just dieselnotan slutar 50% högre.

Det blir konstigt att lyfta fram just diesel eftersom en stor del v den konventionella gårdens energianvändning också lär vara fossil.
 
Jag köper en del lammkött från Nya Zeeland, men även svenska lamm när jag får tag i bra uppfödda sådana. Köper nästan aldrig något griskött, varken svenskt eller utländskt. Nötkött köper jag svenskt och även kyckling, har tyvärr inte lyckats hitta annat än vanliga, konventionellt uppfödda, men förhoppningsvis blir det egna höns inom en inte alltför avlägsen framtid och då är det problemet löst.
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?

Hm nu måste jag nog gå till min köttaffär och fråga nästa gång. Men om det skulle råka vara utlänskt kött vilket jag betvivlar så är det för att dom säljer stycke bitar så jag kan köpa enbart en bit till mig själv. Ingen direkt ide för mig att frysa in när jag inte äter köttbitar särskilt ofta utan max en gång i månaden nuförtiden och det är tack vare att partnern är lite mera förtjust i kött än jag.

Köper jag köttfärs,kyckling eller korv brukar jag köpa senskt. Men som sagt men vet ju inte om det bara är st i sverige eller faktiskt uppfött här.
 
Ja, och det är ingen som har skrivit det Mia_R skriver, vad jag har läst, jag tror det handlar om en tolkning från hennes sida.

Jag har dessutom hävdat motsatsen, och flera som inte skriker "sluta är kött" med mig. Vad är det som säger att det inte är dig hon syftar på?

Fast det är flera som försvarar att en del köper "dåligt" kött istället för vegetariskt. För att man absolut måste äta kött. Och sen hugger hejvilt mot oss som inte tycker det är okej och dessutom då börjar dra upp massa andra saker som "vi" säkert gör fel.

Hade tänkt lämna tråden men nu är jag visst här igen.
 
Då ska jag erkänna : Jag har följt med generande lite i debatter etc rörande EU-valet. Hur hittar jag info där jag kan välja rätt inte minst i djurskyddsfrågorna? Är de flesta här klara över hur ni ska rösta?

Har bestämt mig för miljöpartiet (som vanligt...) och troligtvis en tjej jag ska kryssa. Naturskyddsföreningen har bra info gällande miljön, djurens rätt brukar ha en del (men har inte läst där i år) och svt har lite info.
 
Upplysningsvis kan jag meddela att djurplågeri förekommer även i Sverige. Är du säker på att du kan äta ditt kött med gott samvete? Har du kollat brottsregistret och de senaste tillsynsrapporterna från alla gårdar du köpt kött från? Vet du ens vilka gårdarna är? Eller köper du bulkkött, bara det är svenskt?

Att förenkla frågan till en fråga om svenskhet är både helt uppåt väggarna och icke-konstruktivt.

Jag äter inte kött. Och vill inte heller förenkla till att det enbart handlar om svenskhet, men det är ett gott första steg för gemene man som gärna köper danskt för det är billigt. Problemet bakom att svensk grisproduktion vill fixera suggor är ju importen av billigt kött.. Problematiskt på fler än ett sätt alltså.

Köttet som konsumeras i familjen (sambon samt katterna) kommer från gårdar som drivs av människor jag känner, ofta djur jag träffat så att försöka spela på mitt samvete på nått sätt fungerar inte. Köttet är KRAV-märkt, närproducerat.

Skulle jag rangordna köttinköp skulle jag säga:

sämst är importkött, danskt, tyskt, liknande skit där djurvälfärden är ännu sämre än konventionellt uppfött svenskt.
Efter det kommer svenskt konventionellt butikskött
Sedan svenskt KRAV-butikskött
Bäst skulle jag säga är att köpa från gårdar man själv känner till, där man vet hur djurvälfärden faktiskt är. Och så vilt såklart.

Har man inte ens råd att välja svenskt butikskött framför importkött, då bör man inte köpa kött alls anser jag.
 
Nej, fast du är ju helt fel ute. Du pratar om svenskt kontra importerat och förstår inte att djurskydd och kvalitet vid produktionen inte är beroende av just det. Det är min poäng. Det finns mängder av bönder runt hela världen som producerar kött både av högre kvalitet och med bättre djurskydd än det typiskt svenska. Precis som det finns svenska bönder med både bättre och sämre produktion.

Vilt är en annan diskussion som inte heller innehåller de självklarheter du verkar se.
 
Just nu har jag inte råd att köpa lokalproducerat eller Kravmärkt.

Existensminimum ger inga sådana extravaganser. Dagens Sverige i ett nötskal.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp