Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Att begränsa sig till KRAV och vilt är inte hållbara sätt att producera kött på till en växande befolkning. Samma med ekologiska brukningsmetoder för växter. Det funkar för de rika som alltid kan ta del av den lilla produktion man kan skapa på det sättet. Jag menar inte att det är fel att göra den prioriteringen och det valet för egen del, jag menar att det först blir fel när man tycker att alla andra ska göra exakt samma val, tror att alla har samma möjligheter att göra det valet och tror att det är hela lösningen på problemet.

Särskilt när man börjar fara omkring med okvädingsord för att andra inte gör exakt samma som jag. Och ännu värre när man påstår att man ska köpa svenskt eller låta bli, för då har man inte ens förstått problemformuleringen.
 
Alternativen är ju inte att vara vegetarian eller att äta kött varje dag. Vi köper bara KRAV och vilt (det mesta viltet kommer från släkten). Vi har råd då vi äter inte kött varje dag. Vi hade råd även som studenter. Vi äter mycket vegetariskt. Kött 1-2 ggr/veckan. Det går dessutom alldeles utmärkt att göra grytor med lite kött och mycket annat. Då kan man få relativt små mängder kött att räcka till många måltider.

Ja, vi skulle ju alla behöva äta mindre kött. För vår hälsas skull och för miljöns skull.

Men fortfarande måste det vara vars och ens sak att göra sina val. När det gäller livsstilsförändringar och var man har sitt fokus är det upp till var och en.
 
Jag äter svenskt eller vilt.
Detta av helt egoistiska skäl då jag inte vill att mer betsmark skall försvinna, och viltet för jag är jägare.

För er som undrar så köper jag från bonden så vet vilka marker djuren varit på.

Glömde, fläsk äter jag inte då jag inte tycker smaken.
 
Att begränsa sig till KRAV och vilt är inte hållbara sätt att producera kött på till en växande befolkning. Samma med ekologiska brukningsmetoder för växter. Det funkar för de rika som alltid kan ta del av den lilla produktion man kan skapa på det sättet. Jag menar inte att det är fel att göra den prioriteringen och det valet för egen del, jag menar att det först blir fel när man tycker att alla andra ska göra exakt samma val, tror att alla har samma möjligheter att göra det valet och tror att det är hela lösningen på problemet.

Särskilt när man börjar fara omkring med okvädingsord för att andra inte gör exakt samma som jag. Och ännu värre när man påstår att man ska köpa svenskt eller låta bli, för då har man inte ens förstått problemformuleringen.
Frågan är om de sk konventionella metoder runt om i världen med skogsskövling och förgiftade arbetare är rätt sätt att mätta världen heller. Jag tvivlar.
 
Jag har svarat på den tidigare.
Vilket även någon annan har gjort.

Vad jag har lyckats med att hitta tidigare och nu så är det svenska råvaror.
D.v.s. ingen dansk gris.
Annars så hade jag ju inte rekommenderat det.
Men du vet alltså inte om svenska grisar ens har det bra? Du skrev det ju själv, att du inte är insatt i det?
Så du rekommenderar det enkom för att det är svenskt, trots att du inte vet hur svinskötseln är i landet?

Det är ju därför jag frågar. Du rekommenderade blodpudding med motivering att det är svenskt grisblod. I en senare post skriver du att du inte är säker på vad du tycker om svenskt grishållning. Därav min fråga. Varför rekommendera om du inte ens vet om de PLÅGAS eller inte?
 
Att begränsa sig till KRAV och vilt är inte hållbara sätt att producera kött på till en växande befolkning. Samma med ekologiska brukningsmetoder för växter. Det funkar för de rika som alltid kan ta del av den lilla produktion man kan skapa på det sättet. Jag menar inte att det är fel att göra den prioriteringen och det valet för egen del, jag menar att det först blir fel när man tycker att alla andra ska göra exakt samma val, tror att alla har samma möjligheter att göra det valet och tror att det är hela lösningen på problemet.

Särskilt när man börjar fara omkring med okvädingsord för att andra inte gör exakt samma som jag. Och ännu värre när man påstår att man ska köpa svenskt eller låta bli, för då har man inte ens förstått problemformuleringen.

Funkar alldeles utmärkt förutsatt att man anpassar köttkonsumtionen därefter. Det är inte direkt så att dagens stordrift är förenlig med en hållbar utveckling. Problemet är att kött är en lyxvara som folk har börjat ta för given. Kött är till sin natur energikrävande att producera, därför kan vi inte konsumera sådana mängder av det om vi ska tänka hållbarhet.
 
Så..... Då kvittar det? Vi kan lika gärna köpa danskt griskött för det kvittar egentligen? Vrider och vänder man tillräckligt på argumenten så är det ena lika bra eller dåligt som det andra? Jag ger ingen kritik nu, jag känner mig bara .... Ledsen och desillusionerad .....
 
Det ar lite fascinerande att sa manga forordar en vegetarisk kost utav miljo och humanitara orsaker. I de flesta vegetariska kosthall ingar tofu eller andra varianter av sojabonor. Inte bara regnskog skovlas for sojan's skull, men att ta fram tofu innebar i stor utstrackning barnarbete och och miljoforstoring vi inte ens kan forestalla oss.
 
Det ar lite fascinerande att sa manga forordar en vegetarisk kost utav miljo och humanitara orsaker. I de flesta vegetariska kosthall ingar tofu eller andra varianter av sojabonor. Inte bara regnskog skovlas for sojan's skull, men att ta fram tofu innebar i stor utstrackning barnarbete och och miljoforstoring vi inte ens kan forestalla oss.

Fast den i särklass största andelen sojabönor produceras för att bli djurfoder till våra köttdjur...
 
Sa om det inte behovs soyabonor for djuren vi ater behovs de inte alls? Eller vad menar du? Vad ska kottatarna ata om det inte produceras kott?

Dessutom ar det vanligaste soya fodret utvunnet ur vad som blir kvar av bonorna efter att "mjolken" pressats ut.
 
Jag konstaterar av tråden att det är helt ok att fortsätta köpa barnarbete, köpa besprutade bananer och strunta i fair trade för vad spelar det för roll att några arbetare omkommer bara jag kan fortsätta konsumera utan att bry mig hur mina varor produceras? Jag vill inte ändra livsstil utan kan fortsätta med slit och släng med gott samvete även om mina sopor hamnar i Bangladesh där ungarna dör som flugor av tungmetallerna. :idea:

Lika lön för lika arbete i Sverige? Glöm det, utländska arbetare är billiga och jag skiter väl i om deras arbetsgivare betalar avtalsenliga löner eller har skyddsutrustning så länge jag slipper betala mer än 60 kr timmen för att få jobbet gjort. :up:
 
Så du rekommenderar det enkom för att det är svenskt, trots att du inte vet hur svinskötseln är i landet?
Nej enkom för att det inte är danskt.
Därför att jag vet att dansk svinskötsel är vidrig.

Det som jag vet om svensk svinskötsel är att den måste följa svensk djurskyddslagstiftning och att den i alla fall förbjuder det värsta djurplågeriet.
Försöket med fixerade suggor var ett tråkigt streck i räkningen för mig.
Så det måste jag undersöka vidare.
Under tiden så får det bli t.ex. KRAV och lokalt där jag kan se hur grisarna har det.

Varför rekommendera om du inte ens vet om de PLÅGAS eller inte?
Det kanske blev litet olyckligt slentrianmässigt.
Radhusbiff.
Blodpudding och havregrynsgröt var budgetmat när jag växte upp.
Men det var också för att visa att det finns billiga alternativ som inte är vegetariska.
 
Jag konstaterar av tråden att det är helt ok att fortsätta köpa barnarbete, köpa besprutade bananer och strunta i fair trade för vad spelar det för roll att några arbetare omkommer bara jag kan fortsätta konsumera utan att bry mig hur mina varor produceras? Jag vill inte ändra livsstil utan kan fortsätta med slit och släng med gott samvete även om mina sopor hamnar i Bangladesh där ungarna dör som flugor av tungmetallerna. :idea:

Lika lön för lika arbete i Sverige? Glöm det, utländska arbetare är billiga och jag skiter väl i om deras arbetsgivare betalar avtalsenliga löner eller har skyddsutrustning så länge jag slipper betala mer än 60 kr timmen för att få jobbet gjort. :up:
Det där är en väldigt intressant diskussionsteknik. Du konstaterar detta "av tråden". Innebär det alla som har skrivit i den? Jag ser ganska många olika åsikter, jag kan aldrig tänka mig att alla står för det du just skrev. Personligen har jag faktiskt inte tolkat någon på det sättet, vilket gör att det skulle underlätta om du talade om vilka, speciellt om personerna du syftar på ska ha en chans att försvara sig.

Men det kanske inte är syftet att de ska det? Det är ju trots allt enklare om de inte tar åt sig, vilket därmed gör att de med största sannolikhet inte kommer svara, och då kan du sitta nöjt och tro att du hade rätt om personerna och "vann" diskussionen eftersom ingen bemötte ditt påstående.

Testa att istället ge exempel på personer du upplever sagt detta, eller som har åsikter du anser tyder på det, så att de faktiskt har en chans att bemöta det och du kan delta i diskussionen istället. :)
 
Nej, det är inte möjligt att försämra produktionen med alla de både relevanta och mer naturromantiskt motiverade krav som ställs på ekologisk odling och mätta en växande befolkning. Den rika delen av världen (< 20%) kommer att kunna fortsätta välja kost fritt, resten står inför utmaningen att inte få någon kost alls. Däremot är inte heller rovdriften som @TomasN hänvisar till en hållbar lösning. Lösningarna är mer komplexa än så. En stor del av lösningen är att styra om andelen mot effektivare livsmedel, vissa växtslag, insekter och andra livsmedel med en hög effektivitet från resurs till tallrik - dvs mindre andel kött. Andra är att effektivisera den produktion som finns, resursmässigt. Det görs inte genom att kräva ytterligare massor med resurser per producerad enhet livsmedel, som ekoproduktion ofta gör.
 
Det där är en väldigt intressant diskussionsteknik. Du konstaterar detta "av tråden". Innebär det alla som har skrivit i den?
Jag tolkar det som att man i början av inlägget skall lägga till "för vissa".
Det är liksom underförstått för mig.

Då så skulle första meningen bli.
"Jag konstaterar av tråden att det för vissa är helt ok att fortsätta köpa barnarbete, köpa besprutade bananer och strunta i fair trade för vad spelar det för roll att några arbetare omkommer bara jag kan fortsätta konsumera utan att bry mig hur mina varor produceras?"
 
Jag tolkar det som att man i början av inlägget skall lägga till "för vissa".
Det är liksom underförstått för mig.

Då så skulle första meningen bli.
"Jag konstaterar av tråden att det för vissa är helt ok att fortsätta köpa barnarbete, köpa besprutade bananer och strunta i fair trade för vad spelar det för roll att några arbetare omkommer bara jag kan fortsätta konsumera utan att bry mig hur mina varor produceras?"
Jo men det adresserar ju ändå inte någon som får chansen att bemöta det? Jag känner inte igen de där argumenten från någon i tråden och har ändå läst i princip hela, förutom de sista sidorna. Att gå in och lite så där halvt om halvt svepa med handen och rikta sig till allt och ingen tycker jag är lite småfegt faktiskt.
 
Jag tolkar det som att man i början av inlägget skall lägga till "för vissa".
Det är liksom underförstått för mig.

Då så skulle första meningen bli.
"Jag konstaterar av tråden att det för vissa är helt ok att fortsätta köpa barnarbete, köpa besprutade bananer och strunta i fair trade för vad spelar det för roll att några arbetare omkommer bara jag kan fortsätta konsumera utan att bry mig hur mina varor produceras?"
Jag skulle fortfarande vilja veta vilka det handlar om, för jag vet att jag inte ser det så, så jag tar inte åt mig, men skulle det syftas på bl.a mig vill jag veta det så jag får en chans att försvara mig. Jag har faktiskt inte tolkat någon i tråden på det sätt Mia_R beskriver, så därför skulle jag tycka det vore intressant att veta av den anledningen också.

Jag ser inte problemet, är man ute efter att diskutera något så är det väl en bra idé att nämna vilka det handlar om, hur ska man annars nå fram?
 
@sjoberga Jag har faktiskt svårt att över huvud taget motivera gris som en bra resurs.
Betande djur som håller landskapen öppna och biprodukterna av mjölkproduktionen, d.v.s. nötköttet som kommer av det, det kan jag motivera.
Jag har t.o.m. litet svårt att motivera ägg och kyckling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp