Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Men nu handlar det ju inte om huruvida de människor som har den allra mest ansträngda ekonomin ska bära ansvaret på sina axlar. Ingen tycker väl att en som lever under existensminimum ska betala lika mycket skatt som en höginkomsttagare? ! Det är den stora massan av medelsvenssons som faktiskt kan bemöda sig att välja kött som kommer från djur som fått leva ett drägligt liv och samtidigt stödja våra svenska bönder. Dessa medelsvenssons och de som har det ännu bättre ställt tycker jag faktiskt kan ta ett litet oproblematiskt ansvar i sin matshopping. Och det skulle göra en enorm skillnad!
 
Förståelse för andras situation och liv vore kanske på sin plats?
Och därmed alltså acceptera att vissa tycker det är okej att plåga grisar för att de vill ha billigt kött att äta.
Det kommer jag aldrig att göra.
Djurplågeri går aldrig att rättfärdiga så länge som det finns annat att äta.
Bönor och linser är utmärkt mat.
 
@Inte_Ung Du vet ingenting om hur personerna i den här tråden röstar i EU-valet, om de tillhör de 42 procenten eller ej. Det enda du gör är att låta otroligt nedlåtande, men det har ju varit din stil genomgående i tråden.

Jag har för övrigt redan röstat i EU-valet - helt utan att ta hänsyn till djurrättsfrågorna. För mig är andra frågor viktigare.

Så den som känner sig manad - hoppa på mig :). Så kanske ni kan lämna @Enya s mormor och Voff i fred.
 
Nej inte alls.
I Sverige så har vi gemensamt bestämt vad som är djurplågeri i de djurskyddsföresksrifter som finns.
Att då köpa kött från djur som enligt de föreskrifterna utsätts för djurplågeri är förkastligt.[7QUOTE]

Även den gräns som finns i djurskyddsföreskrifter vilar på bedömingar, precis som samma dokuments ställningstaganden om djurvälfärd. Det framgår ju också av att olika länders regelverk ser olika ut. Det finns ingen absolut sanning, det handlar om bedömningar och värderingar.

Det är många som är rappa med att skuldbelägga konsumenterna här. Det torde vara minst lika förkastligt att hålla djur på sådana sätt.


Det är det inte alls.
Det finns utmärkta lösningar på det.

I så fall tillämpas inte de lösningarna överallt, inte ens i det förträffliga Sverige, och det vet du. Eftersom det dessutom handlar om bedömningar, så är det inte säkert att alla håller med dig om att de gårdar du känner till är så fantastiska.
 
Nej, men varför ska hon äta mat hon faktiskt inte tycker om?
Så du tycker alltså helt seriöst att det är okej att plåga grisar för att man inte tycker om annan mat?
Seriöst alltså?
Smakar inte gott nog kontra djurplågeri?

Nu så mår jag faktiskt illa.
 
Ja, det är sanslöst att så många slår sig för bröstet och hävdar sig vara bättre än de som inte gör de valen som de själv gör.

"Fy fan vad jag är bra som köper svenskt kött och inte danskt," det stinker när man gör felaktiga val på annat vis och inte är perfekt själv.

Förståelse för andras situation och liv vore kanske på sin plats?
Varför bry sig. Ät vad du vill o skit i vad andra äter o tycker. Än så länge lever vi i ett fritt land och har väldigt sparsamt med lagar om vad vi inte får äta :).
 
Så du tycker alltså helt seriöst att det är okej att plåga grisar för att man inte tycker om annan mat?
Seriöst alltså?
Smakar inte gott nog kontra djurplågeri?

Nu så mår jag faktiskt illa.
Då får du nog må väldigt illa och väldigt väldigt länge eftersom det är vansinnigt många som köper den konventionella djurhållningens produkter. Fler än som köper alternativproduktionens. Du är inte lite dömmande, hånande och inte minst teatralisk i den här tråden. Värre än vanligt.
 
Jaha.
Om jag skulle resonera så när jag får kritik så skulle här inte bli mycket skrivet av mig.
Beror väl på vilken kritik man får? I den här tråden har du bemött människor på ett otroligt gräsligt sätt om du frågar mig, men ingen har bemött dig så. Klart det är lätt att fortsätta då - du får ju hela tiden sansade svar medan du själv bara upprepar samma slagfärdiga meningar samt demoniserar alla som inte tänker som du.
 
Nu så mår jag faktiskt illa.
Jag med faktiskt! Förmodligen av andra skäl än du gör dock.

Din och @Niyama s attityd i den här tråden är helt otroligt. Ni skyr ju inga medel! Voff ska förnedras och förväntas redovisa hela sin privatekonomi och Enyas mormor kallas för offerkofta och djurplågare. Du får ursäkta men jag kräks fan rakt fram snart.
 
Jag har blivit kallad allt möjligt.
Bl.a. pervers i trådar om tidelag.
Där så är det då verkligen okej att skrika sig blå om djurens rätt att slippa plågas.
Men när djurplågeriet är verkligt, konstaterat och dessutom förbjudet, då så kommer läckergommen före i prioritering.
Annan mat är inte smaklig nog, så därför måste folk få köpa djurplågad gris.

Jag kommer aldrig att släppa det.
Djurplågeri är inte okej.
 
Så du tycker alltså helt seriöst att det är okej att plåga grisar för att man inte tycker om annan mat?
Seriöst alltså?
Smakar inte gott nog kontra djurplågeri?

Nu så mår jag faktiskt illa.

Du tjatar om de plågade grisarna, men varje försök att ta en diskussionen om dem och att sätta in djurplågeriet i ett större sammanhang verkar ignoreras. Varför är det viktigare att kalla folk djurplågare än att se helheten och att du som väljer bort danskt kött mycekt väl kan vara både djurplågare och människoplågare av mycket större mått, bara det att det krävs en mer detaljera granskning för att få fram det?

Vi bör ransaka oss själv på alla punkter, inte bara angående danskt kött.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp