Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

knapplån
Själv köper jag svenskt kött och ekologisk mjölk. Jobbar dessutom på en kravgård. Våra mjölkkossor ca 360st kommer ut tolv timmar per dygn. Dom går ute på kvällen/natten bara för att få ihop timmarna och att dom trivs bättre ute då.Vissa bete får dom gå rätt långt till men det fungerar.
När det sen är dax för slakt åker dom till ett litet slakteri ca 10-15min bort. Känns bar att der både är krav och närprudcerar
 
Däremot köper jag inte danskt fläskkött av okänd kvalitet och härkomst som säljs till underpriser. Det är inte bara en djurskyddsfråga, utan en medveten handling som jag vill ska signalera till handlarna att subventionerna av danskt fulgriskött bör upphöra omedelbart.

Dansk karré är vidrig (även kvalitetsmässigt). Det är ofta varbölder i det köttet, stora finnar som gömmer sig i köttbitarna. :yuck:
 
Kan du peka på vilken lagstiftnIng som är tillämpbar för att döma en konsument som köper kött i affär som sedan visar sig vara producerat i strid med djurskyddslagen? Artiklen nämner inget om olagligheten för en vanlig konsumnet att köpa.

Jag förstår inte riktigt frågan? Enligt EUs lagstiftning är svanskupering förbjuden. I Danmark görs det ändå. Vad är otydligt?

Såklart att inte konsumenten begår en brottslig handling när den köper köttet (hur sjuk ÄR den här tråden egentligen??). Men köttet är producerat på olaglig väg.
 
Jag förstår inte riktigt frågan? Enligt EUs lagstiftning är svanskupering förbjuden. I Danmark görs det ändå. Vad är otydligt?

Såklart att inte konsumenten begår en brottslig handling när den köper köttet (hur sjuk ÄR den här tråden egentligen??). Men köttet är producerat på olaglig väg.
Men det var det gammeln påstod, att det inte var olagligt att köpa och som du bemötte med att det är det vist olagligt.
 
Den lilla lilla information du ser i ditt flöde är inte en bråkdel av allt som hänt eller händer om och med de sökande hos Giving People. Man ger bara et par små nödvändiga detaljer till givarflödet, och om du tolkar det lilla som högst tvivelaktiga så är du nog kanske i lite för snabb i ditt dömande. Det har varit folk som bluffat till sig mat ja. Organisationen har redovisat de fall ganska detaljrikt, som de vet förekommit. Men så vansinnigt lukrativt kan det inte vara att bluffa sig till ett par påsar med mat, blöjor och välling så att man ska dissa hela organisationen för det? Röda Korset har haft fler och större bedragare I ORGANISATIONEN, ändå har världen förtroende för organisationen fortfarande.
Tänk en gång till.

Varför ska jag tänka en gång till? Min bedömning av den lilla infon har ibland varit tvivelaktig och dessa vill jag inte hjälpa helt enkelt för att jag tycker det ser suspekt ut - därmed inte sagt att alla ärenden är det. Långt ifrån!
Men tyvärr är det ju så att välgörenhet alltid lockar en del tvivelaktigt folk som ska utnyttja folks goda vilja.
Jag har inga problem att skänka en matkasse till en behövande familj (är anledning till att jag "gillar" sidan) men än så länge har jag inte sett någon behövande familj i min närhet, tack och lov.

Vad gäller Röda korset så har jag definitivt inget förtroende för dem och det skulle aldrig falla mig in att skänka pengar till dem, delvis p.g.a svindlarhistorian (där jag faktiskt av arbetsmässiga skäl hade större insyn än de flesta andra) men också för att jag tycker att för stor del går till omkostnader och för liten summa till de behövande.
 
Jag måste bara fråga om det här:

Men mycket mycket ofta på gemensamma middagar får jag frågan "är du vegetarian?" när jag konsekvent avböjer kött av okänd härkomst. Åtminstone då anser jag att jag har rätt att förklara MIN syn på vad jag väljer (KRAV-märkt kött eller vilt) och vad jag väljer bort (övrigt kött inklusive chark, korv och bacon, rödlistad fisk) och det blir varje gång en party pooper där alla runt bordet tittar ner och raskt byter samtalsämne. Man vill helt enkelt inte veta eller höra mer, för att det är jobbigt och tråkigt. Och DET tycker jag känns mycket frustrerande.

Hur sjutton ror du det i land utan att vara oartig? Att först fråga värdskapet om maten på bordet, sedan kritisera den och vägra äta den - jag skulle också titta ner i tallriken om jag var med, inte för att jag inte ville höra, utan för att situationen vore så pinsam. Klart du blir en party pooper om du uppför dig så, det låter som socialt självmord. :confused:
 
Den här tråden visar två saker tycker jag.
1. Okunnigheten om hur mat produceras är oerhört stor hos de flesta.
2. Om man har en dålig ekonomi så anser man att det är okej att plåga djur för att få kött på bordet.

Drar man detta i sin förlängning så är det ju också att acceptera att fattiga människor dödar tigrar, plågar hundar och äter katter.
Allt är tillåtet för dem som kan skylla på dålig ekonomi.
 
@Zoya Giving People blev utsatt för bedrägeri av en av sina medarbetare, det var så allvarligt att de polisanmälde honom. Vilken organisation som helst kan bli utsatt för brott.
 
Vi servererar väldigt lite levande mat i Sverige. I Kina och Japan äter man en del fisk som inte har slaktats/avlivats innan de ligger på tallriken. Så jag tror inte att särskilt många vill äta lidande djur - de är typiskt dödade en bra stund innan de når stadiet att ätas.

Lidande är inte speciellt defnierat objektivt. Jag skulle misstänka att alla djur upplever lidande i någon form i sin livstid, precis som människor. Djur i livsmedelsproduktion upplever nog ett lidande under de sekunder (och ibland minuter) som slakten och slaktförberedelserna pågår. Men det är förmodligen en ytterst liten andel av det totala lidande de upplevt i sitt djurliv genom sjukdom, skador och andra livshändelser.

undrar hur vi i Sverige äter ostron? jag har bestämt för mig att man bryter upp skalet på den levande musslan, skär av den stora muskeln och stjälper i sig den fortfarande levande musslan,....

vad det sedan gäller färskhet, en harr som 5 minuter innan den hamnade på min tallrik sprattlade på kroken smakar betydligt bättre än den harr som legat 5 timmar i en kyldisk.
 
I rest my case, tack och hej dansk leverpastej.
Man måste skilja på vad man själv ogillar och tycker är förkastligt och vad lagen säger. En lag som kräver att vanliga konsumenter som köper kött i butik sak hålla koll på om grisen i fråga producerats enligt produktionslandets djurskyddslag är orimligt. Däremot vore det önskvärt att bönderna blir tvingade till åtgärder samt att grossister i vissa fall kan göras ansvariga.
 
Varför ska jag tänka en gång till? Min bedömning av den lilla infon har ibland varit tvivelaktig och dessa vill jag inte hjälpa helt enkelt för att jag tycker det ser suspekt ut - därmed inte sagt att alla ärenden är det. Långt ifrån!
Men tyvärr är det ju så att välgörenhet alltid lockar en del tvivelaktigt folk som ska utnyttja folks goda vilja.
Jag har inga problem att skänka en matkasse till en behövande familj (är anledning till att jag "gillar" sidan) men än så länge har jag inte sett någon behövande familj i min närhet, tack och lov.

Vad gäller Röda korset så har jag definitivt inget förtroende för dem och det skulle aldrig falla mig in att skänka pengar till dem, delvis p.g.a svindlarhistorian (där jag faktiskt av arbetsmässiga skäl hade större insyn än de flesta andra) men också för att jag tycker att för stor del går till omkostnader och för liten summa till de behövande.
Det fiffiga med välgörenhet är att det är valfritt att välja vad man vill hjälpa till med. Att omkostnader är nödvändiga för att hjälp ska nå fram borde de allra flesta människor kunna räkna ut själva. Att det finns girigburkar som vill sko sig på andra människors nöd och behov av hjälp, kan ses i alla organisationer, från tiggarfrauds till organisationer som röda korset. Betänk den omfattning av hjälp som RK utför i världen, att i vissa länder och situationer är RK den enda organisationen som når fram/släpps in - jag dissar inte den styrka den organisationen har för dessa små girigburkar som är en piss i havet.

Men välgörenhetsfrågan är något OT i den här tråden. Vore jag så illa ute att jag inte hade pengar till mat till mina små barn så ger jag nog glatt mina små barn även dansk fläskfilé om det vore så att den kom i en skänkt matkasse. Däremot kan man kanske påverka givarna att inte köpa en danska, utan istället en med gott samvete, även om det är välgörenhet.
 
Jag önskar att alla som bryr sig om djurens situation i Europa och Danmark röstar i EU-valet.
Men det är väl kanske fel ställe att önska det i den här tråden där så många verkar fatta sina beslut med plånboken.
 
D. Vore jag så illa ute att jag inte hade pengar till mat till mina små barn så ger jag nog glatt mina små barn även dansk fläskfilé om det vore så att den kom i en skänkt matkasse.
Den som skänker kassen kan ju välja att stoppa i mat som inte kräver att djur plågas för att produceras.
 
Den här tråden visar två saker tycker jag.
1. Okunnigheten om hur mat produceras är oerhört stor hos de flesta.
2. Om man har en dålig ekonomi så anser man att det är okej att plåga djur för att få kött på bordet.

Drar man detta i sin förlängning så är det ju också att acceptera att fattiga människor dödar tigrar, plågar hundar och äter katter.
Allt är tillåtet för dem som kan skylla på dålig ekonomi.
Numer 1 håller jag med om men inte nummer 2. Information skulle göra fler uppmärksamma på problemen med danskt kött och ge fler möjlighet att prioritera annorlunda eller i alla fall vetskapen om hur det är och i förlängningen försöka prioritera annorlunda, men det är aldrig ok att som så många dömer ut folk och uttrycker sig illa om danskköttköpare på ett sådant sätt som det sker. Grönsaker är dyrare än danskt kött. Ge folk en chans och ha förståelse för att andra människor inte tänker som du, inte av elakhet utan av ren och skär uppgivenhet, fattigdom och ledsamhet.
 
@Enya

Förutom att upplysa kan de med gott om pengar även hjälpa till. Ett kg svensk köttfärs eller fläskkarré är guld värt för familjen som med nöd kan få vardagen att gå ihop.
Ja min pensionerande mamma skulle tacksamt ta emot svenskt kött då och då, hon har inte råd med svenskt alla gånger utan köper danskt också, vad ska hon dra in på för att få pengar till att leva perfekt liksom. Finns inget att dra in på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 474
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp