Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Sveriges största KRAV-mjölkgård har alla stallar på samma gårdscentrum. Det gäller för mina kunder med 400-500 kor också. Det funkar. Jag har också Sveriges största robotbesättning som kund, de har ca 700 kor och det funkar med betet. Dock inget konsumtionsbete för dem.
Väldigt lite plats per ko då. Eller långt att gå.
 
Dessutom är gränsen för djurplågeri lika värderingsbemängd som gränsen för djurvälfärd.
Nej inte alls.
I Sverige så har vi gemensamt bestämt vad som är djurplågeri i de djurskyddsföresksrifter som finns.
Att då köpa kött från djur som enligt de föreskrifterna utsätts för djurplågeri är förkastligt.

Jag tänkte på svenska djur i svensk animalieproduktion. Det är svårt att uppnå god välfärd i storskalig drift, olika svårt med olika djurslag.
Det är det inte alls.
Det finns utmärkta lösningar på det.
 
Då får vi ta lite kontakt med verkligheten. Enligt Wikipedia visar olika undersökningar att andelen vegetarianer i Sverige är mellan 0,5 och 4 procent. Och du blir mörkrädd för att folk inte äter vegetariskt. Trodde du verkligen att majoriteten gör det? Haha!

Nej, jag blir mörkrädd av att folk hellre äter lidande djur än vegetariskt. Hur läser du?
 
Det tvingas ha beten allt längre bort från gården ju större besättningen är. I varje fall så länge byggnaderna är på samma ställe. Mjölkkor går inte så långt så visst blir det problem. Det blir ofta upptrampat nära stallarna. Många stora gårdar gör hårdgjorda rasthagar.

Men kul att du bor nära en gård som lyckas he bete till 270 kor runt stallarna.

Jag vet att det finns bönder som har börjat hålla enstaka fjällkor enbart för att de ska leda övriga kossor iväg på beten längre bort. De klassiska mjölkkossorna är tydligen inte så benägna att röra på sig, men de kan följa en ledarkossa som knallar iväg.
 
Folk går inte till Giving people innan de går till socialen.

Är det något man lär sig av deras verksamhet är att skyddsnätet i Sverige har större maskor än man vill tro.

.

Jag har haft Giving people i mitt flöde länge och det är inte bara en gång jag tyckt att det har varit högst tvivelaktiga ansökningar - det har väl dessutom visat sig att det finns en hel del som bluffar till sig mat via dem?
 
Finns säkert flera anledningar till varför folk köper utlänskt kött.
När jag var student skall jag villigt erkänna att jag köpte det som var billigast. Vi var två studenter i hushållet och med häst på det så fick vi det inte att gå ihop med enbart svenskt kött, men givetvis köpte vi en del svensk också men inte alltid. Sen var det väl delvis på grund av okunskap också. Eller i alla fall att jag hade mindre bra koll.

Nu köper vi inte ens kött i mataffären utan närproducerat och närslaktat på en gård en bit ifrån oss. Det är faktiskt så att vi inte lägger varken mycket mer pengar eller tid att göra på detta sättet. Tror kanske att det handlar om i snitt 100 kr mer i månaden. Mycket av anledningen att inte köpa mataffärens kött där hälften känns som vatten. Jag vet var köttet kommer ifrån, jag vet hur det slaktas och jag vet att jag bidrar så mycket jag kan till bättre djurhållning då jag fortfarande vill äta kött. Nu har vi dock valt att äta lite vegetariskt ibland, maken är mer svårflörtad än jag. Han anser att kött hör till, jag är mer flexibel. Nu har jag istället svårt att äta annat kött, av den anledning att man vet hur det kan gå till.

Att köttet är superfint är en bonus. Kyckling köper vi dock från matbutiken då de andra endast har hela kycklingar. Vi köper dock endast svenskt och kravmärkt men jag vet att svenska kycklingar inte har det så bra som man önskar heller.
 
Jag har haft Giving people i mitt flöde länge och det är inte bara en gång jag tyckt att det har varit högst tvivelaktiga ansökningar - det har väl dessutom visat sig att det finns en hel del som bluffar till sig mat via dem?
Den lilla lilla information du ser i ditt flöde är inte en bråkdel av allt som hänt eller händer om och med de sökande hos Giving People. Man ger bara et par små nödvändiga detaljer till givarflödet, och om du tolkar det lilla som högst tvivelaktiga så är du nog kanske i lite för snabb i ditt dömande. Det har varit folk som bluffat till sig mat ja. Organisationen har redovisat de fall ganska detaljrikt, som de vet förekommit. Men så vansinnigt lukrativt kan det inte vara att bluffa sig till ett par påsar med mat, blöjor och välling så att man ska dissa hela organisationen för det? Röda Korset har haft fler och större bedragare I ORGANISATIONEN, ändå har världen förtroende för organisationen fortfarande.
Tänk en gång till.
 
Eller ha råd att betala skolutflykten och skicka med matsäck. Det finsn somliga där de moderna teknikprylarna inte är att tänka på. Du tänker utifrån medelklassen, inte utifrån uteliggaren, den ensamstående 5-barnsföräldern där partner stack för 3 månader sedan (veckan efter yngsta barnet föddes), den förtidspensionerade städaren, den arbetsösa.

De flesta i Sverige har det bra så de kan välja mellan Smartphone och 100 pizzor, men gruppen som är utanför växer. De som ärglada om de har mat på bordet åt sina barn.
Folk tänker precis som du skriver utifrån medelklassen, människor som har pengar hela månaden och som inte vänder på kr för att kunna servera mat till sina barn. Allt har ett pris, men när man köper en smarthphone för några tusen kr och samtidigt hackar på låginkomsttagaren och kallar dem lata och ointresserad av att göra "rätt" val, då har man inte förstått hur det faktiskt är i Sverige.

Människor som innehar någon form av sjukersättning är ofta på tapeten här på buke, men även på andra ställen i samhället. Det glöms ibland bort att ensamstående föräldrar inte har det så fett de heller. Jag upplever( huruvida det faktiskt är så eller inte vet jag inte dock) att det finns fler och fler föräldrar som inte kan av egen maskin försörja sina barn på ett tillräckligt gott vis. Där är det danska köttet något som då hamnar på bordet. Alla ensamstående föräldrar är inte rökare, chips- och godisätare varje dag osv. Alla låginkomsttagare överhuvudtaget är inte dåliga människor.

Jag har dock inte svårt alls att tänka att det lätt blir så att det kan bli chips, cigaretter eller godis samtidigt som danskt kött också inhandlas. Att göra perfekta val alltid är skitsvårt, speciellt som de perfekta valen faktiskt är dyrare. Det är så lätt när man har pengar på banken att säga att andra människor är dåliga, men den förälder som de sista dagarna i månaden faktiskt äter mindre mat för att barnen ska få mer mat, så att de har det bra, den personen har inte råd att köpa svenskt kött eller ekologiska bananer osv.

Jag tycker att folk ska sluta vara så jävla dömande och istället försöka upplysa andra människor om hur det kan vara med t.ex. danskt kött. Ge andra en chans att göra val, vissa val och kräv inte perfekthet. Som fattig människa är livet allt anat än roligt alltid och orken att då tänka perfekt och välja superrätt kanske brister- att äta är viktigare. Att köpa lördagsgodis och njuta av en bra film med barnen kan vara värt mycket, och hur tror ni barnen mår som inte får saker och liknande som andra inte får?

Jag köper svenskt kött endast. Serverar samtidigt mamma scans köttbullar till barnen, köper billig ris och billiga makaroner, sällan ekologiska bananer eller ekologisk mjölk. Hur tror ni jag växte upp, mamma var ensamstående 5barnsmamma som jobbade halvtid som städerska. Fy fanken vad hon slavade och några dyra leksaker eller dyra kläder eller mycket godis eller svenskt kött blev det då inte. Vi fick mat, vi kunde äta, men vad för kött som hamnade på bordet var trots allt det billigaste.

Jag har inte råd att äta pizza flera gånger i månaden, inte råd att köpa ny smarthphone, inte råd att servera hundarna den bästa maten osv.

Och jag tycker faktiskt att det är fel att hacka på andra om vad för sorts mat man äter samtidigt som man själv inte gör rätt hela tiden. Det är att kasta sten i glashus att döma dansktköttköpare och samtidigt ta bilen till affären och skylla på att man bor där det inte finns kollektivt.

Den som är utan skuld kan kasta första stenen. Finns det någon i tråden som är utan skuld och som gör perfekta val för jorden och djuren?

Döm inte, informera istället!!!
 
Nej inte alls.
I Sverige så har vi gemensamt bestämt vad som är djurplågeri i de djurskyddsföresksrifter som finns.
Att då köpa kött från djur som enligt de föreskrifterna utsätts för djurplågeri är förkastligt.
Men inte olagligt. Så det går bra att köpa o äta
 
@Enya

Förutom att upplysa kan de med gott om pengar även hjälpa till. Ett kg svensk köttfärs eller fläskkarré är guld värt för familjen som med nöd kan få vardagen att gå ihop.
 
Nej, jag blir mörkrädd av att folk hellre äter lidande djur än vegetariskt. Hur läser du?

Vi servererar väldigt lite levande mat i Sverige. I Kina och Japan äter man en del fisk som inte har slaktats/avlivats innan de ligger på tallriken. Så jag tror inte att särskilt många vill äta lidande djur - de är typiskt dödade en bra stund innan de når stadiet att ätas.

Lidande är inte speciellt defnierat objektivt. Jag skulle misstänka att alla djur upplever lidande i någon form i sin livstid, precis som människor. Djur i livsmedelsproduktion upplever nog ett lidande under de sekunder (och ibland minuter) som slakten och slaktförberedelserna pågår. Men det är förmodligen en ytterst liten andel av det totala lidande de upplevt i sitt djurliv genom sjukdom, skador och andra livshändelser.
 
För övrigt köper jag gärna utländskt kött av bra kvalitet. Vissa styckningsdetaljer levereras nästan inte från svenska djur, eller är mycket svåra att få tag på. Ett favoritexempel är lammracks, som är nästan omöjligt att få tag på svenska.

Däremot köper jag inte danskt fläskkött av okänd kvalitet och härkomst som säljs till underpriser. Det är inte bara en djurskyddsfråga, utan en medveten handling som jag vill ska signalera till handlarna att subventionerna av danskt fulgriskött bör upphöra omedelbart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 474
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp