Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Nu så tror du en massa igen.
Jag vet stora mjölkproducenter där korna har det fantastiskt.
Stora lösdrifter med robotmjölkning är oerhört trevligt för korna.

Det är en oerhörd skillnad på att tro och på att veta.

Ja väldigt många djur har det bra i Sverige. Det flesta vet nog inte hur en modern gård ser ut ens.

Fast just mjölkgårdar håller på att bli för stora. Med för många kor på samma ställe funkar inte logistiken när korna skall ut på bete. Det blir helt enkelt för långt till bete för att alla kor skall hinna ut. Det är därför vissa bönder lobbar för att slippa beteskraven.
 
Inte sedan i somras, får jag erkänna. Jag tror inte att de har ändrat sina rutiner sedan dess på den gården. Jag tycker inte att det verkar vara nåt vidare att vara ko och stå inomhus större delen av året eller hela. Det verkar konstigt att acceptera det, och samtidigt vara så kritisk mot en del hästhållning som jag är, om inte annat.

Jag säger inte att småskaligt är bra för att det är småskaligt, jag säger inte "det var bättre förr", jag drömmer inte om Bullerbyn, jag säger inte ens "lokalproducerat är bra". (Ingen som har den grisfabrik till granne som jag har på landet, kan vara för lokalproducerat som princip.) Jag säger att det är svårt med djur i storskaliga system. (Jag tror dock att det är lättare att lösa djurvälfärden i liten skala, men då talar vi ju öht inte om yrkesmässigt jordbruk i praktiken.)

Riktig djurvälfärd skulle ju mycket väl kunna medföra sjudubblade priser på animalier, eller mer. Det är ju inte heller helt problemfritt.

Men det stör mig att man lägger hela ansvaret på konsumenterna i trådar som den här. Producenterna är ansvariga för sin djurhållning och sina produkter. Konsumentmakten är gravt överskattad, enligt min mening.
 
Jag tycker nog inte man ska lägga alltför stort ansvar på konsumenten. Jag tycker som Inte_ung, det skulle vara förbjudet att importera mat som inte följer EUs djurskyddslagstiftning. Ett politiskt beslut alltså.
 
Inte sedan i somras, får jag erkänna. Jag tror inte att de har ändrat sina rutiner sedan dess på den gården. Jag tycker inte att det verkar vara nåt vidare att vara ko och stå inomhus större delen av året eller hela. Det verkar konstigt att acceptera det, och samtidigt vara så kritisk mot en del hästhållning som jag är, om inte annat.

Jag säger inte att småskaligt är bra för att det är småskaligt, jag säger inte "det var bättre förr", jag drömmer inte om Bullerbyn, jag säger inte ens "lokalproducerat är bra". (Ingen som har den grisfabrik till granne som jag har på landet, kan vara för lokalproducerat som princip.) Jag säger att det är svårt med djur i storskaliga system. (Jag tror dock att det är lättare att lösa djurvälfärden i liten skala, men då talar vi ju öht inte om yrkesmässigt jordbruk i praktiken.)

Riktig djurvälfärd skulle ju mycket väl kunna medföra sjudubblade priser på animalier, eller mer. Det är ju inte heller helt problemfritt.

Men det stör mig att man lägger hela ansvaret på konsumenterna i trådar som den här. Producenterna är ansvariga för sin djurhållning och sina produkter. Konsumentmakten är gravt överskattad, enligt min mening.

Jag kanske tolkar dig fel men varför skulle yrkesmässigt lantbruk vara fel? Jag tror på utbildning och en utbildad lantbrukare är nog bättre lämpad att förstå hur djur fungerar än en outbildad hobbydjurägare.

Producenter är skyldiga att uppfylla lagens krav och lantbrukare är ekonomiskt pressade. Det är lika illa att moralisera över hur de sköter sig som att moralisera över konsumenter.
 
Jag tycker nog inte man ska lägga alltför stort ansvar på konsumenten. Jag tycker som Inte_ung, det skulle vara förbjudet att importera mat som inte följer EUs djurskyddslagstiftning. Ett politiskt beslut alltså.

Jag håller med. Varken konsumenter eller lantbrukare i Sverige kan lösa problemet.
 
Jag tror förvisso inte att det är ensamstående 5-barnsföräldrar som bidragit till att köttimporten ökat.

Det är ju trots allt medelklassen som står för merparten av konsumtionen. Det är alltså medelklassens köpvanor som är intressanta rent miljömässigt.

Det finns såklart många som inte har råd att tänka på att köpa kvalitet. De flesta som anser att de inte har råd har dock råd.

Jag håller med. Jag har kollegor som i sammanhanget får betraktas som välavlönade eller allra minst medelinkomsttagare, som i alla fall utåt sett framstår som helt ointresserade av var köttbiten på middagstallriken kommer från.

Jag försöker att så långt möjligt låta bli att missionera min åsikt eftersom jag inte orkar dras in i en raljerande diskussion (som delvis i denna tråd) om varför jag då kör bil eller varför jag inte klär mig i jutesäckar och bor i en grotta, om jag tycker att det är så viktigt att inte äta kött från djurfabriker med plågade djur.

Men mycket mycket ofta på gemensamma middagar får jag frågan "är du vegetarian?" när jag konsekvent avböjer kött av okänd härkomst. Åtminstone då anser jag att jag har rätt att förklara MIN syn på vad jag väljer (KRAV-märkt kött eller vilt) och vad jag väljer bort (övrigt kött inklusive chark, korv och bacon, rödlistad fisk) och det blir varje gång en party pooper där alla runt bordet tittar ner och raskt byter samtalsämne. Man vill helt enkelt inte veta eller höra mer, för att det är jobbigt och tråkigt. Och DET tycker jag känns mycket frustrerande.

Ett av de stora problemen med det alldeles för billiga importköttet är också att de som "har råd" att alls äta kött överkonsumerar något så otroligt av ren slentrian och lättja. Inte minst när grillsäsongen nalkas, så är det ju "såååå himla mysigt och gott" att grilla var och varannan kväll - och kostar fläskfilén 50 spänn kilot, så vad hindrar en genomsnittsfamilj från att sätta i sig grillad korv, karré och fläskfilé sex kvällar i veckan på semestern? Medan det hade gått precis lika bra att utan risk för varken svält eller proteinbrist strypa grillandet till en kväll i veckan - och då kunna betala 150 kronor kilot.

Samma sak med alla lunchrestauranger som vräker ut kycklingsallader och wokad kyckling och kycklingmackor och kycklingar på längden och tvären för 60-70 kronor per portion. Med konsekvensen att många glufsar i sig kyckling dag ut och dag in för att a) det finns precis överallt och b) det är skitbilligt. Trots att det nästan alltid också finns vegetariska alternativ som hade fungerat bra och som kunde ha varit ett ganska enkelt val OM man bara hade orkat tänka tanken "hur har egentligen den här kycklingen levt och dött, innan den hamnade i min sallad?".

Köttet må vara en helig basvara i mångas liv, men min uppfattning är att importköttet (typexempel danskt griskött samt kyckling) ÄR åt helskotta för billigt.

Och att det vore bättre att subventionera de familjer som verkligen behöver stöd ekonomiskt, så att också de har råd att någon gång ibland äta kött som är producerat under etiskt godtagbara former. Hellre än att vräka ut dessa mängder av djurplågerikött över den stora massan, som handlar på slentrian så länge notan är så låg.

Lösgodis har väl inte riktigt samma "heligstatus" hos gemene man, men är ett annat exempel på att ett pris på 6-7 kr hektot ofta genererar en sjuk överkonsumtion bara på slöhet och slentrian. Höj det till 100 kr hektot så hade alla mått bättre och i bästa fall återgått till -70-talets portionering när man nogsamt valde "en bit av den och två av den och en av den".
 
Senast ändrad:
Jag försöker att så långt möjligt låta bli att missionera min åsikt eftersom jag inte orkar dras in i en raljerande diskussion (som delvis i denna tråd) om varför jag då kör bil eller varför jag inte klär mig i jutesäckar och bor i en grotta, om jag tycker att det är så viktigt att inte äta kött från djurfabriker med plågade djur.

Det här är helt obegripligt för mig. Bara för att jag är vegetarian så måste folk verkligen kämpa för att hitta saker jag gör "fel". Varför är det inte bara bra att man anstränger sig på ett eller flera områden, måste man leva helt perfekt eller skita i allt? Varför är allt så svart eller vitt?!

:bow: åt hela ditt inlägg!
 
Fast just mjölkgårdar håller på att bli för stora. Med för många kor på samma ställe funkar inte logistiken när korna skall ut på bete.
Jodå med mycket mark och god planering så.
Närmaste mjölkgård 270 kor (+rekrytering) och alla ute på stora och fina beten.
Så?
 
Säger du efter att ha sågat alla icke-vegetarianer jäms med fotknölarna?
Ja, jag undrar lite detsamma. Hur man ena sekunden kan sitta och pressa Voff på huruvida hon kan få pengar från socialen eller ej och nästa skriva så förvånar mig.

@Niyama Din beskrivning av tråden känns lite missvisande tycker jag. Jag är den som främst talat om andra saker än just kött och min grund har varit att man inte ska kalla folk oempatiska, sadistiska, idiotiska eller dylikt på grund av vilket kött de konsumerar. Att vad för kött man köper inte behöver säga något om hur man är som person och människa. Alltså inte att man måste vara perfekt för att ha en åsikt, inte heller att man inte får argumentera för varför svenskt kött/inget kött/ekokött är bättre än något annat.

Jag har vänt mig mot vad jag uppfattat vara tråkiga påhopp på folk som väljer annorlunda, samt vad det nu var ni gjorde mot Voff.
 
Jodå med mycket mark och god planering så.
Närmaste mjölkgård 270 kor och alla på stora och fina beten.
Så?
Det tvingas ha beten allt längre bort från gården ju större besättningen är. I varje fall så länge byggnaderna är på samma ställe. Mjölkkor går inte så långt så visst blir det problem. Det blir ofta upptrampat nära stallarna. Många stora gårdar gör hårdgjorda rasthagar.

Men kul att du bor nära en gård som lyckas he bete till 270 kor runt stallarna.
 
Det finns ju faktiskt ekogårdar som har mer än 1000 mjölkkor och lyckas med betet. Då finns det dessutom ett konsumtionskrav och inte bara ett beteskrav. Så det är absolut ingen omöjlighet, men det klart att arrondering och betesskötsel är viktig.
 
Det finns ju faktiskt ekogårdar som har mer än 1000 mjölkkor och lyckas med betet. Då finns det dessutom ett konsumtionskrav och inte bara ett beteskrav. Så det är absolut ingen omöjlighet, men det klart att arrondering och betesskötsel är viktig.
Med flera stallar som inte ligger bredvid varandra så bör det ju inte va några problem.
 
Så du menar att man lever väl och får välsmakande hälsosam mat om man plockar bort köttet och inte plockar in något annat i kosten?
Ja jag har räknat på det.
Om man dricker 3 glas mjölk om dagen och äter ett frukostägg så räcker det som finns i det övriga som vi sätter i oss på en dag gott och väl.
Det finns proteiner i bröd också.
 
Med flera stallar som inte ligger bredvid varandra så bör det ju inte va några problem.

Sveriges största KRAV-mjölkgård har alla stallar på samma gårdscentrum. Det gäller för mina kunder med 400-500 kor också. Det funkar. Jag har också Sveriges största robotbesättning som kund, de har ca 700 kor och det funkar med betet. Dock inget konsumtionsbete för dem.
 
@Niyama Din beskrivning av tråden känns lite missvisande tycker jag. Jag är den som främst talat om andra saker än just kött och min grund har varit att man inte ska kalla folk oempatiska, sadistiska, idiotiska eller dylikt på grund av vilket kött de konsumerar. Att vad för kött man köper inte behöver säga något om hur man är som person och människa. Alltså inte att man måste vara perfekt för att ha en åsikt, inte heller att man inte får argumentera för varför svenskt kött/inget kött/ekokött är bättre än något annat.

Jag har vänt mig mot vad jag uppfattat vara tråkiga påhopp på folk som väljer annorlunda, samt vad det nu var ni gjorde mot Voff.

Men vad har jag gjort mot Voff?! Jag har ju inte velat diskutera en enskild person överhuvudtaget! Och jag har inte kallat folk allt det där du räknat upp. Men om vi ska vara såna så har du kallat folk rätt otrevliga saker i andra trådar där folk inte delar dina åsikter, så det kanske är dax att sluta kasta sten i glashus.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 474
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp