Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Du förstår inte skillnaden mellan att köpa dansk gris eller kyckling jämfört med svensk nöt?

Vilt tycker jag också är ett bra alternativ om man absolut ska äta kött (fast jag ogillar jakt).

Jo. Men det innebär inte att jag tror att djuren i svensk livsmedelsindustri har det bra. Bättre än i Danmark behöver inte betyda bra.
 
Jag vet flera tusen kor som har det bra.
De lever i stora lösdrifter med robotmjölkning.
Deras avkommor av hankön lever i stora lösdrifter utan robotmjölkning och blir ett utmärkt kött.

Så bra. Dessvärre ger det mig ändå inga illusioner om att svenska kött- eller mjölkdjur har det bra.
 
Jo. Men det innebär inte att jag tror att djuren i svensk livsmedelsindustri har det bra. Bättre än i Danmark behöver inte betyda bra.

Oj. Jag vågar påstå att de flesta av dem många gånger har det bättre än hästarna i vårt land iaf, om vi nu ska se till djurens behov.

Vi står låååångt ifrån varann i denna fråga!
 
Jag tror inte på att vi idag har någon form av djurhållning i stordrift som är tillräckligt bra för djuren, utifrån mina värderingar.

Jag tror dock att det är lättare att få till någorlunda acceptabel nötköttproduktion än ägg- och mjölkproduktion i stor skala.
 
Så bra. Dessvärre ger det mig ändå inga illusioner om att svenska kött- eller mjölkdjur har det bra.
Det var oerhört länge sedan jag såg några kor som inte har det bra.
Och jag ser många, oerhört många, i mitt Astrid Lindgren Land.
Så jag är faktiskt övertygad om att de har det bra.
 
Nu är ju inte djurvälfärd och vilken nivå man tänker sig krävs för tillräcklig välfärd en vetenskapligt exakt fråga, utan en fråga för bedömningar och värderingar.

Jag delar din uppfattning @athena att det även finns hästar - som hålls på lagliga vis - som har en för låg välfärdsnivå.
 
Fast många av er "tror" ganska mycket. Vi är väl några som vet lite mer eftersom det faktiskt är vår profession.
Eller som jag bor mitt i smeten av det hela.
Det är kor överallt tycker jag.
Hos grannar och bland mina vänner.
Kor är något som är mycket närvarande i mitt liv.
Liksom strutsar av någon anledning och höns.
 
Det finns ju en skillnad där.
En köttätare som inte får kött tvingas inte att äta något som normalt inte ingår i köttätarens kost.
Köttätaren äter ju inte bara kött utan en hel del annat också.
En vegetarian som tvingas äta kött får ju en oönskad tillsats i sin mat.

Det är skillnad på att ta bort något och att lägga till något.

Så du menar att en köttätare kan forsätta men sin kost precis som tidigare utan några förändingar?
Man behöver inte börja äta ägg, bönor, linser, toffu quorn, eller andra proteinkällor som man tidigare valt bort?

Det finns även folk som inte tål grönsaker i någon större utsträckning, min pappa är en av dem. Han kan av medicinska skäl inte äta någon större mängd grönsaker , är smal som en sticka och äter för tre. För honom skulle det nog leda till döden genom svält utan stor andel kött i kosten.
 
Jag tror inte på att vi idag har någon form av djurhållning i stordrift som är tillräckligt bra för djuren, utifrån mina värderingar.

Jag tror dock att det är lättare att få till någorlunda acceptabel nötköttproduktion än ägg- och mjölkproduktion i stor skala.
Nu så tror du en massa igen.
Jag vet stora mjölkproducenter där korna har det fantastiskt.
Stora lösdrifter med robotmjölkning är oerhört trevligt för korna.

Det är en oerhörd skillnad på att tro och på att veta.
 
Nu är ju inte djurvälfärd och vilken nivå man tänker sig krävs för tillräcklig välfärd en vetenskapligt exakt fråga, utan en fråga för bedömningar och värderingar.
Man kan ju sätta ett absolut golv där det handlar om rent djurplågeri.
Danska grisar befinner sig långt under det golvet.
 
Så du menar att en köttätare kan forsätta men sin kost precis som tidigare utan några förändingar?
Man behöver inte börja äta ägg, bönor, linser, toffu quorn, eller andra proteinkällor som man tidigare valt bort?
De allra flesta klarar sig bra utan att lägga till en massa annat.
Överkonsumtionen av protein är mycket stor.
 
Den här tråden är ju helt absurd..

För att återkomma till ursprungsfrågan så köper jag ibland svenskt och ibland utländskt. Det beror lite på vad jag ska ha..

Först och främst så har jag dragit ner på köttkonsumtionen överlag. Jag har också bestämt mig för att bli mer noga med vad jag köper för kött.
Nötkött köper jag oftast svenskt, om det finns att tillgå och är rimligt prismässigt. Jag vägrar att betala typ 800 kr/kg, då är jag hellre utan.
Ibland händer det väl att det slinker med nötkött från andra länder. Speciellt om sambon handlar för han är inte lika noga.
Fläskkött köper jag i princip aldrig. Är inte så förtjust i det. Danskt undviker jag iallafall.
Kyckling köper jag svenskt, och fick äter jag inte.
Sen köper jag korv, bacon, skinka och liknande och där brukar jag faktiskt inte kolla efter ursprungsland. Är väl lite slarvig..

Jag är väl medveten om att svenska djur oftast har det bättre och att danskt inte är så trevligt. Men jag har faktiskt rätt dålig koll på typ brasilien, argentina, irland eller liknande. Kan inte så mkt om deras djurskyddslagar.

Om jag väljer utländskt beror det antingen på tillgång eller pris. Ibland finns det inte svenska alternativ och ibland är de extremt dyra.
Men jag tänker att min minskade köttkonsumtion buffrar lite och ger mig spann att välja "fel" ibland.

Håller förövrigt med andra som skrivit om att det finns många viktiga val och att man knappast kommer välja rätt på allt. Man gör sitt bästa helt enkelt.
 
De allra flesta klarar sig bra utan att lägga till en massa annat.
Överkonsumtionen av protein är mycket stor.
Så du menar att man lever väl och får välsmakande hälsosam mat om man plockar bort köttet och inte plockar in något annat i kosten? Ärligt talat känns det som en efterkonstruktion, självklart påverkar det folk i samma utsträckning om man tvingas ta bort kött som om man tvingas lägga till det. Vissa avstå från att bli vegetarianer just för att de ogillar de ersättningar som står till buds.

Man överlever säker på bröd med senap, rostad lök och ketchup , hamburgare utan kött eller pasta med tomatsås, men inte blir det nyttig mat direkt eller mättande.
 
Man kan ju sätta ett absolut golv där det handlar om rent djurplågeri.
Danska grisar befinner sig långt under det golvet.

Det kanske man kan, men det var inte alls vad jag var ute efter. Dessutom är gränsen för djurplågeri lika värderingsbemängd som gränsen för djurvälfärd.

Jag tänkte på svenska djur i svensk animalieproduktion. Det är svårt att uppnå god välfärd i storskalig drift, olika svårt med olika djurslag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 474
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp