Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Den sista klicken är väl de som inte har varken bostad eller mat på bordet, och jag har full förståelse för att deras prio är att överleva dagen.

Då har du fel.
Jag har bostad och mat på bordet. Anledningen till att jag har det är för att jag snålar som satan på ex matkonto och har valt bort allt som många andra ser som en självklarhet. Ex klädköp, tandvård, hårfrissör, hobbys mm.
 
Nej för det är ju så svårt att alltid göra de rätta valen.
Men jag skulle aldrig hävda att jag skall ha rätt att aktivt välja att köpa djurplågade grisar bara för att jag inte har råd med annat kött.
I det läget skulle jag äta något annat.
Vilken himla tur att ingen hävdat det. Ingen hävdar heller att de har rätt att köpa kläder producerade av barnslavar eller dito teknikprylar. Vidare så är det ingen som hävdar rätten att köpa besprutade bananer som keder till svår ohälsa bland arbetarna eller att de har rätt att förpesta luften med avgaser och cigarettrök och likväl gör folk det.

Men det är tur att du är så himla duktig och förorsakar mycket mindre lidande totalt sett hos djur och människor med ditt leverna så du anser dig ha rätt att kritisera andra.

PS jag äter heller inte danska grisar medvetet.
 
Då har du fel.
Jag har bostad och mat på bordet. Anledningen till att jag har det är för att jag snålar som satan på ex matkonto och har valt bort allt som många andra ser som en självklarhet. Ex klädköp, tandvård, hårfrissör, hobbys mm.

Ja, och du har uppenbarligen råd med mat men väljer att hellre köpa kött från djur som plågats än att äta vegetariskt.

Tandvård hjälper soc till med.
 
Har gjort det en period och nej, med tanke på hur många människor som bor i Sverige tycker jag inte att den "klicken" är särskilt stor.

Dessutom finns här socialtjänsten. Har man inte råd med alvedon till sitt barn så bör man söka hjälp där.

Om man inte har någon annan inkomst så kan man få försörjningsstöd i det här landet.
Folk går inte till Giving people innan de går till socialen.

Är det något man lär sig av deras verksamhet är att skyddsnätet i Sverige har större maskor än man vill tro.

Och jag tvivlar för övrigt på att försörjningsstödet är anpassat för ekologisk mat.
 
Nu tycker jag att tråden spårat ut lite.

Har man sett bilderna och filmerna på de, högt intelligenta, grisarna och det liv de tvingas leva i svinstallarna i många länder (som vi importerat billigt kött från), är det inte SÅ svårt att i möjligaste mån välja ett alternativ som innebär ett bättre liv för djuren. Vi kanske behöver, i skolorna, lära oss redan som unga att mat, näringsrik och GOD mat, kan lagas utan att behöva innehålla kött hela tiden. Köttkonsumtionen i Sverige har rusat i höjden de senaste åren samtidigt som de svenska bönderna får allt svårare att få sin business att gå ihop, eftersom folk hellre köper billigare kött från t.ex. Danmark för att ha råd med den här ökade konsumtionen. ALL njutning behöver inte bejakas varje gång, vi måste inte äta kött i sådan mängd. Eftersom konsekvenserna är så grymma för djuren - och för våra egna inhemska köttproducenter.

Och vi borde kanske också lära oss laga mat av råvaror som inte kostar skjortan. GOD njutningsfylld mat behöver inte vara den dyraste. Jag kan lätt laga en skosula av den dyraste köttbiten men också göra världens godaste vegetariska lasagne för en spottstyver.

Nåt litet ansvar tycker jag nästan vi bör känna inför våra medresenärer på planeten (djuren likaväl som människorna) .

De människor som har så otroligt låg inkomst att de orimligtvis kan köpa annat kött än det billiga importköttet, för att kunna bjuda sina barn på köttfärssås till spagetthin, skulle jag aldrig komma på tanken att ondgöra mig över. Men det stora antalet svenskar HAR inte en så dålig ekonomi. Majoriteten KAN välja.
 
Har gjort det en period och nej, med tanke på hur många människor som bor i Sverige tycker jag inte att den "klicken" är särskilt stor.

Dessutom finns här socialtjänsten. Har man inte råd med alvedon till sitt barn så bör man söka hjälp där.

Om man inte har någon annan inkomst så kan man få försörjningsstöd i det här landet.

Åter igen så visar det här hur liten inblick du har i hur samhällshjälp funkar. Det är inte att "bara" få den här hjälpen du nämner här. Jag lever under existensminimum men jag får inte socbidrag. Då måste jag sälja min rishög till bil. Då måste jag flytta. Då kommer jag garanterat få ett dyrare boende ist och bilen är jag extremt beroende av. Det är bara EN av väldigt många fallgropar en person ska passera för att få bidragen. Men Hey...bara de äter svenskt kött så kan ju vardagen för överigt bli hur dryg som helst att ro runt :angel:
 
Folk går inte till Giving people innan de går till socialen.

Är det något man lär sig av deras verksamhet är att skyddsnätet i Sverige har större maskor än man vill tro.

Och jag tvivlar för övrigt på att försörjningsstödet är anpassat för ekologisk mat.

Då finns det antagligen tillgångar om man inte får hjälp av soc.

Jag har levt på försörjningsstöd (vilket blev lite extra snålt för mig eftersom jag hade utgifter som soc inte godtog dvs matpengarna fick delvis gå till annat). Jag åt vegetariskt och köpte mycket ekologiskt. Jag höll inte på att svälta ihjäl.
 
Då finns det antagligen tillgångar om man inte får hjälp av soc.

Jag har levt på försörjningsstöd (vilket blev lite extra snålt för mig eftersom jag hade utgifter som soc inte godtog dvs matpengarna fick delvis gå till annat). Jag åt vegetariskt och köpte mycket ekologiskt. Jag höll inte på att svälta ihjäl.

Jag blir helt förbluffad. Vet du inte att det finns t ex barnfattigdom i Sverige?
 
Då finns det antagligen tillgångar om man inte får hjälp av soc.

Jag har levt på försörjningsstöd (vilket blev lite extra snålt för mig eftersom jag hade utgifter som soc inte godtog dvs matpengarna fick delvis gå till annat). Jag åt vegetariskt och köpte mycket ekologiskt. Jag höll inte på att svälta ihjäl.

Hade du barn?
Barn behöver mer än mat.
 
Du läser ju inte. Voff äter i princip enbart vegetariskt. Men hon vill inte pådyvla sin 9-åring det.
Men det spelar ingen roll! Voff borde bara kamma sig och förstå att hon gör fel som låter sin son äta kött någon gång i veckan när han bor hos henne. Detta trots att hon vanligtvis inte äter kött samt väljer svenskt när det finns billigare på kort datum.

Och om man inte gör helt rätt när det gäller köttet då gör man helt fel och då får man banne mig ta att förklara sig.

@Voff Jag beundrar ditt tålamod! Jag hade lackat ur för längesedan.
 
Anser man att folk är vidriga själviska för att de är köttätare och har dålig ekonmi, vad är man då själv om man inte drar ner sin egen köttkonsumtion och skänker pengarna man sparar till tillexempel ensamstående låginkomsttagare med barn så de får råd att äta kött. annars är man vidrigt självisk själv.

Jag äter inte kött.
Jag tycker att det är vidrigt att folk handlar kött från plågade djur. Jag har ingen som helst respekt för sådana.
 
Men det spelar ingen roll! Voff borde bara kamma sig och förstå att hon gör fel som låter sin son äta kött någon gång i veckan när han bor hos henne. Detta trots att hon vanligtvis inte äter kött samt väljer svenskt när det finns billigare på kort datum.

Och om man inte gör helt rätt när det gäller köttet då gör man helt fel och då får man banne mig ta att förklara sig.

@Voff Jag beundrar ditt tålamod! Jag hade lackat ur för längesedan.

Gud så fånig du är nu, jag blir helt förvånad.
 
Gud så fånig du är nu, jag blir helt förvånad.
Jag kan bara säga detsamma. Eller ja, inte att du är fånig men att jag är uppriktigt förvånad över din argumentation i den här tråden. Lite lätt mållös faktiskt.
 
@niphredil Jo, jag förstår att man kan ha massor av saker i sitt liv :confused: Du verkar veta mycket om vad jag tror, och du vet ingenting om mitt liv.

Ordvalen du gjorde, att tvinga någon att bli vegetarian, antyder ju just att det är hemskt.
Det är otrevligt att tvinga på någon ett kostval den inte önskar oavsett vilket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp