Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Jamen så länge som det inte är olagligt så får man ju ändå äta iaf oavsett vad andra tycker. Var och en äter väl som den vill inom lagens ramar

Javisst, och jag uttrycker min åsikt. Varför är det så provocerande? Det finns mycket som sker inom lagens ramar som är åt helvete fel, och jag tänker inte bara sitta tyst och se på.
 
Nej jag bor i "Bullerbyn". Faktiskt.
Lokal ICA säljer lokalt kött, lokal potatis och lokala äpplen fram till jul.
Litet lokalt slakteri säljer vilt och lamm.
Och så finns det lokala ägg och struts att köpa i gårdarna runt omkring.
Lokal djurhållning innebär inte att djuren automatiskt myser omkring i det fria hela dagarna.

Dina pekpinnar mot andra viftar i tomma intet så länge du själv äter kött.
 
Men dansk plågad gris till svenskarna skall vara okej.

Jag accepterar inget djurplågeri oavsett var eller i vilken form det förekommer.
Du kan :banghead: blodig men vill folk ändå äta så har dom faktiskt rätt att göra det för det är inte olagligt. Det får du acceptera.

Tänk om folk i domstolarna skulle börja dömma som dom ville bara för att dom tycker så. Hur i h-e skulle det se ut O_o. Vi styrs ju av lagar
 
@Niyama Jag tycker att det är absurt att @Voff ska behöva stå till svars i den här tråden för att hon inte tvingar sin son att bli vegetarian. Varken mer eller mindre. Det är liksom inte rätt.

Voff konsumerar alla gånger mindre kläder från vanliga (men dåliga!) företag än vad jag gör - hacka på mig istället. Om hon köper kött de veckor som sonen bor där är garanterat mindre köttkonsumtion än den genomsnittlige familjen oavsett.

Att hoppa på någon som redan förklarat sin situation, och som nu ska få ta dessutom att att folk på fullaste allvar ska henne tips på att hon faktiskt minsann kan göra pannkakor ibland också, det är fan inte rätt.
 
@niphredil jag tycker inte alls att det är absurt att människor som bidrar till djurplågeri får stå till svars. Sen diskuterar jag inte specifikt Voff.

I den här tråden diskuterar vi ju kött, inte kläder? Jag fattar inte att så fort man diskuterar köttätande så försvaras djurplågeriet av att jag och andra faktiskt gör andra kassa val.
 
Javisst, och jag uttrycker min åsikt. Varför är det så provocerande? Det finns mycket som sker inom lagens ramar som är åt helvete fel, och jag tänker inte bara sitta tyst och se på.
Men klaga inte på dom som följer lagen, klaga istället på som som INTE följer lagen eller se till så att lagen ändras
 
Drar du inte väldigt många länder över en kam nu? Inget fel i att köpa svenskt av den anledningen, men att påstå att de flesta andra länder främst använder "halalslakt" (vad du nu menar med det, antar att du syftar på att djuren avblodas utan bedövning vilket för mig blir väldigt skevt att kalla halal då det inte är huvudsyftet) låter inte så sannolikt i mina öron.

Som svar på din fråga:
Ja tyvärr är det så- Sverige är ett av få länder i världen där djuren bedövas innan avblodning.
 
Men klaga inte på dom som följer lagen, klaga istället på som som INTE följer lagen eller se till så att lagen ändras

Men spela roll om man följer lagen om ens handlade skadar människor eller djur. Finns massor av länder där saker är lagliga som jag tycker är åt helvete fel.
 
@Niyama Jag tycker att det är absurt att @Voff ska behöva stå till svars i den här tråden för att hon inte tvingar sin son att bli vegetarian. Varken mer eller mindre. Det är liksom inte rätt.

Voff konsumerar alla gånger mindre kläder från vanliga (men dåliga!) företag än vad jag gör - hacka på mig istället. Om hon köper kött de veckor som sonen bor där är garanterat mindre köttkonsumtion än den genomsnittlige familjen oavsett.

Att hoppa på någon som redan förklarat sin situation, och som nu ska få ta dessutom att att folk på fullaste allvar ska henne tips på att hon faktiskt minsann kan göra pannkakor ibland också, det är fan inte rätt.
Jag kan säga att jag älskar kött. Äter kött i någon form varenda dag. För jag äter vad jag vill så länge det inte är olagligt
 
@Niyama Jag diskuterar prioriteringar och att göra rätt val. Min poäng har hela tiden varit att man knappast kan döma ut någon som empatibefriad etc etc (så som har gjorts MÅNGA gånger i den här tråden) utan att ha sopat framför sin egen jädra dörr. Allt handlar inte om kött, empatin borde rimligtvis gälla flera saker här i världen.

Alltså tycker jag att det är osmakligt att Voff ska förväntas förklara sig inför alla i tråden när det är SÅ jädrans uppenbart att vi ALLA i tråden gör val ibland, utifrån vår situation och kapacitet, som kanske inte är de bästa alltid för resten av världen, miljön eller djuren.
 
Men spela roll om man följer lagen om ens handlade skadar människor eller djur. Finns massor av länder där saker är lagliga som jag tycker är åt helvete fel.
Varför köra bil eller åka kollektivtrafik, det skadar ju människor och djur men är ändå lagligt :banghead:
 
@OutOfService Här har du förklaringen till att få går in i tråden och berättar om varför de köper utländskt kött; helt plötsligt förväntas en ensamstående mamma rättfärdiga varför hon inte tvingar sin son att bli vegetarian. Det är ju helt absurt.

Sitter nog en jäkla massa i liknande sits som mig och läser.
Om jag ska summera olika antagande och anklagelser om köpare av utländsk kött: Så skiter jag i djurhållning, skiter i miljön, lat, snål, jag prioriterar mig över djuren, jag har inget emot sadistisk djurhållning, Jag har heller inget emot att servera mitt barn smittat kött. Trots att jag är utbildad inom kök och livsmedelsindustri och har 26 år om detta i mitt yrkesliv så verkar jag inte fatta att det finns annan mat :crazy:.
Dessutom har ord som idioti, korkad och oengagerad dykt upp om sådana som mig. Jag borde också styra in min son på en köttfri livstil när jag inte har råd att enbart servera svenskt. Något jag vill minnas att det funnits trådar om förut och där blev föräldern som ville välja vegg mot sitt barns vilja sågad längs fotknölarna av hela Buke. Inte lätt att göra rätt.

Jag bjuder hem alla som tror sig kunna göra bättre än mig hit. Ni får min budget och så kan ni få sätta ihop en näringsriktig meny för en månad med sånt som min son äter, sånt vi tål osv. Gör gärna detta månad ut och månad in. Jag är skitglad om jag slipper den tyngden och kan äta med ett rent samvete :)

Lika stor insyn, empati och kunskap som det finns om kött och djurhållning, lika lite av dessa bitar finns det för olika människor livssituation hos en del i tråden.
 
@Niyama Jag diskuterar prioriteringar och att göra rätt val. Min poäng har hela tiden varit att man knappast kan döma ut någon som empatibefriad etc etc (så som har gjorts MÅNGA gånger i den här tråden) utan att ha sopat framför sin egen jädra dörr. Allt handlar inte om kött, empatin borde rimligtvis gälla flera saker här i världen.

Alltså tycker jag att det är osmakligt att Voff ska förväntas förklara sig inför alla i tråden när det är SÅ jädrans uppenbart att vi ALLA i tråden gör val ibland, utifrån vår situation och kapacitet, som kanske inte är de bästa alltid för resten av världen, miljön eller djuren.

Jaha, jag försöker sopa framför min egen dörr så gott jag kan. När jag konsumerar mat, saker, kläder, när jag reser osv osv. Sen kan jag inte alltid göra rätt, men måste man vara perfekt för att få ha en åsikt?

Bara för att man inte kan göra allt rätt, är det då bättre att strunta i all skit som sker för att man ändå inte kan göra allt?
 
Jaha, jag försöker sopa framför min egen dörr så gott jag kan. När jag konsumerar mat, saker, kläder, när jag reser osv osv. Sen kan jag inte alltid göra rätt, men måste man vara perfekt för att få ha en åsikt?

Bara för att man inte kan göra allt rätt, är det då bättre att strunta i all skit som sker för att man ändå inte kan göra allt?
Nej, men man behöver inte säga att folk är empatibefriade, sadister, snåla, eller allmänt dåliga människor. DET är vad jag vänder mig emot.

Jag skrev att jag tycker att det är absurt att @Voff ska kölhalas i den här tråden för att hon inte tvingar sin son att bli vegetarian och ditt svar var:

om du uttrycker det låter det ju jättehemskt att vara vegetarian. Barn kan ju äta kött t.ex. i skolan om hen vill. Men liksom man som barn kan få höra att föräldrarna inte har råd att köpa chips/godis, en ny cykel, betala för att rida på ridskola eller vad som helst så förstår jag inte varför det är så provocerande att föräldrarna skulle behöva förklara att jag har inte råd att köpa kött från djur som haft det bra, så därför avstår vi det.

Som om bara för att det är trevligt att vara vegetarian så är det rätt att Voff ska stå till svars här. Det är DETTA jag vänt mig emot. Inte att man försöker göra så gott man kan, kritisera dålig djurhållning etc etc.

Generellt kan jag väl tycka att det borde hackas mindre på folk och fokuseras mer på lagstiftning etc men det kanske bara är jag.
 
Sitter nog en jäkla massa i liknande sits som mig och läser.
Om jag ska summera olika antagande och anklagelser om köpare av utländsk kött: Så skiter jag i djurhållning, skiter i miljön, lat, snål, jag prioriterar mig över djuren, jag har inget emot sadistisk djurhållning, Jag har heller inget emot att servera mitt barn smittat kött. Trots att jag är utbildad inom kök och livsmedelsindustri och har 26 år om detta i mitt yrkesliv så verkar jag inte fatta att det finns annan mat :crazy:.
Dessutom har ord som idioti, korkad och oengagerad dykt upp om sådana som mig. Jag borde också styra in min son på en köttfri livstil när jag inte har råd att enbart servera svenskt. Något jag vill minnas att det funnits trådar om förut och där blev föräldern som ville välja vegg mot sitt barns vilja sågad längs fotknölarna av hela Buke. Inte lätt att göra rätt.

Jag bjuder hem alla som tror sig kunna göra bättre än mig hit. Ni får min budget och så kan ni få sätta ihop en näringsriktig meny för en månad med sånt som min son äter, sånt vi tål osv. Gör gärna detta månad ut och månad in. Jag är skitglad om jag slipper den tyngden och kan äta med ett rent samvete :)

Lika stor insyn, empati och kunskap som det finns om kött och djurhållning, lika lite av dessa bitar finns det för olika människor livssituation hos en del i tråden.

Klockrent hela vägen! :bow:
 
Nej, men man behöver inte säga att folk är empatibefriade, sadister, snåla, eller allmänt dåliga människor. DET är vad jag vänder mig emot.

Jag skrev att jag tycker att det är absurt att @Voff ska kölhalas i den här tråden för att hon inte tvingar sin son att bli vegetarian och ditt svar var:

Jag tror inte att jag skrivit något av det du räknar upp.

Som om bara för att det är trevligt att vara vegetarian så är det rätt att Voff ska stå till svars här. Det är DETTA jag vänt mig emot. Inte att man försöker göra så gott man kan, kritisera dålig djurhållning etc etc.

Generellt kan jag väl tycka att det borde hackas mindre på folk och fokuseras mer på lagstiftning etc men det kanske bara är jag.

Jag är inte intresserad av att diskutera just Voff. Jag svarade allmänt eftersom du fick det att låta som så hemskt att tvinga någon att bli vegetarian.
 
Nej, jag tror inte heller att du skrivit det i den här tråden. Däremot har du ju poängterat att du verkligen håller med Inte_Ung i den här tråden och hon var ju den som skrev om sadism etc.

Okej, du får diskutera vad du vill. Nej, jag fick det inte att låta som att det är hemskt att tvinga någon att bli vegetarian, du tolkade det så. Jag tycker att det är hemskt att tvinga en ensamstående mamma stå till svars inför ett helt forum om varför hon inte tvingar sin son att bli vegetarian.

Ni verkar liksom inte förstå att man kan ha tusen och en saker i sitt liv och att just ett köttfritt liv kanske inte är den högsta prion. Ni vet ingenting om andras liv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp