Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Jag håller med Inte Ung. Men vet inte om stora djur egentligen ingår i vår naturliga kost... Människor mår i alla fall bättre om dom inte äter mycket rött kött. Fågel i fisk kan man äta så mycket man vill utan att det ökar risken för tarmcancer och hjärtproblem. Jag brukar säga att "Varför betalar du andra för att behandla djur illa så att du får billigt kött, om du själv inte kan tänka dig att behandla djur djur sådär?". Ekologiskt kött skulle inte vara så dyrt om inte slakteriet tyckte det var en rätt liten o lite besvärlig produkt så att dom höjer priset för den skull. Momsen blir också högre än på vanligt kött pga den beräknas ju på vad det kostar.... och varför ska staten tjäna mer på ett kilo eko-kött än ett kilo vanligt? Och handeln ser det som en rätt liten produkt och håller inte priserna nere. Det lönar sig bättre att pressa priserna på sådant som dom säljer mycket av. Men nu skriver jag om svenskt kött och inte import-eländet... det bara blev så.
 
Din argumentation är faktiskt vulgär. Dessutom verkar den parad med en Bullerbynbild av svensk djurhållning. Jag utgår från att du själv är hardcore vegetarian?
Nej jag bor i "Bullerbyn". Faktiskt.
Lokal ICA säljer lokalt kött, lokal potatis och lokala äpplen fram till jul.
Litet lokalt slakteri säljer vilt och lamm.
Och så finns det lokala ägg och struts att köpa i gårdarna runt omkring.
 
Dum fråga från en som varken lagar eller kan mycket om mat: blodpudding har väl ändå grisblod i sig? Hur i hela friden kan du argumentera för det istället för kött? Eller menar du att all blodpudding kommer från glada skuttande svenska grisar?
Det produceras bara av svenskt grisblod ja.
Maträtterna var bara ett exempel.
Frågan är ju varför man måste servera kött?
Det finns annan mat.
 
Nej jag bor i "Bullerbyn". Faktiskt.
Lokal ICA säljer lokalt kött, lokal potatis och lokala äpplen fram till jul.
Litet lokalt slakteri säljer vilt och lamm.
Och så finns det lokala ägg och struts att köpa i gårdarna runt omkring.
Ja men hur svårt är det då att sitta och säga att alla ska välja det bästa för annars måste man bli vegetarian? Det är ju jävla lätt att säga när man bor i nån Astrid Lindgren-håla och kan köpa suveränt bra mat på närmaste ICA.
 
Det produceras bara av svenskt grisblod ja.
Maträtterna var bara ett exempel.
Frågan är ju varför man måste servera kött?
Det finns annan mat.
All blodpudding kommer från svenska eko KRAV-grisar? Hur kommer det sig?

Ja men hon har ju förklarat varför hon serverar kött. Läser du inte?
 
Då kan det ju vara en bra ide att fundera på om det är köttätande du vill problematisera eller om det är andra människors ekonomiska prioriteringar. Det är rätt stor skillnad på de sakerna, tycker jag.

Problemet är att människor äter djur som haft det jävligt illa och sen rättfärdigar det med att de inte har råd med annat. Då finns det faktiskt annan mat att välja.
 
Problemet är att människor äter djur som haft det jävligt illa och sen rättfärdigar det med att de inte har råd med annat. Då finns det faktiskt annan mat att välja.
Jamen så länge som det inte är olagligt så får man ju ändå äta iaf oavsett vad andra tycker. Var och en äter väl som den vill inom lagens ramar
 
Inte ens du lever helt etiskt.
Nej för det är ju så svårt att alltid göra de rätta valen.
Men jag skulle aldrig hävda att jag skall ha rätt att aktivt välja att köpa djurplågade grisar bara för att jag inte har råd med annat kött.
I det läget skulle jag äta något annat.
 
Jamen så länge som det inte är olagligt så får man ju ändå äta iaf oavsett vad andra tycker. Var och en äter väl som den vill inom lagens ramar
Den där förstod jag inte riktigt?
Jag tycker att det skall bli olagligt att importera och handla med plågade djur.
Det är en politisk önskan som jag har.
 
Nej för det är ju så svårt att alltid göra de rätta valen.
Men jag skulle aldrig hävda att jag skall ha rätt att aktivt välja att köpa djurplågade grisar bara för att jag inte har råd med annat kött.
I det läget skulle jag äta något annat.
Du äter som du vill och andra äter som dom vill. Ok?
 
Om du läser så ser du att det står Bland annat.
Vi äter alltså uppenbarligen inte kött 7 dagar i veckan.
Men varför måste du servera kött?
Det är ju inte som att du förbjuder din son att äta kött.
Men om du förklarar att det billiga köttet kräver djurplågeri för att produceras så accepterar han nog att skippa kött de veckor han bor hos dig.
 
@OutOfService Här har du förklaringen till att få går in i tråden och berättar om varför de köper utländskt kött; helt plötsligt förväntas en ensamstående mamma rättfärdiga varför hon inte tvingar sin son att bli vegetarian. Det är ju helt absurt.

Som du uttrycker det låter det ju jättehemskt att vara vegetarian. Barn kan ju äta kött t.ex. i skolan om hen vill. Men liksom man som barn kan få höra att föräldrarna inte har råd att köpa chips/godis, en ny cykel, betala för att rida på ridskola eller vad som helst så förstår jag inte varför det är så provocerande att föräldrarna skulle behöva förklara att jag har inte råd att köpa kött från djur som haft det bra, så därför avstår vi det.
 
Du äter som du vill och andra äter som dom vill. Ok?
Nej det är inte okej.
Därför att djurplågeri inte är okej.

Om jag stod och slog på min häst hemma hos mig så skulle det bli ett himla liv.
Men att plåga danska grisar är okej bara för att man vill äta billigt kött.
Slakttransporterna av hästar när italienarna ville äta häst var det också ett himla liv om .
Men dansk plågad gris till svenskarna skall vara okej.

Jag accepterar inget djurplågeri oavsett var eller i vilken form det förekommer.


Jag glömde.
Tidelag var det ett himlaliv om.
Det var så väldigt hemskt för alla djur.
Men att plåga grisar i Danmark är okej.

Dubbelmoralen är bra stark när det kommer till den egna plånboken och att stoppa saker i munnen för att det är gott att äta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp