Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Vad fint att du kan svara för alla andra. :)
Fast är inte det ändå ganska givet? Handlar det inte om att man inte har råd (vilket flera i den här tråden ansett inte är ett giltigt skäl) så lär det ju handla om prioriteringar? Sen om prioriteringarna är inköp av andra typer av bra varor eller att ha råd med en häst eller lägga pengarna på hög är väl en annan sak...
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?

Dom få gånger jag köper kött (4-5 ggr/år) så blir det ofta utländskt, mest p.g.a priset.
 
Fast är inte det ändå ganska givet? Handlar det inte om att man inte har råd (vilket flera i den här tråden ansett inte är ett giltigt skäl) så lär det ju handla om prioriteringar? Sen om prioriteringarna är inköp av andra typer av bra varor eller att ha råd med en häst eller lägga pengarna på hög är väl en annan sak...
TS skrev ju själv exakt samma sak så varför jag förtjänade ett spydigt svar fattar jag inte.
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?

Halvt KL

Jag köper utländskt och tycker inte att jag ska behöva skämmas eller få fingrar pekade på mig för det.
Jag gör det för prisets skull.
Jag är ensamstående, arbetslös, sjukskiven mamma som ständigt vänder på varje krona och ligger vaken och oroa mig för hur f*n jag ska få ekonomin att gå ihop.
Jag köper svenskt om jag hittar med kort datum och halva priset. Men det gör jag även med utländskt kött. Jag själv äter mycket lite kött. Men den veckan min son bor här ställs kött bla fram på bordet. Då i form av billiga storkok. Fisken jag köper är inte heller svensk. Den är billig.
För mig är det inte en prioriteringsfråga för att jag ska ha råd med annat. Jag nyttjar inte tobak, går inte till frisör, gud vet när jag köpte kläder till mig, dör en blomma så ersätts den inte, min lilla hund och katten införskaffades när läget var annorlunda....idag skulle jag inte skaffat dom. Häst har jag gjort mig av med, bilen rullar inte en cm i onödan osv. I nuläget grubblar jag på HUR jag ska kunna köpa en födelsedagspresent till min son om 2 veckor. Inte varifrån köttet kommer.
Jag är utbildad inom livsmedel. Jag kan koka soppa på en spik och vet hur man lagar billig och nyttig mat så det är inte av okunskap och lättja. Det är av ekonomiska skäl. Angående smittor osv som nämnts i tråden....inom alla de åren jag jobbat på svenska livsmedelsfabriker så har ja nog sett alla typer av smittor i SVENSK mat också så jag har inte dåligt samvete för den sakens skull heller.
 
den ensamstående 5-barnsföräldern där partner stack för 3 månader sedan (veckan efter yngsta barnet föddes), den förtidspensionerade städaren, den arbetsösa.
Alla dessa vet jag har iphones och platt TV. Ang den arbetslöse i dag har det ju bättre än den arbetslöse för 50år sedan. Tiden för de fattiga står ju inte still...
 
När jag köper utländskt kött är det antingen en prisfråga eller en smakfråga. Jag gillar italiensk skinka osv. Jag löper även en hel del importerade grönsaker osv. Jag orkar inte vara medveten hela tiden om allt. Jag väljer vissa saker, Barilla, tonfisk och scampi är exempel på sånt jag avstår i dagsläget.
 
Där formulerar du exakt kärnan i vad jag försökt säga. Miljödiskussionen är delvis en lyxdiskussion och överkurs - för alla andra än de som redan har det bra.

Tack manalaki.
Det känns skönt när det finns förståelse för det här. Den här debatten om utländskt kött är flitig på facebook mfl ställen. När man sitter i den här sitsen och hoppas att varje dag ska vara den där dagen det vänder, att man ska få ett svar på ett jobbsök eller ett mirakel ska ske med ens kropp så känns det nedlåtande att man köper utländskt för att kunna unna sig annat, att man inte bryr sig om djur eller miljö, att man är okunnig eller lat och få kört i ansiktet att man kan bättre "om man bara vill".
 
Jag bor tyvärr i England så jag kan inte längre välja. Däremot väljer jag fortfarande ekologiskt kött, trots tight budget. Det finns andra saker man kan snåla med tycker jag, och jag vill inte att djur skall lida i onödan. Samt att ett väl uppfött kött smakar bättre.
 
Tack manalaki.
Det känns skönt när det finns förståelse för det här. Den här debatten om utländskt kött är flitig på facebook mfl ställen. När man sitter i den här sitsen och hoppas att varje dag ska vara den där dagen det vänder, att man ska få ett svar på ett jobbsök eller ett mirakel ska ske med ens kropp så känns det nedlåtande att man köper utländskt för att kunna unna sig annat, att man inte bryr sig om djur eller miljö, att man är okunnig eller lat och få kört i ansiktet att man kan bättre "om man bara vill".

Fast det går utmärkt att äta vegetariskt lika billigt som man äter billigt kött, om man vill.
 
Sen kan man ju ha fokus på annat, jag bidrar hellre till läkare utan gränser eller SOS barnbyar än köper ännu dyrare kött. Ekokött här kostar ofta det dubbla, så jag köper på halva priset om det finns.
 
Acceptera att en del människor har andra fokus än huruvida de ska bli vegetarianer eller inte.

Javisst, men det stör mig när folk påstår att de måste köpa dåligt kött för att de inte har råd med annan mat. För om man inte har massor av allergier och liknande så är det inte sant. Många verkar liksom glömma bort att man inte måste äta kött.
 
Eller nej förresten, jag kommer alltid alltid protestera mot saker som bidrar till människors eller djurs lidande. Folk är fria att göra som de vill, men jag kommer att uttrycka min åsikt.
 
Javisst, men det stör mig när folk påstår att de måste köpa dåligt kött för att de inte har råd med annan mat. För om man inte har massor av allergier och liknande så är det inte sant. Många verkar liksom glömma bort att man inte måste äta kött.

Då är vi tillbaka på ruta ett. Och där tycker jag fortfarande inte att t ex du ska tala om för någon annan vad de har råd med. Det är upp till dem att bestämma över sin ekonomi.
 
Det går alldeles utmärkt att äta utan att äta djur. Det är 2014 nu.

Det är ingen som påstått något annat, alla har dock inte samma etiska prioriteringar som du. De är varken sämre eller bättre än dina utan endast annorlunda. Din attityd tyder på att du anser att det är ett bättre val att inte äta kött, fine det är helt okej om du ser ner på andra för deras val av kost men trevligt är det inte. Vill du fortsätta på spåret att det är fel att äta kött så blir det enklare om du startar en ny tråd om det, det är lite off topic.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp