Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Nu så handlade det om glutenfri pasta, vilket är dyrt.
Ris är då ett bra alternativ.
Eller potatis.

Ska man komplicera saken ytterligare så är ris problematiskt, inte bara med tanke på transporterna men även de utsläpp av metan som sker i samband med produktionen.
 
Det är nog just det som är mitt problem, prioriteringar. Min erfarenhet är att de som inte bryr sig om djurskydd inte heller bryr sig om arbetsmiljön för arbetarna på varken plantagen eller inom textilproduktionen, eller för den delen om blodsdiamanter, kemikalier eller transporter. Den som har lite medvetenhet brukar kunna undvika de största fällorna och kollar kanske "innehållsförteckningarna" på produkterna de köper, oavsett om det är schampo, brallor eller falukorv. Det stora problemet är varför funderar inte människor i allmänhet mer på de här frågorna? och varför diskuteras det inte på ett mer förståeligt sätt i media och skola?
Nä, de som inte bryr sig är väl en sak, däremot vet jag många som bryr sig extremt mycket om just kött, päls och djurens mående men skuttar glatt runt och köper kläder på H&M och det billigaste kaffet.

Det får de gärna göra också, men då tycker jag inte att de ska kritisera mig om jag skulle välja annorlunda.
 
Nej, KRAV är svenskt, men om det följer KRAVs regler så kan det bli märkt med det, men jag vet egentligen inte hur vanligt det är på kött.
I butiken där jag handlar är det enda charken som är EU-ekologiskt från England (Änglamarks så kan ju variera iofs), jag brukar då välja bort det för svenskt kött istället.
Jag vet inte, kan kolla upp om jag hittar det på fb igen.
De verkar inte ha bemött det alls.

Är det detta? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203739176298528&set=o.195379633820701&type=1
Med ett svar från tillverkaren: Hej. Jag är kvalitetschef på Andersson & Tillman. Detta är ett misstag beroende på brist på etiketter utan svenskt kött märket. Det har ju gjorts ett försök att dölja märket som dock inte lyckats helt. Detta är vår enda produkt med importerad råvara och därför skriver vi också ut att den kommer från NZ. Vi är ärliga med var våra råvaror kommer från och har inte försökt dölja detta. Alla andra råvaror i våra produkter kommer från våra två egna slakterier och vi har därför i högsta grad koll på hela kedjan. Vi ber om ursäkt för detta misstag och kommer att skicka in en avvikelserapport till Svenskt Kött.

Ganska dåligt försök att täcka över symbolen enligt mig...
 
@mandalaki Det som är världsfrånvänt är att tro att folk köper billigt importkött för att de inte har råd med annat. Det är inte sant!

Nu ska jag också köra bil, men avslutar med att konstatera att svaret på ts fråga är nåt helt annat än att man inte har råd. Och jag gissar att det var de andra svaren som ts var mest nyfiken på.

Jag tror inte att du skulle uppskatta att någon annan styrde över din ekonomi och talade om för dig vad du ska lägga pengar på. Ändå är det precis vad du själv gör här.
 
Den som har lite medvetenhet brukar kunna undvika de största fällorna och kollar kanske "innehållsförteckningarna" på produkterna de köper, oavsett om det är schampo, brallor eller falukorv.
Oj, då har jag ingen medvetenhet alls då. Det händer inte att jag tittar två gånger på vad jag köper för sorts schampo eller byxor.

För mig går det mest på rutin; handlar svenskt kött (när jag är i Sverige), schyssta ägg från närliggande fint hönseri, ingenting från Israel samt aldrig i helvete Barilla eller elaka bananer. Men i övrigt känns det som en jävla djungel tycker jag, det blir mig liksom övermäktigt och jag orkar inte fatta några beslut. Laxen med "snäll fisk"-märkning trodde jag var OK men så skrev de att den inte var det, grönsaker lyckas jag fan aldrig fatta varifrån den ska komma (närproducerat eller krav?) (kan jag köpa "elak" broccoli iom att jag inte har bil?), tonfisk låter jag bli helt och hållet, kläder orkar jag inte ens börja fundera över (annat än att jag hellre eldar upp en hand än stödjer vidriga American Apparel) och ärligt talat har jag ingen aning i hela världen om mina favoritflipflops i läder kommer från glada döda djur eller olyckliga döda djur. Jag köper aldrig sushi med tigerräkor men det händer att jag spolar ner hår från hårborsten i toaletten - fastän jag inte ens har en bra ursäkt för det.

Som sagt - jag förundras över dem som tycker att det är enkelt.
 
Oj, då har jag ingen medvetenhet alls då. Det händer inte att jag tittar två gånger på vad jag köper för sorts schampo eller byxor.

För mig går det mest på rutin; handlar svenskt kött (när jag är i Sverige), schyssta ägg från närliggande fint hönseri, ingenting från Israel samt aldrig i helvete Barilla eller elaka bananer. Men i övrigt känns det som en jävla djungel tycker jag, det blir mig liksom övermäktigt och jag orkar inte fatta några beslut. Laxen med "snäll fisk"-märkning trodde jag var OK men så skrev de att den inte var det, grönsaker lyckas jag fan aldrig fatta varifrån den ska komma (närproducerat eller krav?) (kan jag köpa "elak" broccoli iom att jag inte har bil?), tonfisk låter jag bli helt och hållet, kläder orkar jag inte ens börja fundera över (annat än att jag hellre eldar upp en hand än stödjer vidriga American Apparel) och ärligt talat har jag ingen aning i hela världen om mina favoritflipflops i läder kommer från glada döda djur eller olyckliga döda djur. Jag köper aldrig sushi med tigerräkor men det händer att jag spolar ner hår från hårborsten i toaletten - fastän jag inte ens har en bra ursäkt för det.

Som sagt - jag förundras över dem som tycker att det är enkelt.
Då bryr du dej heller inte om vad du torkar arselt med ;)
 
Ska man komplicera saken ytterligare så är ris problematiskt, inte bara med tanke på transporterna men även de utsläpp av metan som sker i samband med produktionen.
Det är PRECIS sånt har jag menar! Jag äter ris jätteofta = dålig människa som gör helt fel val, som inte bryr sig om miljön eller sina medmänniskor. Eller är man bara en dålig människa om man köper utländskt kött på rutin men inte om man köper ris? <- Ärligt menad fråga till alla dem i tråden som blir förbenat förbaskade på alla själviska människor som köper utländskt kött.
 
Det är PRECIS sånt har jag menar! Jag äter ris jätteofta = dålig människa som gör helt fel val, som inte bryr sig om miljön eller sina medmänniskor. Eller är man bara en dålig människa om man köper utländskt kött på rutin men inte om man köper ris? <- Ärligt menad fråga till alla dem i tråden som blir förbenat förbaskade på alla själviska människor som köper utländskt kött.
Exakt min poäng också. Jag ser det som positivt om man gör något. Sen om det främst är för djuren, miljön eller människor ser jag som mindre relevant, faktiskt. Det blir väl oftast vad som ligger en själv närmast, eller vad som är enklast.

Det handlar liksom inte bara om att "låta bli", det blir ett betydligt större projekt än så om man ska undvika allt dåligt.
 
Ja det verkar ju handla om det.
Läs inläggen i tråden igen.
Jag hinner inte sammanställa nu, skall iväg.
Och tar bilen till det.
Jag har då bara läst inlägg där folk inte har råd att köpa svenskt kött (och de vill äta kött), inte att de inte har råd att bli veganer eller vegeterianer. Det är därför jag undrar var du har läst om att folk inte har råd att inte äta kött.
 
"Ingen kan göra allt, men alla kan göra något"

Det är människor som inte bryr sig eller inte ens funderar på vad dom köper som gör mig upprörd.

Att man inte har råd är som många skrivit inte sant, det handlar om prioriteringar.

Jag är inte på något sätt perfekt vad det gäller miljötänk. Men man måste börja någonstans och jag har börjat i den ändan där jag väljer ekologiskt alternativ och/eller närproducerat när jag handlar om det finns, jag väljer alltid svenskt kött helst också ekologiskt. Finns det inget svenskt alternativ så låter jag bli.


Om man vet vad man handlar och kan göra det med gott samvete, så fine. Men varför ska djuren behöva lida mer än nödvändigt för att vi ska ha mat på bordet?

Varför väljer vi att stoppa i oss kött fullt med antibiotika, men vi vill inte äta penicillin mer än absolut nödvändigt om vi är sjuka?


Och om man bortser från djuren, så tycker jag att även våra bönder är ett mycket gott skäl till att välja bort utländskt kött.
Våra bönder får lägga ner sin köttproduktion för att slakterierna tar inte emot djuren, eftersom dom inte får sålt det. Vilket innebär även innebär ökad arbetslöshet.
Scan lägger ner sin verksamhet i Skara för att efterfrågan av importerat kött är för stor, vilket kommer göra många människor arbetslösa.
 
Jag har då bara läst inlägg där folk inte har råd att köpa svenskt kött (och de vill äta kött)
Därför att de hellre vill ha en ipad, iphone, solresa eller nått annat som dom rikare har. Å då kan man ju ändå äta kött fast till ett billigare pris. Dock har man inte råd att äta kött i de rikas prisnivå om man nu vill ha nått annat som dom rika har råd med
 
Oj, då har jag ingen medvetenhet alls då. Det händer inte att jag tittar två gånger på vad jag köper för sorts schampo eller byxor.

För mig går det mest på rutin; handlar svenskt kött (när jag är i Sverige), schyssta ägg från närliggande fint hönseri, ingenting från Israel samt aldrig i helvete Barilla eller elaka bananer. Men i övrigt känns det som en jävla djungel tycker jag, det blir mig liksom övermäktigt och jag orkar inte fatta några beslut. Laxen med "snäll fisk"-märkning trodde jag var OK men så skrev de att den inte var det, grönsaker lyckas jag fan aldrig fatta varifrån den ska komma (närproducerat eller krav?) (kan jag köpa "elak" broccoli iom att jag inte har bil?), tonfisk låter jag bli helt och hållet, kläder orkar jag inte ens börja fundera över (annat än att jag hellre eldar upp en hand än stödjer vidriga American Apparel) och ärligt talat har jag ingen aning i hela världen om mina favoritflipflops i läder kommer från glada döda djur eller olyckliga döda djur. Jag köper aldrig sushi med tigerräkor men det händer att jag spolar ner hår från hårborsten i toaletten - fastän jag inte ens har en bra ursäkt för det.

Som sagt - jag förundras över dem som tycker att det är enkelt.

Än nu värre blir det när saker man trodde var "bra" sen visar sig vara helt uppåt väggarna både vad gäller miljö och djurskydd. Burhöns vs "frigående" höns t.ex.
Men jag skulle ändå aldrig äta dansk bacon. Eller köpa en mössa från Kina med hundskinn på .......
 
1.Att man inte har råd är som många skrivit inte sant, det handlar om prioriteringar.


2.Varför väljer vi att stoppa i oss kött fullt med antibiotika, men vi vill inte äta penicillin mer än absolut nödvändigt om vi är sjuka?


.
1. Säg det till en tiggare
2. Därför att dom har ju redan fått i sig tillräckligt med antibiotika när dom ätit köttet
 
Jag är inte på något sätt perfekt vad det gäller miljötänk. Men man måste börja någonstans och jag har börjat i den ändan där jag väljer ekologiskt alternativ och/eller närproducerat när jag handlar om det finns, jag väljer alltid svenskt kött helst också ekologiskt. Finns det inget svenskt alternativ så låter jag bli.
Och någon annan kanske fokuserar på något annat, börjar i någon annan ände? Varför är just din syn den rätta?

Din öppningsfråga "tänker de överhuvudtaget?" visar ju så tydligt hur pantade du tycker folk är som köper fel kött. Nån annan tänker säkert detsamma om dig, för att du köper ris eller fel bananer eller broccoli eller nåt.

Men jag skulle ändå aldrig äta dansk bacon. Eller köpa en mössa från Kina med hundskinn på .......
Nej, det är ju uppenbara enkla grejer liksom. Men - ska man hugga hårt på dem som köper danskt bacon tycker jag att man bör hugga lika hårt på dem som köper fel av något annat.
 
Det är kanonkött som har fin färg och luktar "gott" och dessutom är det inte dyrare eller kanske 1-2 kr dyrare per kilo än det andra köttet som ligger där. Så man kan ju inte säga att man inte har råd att köpa svenskt. Säsongsvis kan vissa bitar kosta mer men basköttet ligger väldigt lika i pris.
Kollade i "min" affär idag. Det var kampanj på Fläskytterfile så den billigaste kostade 35 kr/kg, de enda svenska alternativet var ekologiskt och kostade 175 kr/kg. Nu köper jag sällan kött, det som ligger i min frys kommer från skogen, men ville bara illustrera att det långt ifrån överallt bara skiljer några kr per kilo.
 
kl

Mycket av importen går till vård/skola/omsorg.
Till dem som inte kan välja men verkligen hade behövt bättre råvaror i sin mat.
Jag köper enbart svenskt kött (av många olika anledningar) men för mig hade detta räckt som enda orsak:
De svenska djuren har blivit bedövade/medvetslösa innan de avblodas.

Utomlands är det mesta "halalslakt" i princip.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp