Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Det är PRECIS sånt har jag menar! Jag äter ris jätteofta = dålig människa som gör helt fel val, som inte bryr sig om miljön eller sina medmänniskor. Eller är man bara en dålig människa om man köper utländskt kött på rutin men inte om man köper ris? <- Ärligt menad fråga till alla dem i tråden som blir förbenat förbaskade på alla själviska människor som köper utländskt kött.

Ja fördömande är bra dumt, vi har alla olika förutsättningar att vara miljövänliga, etiska och medvetna konsumenter. Givetvis är det bäst om alla är perfekta men troligen är man rätt unik om man lyckas vara optimalt miljö och djurvändlig.
 
Fast det handlar inte om att bara göra perfekta val, eftersom det inte finns några perfekta val. Det handlar om att undvika de sämsta valen. Bland de sämsta valen ingår mycket utländskt kött.

Visst är ris inte ett optimalt livsmedel ur miljöhänsyn men huruvida det är bättre eller sämre än en sprutad svensk potatis på det stora hela kan jag inte uttala mig om (och förmodligen kan inte vetenskapen ge ett klart svar på det heller). Valen vi gör borde handla om att höja miniminivån för vad som är acceptabelt, inte att hela tiden försöka sänka den för att tjäna enstaka kronor. Ett av de stora problemen i världen idag är överkonsumtionen av varor, den som minskar sin överkonsumtion kommer förmodligen automatiskt att göra vettigare val.
 
Jag köper enbart svenskt kött (av många olika anledningar) men för mig hade detta räckt som enda orsak:
De svenska djuren har blivit bedövade/medvetslösa innan de avblodas.

Utomlands är det mesta "halalslakt" i princip.
Drar du inte väldigt många länder över en kam nu? Inget fel i att köpa svenskt av den anledningen, men att påstå att de flesta andra länder främst använder "halalslakt" (vad du nu menar med det, antar att du syftar på att djuren avblodas utan bedövning vilket för mig blir väldigt skevt att kalla halal då det inte är huvudsyftet) låter inte så sannolikt i mina öron.
 
Och någon annan kanske fokuserar på något annat, börjar i någon annan ände? Varför är just din syn den rätta?

Din öppningsfråga "tänker de överhuvudtaget?" visar ju så tydligt hur pantade du tycker folk är som köper fel kött. Nån annan tänker säkert detsamma om dig, för att du köper ris eller fel bananer eller broccoli eller nåt.


Nej, det är ju uppenbara enkla grejer liksom. Men - ska man hugga hårt på dem som köper danskt bacon tycker jag att man bör hugga lika hårt på dem som köper fel av något annat.


Fast nu handlade inte min ts om miljön eller något annat. Utan om just varför folk köper utländskt kött, vad anledningen är.

Jag har ingenstans skrivit att min syn är den rätta! Heller inte att folk är pantade.. så ge dig! Jag frågade för att jag undrar, att ni lett det vidare på andra saker kan inte jag hjälpa.
 
Därför att de hellre vill ha en ipad, iphone, solresa eller nått annat som dom rikare har. Å då kan man ju ändå äta kött fast till ett billigare pris. Dock har man inte råd att äta kött i de rikas prisnivå om man nu vill ha nått annat som dom rika har råd med
Eller ha råd att betala skolutflykten och skicka med matsäck. Det finsn somliga där de moderna teknikprylarna inte är att tänka på. Du tänker utifrån medelklassen, inte utifrån uteliggaren, den ensamstående 5-barnsföräldern där partner stack för 3 månader sedan (veckan efter yngsta barnet föddes), den förtidspensionerade städaren, den arbetsösa.

De flesta i Sverige har det bra så de kan välja mellan Smartphone och 100 pizzor, men gruppen som är utanför växer. De som ärglada om de har mat på bordet åt sina barn.
 
Fast nu handlade inte min ts om miljön eller något annat. Utan om just varför folk köper utländskt kött, vad anledningen är.

Om du verkligen vill veta är det kanske bättre att INTE fråga folk om de "överhuvudtaget tänker" och att skriva att du blir upprörd av folk som inte tänker.

Det verkar inte som att du vill veta, snarare framhålla hur kloka val du själv gör.
 
Ja, och anledningen för vissa kan väl vara att de hellre lägger de extra pengarna på produkter som ger människor bättre livsvillkor? :)

Ja, det har jag inte sagt något om? Men det är ingen som svarat det på min fråga vad jag sett?

Fast danskt kött smittat med mrsa ger knappast bättre livsvillkor heller.
 
Om du verkligen vill veta är det kanske bättre att INTE fråga folk om de "överhuvudtaget tänker" och att skriva att du blir upprörd av folk som inte tänker.

Det verkar inte som att du vill veta, snarare framhålla hur kloka val du själv gör.
Typ så.

@OutOfService Mitt svar är: Man kan inte tycka att nån "inte tänker" eller göra dumma val för att den väljer fel kött om man inte det samma gäller för alla typ av inköp. Du kanske undrar "hur kan man inte tycka att det är viktigast att prioritera att köpa kött från glada djur?" medan någon annan undrar "hur kan man inte tycka att det är viktigast att prioritera att köpa kläder sydda av glada människor" medan en tredje undrar "hur kan man inte tycka att det är viktigast att prioritera att göra alla inköp så klimatsmarta som möjligt?". Och det är just det som är min poäng.

Man behöver inte göra allt rätt men det är lite småfult att förutsätta att andra är själviska/dumma/inte tänker el dyl bara för att de gör andra prioriteringar än en själv.
 
Om du verkligen vill veta är det kanske bättre att INTE fråga folk om de "överhuvudtaget tänker" och att skriva att du blir upprörd av folk som inte tänker.

Det verkar inte som att du vill veta, snarare framhålla hur kloka val du själv gör.

Men skojar du med mig? Du tycker att jag dumförklarar folk och då idiotförklarar du mig..bra där!

Min ursprungsfråga var en enkel fråga om anledningar rill att man köper utländskt kött.
Nästa fråga om folk tänker var även den helt oskyldig, då jag faktiskt är nyfiken på om folk funderar på vad det är dom köper! Det kunde lika gärna gällt frukt, godis, kaffe eller vad som helst. Det är inte på något sätt en dumförklaring!

Och ja det som gör mig upprörd är att folk inte ens funderar över vad dom handlar, vad är det konstiga med det? Mina frågor var ändå helt oskyldiga, nyfikna och ingen dumförklaring..för frågorna har ingenting med min åsikt att göra. Det var DU som tolkade mig så.
 
Typ så.

@OutOfService Mitt svar är: Man kan inte tycka att nån "inte tänker" eller göra dumma val för att den väljer fel kött om man inte det samma gäller för alla typ av inköp. Du kanske undrar "hur kan man inte tycka att det är viktigast att prioritera att köpa kött från glada djur?" medan någon annan undrar "hur kan man inte tycka att det är viktigast att prioritera att köpa kläder sydda av glada människor" medan en tredje undrar "hur kan man inte tycka att det är viktigast att prioritera att göra alla inköp så klimatsmarta som möjligt?". Och det är just det som är min poäng.

Man behöver inte göra allt rätt men det är lite småfult att förutsätta att andra är själviska/dumma/inte tänker el dyl bara för att de gör andra prioriteringar än en själv.


Återigen, oavsett så vad man undrar så måste man väl få fråga utan att det är en dumförklaring eller att man tycker att sitt sätt är det enda rätta.

Vill man förändra något är det en fördel att veta hur andra tänker.
 
Men skojar du med mig? Du tycker att jag dumförklarar folk och då idiotförklarar du mig..bra där!

Min ursprungsfråga var en enkel fråga om anledningar rill att man köper utländskt kött.
Nästa fråga om folk tänker var även den helt oskyldig, då jag faktiskt är nyfiken på om folk funderar på vad det är dom köper! Det kunde lika gärna gällt frukt, godis, kaffe eller vad som helst. Det är inte på något sätt en dumförklaring!

Och ja det som gör mig upprörd är att folk inte ens funderar över vad dom handlar, vad är det konstiga med det? Mina frågor var ändå helt oskyldiga, nyfikna och ingen dumförklaring..för frågorna har ingenting med min åsikt att göra. Det var DU som tolkade mig så.
"Tänker folk överhuvudtaget" - det är ingen neutral, oskyldig, nyfiken fråga. Den är tvärtom värdeladdad.
 
Återigen, oavsett så vad man undrar så måste man väl få fråga utan att det är en dumförklaring eller att man tycker att sitt sätt är det enda rätta.

Vill man förändra något är det en fördel att veta hur andra tänker.
Svaret är nog helt enkelt att man prioriterar annorlunda än vad till exempel du gör.
 
Vad fint att du kan svara för alla andra. :)
Snälla du, du behöver inte vara spydig. Det var mest ett konstaterande från min sida: man prioriterar annat. Uppenbarligen. Man vill äta kött men vill/kan inte betala för schysst snällt klappade glada kravmärkta ekologiska kossor och prioriterar därför inte att lägga mer pengar på just det.

Skulle jag handla dåligt kött skulle jag knappast känna ett behov av att förklara mig för nån som på fullaste allvar frågar om folk "överhuvudtaget tänker" när de handlar.

Tillägg: Du har ju skrivit samma sak som jag i inlägg 132 om just prioriteringar. Så varför är du pissy mot mig när jag skriver det? Bara att du också flikade in att du vet mer om deras privatekonomi än vad jag påstått att jag gör;

"Att man inte har råd är som många skrivit inte sant, det handlar om prioriteringar. "
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp