Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Eller nej förresten, jag kommer alltid alltid protestera mot saker som bidrar till människors eller djurs lidande. Folk är fria att göra som de vill, men jag kommer att uttrycka min åsikt.

Då kan det ju vara en bra ide att fundera på om det är köttätande du vill problematisera eller om det är andra människors ekonomiska prioriteringar. Det är rätt stor skillnad på de sakerna, tycker jag.
 
Frågan är ju vem som bestämmer vilka djur/människor som är viktigast att "rädda"? Varför är den danska grisen viktigare än barnarbetarna som skapar kläder till alla billiga klädkedjor? Varför är gässen viktigare än alla tusentals fåglar som plågas till döds efter att ha ätit plastrester? Varför är pälsdjuren viktigare än de människor som sliter halvt ihjäl sig med urkassa villkor på kaffeplantagerna?
Ingen.
Jag tycker att det är viktigt att arbeta på alla plan vad gäller lidanden och orättvisor.
Men för att kunna göra det så måste man ju veta hur de egna valen påverkar.

En bra sak att göra är att rösta i EU-valet.

Min poäng är att många som moraliserar kring vissa områden tänker inte ett dugg kring andra. Det kan ju lika gärna vara så att de som köper det billigare köttet gör det för att de köpt dyrare kläder, och vem är det som bestämmer att det är mer fel än tvärtom?
Samma sak här.
Men.
Det är viktigt att då få veta eller att upplysa om annat så att valet som människor gör är aktiva och medvetna och inte bara "blir".
Den som vet hur illa danska grisar behandlas och ändå köper dansk gris gör ju valet att låta grisar plågas för att de vill äta kött.
Ett val som jag på inget vis över huvud taget kan sympatisera med.
 
De är varken sämre eller bättre än dina utan endast annorlunda.
Jo det är en sämre etisk prioritering att tycka att det är okej att plåga grisar för att få äta kött.
Något annat kommer du aldrig att få mig att tycka.
Och att låta bli kött helt för att inte göra något misstag är ett beundransvärt etiskt val.
 
Jag tror inte att du skulle uppskatta att någon annan styrde över din ekonomi och talade om för dig vad du ska lägga pengar på. Ändå är det precis vad du själv gör här.
Men det görs ju hela tiden och är ett gemensamt beslut - skatt kallas det till vardags.
Eller importförbud - eller handelsförbud.
Man får t.ex. inte handla med elfenben eller utrotningshotade djur.
Då så är steget enormt kort till att vilja förbjuda handel med plågade djur.
 
Jo det är en sämre etisk prioritering att tycka att det är okej att plåga grisar för att få äta kött.
Något annat kommer du aldrig att få mig att tycka.
Och att låta bli kött helt för att inte göra något misstag är ett beundransvärt etiskt val.

Var nedan, hela inlägget du svarade på, skriver jag att det är etiskt riktigt att plåga grisar?

Det är ingen som påstått något annat, alla har dock inte samma etiska prioriteringar som du. De är varken sämre eller bättre än dina utan endast annorlunda. Din attityd tyder på att du anser att det är ett bättre val att inte äta kött, fine det är helt okej om du ser ner på andra för deras val av kost men trevligt är det inte. Vill du fortsätta på spåret att det är fel att äta kött så blir det enklare om du startar en ny tråd om det, det är lite off topic.

Både vegeterianer och köttätare kan sedan göra mer eller mindre etiska riktiga val, det är företeelserna jag uttalar mig om.
 
Jag har då bara läst inlägg där folk inte har råd att köpa svenskt kött (och de vill äta kött), inte att de inte har råd att bli veganer eller vegeterianer. Det är därför jag undrar var du har läst om att folk inte har råd att inte äta kött.
Här.
Men vi kan skippa det.
Det är mer intressant att du läser att de vill äta kött även om de då måste köpa plågade djur.
För detta är något som jag inte kan tycka är okej - alls.
Att man rättfärdigar djurplågeri med att man inte kan avstå från kött men inte har råd att köpa djur som inte har blivit plågade.
Det kan inte vara djurvänner som tänker så.
I min värld så är det elakt och sadistiskt.
 
Nej, det är ju uppenbara enkla grejer liksom. Men - ska man hugga hårt på dem som köper danskt bacon tycker jag att man bör hugga lika hårt på dem som köper fel av något annat.
Fast där så har vi ju argumentet att det är ju lätt - lätta saker är ju svårare att bortförklara varför man struntar i.
Vad gäller broccoli och bananer så skulle jag svara "Upplys mig om vilka som är rätt" om jag blev kritiserad för att köpa fel.
 
Fast där så har vi ju argumentet att det är ju lätt - lätta saker är ju svårare att bortförklara varför man struntar i.
Finns massa lätta saker som folk inte får skit för alls i samma utsträckning som utländskt kött. Så det köper jag inte! (argumentet alltså)
 
För detta är något som jag inte kan tycka är okej - alls.
Att man rättfärdigar djurplågeri med att man inte kan avstå från kött men inte har råd att köpa djur som inte har blivit plågade.
Det kan inte vara djurvänner som tänker så.
I min värld så är det elakt och sadistiskt.

Din argumentation är faktiskt vulgär. Dessutom verkar den parad med en Bullerbynbild av svensk djurhållning. Jag utgår från att du själv är hardcore vegetarian?
 
Eller ha råd att betala skolutflykten och skicka med matsäck. Det finsn somliga där de moderna teknikprylarna inte är att tänka på. Du tänker utifrån medelklassen, inte utifrån uteliggaren, den ensamstående 5-barnsföräldern där partner stack för 3 månader sedan (veckan efter yngsta barnet föddes), den förtidspensionerade städaren, den arbetsösa.

De flesta i Sverige har det bra så de kan välja mellan Smartphone och 100 pizzor, men gruppen som är utanför växer. De som ärglada om de har mat på bordet åt sina barn.

Jag tror förvisso inte att det är ensamstående 5-barnsföräldrar som bidragit till att köttimporten ökat.

Det är ju trots allt medelklassen som står för merparten av konsumtionen. Det är alltså medelklassens köpvanor som är intressanta rent miljömässigt.

Det finns såklart många som inte har råd att tänka på att köpa kvalitet. De flesta som anser att de inte har råd har dock råd.
 
Jag undrar varför folk köper kött överhuvudtaget, men har insett att jag nog aldrig kommer begripa det.
Kött ingår naturligt i människans kost.
Vilket gör att många människor tycker att det är gott.
Det har också ett bra näringsvärde och rätt producerat så är det ett bra miljöval.
Köttdjur som håller landskapen öppna är t.ex. ett bra miljöval.
Gris är jag mera skeptisk till över huvud taget.
 
Kollade i "min" affär idag. Det var kampanj på Fläskytterfile så den billigaste kostade 35 kr/kg, de enda svenska alternativet var ekologiskt och kostade 175 kr/kg.
Just nu så finns ett stort överskott av danskt kött bl.a. p.g.a. opinionen mot djurplågeriet av grisarna.
Därför så dumpas priserna för att bli av med lagren.
Jag tror helt ärligt att inte ens att de danska producenterna går med vinst på de priserna.
 
Här.
Men vi kan skippa det.
Det är mer intressant att du läser att de vill äta kött även om de då måste köpa plågade djur.
För detta är något som jag inte kan tycka är okej - alls.
Att man rättfärdigar djurplågeri med att man inte kan avstå från kött men inte har råd att köpa djur som inte har blivit plågade.
Det kan inte vara djurvänner som tänker så.
I min värld så är det elakt och sadistiskt.
Nu var det inte detta jag uttalat mig om eller försökt rättfärdiga.

Jag är emot att äta icke etiskt producerade djur, liksom jag är emot utsläpp, slavarbete, barnarbete, miljöförstörande jordbruk mm. Förutom detta har jag råd att välja och gör det i många sammanhang. Det har inte alltid varit så, under perioder av livet har jag haft mindre slantar att prioritera med.

Det jag inte gör är och sätter mig på en pidestal och talar om hur duktig jag är som väljer det bästa och andra ska ge fan i och äta danskt kött för set gör minsan jag för det är oetiskt.

Den som väljer de danska grisarna kanske inte har råd att köpa dyra märkeskläder producerade med hjälp av barn som far lika illa som grisarna, åker kollektivt och skonar på så sätt någon från att få cancer, köper inte bananer och en arbetare blir nte förgiftad av besprutningen osv.

Inte ens du lever helt etiskt. Den dag du kan garantera att ingen varken djur eller männsika far illa utifrån dina val så är det försvarbart att du hoppa på folk som gör andra val än dig och tala om vad de får äta eller inte äta.

Kasta inte sten om du befinner dig i ett glashus.
 
Men det görs ju hela tiden och är ett gemensamt beslut - skatt kallas det till vardags.
Eller importförbud - eller handelsförbud.
Man får t.ex. inte handla med elfenben eller utrotningshotade djur.
Då så är steget enormt kort till att vilja förbjuda handel med plågade djur.
Ja lagstiftning är nog bästa sättet att få bort den djurhållningen vi inte vill ha.

Konsumentmakt kommer aldrig någonsin att lösa våra miljöproblem heller för den delen. Lagstiftning måste till.
 
Nu var det inte detta jag uttalat mig om eller försökt rättfärdiga.

Jag är emot att äta icke etiskt producerade djur, liksom jag är emot utsläpp, slavarbete, barnarbete, miljöförstörande jordbruk mm. Förutom detta har jag råd att välja och gör det i många sammanhang. Det har inte alltid varit så, under perioder av livet har jag haft mindre slantar att prioritera med.

Det jag inte gör är och sätter mig på en pidestal och talar om hur duktig jag är som väljer det bästa och andra ska ge fan i och äta danskt kött för set gör minsan jag för det är oetiskt.

Den som väljer de danska grisarna kanske inte har råd att köpa dyra märkeskläder producerade med hjälp av barn som far lika illa som grisarna, åker kollektivt och skonar på så sätt någon från att få cancer, köper inte bananer och en arbetare blir nte förgiftad av besprutningen osv.

Inte ens du lever helt etiskt. Den dag du kan garantera att ingen varken djur eller männsika far illa utifrån dina val så är det försvarbart att du hoppa på folk som gör andra val än dig och tala om vad de får äta eller inte äta.

Kasta inte sten om du befinner dig i ett glashus.
Det är en smajli som saknas nämligen popcornsamajlisen
 
Pannkaka är också billigt och blodpudding.
Varför väljer du då just kött?
Dum fråga från en som varken lagar eller kan mycket om mat: blodpudding har väl ändå grisblod i sig? Hur i hela friden kan du argumentera för det istället för kött? Eller menar du att all blodpudding kommer från glada skuttande svenska grisar?

För övrigt gissar jag att barnet får pannkakor ibland han med. Men du förstår väl att barnet ska utfodras varje dag han är där och då gissningsvis uppskattar mer än bara två och samma maträtter varje dag?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp