Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Jag tycker det är sjukt att någon köper t ex danskt fläskkött. Har man inte råd att äta kött från djur som kommer från bra förhållanden ska man inte äta kött alls. Vidrigt själviskt.

Anser man att folk är vidriga själviska för att de är köttätare och har dålig ekonmi, vad är man då själv om man inte drar ner sin egen köttkonsumtion och skänker pengarna man sparar till tillexempel ensamstående låginkomsttagare med barn så de får råd att äta kött. annars är man vidrigt självisk själv.
 
Här hemma äts i princip inget utländskt kött. Jag äter väldigt lite kött och då endast ifrån producenter som har mycket god djurhållning (oftast kravmärkt) men även slaktat på små lokala slakterier efter korta transporter. Min make pillar nog i sig lite utländskt kött men då framförallt om han äter färdigmat eller äter ute.

Färska ägg är alltid ekologiska, har ibland dåligt samvete eftersom jag äter hel och halvfabrikat med ägg ifrån okända förhållanden. Mjölk köps ekologiskt men visst blir det ibland tyvärr importmjölk i livsmedel som keso eller ost, till mitt förtret.

Gällande annan shopping så är det svårt att försöka minimera sitt avtryck och att stödja vettiga företag. Vi köper hud och hårvård ifrån framförallt Lush. Kläder är ett aber eftersom det verkar som de flesta kläderna är tillverkade under ganska otrevliga förhållanden, vi handlar på second hand och har grejerna tills de går sönder. Vi har inga massiva garderober och det slängs inga hela kläder för att de blivit "fula". Elektronik behöver man sällan ha det senaste av och grejerna återanvänds inom familjen eller säljs eventuellt vidare, vi uppgraderar till senare modeller när grejerna vi har inte längre fungerar. Skaffade min första smartphone för mindre än ett år sedan, delvis eftersom den gör livet enklare som student men också för att min gammeltelefon inte längre fysiskt höll ihop.

Visst är det svårt att göra vettiga och informerade val men med insikten att någon lidit för produkten man har i handen så kanske man hanterar den med lite mer respekt? Dessutom finns det absolut ett hälsoperspektiv på det hela, det är betydligt mindre risk att svenskt kött är smittat med salmonella eller campylobakter än att utländskt kött är det.
 
Som medelklassare har man valmöjligheter som inte alla har.

Exakt så. Att välja bort billigt kött vore, för en del, en livsstilsförändring. Och det är inte alla som, vid en given tidpunkt, har ork att göra sådana livsstilsförändringar. Det kan handla om att sluta röka, vilket alla inte alltid orkar trots att de självklart vet att de inte borde röka. Eller det kan handla om att gå ner från 120 kg, vilket alla inte heller alltid orkar trots att de vet att de borde.

Att säga att "det är bara en fråga om prioriteringar" är världsfrånvänt. Då vet man inte hur en del människor i Sverige faktiskt har det.
 
Det ÄR svårt att göra val (även om vissa val, för mig, känns glasklarare än andra) och "hur man än vänder sig har man ändan bak". Man får göra sitt bästa helt enkelt. Och allt man väljer går inte att försvara intill mikrokosmos.

Jag minns en tid då jag var vegan, och då och då gick in till min granne för att fika och prata. han var ytterst provocerad över att jag var vegan (fastän jag aldrig höll några brandtal eller argumenterade i ämnet) och tog själv upp det ideligen. En dag när han var extra irriterad över min veganism utbrast han: -Och sen går du över gräsmattan och trampar ihjäl hundratals småkryp utan att bry dig - JÄVLA HYCKLERI!!

Det är ibland svårt att komma med goda argument för allt..........
 
Jo det är precis vad du gör just nu, försvarar köp av dansk gris.
Det är bara genom att dra proppen ur marknaden som man kan få stopp på den.
Sluta köpa helt enkelt.
Precis som med päls och gåsdun.
Frågan är ju vem som bestämmer vilka djur/människor som är viktigast att "rädda"? Varför är den danska grisen viktigare än barnarbetarna som skapar kläder till alla billiga klädkedjor? Varför är gässen viktigare än alla tusentals fåglar som plågas till döds efter att ha ätit plastrester? Varför är pälsdjuren viktigare än de människor som sliter halvt ihjäl sig med urkassa villkor på kaffeplantagerna?

Min poäng är att många som moraliserar kring vissa områden tänker inte ett dugg kring andra. Det kan ju lika gärna vara så att de som köper det billigare köttet gör det för att de köpt dyrare kläder, och vem är det som bestämmer att det är mer fel än tvärtom?
 
Du har ju tagit ställning och har en medicinsk orsak till att inte kunna välja något annat.
Men ägg då? Det är billiga proteiner och varför äta pasta alls? Potatis och ris är billigt.
Potatis är dyrare, kg priset är lågt men per färdig portion så är det mycket dyrare än pasta eller ris.
 
@Lobelia Jag bor och har alltid bott på orter där man har ganska bra koll på vad folk lägger sina pengar på, ja. Jag gör det t ex inte på kläder och det vet nog de flesta.
 
@Lobelia Jag bor och har alltid bott på orter där man har ganska bra koll på vad folk lägger sina pengar på, ja. Jag gör det t ex inte på kläder och det vet nog de flesta.

Jag har då ingen koll på var du bor eller om du tar det på kläderna och det vet garanterat inte de flesta som läser på buke, möjligen många av stammisarna. Flertalet som läser skriver inte alls och många läser sporadiskt.

Jag har aldrig haft någon större koll på vad andra än mina vänner tjänar oavsett storleken på bostadsort. Okej om man bott på en mindre ort i hela sitt liv och personligen känner alla 500 eller så, då kan jag förstå att man har koll men numera hör det till sällsyntheterna att man ens har en affär då.
 
Frågan är ju vem som bestämmer vilka djur/människor som är viktigast att "rädda"? Varför är den danska grisen viktigare än barnarbetarna som skapar kläder till alla billiga klädkedjor? Varför är gässen viktigare än alla tusentals fåglar som plågas till döds efter att ha ätit plastrester? Varför är pälsdjuren viktigare än de människor som sliter halvt ihjäl sig med urkassa villkor på kaffeplantagerna?

Min poäng är att många som moraliserar kring vissa områden tänker inte ett dugg kring andra. Det kan ju lika gärna vara så att de som köper det billigare köttet gör det för att de köpt dyrare kläder, och vem är det som bestämmer att det är mer fel än tvärtom?

Fast är det verkligen så svårt att undvika avarterna i de flesta formerna av konsumtion, eller i alla fall undvika överkonsumtion? Det finns flera områden där jag tycker att jag inte gör tillräckligt; till exempel så är inte alla våra grönsaker här hemma eko och fairtrade, kläder kommer ifrån "vanliga" producenter och vi använder alldeles för mycket plastprodukter. Men för den sakens skull så köper jag inte nya duntäcken varje år, äter danskt fläsk, kastar plast i naturen eller päls ifrån Kina...
 
Exakt så. Att välja bort billigt kött vore, för en del, en livsstilsförändring. Och det är inte alla som, vid en given tidpunkt, har ork att göra sådana livsstilsförändringar. Det kan handla om att sluta röka, vilket alla inte alltid orkar trots att de självklart vet att de inte borde röka. Eller det kan handla om att gå ner från 120 kg, vilket alla inte heller alltid orkar trots att de vet att de borde.

Att säga att "det är bara en fråga om prioriteringar" är världsfrånvänt. Då vet man inte hur en del människor i Sverige faktiskt har det.

Och en livsföränding tar tid och energi, man kan inte åka hem och steka pannbiffen och servera den med makaroner som man brukar utan leta rätt på ett vegetariskt recept, tillaga en okänd rätt för att 3-åringen sedan ska rata maten och 14-åringen hota med att flytta hemifrån. Visst med mycket energi reder det sig till slut men det är inte bara att sluta att köpa
 
Fast är det verkligen så svårt att undvika avarterna i de flesta formerna av konsumtion, eller i alla fall undvika överkonsumtion? Det finns flera områden där jag tycker att jag inte gör tillräckligt; till exempel så är inte alla våra grönsaker här hemma eko och fairtrade, kläder kommer ifrån "vanliga" producenter och vi använder alldeles för mycket plastprodukter. Men för den sakens skull så köper jag inte nya duntäcken varje år, äter danskt fläsk, kastar plast i naturen eller päls ifrån Kina...
Jag tror att det är väldigt svårt om man ska undvika det mesta, ja. Se bara på palmolja, som nämndes tidigare, ska man undvika det gör man det inte lätt för sig i dagsläget.

Man väljer ju vad man undviker, precis som du gör. Jag gör samma sak. Jag ser inget fel i det, bättre lite än inget. Det jag har svårt för är när folk talar om att andra gör fel, för att de prioriterar annorlunda än en själv.
 
Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?

Har själv inte köpt utländskt dött landlevande djur sedan jag flyttade hemifrån, men hade en ganska intressant diskussion med en bekant till en gemensam vän på FB häromdagen. Hen hävdade att eftersom att hen faktiskt hade gymkort och tränade så behövde hen äta kött för att kunna bygga muskler, och hen hade inte råd att köpa svenskt kött! Hen visste däremot om hur hemska förhållandena för slaktdjur i t.ex. Danmark är, men resonerade som så att "alla andra köper ju danskt", så vad hen gjorde var a piss in the sea. Hen gick även till motattack och sa att jag säkert var en sådan som köpte kläder från Bangladesh och körde bil varje dag (jag hade alltså bara kommenterat och hållit med artikeln som våran gemensamma bekanta hade delat på FB, personen med gymkortet vet jag inte ens vem det är och jag hade inte adresserat personen i fråga när jag kommenterade den delade artikeln) :confused:
 
@Lobelia jag menade såklart inte på buke!

Nu ska jag också köra bil, men avslutar med att konstatera att svaret på ts fråga är nåt helt annat än att man inte har råd. Och jag gissar att det var de andra svaren som ts var mest nyfiken på.
 
Jag tror att det är väldigt svårt om man ska undvika det mesta, ja. Se bara på palmolja, som nämndes tidigare, ska man undvika det gör man det inte lätt för sig i dagsläget.

Man väljer ju vad man undviker, precis som du gör. Jag gör samma sak. Jag ser inget fel i det, bättre lite än inget. Det jag har svårt för är när folk talar om att andra gör fel, för att de prioriterar annorlunda än en själv.

Det är nog just det som är mitt problem, prioriteringar. Min erfarenhet är att de som inte bryr sig om djurskydd inte heller bryr sig om arbetsmiljön för arbetarna på varken plantagen eller inom textilproduktionen, eller för den delen om blodsdiamanter, kemikalier eller transporter. Den som har lite medvetenhet brukar kunna undvika de största fällorna och kollar kanske "innehållsförteckningarna" på produkterna de köper, oavsett om det är schampo, brallor eller falukorv. Det stora problemet är varför funderar inte människor i allmänhet mer på de här frågorna? och varför diskuteras det inte på ett mer förståeligt sätt i media och skola?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp