Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Intressant på ett forum där alla ylar över olika typer av djurplågeri att någon ens kan komma på tanken att försvara köp av dansk gris.
Danskt fläskkött är djurplågeri och ändå skall vi låta andra välja att köpa det.
Nej du, det kan du aldrig få mig att tycka.

Vänd dig då till dem som försvarar dansk gris och försök inte få det att låta som att jag gör det. Mig veterligt har jag aldrig gjort det i hela mitt liv.
 
Att det sen finns tusen andra områden där jag också kan göra val inför mina inköp, tycker jag är oväsentligt i just den här frågan.
Jag tycker faktiskt inte det. Eller alltså, om man tycker att det är obegripligt att folk köper "dåligt" kött borde det rimligtvis vara precis exakt lika orimligt att folk köper "dåliga" kläder, "dåliga" leksaker (hej dålig plast!), "dålig" elektronik (alla vet väl hur iphones-fabrikerna ser ut?) etc etc etc.

Jag stör mig SÅ på att folk är så oförstående till folks matinköp men så otroligt förstående/ignoranta när det gäller i princip allt annat vi konsumerar.

Jag personligen köper svenskt kött men känner inte för den sakens skull att jag ska kasta några stenar. För mig är det märkligt att folk köper dåliga ägg och slavbananer men vem är jag att döma andra när jag på fullaste allvar handlar på HM ibland? Att informera och upplysa är en sak men att pekpinna - nej jävla tack faktiskt.
 
Ja, för mig är det en fullkomlig djungel. Fascineras av människor som tycker att det är lätt att välja rätt.

Jag tycker också det är svårt att "välja rätt" hela tiden, eftersom i stort sett alla val vi gör har någon negativ sida ur miljösynpunkt eller annan. Men just när det gäller t.ex. grisarnas livssituation i de danska svinstallarna, är det ett ganska enkelt val att välja och stödja svenskt kött, gärna ekologiskt. Lika enkelt egentligen som att sopsortera, fastän det inte i sig räddar världen från föroreningar. Eller att köpa hundvalp från en bra uppfödare istället för en smuggelhund från Blocket. Ingetdera förändrar den stora världen men är ändå ett ganska självklart val för mig. Samtidigt som jag säkert "gör fel" på femtielva andra områden i den sk djungeln.
 
Jag köper både svenskt och utländskt. Mest beroende på hur mycket pengar jag har. Jag är absolut ingen storkonsument i butikerna däremot äter jag väldigt mycket älg och vildsvin. Skjutet några mil hemifrån och styckat och paketerat i närheten av det.

Enda anledningen för mig att köpa kött i buktik är när jag måste blanda mitt viltkött med fläsk/nöt för att få fram en godare smak.
 
Jag tycker också det är svårt att "välja rätt" hela tiden, eftersom i stort sett alla val vi gör har någon negativ sida ur miljösynpunkt eller annan. Men just när det gäller t.ex. grisarnas livssituation i de danska svinstallarna, är det ett ganska enkelt val att välja och stödja svenskt kött, gärna ekologiskt.
Om du ser det inlägg jag svarade på så handlade det knappast om nåt så enkelt som att köpa svenskt eller danskt griskött.
 
Ja, för mig är det en fullkomlig djungel. Fascineras av människor som tycker att det är lätt att välja rätt.
Förstår det för det är det. Om man dessutom tittar på malet kött blir det ännu svårare. Mycket av det redan malda kött som säljs, inklusive fördia burgare etc, kommer från uttjänta mjölkkor då kvaliteten på köttet inte duger för bitar. Till det kan blandas avtrimmade delar från djur av bättre kvalitet. Om man vill ha bra köttfärs, kvalitet och djurhänsyn, tycker jag att det är en bra ide att köpa det i bitar och mala själv.
 
Om man vill ha bra köttfärs, kvalitet och djurhänsyn, tycker jag att det är en bra ide att köpa det i bitar och mala själv.
Vi har faktiskt pratat om att göra just det men tyvärr har det stannat på pratnivå. Bra att du nämnde det dock och påminde mig! Ska tala med sambon när han kommer hem; han är inne på att vi ska äta vegetariskt som regel och kött ibland och det passar mig bra. Då kan vi dessutom satsa på bättre kött när vi väl äter :).
 
Vänd dig då till dem som försvarar dansk gris och försök inte få det att låta som att jag gör det. Mig veterligt har jag aldrig gjort det i hela mitt liv.
Jo det är precis vad du gör just nu, försvarar köp av dansk gris.
Det är bara genom att dra proppen ur marknaden som man kan få stopp på den.
Sluta köpa helt enkelt.
Precis som med päls och gåsdun.
 
@Hussen det är väldigt svårt att få en enhetlig bild av klimatpåverkan, man måste titta på hela produktionen. Jag vet inte hur just nya zeeländsk kött står sig i fråga om klimatpåverkan, skulle tro att transporten gör en marginell skillnad i fråga om klimatpåverkan. Det är som med broccoli, produktionsförhållandena i Sverige gör att den den sydamerikanska broccoli har samma klimatpåverkan som svensk broccoli. Nu äter inte jag kött, men hade jag gjort det så hade jag valt nya zeeländskt lamm före t.ex. irländskt.
 
Vi har faktiskt pratat om att göra just det men tyvärr har det stannat på pratnivå. Bra att du nämnde det dock och påminde mig! Ska tala med sambon när han kommer hem; han är inne på att vi ska äta vegetariskt som regel och kött ibland och det passar mig bra. Då kan vi dessutom satsa på bättre kött när vi väl äter :).

Min mamma jobbade på Konsum och gillade aldrig köttfärsen som såldes färdigmald och paketerad. Hon valde alltid ut bitarna och malde dem själv - malde gärna två gånger för hon gillade finmald färs. Jag tror de flesta schyssta butiker mal kött åt en om man ber dem. Om man inte har egen köttkvarn förståss. Tips!
 
. Jag tror de flesta schyssta butiker mal kött åt en om man ber dem. Om man inte har egen köttkvarn förståss. Tips!

Nästa gång jag åker hem till en fattig ensamstående trebarnsmamma med matkassar via Giving people ska jag tipsa henne om det. ;) Liksom om att stoppa egen korv, baka surdegsbröd och andra fiffiga hipster-grejer.

Hela miljödebatten kring mat är främst en fråga som den välmående medelklassen engagerar sig i. Men i den här tråden verkar det som om en del faktiskt missat det.
 
Min mamma jobbade på Konsum och gillade aldrig köttfärsen som såldes färdigmald och paketerad. Hon valde alltid ut bitarna och malde dem själv - malde gärna två gånger för hon gillade finmald färs. Jag tror de flesta schyssta butiker mal kött åt en om man ber dem. Om man inte har egen köttkvarn förståss. Tips!

Det går ju även att köpa kött direkt från t ex bönder om man vill mala sin egen köttfärs och vara helt säker på att allt är svenskt. Man kan ju även fråga jägare om man är sugen på viltkött. Hemma på gården så säljer dom hjort, vildsvin, rådjur mm.
 
Jag tror de flesta schyssta butiker mal kött åt en om man ber dem. Om man inte har egen köttkvarn förståss. Tips!
Ja, det finns en kvartersbutik nere i gamla stan här som gör sånt. Nästa gång vi handlar får det blir där!
 
Proteiner från bönor och ägg är mycket billigare än de från kött.
Det finns inget behov av att äta allt detta kött, det är bara en fråga om lyxkonsumtion.
Vegetarianer lider inte av näringsbrist alls.
Veganer däremot behöver tillskott av B12-vitamin, det är allt.

Kött är onödigt.
 
Proteiner från bönor och ägg är mycket billigare än de från kött.
Det finns inget behov av att äta allt detta kött, det är bara en fråga om lyxkonsumtion.
Vegetarianer lider inte av näringsbrist alls.
Veganer däremot behöver tillskott av B12-vitamin, det är allt.

Kött är onödigt.

Exakt. Därför är det märkligt att man ska behöva försvara varför man bojkottar utländskt kött "för att alla inte har råd". Nej, så är det - alla har inte råd. Köttkonsumtionen har dock ökat enormt i Sverige det senaste decenniet, och hela ökningen står importen för. Den billiga importen.

Lägg därtill hur ofta man ser låginkomsttagare som handlar allehanda trash i matvarubutiken, chips öl och cigaretter, men billig mat ska det vara för nåt annat har de inte råd med?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp