Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Att man får svenskt kött när man köper svenskt kan man tyvärr inte lite på om man inte följer djuret genom hela processen.

Det mesta av det man köper märkt Scan och andra stora aktörer är importerad och enbart styckad och packat i Sverige.

Tittar man riktigt noga brukar det stå med stora feta bokstäver: Svenskt xxxkött, och sedan får man använda mikroskop för att se att det även står importerad från xxx styckad i sverige om de då inte "råkat" glömma märkningen på just det paketet.

Orsaken till att det kan fortgå på detta viset är tydligen en regel rörande import av kroppar och levande djur som gör att de får märkas som svenskt om det avlivas/styckas i sverige. Regeln säger bara att man "bör" märka köttet med ursprungsland men att det räcker med djurets registreringskod.

Köper man kött med detta märket på förpackningen så är det uppfött, slaktat, styckat och paketerat i Sverige. (Men sen finns det såklart svenskt kött som inte har märkningen också)
swedisch.jpg


Men sen är inte allt tex Scans kött helt svenskt, ett känt exempel är ju baconen som är svenskt kött men som tillverkas i Polen.

Allt nötkött måste ursprungsmärkas med vart det är fött, uppfött och slaktat. Det kom till efter galna kosjukan och ska gälla i hela EU (även från kött från andra länder som kommer in i EU).
I april 2015 kommer det även för gris-, lamm, get- och fågelkött.
Mer info tex här http://www.lrf.se/Mat/Markning/Markning-av-mat/
 
Fläsk och kyckling - enbart svenskt. Försöker hitta gårdskyckling, gårdsgris, närproducerat, ekologiskt. Undantag: vad som finns i charkprodukter. Jag erkänner att jag glatt tuggar i mig tysk och italiensk salami i inte försumbara mängder. Liksom italiensk och spansk lufttorkad skinka.

Nöt och lamm - där kan det hända att jag ibland tar importerade alternativ. Då är det nästan alltid fråga om lamm från Irland (Nya Zeeland har inträffat) och biff från Sydamerika. Jag försöker dock begränsa detta. När det gäller nöt och lamm köper jag ekologiskt om jag kommer över det till bra pris, men det är högre prioritet att hitta detta på fläsk och kyckling. Jag upplever att svensk "vanlig" djurhållning av lamm och nöt ändå är bra, medan jag känner mig mer tveksam till gris och kycklingar. Så jag lägger hellre mer pengar på att hitta sådant "alternativt" kött.
Även beträffande nöt och lamm görs undantag när det gäller chark.

Varor som är förknippade med djurhållning men inte kött:

Mejeriprodukter - alltid svensk, ekologisk mjölk och så ofta jag kan svensk, ekologisk grädde/varianter av grädde. Yoghurt är jag ingen storkonsument av och jag äter mest turkisk och grekisk. Inser att jag inte sett något ekologiskt alternativ. Smör kan variera. Lidl har ett otäckt gott smör som inte är svenskt:crazy:. Ostar köper jag både svenska och importerade.

Alltid ekologiska ägg - om de finns. När de inte gör det väntar jag hellre om jag inte av någon anledning måste ha ägg just då. Då får det bli någon frigående-variant. Senast detta hände testade jag Icas gårdsägg och att döma av vad det stod på förpackningen och hur äggen var så känns det som ett alternativ när de ekologiska inte finns.

Förresten - fisk. Varför diskuteras detta så sällan i samband med djurhållning? Ok, vi håller inte "tamfisk" (bortsett från t ex laxodling som väl är en miljöbov?) men vi accepterar att fiskar avlivas på ett sätt vi aldrig skulle gå med på när det gäller däggdjur. Dessutom tycks fiskets påverkan på marint liv och landskap samt kustmiljöer vara minst sagt tveksamt. För egen del har detta hittills endast resulterat i att jag inte äter jätteräkor och att jag endast äter tonfisk av arten skipjack. Den är inte svår att hitta, men sedan ska det läggas till att tonfisken ska vara fångad i Stilla havet och med ringnot. Detta begränsar mitt tonfisktuggande. Och jag får erkänna, att ibland fuskar jag. När jag hälsar på min syster i Göteborg kan jag ibland även käka havskräftor som jag älskar, men tyvärr inser jag att får sluta med det eftersom de är rödlistade. Men goda är de.
 
Köper man kött med detta märket på förpackningen så är det uppfött, slaktat, styckat och paketerat i Sverige. (Men sen finns det såklart svenskt kött som inte har märkningen också)
swedisch.jpg


Men sen är inte allt tex Scans kött helt svenskt, ett känt exempel är ju baconen som är svenskt kött men som tillverkas i Polen.

Allt nötkött måste ursprungsmärkas med vart det är fött, uppfött och slaktat. Det kom till efter galna kosjukan och ska gälla i hela EU (även från kött från andra länder som kommer in i EU).
I april 2015 kommer det även för gris-, lamm, get- och fågelkött.
Mer info tex här http://www.lrf.se/Mat/Markning/Markning-av-mat/

En kompis till mig hittade kött från nya zeeland med den märkningen
 
Hemma köper jag alltid svenskt kött, på automatik. Har jag inte haft råd har jag helt enkelt inte köpt något.

Här är det jättesvårt att ens se en märkning på varifrån köttet kommer så här har jag helt vant av mig med att titta på ursprung. Å andra sidan vet jag inte vilket ursprung jag borde välja när jag bor här..?
 
Utländskt EU-ekologiskt eller KRAV-märkt kött skulle jag säga
Jo, det låter vettigt. Jag kan dock inte se så mycket som ursprungsland på köttet i butiken. Får göra en större ansträngning nästa gång och gå och prata med någon helt enkelt och fråga om EU-ekologiskt eller motsvarande KRAV (finns ens KRAV i alla länder?).
 
Jo, det låter vettigt. Jag kan dock inte se så mycket som ursprungsland på köttet i butiken. Får göra en större ansträngning nästa gång och gå och prata med någon helt enkelt och fråga om EU-ekologiskt eller motsvarande KRAV (finns ens KRAV i alla länder?).

Nej, KRAV är svenskt, men om det följer KRAVs regler så kan det bli märkt med det här i sverige, men jag vet egentligen inte hur vanligt det är på kött.

I butiken där jag handlar är det enda charken som är EU-ekologiskt från England (Änglamarks så kan ju variera iofs), jag brukar då välja bort det för svenskt kött istället.
 
Jo, det låter vettigt. Jag kan dock inte se så mycket som ursprungsland på köttet i butiken. Får göra en större ansträngning nästa gång och gå och prata med någon helt enkelt och fråga om EU-ekologiskt eller motsvarande KRAV (finns ens KRAV i alla länder?).

Nej, KRAV är en svensk märkning som är strängare än EUs ekologiska märkning i alla fall vad gäller djurhållning.
 
Nej, KRAV är en svensk märkning som är strängare än EUs ekologiska märkning i alla fall vad gäller djurhållning.
OK.

Ska höra mig för om vi har något liknande KRAV här, eller helt enkelt börja masa mig ner till kvartersbutiken (ska man förutsätta att köttet där är bättre än i supermercadon?).

@Zaga Tack för hjälpen!
 
Det finns inget behov av att äta kött alls.
Så alla har det valet.
Valet har inte med plånboken att göra utan handlar uteslutande om privata val av mat.
Det går att äta billigt, näringsriktigt och gott helt utan kött.

Ja, och var och en har rätt att göra sina privata val. Alla har inte möjlighet att fatta rationella beslut om precis allt, så det där med att plånboken inte har med det att göra håller inte. Alla har valet att sluta röka också men en del har så mycket bekymmer i sina liv att de inte orkar sluta.

Jag är rätt övertygad om att många som slår sig för bröstet i köttfrågan tar bilen från och till affären där de köper köttet. Och vips har åtminstone miljövinsten försvunnit, bara frågan om djurhållning återstår. (Jag behöver ingen argumentation där, jag köper själv bara svenskt kött i butiken. När jag äter ute vet jag inte.)
 
Det finns inget behov av att äta kött alls.
Så alla har det valet.
Valet har inte med plånboken att göra utan handlar uteslutande om privata val av mat.
Det går att äta billigt, näringsriktigt och gott helt utan kött.

Så har man inte råd med svensktillverkade kläder utan bara kan köpa Kina-grejer, då ska man gå omkring naken?
 
Ja, och var och en har rätt att göra sina privata val.
Visst, men man skall i alla fall veta vilka val som man gör och varför.
Samt vilka effekter som de får.
Och vet man inte det så behöver man upplysas.
T.ex. genom en debatt på ett forum.

Inte råd är inte ett bra argument.
Vill inte, kan inte eller bryr mig inte är den korrekta orsaken.

Jag är rätt övertygad om att många som slår sig för bröstet i köttfrågan tar bilen från och till affären där de köper köttet.
Men det handlar ju om ett annat val.
Och även där så skall man vara medveten om vad man gör och varför.
Jag tar oerhört gärna den diskussionen, men inte i en tråd om kött.
Ja jag kör bil, för där jag bor finns inget alternativ.

Vad gäller att äta kött så kan jag inte motivera djurplågeri eller att människor dör av resistenta bakterier för den onödiga lyxen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp