Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Så har man inte råd med svensktillverkade kläder utan bara kan köpa Kina-grejer, då ska man gå omkring naken?
Nej där är det ju nödvändigt.
Man måste ha kläder.
Det val som man kan göra är ju att köpa begagnat på blocket och second hand butiker.

Det finns alltid ett val.
Man behöver vare sig gå hungrig eller få bristsjukdomar av att skippa dansk fläskfilé eller skinka.
 
Nej där är det ju nödvändigt.
Man måste ha kläder.
Det val som man kan göra är ju att köpa begagnat på blocket och second hand butiker.

Det finns alltid ett val.
Man behöver vare sig gå hungrig eller få bristsjukdomar av att skippa dansk fläskfilé eller skinka.

Nej, det måste man väl inte, man kan linda in sig i en hemvirkad filt för att värma och skyla sig.
 
Sen är min undran mer; när man inte kan välja svenskt, vad i hela friden är bäst då?
Det är en stor och viktig fråga.
Jag tror att man får kontrollera varje livsmedel för sig.
Delfinsäker tonfisk, undvika rödlistade arter o.s.v.
I ditt fall så hamnar det ju på ett val som måste baseras på lokal och global fakta.
Lokal kyckling t.ex, har den det bra?
I sådana fall köp den. O.s.v.
 
Nej, det måste man väl inte, man kan linda in sig i en hemvirkad filt för att värma och skyla sig.
Det fungerar ju inte alls i samhället.
Fungera måste det ju.
Och det är där som valen kommer in.
Hur viktigt är det för individen med dansk fläskfilé och hur viktigt är det med nya kläder från Kina.
Nu så är just Kina ett dåligt exempel då det är ett av de bättre länderna att köpa kläder från.
 
Jag äter inte kött, men köper kattmat och då blir det enligt kattens önskemål, inte alltid svensk.
 
Inte råd är inte ett bra argument.
Vill inte, kan inte eller bryr mig inte är den korrekta orsaken.

Där bestämmer du andras ekonomiska prioriteringar. Det bör de få bestämma själva, tycker jag.

Köp en moped och använd när du åker och handlar. Eller bosätt dig närmare butikerna. Gör du inget av detta så är det för att du inte vill, inte kan eller inte bryr dig.
 
@Inte_Ung Jag talade som sagt endast om köttfärs och ingenting annat; vi köper lokal kyckling (men ytterst sällan att vi äter det), äter inte tonfisk samt har hyfsad koll på laxen.

Men absolut, det får helt enkelt bli ett litet projekt att kolla upp köttfärsen.
 
Ja, och var och en har rätt att göra sina privata val. Alla har inte möjlighet att fatta rationella beslut om precis allt, så det där med att plånboken inte har med det att göra håller inte. Alla har valet att sluta röka också men en del har så mycket bekymmer i sina liv att de inte orkar sluta.

Jag är rätt övertygad om att många som slår sig för bröstet i köttfrågan tar bilen från och till affären där de köper köttet. Och vips har åtminstone miljövinsten försvunnit, bara frågan om djurhållning återstår. (Jag behöver ingen argumentation där, jag köper själv bara svenskt kött i butiken. När jag äter ute vet jag inte.)

En eventuell miljövinst som uppkommer vid mitt val av mat blir ju exakt lika stor oavsett om jag kör bil eller inte till affären. Det är ju inte så troligt att jag kommer att börja cykla till affären oftare bara för att jag inte köper svensk kött tex.
 
Jag tycker det är sjukt att någon köper t ex danskt fläskkött. Har man inte råd att äta kött från djur som kommer från bra förhållanden ska man inte äta kött alls. Vidrigt själviskt.

Håller inte med dig. Jag lever rejält under existensminimum och köper alltid det billigaste oavsett ursprungsland. Jag "lever" i princip på dansk fläskkött och dansk kyckling. Jag kollar bara på priset, aldrig på ursprungsland. Är jag självisk? Kanske det, men tycker du att jag ska svälta istället? Jag tål varken böner, linser eller ärter. Är dessutom glutenintolerant vilket gör att jag redan som det nu är måste köpa dyrare pasta än de som kan äta gluten. Dessutom får jag lätt proteinbrist vilket gör att jag måste äta kött.

Mitt matkonto är på ca 500kr i månaden (nä, jag skojar inte). För det får jag havregrynsgröt, linfrö, glutenfri pasta, ris, dansk kyckling och dansk fläsk. Detta är det enda jag äter. Hade jag haft mer pengar hade detta gått till exempelvis ost, inte till svenskt kött.
 
Där bestämmer du andras ekonomiska prioriteringar. Det bör de få bestämma själva, tycker jag.
Nej inte när det blir farligt för andra och dem själva.
Vi har massor av sådana regler.
Så att ha sådana åsikter är helt okej.
Det kallas politik.

Köp en moped och använd när du åker och handlar. Eller bosätt dig närmare butikerna. Gör du inget av detta så är det för att du inte vill, inte kan eller inte bryr dig.
Nej jag har helt andra motiv.
Och tar gärna det i en annan tråd.
Det är för komplicerat för att tas här.
 
En eventuell miljövinst som uppkommer vid mitt val av mat blir ju exakt lika stor oavsett om jag kör bil eller inte till affären. Det är ju inte så troligt att jag kommer att börja cykla till affären oftare bara för att jag inte köper svensk kött tex.

Naturligtvis. Men det jag menar är att de som alltid är så snabba med att slå sig för bröstet när det gäller svenskt kött inte alltid är lika miljösmarta när det gäller t ex bilkörning. Det är bara en fråga där det verkar så himla lätt att moralisera över andras val. Och det minst miljösmarta brukar ju sägas vara just att ta bilen till affären.
 
Sen är min undran mer; när man inte kan välja svenskt, vad i hela friden är bäst då?

Det beror ju på vilka hänsyn man vill ta.

Här på Nya Zeeland är lamm uppfödning väldigt extensiv och verkligen av modellen året-runt bete med vettig djurskydds lagstiftning. Get kött utnyttjar på ett väldigt bra sätt mark som inte kan utnyttjas till annat men exporteras i väldigt liten skala till EU. På nedsidan ligger givetvis transporter, men vad jag kan förstå är den största miljöeffekten de sista transport stegen, dvs till affären och till hemmet.
 
Det verkar inte nödvändigt.

Låt då även andra ha sina motiv och drivkrafter bakom sina val.
Mina motiv är större än mitt egen bilåkande.
Jag förklarar dem gärna men inte här.
De har inga som helst likheter med att välja mat eller att ta bussen i stället för bilen.

Kort:
Hela landsbygden skall leva.
Behov tvingar fram nya lösningar.
Jag vill att elbilar och bränsleceller blir kommersiellt gångbara.
För att driva fram detta så skall vi köra mycket bil.
Och för att driva fram bättre kollektivtrafik så skall vi proppa igen alla städer i rusningstrafik.
 
Jag tror ändå det är ganska få som har det så ekonomiskt knapert att valet står mellan danskt fläsk (exempelvis) eller proteinbrist. Det finns givetvis människor och familjer med extremt liten matbudget, men jag tror (obs tror) att det är ganska få där budgeten är så extrem.

Just när det gäller djurhanteringen är väl de flesta, idag, ganska medvetna om hur köttindustrin ser ut i många av de länder vi importerar billigt kött från. Det är rätt svårt att undgå den informationen, om man inte blundar avsiktligt. Om man sen faktiskt inte tycker det är viktigt och värt kronorna att välja kött från djur som haft det bättre, är givetvis var och ens val. De svenska grisarna lever ju tyvärr inte alla som de på Ängavallen, tyvärr, men ändå "bättre" än de i svinstallarna på kontinenten.

Att det sen finns tusen andra områden där jag också kan göra val inför mina inköp, tycker jag är oväsentligt i just den här frågan.
 
@mandalaki

Fast Inte_Ung har ju rätt. Det är inte ett helt ekonomiskt beslut. Det går att äta lika bra och billigt och ändå skippa det danska köttet. Då är det en fråga om två orsaker: vill inte eller bryr mig inte.

Vad gäller att flytta närmre affären så finns tre orsaker: vill inte, bryr mig inte eller kan inte för det kan vara ett ekonomiskt beslut eftersom det kanske blir dyrare att bo nära affären.... Beroende på.

Men så handlar det inte om att man inte får välja vad man vill, det får man ju. Man kan välja att köpa danskt kött och bo nära affären eller tvärtom. Men att det danska köttet är ett ekonomiskt beslut är ju inte korrekt. Jag tycker det är viktigt att ta upp eftersom det är så trist när debatten börjar handla om att det inte får vara dyrare med kött för att människor inte har råd. När det är billigare än någonsin med mat idag. Och när det finns lika billiga men hälsosammare alternativ. Det är att gömma sig bakom något andra inte vågar/vill ifrågasätta istället för att säga som det är: Jag bryr mig inte tillräckligt mycket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp