Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Nästa gång jag åker hem till en fattig ensamstående trebarnsmamma med matkassar via Giving people ska jag tipsa henne om det. ;) Liksom om att stoppa egen korv, baka surdegsbröd och andra fiffiga hipster-grejer.

Hela miljödebatten kring mat är främst en fråga som den välmående medelklassen engagerar sig i. Men i den här tråden verkar det som om en del faktiskt missat det.

Eeehh.... Nu var det lilla inlägget ett tips till Niphredil som nämnt möjligheten att välja ut och mala kött själv. I sitt svar till Hussen, som nämnt samma möjlighet.

Inget annat.

Att den fattiga ensamstående trebarnsmamman ska baka eget surdegsbröd och glatt stoppa egen korv, förstår jag inte varifrån du fick. När och var har jag antytt något sådant?
 
Att den fattiga ensamstående trebarnsmamman ska baka eget surdegsbröd och glatt stoppa egen korv, förstår jag inte varifrån du fick. När och var har jag antytt något sådant?

Jag har inte sagt att du gjort det. Köttkvarnen var en så bra illustration till medelklassen och miljötänket, bara. Andra illustrationer är korven och surdegen.
 
Det där var det inte Inte_ung som skrev utan jag.
Buke blev förvirrat pga tidigare sparat utkast och skrev fel person i citatet. Om du tittar så ser du att jag rättade till det direkt efter att det postats.

Nej det är de inte, men de som påstår att låginkomsttagarna inte har råd att köpa riktigt mat är idioter. Ok??
Nej, verkligen inte. Dålig argumentation är vad det är.
 
Jag lägger mig inte i diskussionen med hårda ord, utan svarar på trådstarten;
Jag är främst veggievor, jag handlar grönsaker i första hand och eventuellt kött till det. Jag prioriterar då svenskt kravkött, svensk kyckling (ej krav) och olistad & grönljus-fisk & skaldjur. Men jag köper ju även halvfabrikat som salami, jag köper italiensk proscuitto, jag köper ibland tysk tryfferad leverpastej. Jag är ingen dålig människa för att jag gör det, jag gör något och det är bättre än inget.
Nu gäller kanske trådstarten i huvudsak djurskyddsfrågan, men sett från natur och klimatpåverkan så är jag en bov som storkonsumerar mjölk och andra mejerivaror. Det är lika illa att köpa det som betes-kött i den frågan.
 
Jag har inte sagt att du gjort det. Köttkvarnen var en så bra illustration till medelklassen och miljötänket, bara. Andra illustrationer är korven och surdegen.

Ok.

Och jag håller med dig i viss mån - men det gör saken ännu svårare. Om vi tar ett exempel: jag vet många som aldrig i livet skulle ha råd att lägga 10 - 12 000:- på en reggad valp från hälsokollade föräldrar och en bra, ansvarsfull uppfödare. Ska dom inte få köpa hund, fastän dom kanske är underbara hundägare? Istället köper de en oreggad valp helt utan bakgrundskoll från nån person som säljer "jättefina Schäferblandisar" på Blocket. Och därmed stöder en dålig avel som ofta lämnar problemhundar som se säljs vidare eller hamnar hos Hundstallet. För att nu ta ett exempel.

Jag har själv en nära anhörig som gör precis så. Och hon ska verkligen ha hund, hon är en fantastisk person som ger sin hund ett underbart liv. Men hon har inte råd med nåt annat. Det är jättesvårt.

Som medelklassare har man valmöjligheter som inte alla har.
 
Den stora frågan är väl varför de gör dessa val, eller hur?
Det är inte bara låginkomsttagare som gör dåliga val. Medelklassens resor och hästar och hobbies och gud vet allt ligger nog oss väldigt mycket till last också.
 
@niphredil Ja frågan är nog egentligen "Varför gör människor så dåliga val?"
Om vi kunde finna svaret på den så skulle alla världens problem vara lösta.
Så vi kan väl föröka att jobba oss igenom de som vi kan och så får andra ta de som vi inte hinner, kan eller orkar med.
 
Nej det är inte bara låginkomsttagare, men det är alltid de som ska försvaras till tänderna i debatten om billigt kött eller ej. "Alla ska ha råd", nej det är för långt från min ideologiska övertygelse tyvärr.
 
Var kommer dina bananer, tomater, äpplen osv ifrån?

I den mån jag äter bananer så kommer de givetvis från andra sidan jordklotet. Apelsiner likaså. Äpplen köper jag bara svenska eftersom jag inte tycker om de importerade; tomater går också bort av samma anledning. Jag resonerar som så att om det finns närproducerat så vill jag ha det för att det känns bäst för mig/smakar bäst osv. Jag låter dessutom bli att köpa frukt och grönsaker från Israel.

Jag har full förståelse för att andra inte har samma utgångspunkter som jag, och alla andra får lov att handla det de vill. Det jag tycker är tråkigt i min lokala butik t ex, är att de i stort sett bara siktat in sig på lågprissegmentet. Om jag vill hitta ekologiska/närproducerade varor så får jag ta bilen och åka längre bort, vilket inte känns helt OK.
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?
De gånger jag äter utländskt är när jag blir bjuden (frågar aldrig efter ursprung då), när jag äter ute, om jag någon gång missar att kolla ursprung eller om någon märker fel.
 
Jag vet inte i alla fall varför, men jag vet vilka som köper utländskt kött. Den danska fläskfilen för 59:-/kg köper alla. Gammal som ung. Fattig som rik. Känns som varje kund som handlar har en i vagnen.
.För övrigt är det studenter, ensamstående föräldrar, män i övre medelåldern och pensionärer som grupper handlar utländskt kött oftare än andra. Men jag tror inte de äter så mycket mer än genomsnittet, då det här är grupper som äter mer sällan ute. Så det går nog på ett ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp