Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

@niphredil Jo, jag förstår att man kan ha massor av saker i sitt liv :confused: Du verkar veta mycket om vad jag tror, och du vet ingenting om mitt liv.

Ordvalen du gjorde, att tvinga någon att bli vegetarian, antyder ju just att det är hemskt.
 
Ja men hur svårt är det då att sitta och säga att alla ska välja det bästa för annars måste man bli vegetarian?
Det är inte vad jag säger.
Jag säger bara att man skall låta bli att köpa dansk djurplågad gris.
Det finna massor av annan mat att köpa i stället, även kött.
På importsidan så är t.ex. Argentinskt nötkött och Nya Zeelänskt lammkött bra vad gäller djuren.

Det finns grader även i helvetet och man behöver ju inte välja det värsta bara för att.
 
(...)
Som om bara för att det är trevligt att vara vegetarian så är det rätt att Voff ska stå till svars här. Det är DETTA jag vänt mig emot. Inte att man försöker göra så gott man kan, kritisera dålig djurhållning etc etc.

Generellt kan jag väl tycka att det borde hackas mindre på folk och fokuseras mer på lagstiftning etc men det kanske bara är jag.

Men om det enda du vänt dig mot är att Voff ska "stå till svars", varför ens ta upp att "allt handlar inte om kött, empatin borde rimligtvis gälla flera saker här i världen"?
 
Ni verkar liksom inte förstå att man kan ha tusen och en saker i sitt liv och att just ett köttfritt liv kanske inte är den högsta prion. Ni vet ingenting om andras liv.
Jag anser med en dåres envishet att ett liv där man inte plågar djur har en oerhört hög prioritering.
Den skall definitivt gå före att äta kött.
 
Jag finner det intressant att ni vill göra kött till ytterligare en klassmarkör.
Har man råd eller ej?

I förrgår blev jag bjuden på bjärekyckling, en svindyr ekologisk sådan.
Jag som medelklass skulle också få leva på blötlagda kikärtor om det är riktlinjen. Ekologiskt är dyrt, av en orsak. Jag förstår inte hur ni kan hävda motsatsen?

En broccoli på hemköp kostar nu 5kr, en spansk sådan.
Den ekologiska kostar 20kr för en kvast.

Det blir ordentligt mycket dyrare om jag ska köpa allt ekologiskt, en ekologisk bregott kostar skjortan! Då är alternativet linser och kikärtor. Nej tack.
Jag gör så gott jag kan, som de flesta antagligen.
 
Verkligen lokalproducerat :rofl::rofl::laugh:
Jag anser inte att lokalproducerat är något som är viktigt.
Det som jag anser är viktigt är att djuren inte far illa och att man har räknat på miljöpåverkan.
Och att maten inte får innebära en risk för människor.
Så som galna kosjukan eller resistenta, dödliga bakterier från grisar.
 
@Niyama Vet du, jag ger upp nu. Vi kommer inte komma mycket längre.

@Inte_Ung Du skrev att man ska avstå om man inte kan köpa bra kött. Exakt varifrån det braiga köttet kom vet jag inte om du specificerade men för mig är det egalt. Poängen är att om man inte kan köpa det som du anser vara bra så ska man låta bli. Och då menar jag att det är lätt att säga om man har så många bra alternativ som du har.
 
Du skrev att man ska avstå om man inte kan köpa bra kött. Exakt varifrån det braiga köttet kom vet jag inte om du specificerade men för mig är det egalt.
Det finns alltid mat att köpa som inte kräver att man plågar djur för att producera den.
Jag kommer alltid att anse att det är förkastligt att välja djurplågeri framför annan mat.
Mina möjligheter att hitta bra kött förklarar endast varför jag äter kött.
Om jag inte hade haft denna möjlighet så hade jag blivit vegetarian.
Av nöd.

Aldrig i livet att jag anser att djur skall plågas för att jag eller min familj skall få äta kött.
 
Ja, dom allra flesta som bor i det här landet borde kunna prioritera det, om man vill.

Fast då har det väldigt lite med djurplågeri och svenskhet att göra. Det finns gott om importkött av hög kvalitet från länder med en bra djurhållning. Det är dock då inte så mycket billigare.
 
Men om det enda du vänt dig mot är att Voff ska "stå till svars", varför ens ta upp att "allt handlar inte om kött, empatin borde rimligtvis gälla flera saker här i världen"?
Oj, missade detta.

Jag tycker att jag har varit rätt tydlig i min argumentation och orkar verkligen inte dra detta ett varv till men visst:

1. Jag tycker inte att det är rätt att kräva att en ensamstående mamma ska behöva förklara varför hon inte tvingar sin son att bli vegetarian.
2. Jag anser att man inte kan kalla någon empatibefriad/sadistisk/idiotisk baserat på vilket kött denne köper.
3. Jag anser att alla bör göra så gott de kan och vad någon annan fallerar på kanske någon annan är bättre på. Exempel: Jag konsumerar väldigt lite kött och bara "schysst" kött men konsumerar en hel del tveksamma kläder samt reser alldeles för mycket för att det ska gå att rättfärdiga. Voff å andra sidan konsumerar ytterst lite generellt men köper ibland "dåligt" kött. Antingen kan ju jag hoppa på tåget och bua ut exempelvis Voff eller så kan jag låta bli för att jag fattar att jag inte är rätt person att döma.

OBSERVERA att detta är utifrån att man bemöter människor och talar om människor på det vis som det gjorts i tråden. Vill man resonera och diskutera på ett trevligt sätt, utan att kalla folk tråkiga saker eller dumförklara dem, så by all means kör på.
 
Den sista klicken är väl de som inte har varken bostad eller mat på bordet, och jag har full förståelse för att deras prio är att överleva dagen.
Jag tycker att du ska gilla Giving people på facebook så att du får dem i ditt flöde ett tag. Då ser du hur stor den där "klicken" är, den som består av arbetslösa, utförsäkrade, sjukpensionerade m m. Och de ber inte bara om matkassar för att deras barn ska få äta sig mätta, de ber om toapapper, hygienartiklar, blöjor, barnalvedon m m - för att de inte har råd att köpa det!

När man inte ens kan köpa alvedon till sitt febriga barn, då kan jag lova dig att man har annat än fundera över än hur grisen i blandfärsen hanterats.
 
Jag håller med Inte Ung. Men vet inte om stora djur egentligen ingår i vår naturliga kost...
Man vet ganska väl vad som ingått i människans kost, men den har varierat beroende på var man bor och jo man vet att vi i långa tider, ätit och jagat djur. Det finns gott om fosil från stora döda djur vid lämningarna efter boplatser som har märekn efter mänsklig atänder. Grottmålningr från förhistorisk tid styker även detta.

Människor mår i alla fall bättre om dom inte äter mycket rött kött. Fågel i fisk kan man äta så mycket man vill utan att det ökar risken för tarmcancer och hjärtproblem.

Jag mår alldeles utmärkt av rött kött. Menar du att man får tarmcancer och hjärtproblem av det, men inte fågel och fisk? Har du någon källa, det låter mycket tveksamt.
 
Jag mår alldeles utmärkt av rött kött. Menar du att man får tarmcancer och hjärtproblem av det, men inte fågel och fisk? Har du någon källa, det låter mycket tveksamt.

Hon har rätt där, googla t ex rött kött och cancer så hittar du artiklar om att många studier konstaterar ett sådant samband.
 
Jag tycker att du ska gilla Giving people på facebook så att du får dem i ditt flöde ett tag. Då ser du hur stor den där "klicken" är, den som består av arbetslösa, utförsäkrade, sjukpensionerade m m. Och de ber inte bara om matkassar för att deras barn ska få äta sig mätta, de ber om toapapper, hygienartiklar, blöjor, barnalvedon m m - för att de inte har råd att köpa det!

När man inte ens kan köpa alvedon till sitt febriga barn, då kan jag lova dig att man har annat än fundera över än hur grisen i blandfärsen hanterats.

Har gjort det en period och nej, med tanke på hur många människor som bor i Sverige tycker jag inte att den "klicken" är särskilt stor.

Dessutom finns här socialtjänsten. Har man inte råd med alvedon till sitt barn så bör man söka hjälp där.

Om man inte har någon annan inkomst så kan man få försörjningsstöd i det här landet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp