Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Jag tycker att folk ska sluta vara så jävla dömande och istället försöka upplysa andra människor om hur det kan vara med t.ex. danskt kött.
.
.
Döm inte, informera istället!!!

Min erfarenhet är att det är en hårfin gräns mellan å ena sidan vad jag och andra med min åsikt ser som att "informera" på ett sakligt sätt, och å andra sidan vad mottagaren - som känner sig träffad av denna information - ser som "dömande". Och det gäller nog oavsett om man pratar/informerar om billigt danskt kött eller bilåkande eller konsumtion av kläder producerade i låglöneländer.

I den mån jag "dömer" någon i just köttfrågan, för det är ju faktiskt den som primärt debatteras här, så är det som sagt den stora massa som envisas med att se det som någon form av mänsklig rättighet att äta kött så ofta man vill, även om det är sju dagar i veckan, och som aktivt väljer att blunda för hur köttet produceras för att man tycker det är obehagligt att höra talas om det.

För att så länge det billiga köttet ligger där och glor på en från kyldisken och prånglas ut i reklambladen så väljer ju många det - för att i stället lägga pengarna på att ha råd med den levnadsstandard man anser sig ha rätt till, oavsett om det är iphones eller häst eller utlandsresor eller två bilar eller vad det kan vara. Medan hade det aldrig erbjudits kött för 40-50 kr kilot så är jag fortfarande helt övertygad om att många - möjligen inte alla, men många många fler än idag - hade kunnat hantera det också så enkelt som att äta kött mindre ofta, variera sin kost bättre och våga smaka t ex bönor och linser. Och ändå kunna unna sig något utöver toalettpapper och barkbröd.

Själv är jag inte låginkomsttagare men jag har många och stora fasta utgifter och försöker tänka på hur mycket jag lägger på mat för att jag har valt att ta mig råd med att ha två hästar och bo på en gård. Jag tycker som många att det är gott med kyckling men äter det kanske tre gånger per år när jag kostar på mig en Bosarpskyckling - och då är det supergott och en festmåltid. Och då är det heller inte så jäkla svårt att välja bort den wokade billiga kycklingen på lunchen de andra dagarna (trots att även jag tycker att det ser gott ut) till förmån för en bönsallad som också det är helt okej.
 
Den här tråden visar två saker tycker jag.
1. Okunnigheten om hur mat produceras är oerhört stor hos de flesta.
2. Om man har en dålig ekonomi så anser man att det är okej att plåga djur för att få kött på bordet.

Drar man detta i sin förlängning så är det ju också att acceptera att fattiga människor dödar tigrar, plågar hundar och äter katter.
Allt är tillåtet för dem som kan skylla på dålig ekonomi.

Fel uppfattat.

1. Kunnigheten om hur mat produceras varierar mycket och erfarenheterna av hur produktionen går till varierar med praktiska erfarenheter.
2. Det är okej att inte ha kunskaper, ekonomi och engagemang att kolla upp hur alla varor man konsumerar producerats, men alla bör göra så gott de kan. Danska grisar är en liten pusselbit i där människor och djur kan fara illa av vårt konsumtionssamhälle och man bör givetvis undvika den pusselbiten liksom alla andra. De danska grisarnas hälsa är inte viktigare än barnarbetare i uländer, folk som utsätts för bekämpningsmedel eller utsläpp och därmed skadas utan man bör göra så gott man kan inom alla områden och jobba för att hjälpa andra att göra bra val istället för att dömma och kalla folk djurplågare.
 
1. Kunnigheten om hur mat produceras varierar mycket och erfarenheterna av hur produktionen går till varierar med praktiska erfarenheter.
2. Det är okej att inte ha kunskaper, ekonomi och engagemang att kolla upp hur alla varor man konsumerar producerats, men alla bör göra så gott de kan. Danska grisar är en liten pusselbit i där människor och djur kan fara illa av vårt konsumtinssamhälle och man bör givetvis undvika den pusselbiten liksom alla andra. De dansak grisarnas hälsa är inte viktigare än barnarbetare i uländer, folk som utsätts för bekämpningsmedel eller utsläpp och därmed skadas utan man bör göra så gott man kan inom alla områden och jobba för att hjälpa andra att gör abra val istället för att dömma och kalla folk djurplågare.
:bow: :bow:
 
Jag tar det igen.
Man behöver inte äta kött alls.
Nej, men varför ska hon äta mat hon faktiskt inte tycker om? Bönor och linser är inte hennes grej, ska hon svälta? Ska hennes sista år i livet bli jobbiga och olyckliga? Om hon inte har ett gott liv redan, varför ska även maten bli jobbigt och en plåga? På vilket sätt ska hon få leva, hon som alltid slavat och slitit för allt? Hon som alltid försökt göra rätt? Är det svårt att förstå hur hon tänker? Jag tycker inte det. Jag delar inte hennes val men jag kan inte döma henne.

Nu köper hon mycket svenskt kött just för att jag pratar om det, men inte alltid och visst tycker jag att det är fel, men jag kräver inte att hon ska bli vegetarian och jag dömer inte henne för hennes val när hon gör sitt bästa.
 
Jag måste bara fråga om det här:



Hur sjutton ror du det i land utan att vara oartig? Att först fråga värdskapet om maten på bordet, sedan kritisera den och vägra äta den - jag skulle också titta ner i tallriken om jag var med, inte för att jag inte ville höra, utan för att situationen vore så pinsam. Klart du blir en party pooper om du uppför dig så, det låter som socialt självmord. :confused:

Tack, men jag anser mig faktiskt inte vara ett socialt missfoster utan du feltolkar mig. Jag menar på middagar på jobbet eller på kurser när man a) antingen har med egen mat eller b) beställer mat till alla i förväg, och jag i förväg ber om att få ett vegetariskt alternativ för att slippa riskera kyckling eller dansk gris och sedan får frågor när den mat som jag - av angivna skäl - har bett om i förväg serveras. Jag hoppas att det är godtagbart utan att klassas som paria, likaväl som allergiker tillåts att beställa annan mat.
 
Tack, men jag är faktiskt inte ett socialt missfoster utan du feltolkar mig. Jag menar på middagar på jobbet eller på kurser när man a) antingen har med egen mat eller b) beställer mat till alla i förväg, och jag i förväg ber om att få ett vegetariskt alternativ och sedan får frågor när den mat som jag har rekvirerat av angivna skäl serveras. Jag hoppas att det är godtagbart utan att klassas som paria, likaväl som allergiker får beställa annan mat.

Nja, du behöver inte vara syrlig, jag frågade för att jag verkligen inte fick ihop det. Du skrev bara "gemensamma middagar" vilket jag tolkade som middagar hos goda vänner/bekanta. Hade du beskrivit middagarna som du nu gör hade jag inte reagerat överhuvudtaget. Nu pratar du ju om matlåda eller förhandsbeställd veg.
 
Hur menar du då?
Jag menar att många människor inte vet så mycket om maten de stoppar i sig. Jag tror att information om maten är bra. Just informationen från mig om danska grisar, till och med så sent som i morse, till min mamma har gjort att hon köper mer svenskt än tidigare. Men om jag genast skulle döma henne skulle hon ta illa upp och tro att jag överreagerar.
Information på ett bra sätt leder väl oftare till resultat jämfört med kritik och dömande tongångar.
 
Jag kanske tolkar dig fel men varför skulle yrkesmässigt lantbruk vara fel? Jag tror på utbildning och en utbildad lantbrukare är nog bättre lämpad att förstå hur djur fungerar än en outbildad hobbydjurägare.
Jag har inte sagt att det skulle vara fel. Tvärtom, hur skulle vi annars få någon mat? Men jag tror inte att det är djurvälfärd som är det överordnade målet med vare sig utbildningen på området eller själva företagandet. (Bland annat därför att det blir väldigt dyrt.)
 
Den här tråden är ju helt sanslös.

Problemet gäller inte huruvida mottagare av matkassar äter dåligt kött.
Ja, det är sanslöst att så många slår sig för bröstet och hävdar sig vara bättre än de som inte gör de valen som de själv gör.

"Fy fan vad jag är bra som köper svenskt kött och inte danskt," det stinker när man gör felaktiga val på annat vis och inte är perfekt själv.

Förståelse för andras situation och liv vore kanske på sin plats?
 
Nej, men varför ska hon äta mat hon faktiskt inte tycker om? Bönor och linser är inte hennes grej, ska hon svälta? Ska hennes sista år i livet bli jobbiga och olyckliga? Om hon inte har ett gott liv redan, varför ska även maten bli jobbigt och en plåga? På vilket sätt ska hon få leva, hon som alltid slavat och slitit för allt? Hon som alltid försökt göra rätt? Är det svårt att förstå hur hon tänker? Jag tycker inte det. Jag delar inte hennes val men jag kan inte döma henne.

Nu köper hon mycket svenskt kött just för att jag pratar om det, men inte alltid och visst tycker jag att det är fel, men jag kräver inte att hon ska bli vegetarian och jag dömer inte henne för hennes val när hon gör sitt bästa.

Och så offerkoftan på! Stackars henne, men ärligt talat är det nog liiite värre för djuren som plågas. Dom har inget val.
 
Ja, det är sanslöst att så många slår sig för bröstet och hävdar sig vara bättre än de som inte gör de valen som de själv gör.

"Fy fan vad jag är bra som köper svenskt kött och inte danskt," det stinker när man gör felaktiga val på annat vis och inte är perfekt själv.

Förståelse för andras situation och liv vore kanske på sin plats?

Jag värnar alltid om den mest utsatta gruppen, i det här fallet djuren som inte ens kan föra sin talan. Som utnyttjas och plågas av människan.

Jag har ingen förståelse för människor som utnyttjar den svagare om man inte måste för att överleva.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp