Ni som klipper hästar!?

P

PansParis

Jag ska införskaffa mig en klippmaskin nu, eftersom jag lägger ut dyra pengar på den vill jag inte låna ut den gratis (fattig student) till alla kompisar och bekanta. Sen har jag tänkt att sätta ut annons och klippa andras hästar. Så nu kommer mina frågor:

Om ni lånar ut eran klippmaskin var tar ni i betalt då/ vad tycker ni är rimligt att betala?

Ni som klipper eller låter andra klippa era hästar hur mycket betalar /får ni betalt? Tar ni olika betalt för olika storlekar på hästar och olika klippningar?

Mvh Jenny :bow:

Sv: Ni som klipper hästar!?

Om ni lånar ut eran klippmaskin var tar ni i betalt då/ vad tycker ni är rimligt att betala?
När jag hyr av våran klubb betalar jag 100:- för 3 dagar...det tycker jag är helt ok pris att betala...

Ni som klipper eller låter andra klippa era hästar hur mycket betalar /får ni betalt? Tar ni olika betalt för olika storlekar på hästar och olika klippningar?
Har betalat 200:- för en helklippning av liten-stor häst, hade då hyrt maskinen själv för 100:- av klubben....hade nog kunnat ta mer för att jag tror att det är billigt för en helklippning... ;)

Lånar inte ut min maskin alls, för jag tycker inte det är värt det. Vill dom ha hästen klippt, gör jag det åt dem, och det kostar 250:-(klippning + maskin).

betalde 100:- för att låna grannes tycke jag var lagom,hade den då bara en kväll när jag klippte men fick ha den i två dagar om jag behövde

Jag lånar inte ut mina maskiner, men jag klipper andras hästar för 250 kr/halvklippning och 300 kr/helklippning.

Har även klippträning/terapi och det kostar lite beroende på vad jag diskuterar med ägaren.

Jag tar 300:- rakt av för att klippa en häst, tycker inte att det är lättare om du ska ha nåt "mönster" och det tar i princip lika lång tid.

jag betalar 400 :- för att få min häst klippt, men nu ska jag också köpa egen maskin...

Såg denna tråden efter att jag redan svarat i den andra. :p

Säg till när du skaffat maskinen så lånar jag den gärna och klipper Sandra med. Självklart får du pengar för det! :)

Kram Mia

skulle aldrig låna ut. Min kompis klipper, hon lånar inte ut maskinen för de gånger hon gjort det förr i tiden har någon alltid förstört eller nixat skären. dyrt och tidsödande att måste skaffa nya för att ngn annan hanterat dåligt.

Hon klipper andras åt dem - eller så får de låta bli.:D

*kl*
Lånar inte heller ut min maskin men det händer att jag klpper andras hästar. Då tar jag 300kr + ev lite bensinpengar om jag måste åka långt.

Lånar inte ut min maskin alls. För dyrt att köpa in och ska saker gå sönder är det lika bra att jag själv förstör dom ; ).

På klubben tar de 100 kr per häst. Hyra av maskin.

Kan föresten varmt rekomendera att köpa en lister klippmaskin. Toppen är de.

Jag lånar inte ut min maskin heller, men jag klipper andras hästar åt dom men då får dom ha egna skär. Jag tar inte betalt då, då dom står för skärkostnaden själva o underhållet av dessa. Dessutom klipper jag så sällan andras hästar =) Jag har ärvt min Alfa-Laval klipper från min mor den är tillverkad 1985 o aldrig behövt repareras, endast underhållsservice så det är bra maskiner o håller om man tar hand om dom!!

Senast ändrad:

Köpte en lite billigare maskin på Claes Olsson (får man skriva det här)??? Kostade strax under 1000 kr, men då ingick extra skär. Har klippt med den 2 gr och den var faktiskt helt OK. Skulle gärna ha en maskin som lät lite mindre (hästen är harig....) men det kostar.

Har en egen maskin. Lånar inte ut den, förutom mina kompisar. Har fått tillbakas maskin trasig (den gamla), så det gör jag inte igen.:mad:
Klipper kompishästar för ca 100 kr.

Jag lånar inte ut min klippmaskin. Vill inte ha tillbaka en trasig. men när jag stor på inacorderings stall så lånade jag maskin där för 100 kr. Tyckte faktist det var väldigt billigt. Jag hade säkeligen betalt mer om det hade sagt det i stället.

jag tycker det tar minst lika lång tid att halvklippa som helklippa, så det är nog mest praktiskt att bara ta en summa rakt av. 200 har jag hört från de flesta jag känner som inte klippt sina själv.

Låna ut maskinen kan man ju ta lite bidrag till skärslipning osv, typ 100 kr skulle jag vara beredd att betala iaf.

*KL*

Jag lånar inte ut, men klipper gärna åt andra. Åt kompisar gratis eller mot symbolisk ersättning, åt andra för 300 kr.

Jag betalade 400:- för halvklippning.

Jag betalade 200:- för en jaktklippning, men tog inte mer om jag skulle gjort en helklippning eller mönster osv. ..
Jag tyckte det var ett bra pris .. det tar ju ändå en stund .

Hej! Va skönt det är att ni säger att ni inte lånar ut era maskiner. Jag vet själv att de flesta slarvar med att smörja maskinen och använder den som slit och släng maskin bara för att man hyr den. Å jag vill inte ha tillbaka en trasig maskin :( .

Jo det är smart att jag bara klipper om någon vill låna min maskin.

Men jag tycker det är så himla svårt att ta betalt och svårt att säga att jag inte vill låna ut den, särskilt till nära kompisar. Men det är ju faktiskt min maskin och jag är ju rädd om den ... Men det är många kompisar i stallet som tyckt att det var jättebra att jag fick en klippmaskin i julklapp :crazy: ... Som de förväntar sig att låna, gratis... Det känns lite jobbigt... Men jag får ta och tuffa till mig lite. Å våga vägra!! Troligtvis skulle de inte låna ut sina dyra maskiner till mig gratis.

Tack för alla svaren!! Nu vet jag hur jag ska göra!

Mvh Jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka